Reise... Redd for meslinger

Dyvna81

Forelsket i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Vi skal reise med storesøster og lillegutt som er straks 6 måneder til Bulgaria. Lillegutt er for ung til å ta vaksinen MMR (har spurt helsesøster) så jeg lurer hva kan jeg ellers gjøre for å beskytte ham maksimalt mot meslinger, vet at i Bulgaria har vært ca.30 tilfeller av sykdommen nylig. Ble enda mer urolig da jeg leste at morsmelk beskytter ikke :( uansett at jeg har blitt vaksinert to ganger. Ufff, alltid noe å ødelegge for ferien, så lei!
Er det flere som skal reise til andre land i Europa hvor det er fare for meslinger og hva kan man gjøre i dette tilfelle?
 
Vi skal reise med storesøster og lillegutt som er straks 6 måneder til Bulgaria. Lillegutt er for ung til å ta vaksinen MMR (har spurt helsesøster) så jeg lurer hva kan jeg ellers gjøre for å beskytte ham maksimalt mot meslinger, vet at i Bulgaria har vært ca.30 tilfeller av sykdommen nylig. Ble enda mer urolig da jeg leste at morsmelk beskytter ikke :( uansett at jeg har blitt vaksinert to ganger. Ufff, alltid noe å ødelegge for ferien, så lei!
Er det flere som skal reise til andre land i Europa hvor det er fare for meslinger og hva kan man gjøre i dette tilfelle?

Jeg snakket med HS om dette. Vi skal til Belgia, der er det også utbrudd, så jeg var bekymret. Hun sa at utbruddene er i spesielle grupper som ikke vaksinerer seg, så hvis vi ikke skulle være sammen med slike, var det nok ikke noe farlig. De aller fleste der er vaksinert også, slik at utbrudd begrenses.
 
I enkelte tilfeller, for eksempel ved reiser til land hvor det er meslingutbrudd, kan det være aktuelt å framskynde vaksinasjon av barn.

https://www.fhi.no/nyheter/2017/reiserad-meslingutbrudd/

Ville lest litt her!
Mener at de kan få vaksinen men må revaksineres etter de er et år
 
Ja hadde vært en idé, men aller tidligst vaksinering er 9 måneder i dette tilfellet [emoji14] Så det er jo ikke aktuelt for dem..
Så dette nå, med to barn hjemme er det ikke like greit å få med seg at [emoji6]
 
Ja hadde vært en idé, men aller tidligst vaksinering er 9 måneder i dette tilfellet :p Så det er jo ikke aktuelt for dem..
Akkurat, han skal være 9 mndr når vi reiser tilbake, kan ikke fremskynde det.
 
Jeg snakket med HS om dette. Vi skal til Belgia, der er det også utbrudd, så jeg var bekymret. Hun sa at utbruddene er i spesielle grupper som ikke vaksinerer seg, så hvis vi ikke skulle være sammen med slike, var det nok ikke noe farlig. De aller fleste der er vaksinert også, slik at utbrudd begrenses.
Det er sant og jeg håper virkelig at det blir begrenset fordi de fleste vaksinerer barna sine. Men føler at jeg blir veldig skuffet over folk som ikke vaksinerer barna og på grunn av det er det mulig at slike sykdommer vender stadig tilbake. Da er de små spedbarn og andre som ikke kan vaksineres av forskjellige grunner mest i fare. Blir rasende på uansvarlige folk!
 
Tror ikke hun kommer til å gi ham vaksine så tidlig og siden jeg vet at det er bivirkninger ved denne vaksinen (høy feber i flere dager) vil jeg ikke ta den rett før vi reiser.
Mange får ikke bivirkninger også, vanskelig å vite.

Men viktig å unngå store folkemengder, i USA var det jo et kjempe stort utbrudd siden en med meslinger var i Disneyland
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/utbrudd-av-meslinger-etter-disneyland-besoek/a/23380730/

a099410b67fcbaabdfa647f78979c9ae.jpg


Så passe på om noen i nærheten er syke osv
https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/meslinger/#heading-2
 
Mange får ikke bivirkninger også, vanskelig å vite.

Men viktig å unngå store folkemengder, i USA var det jo et kjempe stort utbrudd siden en med meslinger var i Disneyland
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/usa/utbrudd-av-meslinger-etter-disneyland-besoek/a/23380730/

a099410b67fcbaabdfa647f78979c9ae.jpg


Så passe på om noen i nærheten er syke osv
https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/meslinger/#heading-2
Ja, tror at de fleste jeg kjenner vaksinerer barna sine. Har planer å holde oss mest hjemme og på hytta, så satser på at alt er i orden... Men skummelt uansett
 
Tenkte faktisk akkurat på det samme. Vi skal til Spania når småen er 9 mnd og en uke. Burde vi da fremskynde vaksinasjonen? Skjønner at vi må ta den enda en gang ved ca 15 mnd.. men er det noe annet negativt med å ta denne ved 9mnd?
Også er jo det dette med reaksjoner av vaksinen.. denne kommer jo evt ikke før etter ca 14 dager.. og da er vi jo i Spania..
 
Tenkte faktisk akkurat på det samme. Vi skal til Spania når småen er 9 mnd og en uke. Burde vi da fremskynde vaksinasjonen? Skjønner at vi må ta den enda en gang ved ca 15 mnd.. men er det noe annet negativt med å ta denne ved 9mnd?
Også er jo det dette med reaksjoner av vaksinen.. denne kommer jo evt ikke før etter ca 14 dager.. og da er vi jo i Spania..
Hm, har ikke hørt noe om Spania, men det er mulig å treffe all slags folk på flyplasser og ferieplasser. Jeg skulle fremskynd den, det er best å være på den sikre siden. Gutten vår skal akkurat fylle 6mndr så vi kan ikke ta den dessverre. Nå har det vært første dødstilfelle i Bulgaria, døde en 10mndr gammel baby :( helt frusomt, myndighetene oppfordrer å holde babyene hjemme og ikke kontakte andre barn og i generelt unngå innestengte plasser med masse folk. Begynner å bli skikkelig skummelt dette :(
 
Vi har familie i Baltikum og vurderte å reise pga familietreff. Men har bestemt oss for at M og jeg blir hjemme om vaksinen ikke kan gis før fylte 9 mnd. Nå er det utbrudd i Stockholm med 7 smitta og WHO sier at dagens reisemønstre gjør at ingen er utenfor rekkevidde for meslinger. Siden jeg har immunsvikt så tar vi ingen sjangser. Så er heller litt "overhysterisk" enn å risikere noe.Vi skal til barnelege rett over påske for å få avklaring om M kan få vaksinen nå :dummy:
 
Vi har familie i Baltikum og vurderte å reise pga familietreff. Men har bestemt oss for at M og jeg blir hjemme om vaksinen ikke kan gis før fylte 9 mnd. Nå er det utbrudd i Stockholm med 7 smitta og WHO sier at dagens reisemønstre gjør at ingen er utenfor rekkevidde for meslinger. Siden jeg har immunsvikt så tar vi ingen sjangser. Så er heller litt "overhysterisk" enn å risikere noe.Vi skal til barnelege rett over påske for å få avklaring om M kan få vaksinen nå :dummy:
Hvor gammel er babyen din nå? Vår er 6mndr men vi reiser om 2 uker, har kjøpt billetter for lenge siden. Skal prøve å isolere ham mest mulig ellers vet ikke hva kan vi gjøre. Heldigvis er alle i familien og nærmeste venner vaksinert. Men jeg tenker at man kan ikke bare være hjemme i hele sommer på grunn av dette og som du sier, så er det flere tilfeller i Sverige allerede så det er bare spørsmål om tid før det kommer til Norge og. Tenk hvor mange romfolk som ikke vaksineres kommer til Norge og Norden i generelt.
 
Det er ikke bare innvandrere det er mange nok som ikke vet at de må revaksineres i voksen alder også. Vi hadde nok reist om det ikke var for min immunsvikt (er ikke vaksinert) og at vi er prøvere med nr 2. På riksen sa de at de hadde ikke for vane å vaksinere under 9 mnd pga for lite data på effekt. M er 6 mnd :) Tror helt sikkert at dere får en meslingfri og fin ferie, sjansen for å smittes er heldigvis liten uansett. Jeg med immunsvikt på slep har reist mye og har aldri opplevd å bli smitta. Håper du klarer å skappe av å at dere får en deilig ferie :cool14
 
Det er ikke bare innvandrere det er mange nok som ikke vet at de må revaksineres i voksen alder også. Vi hadde nok reist om det ikke var for min immunsvikt (er ikke vaksinert) og at vi er prøvere med nr 2. På riksen sa de at de hadde ikke for vane å vaksinere under 9 mnd pga for lite data på effekt. M er 6 mnd :) Tror helt sikkert at dere får en meslingfri og fin ferie, sjansen for å smittes er heldigvis liten uansett. Jeg med immunsvikt på slep har reist mye og har aldri opplevd å bli smitta. Håper du klarer å skappe av å at dere får en deilig ferie :cool14
Tusen takk! Så leit å høre at du er med immunsvikt, hva skyldes det, hvis det er lov å spørre? Ja, best å holde seg i sikkerhet hjemme da, og lykke til med prøvingen på nr.2 ;)
 
Gener. Mangler et antistoff i immunforsvaret som gjør at jeg reagerer anderledes på sykdom enn andre. Har egentlig ikke brydd meg så mye om det før jeg ble mamma merkelig nok :oops:
 
Back
Topp