Mammalivet med et lite hjerteplaster

Så kjedelig.
Fikk du sitron i den sukkerløsningen eller?
håper du slipper ny runde

Nei, var ei ferdigblanda uåpna flaske. Og jeg tror ikke det hadde hjulpet med sitron, for jeg tror det var dem tomme magen som reagerte. Jeg ble ikke kvalm av å drikke den, den biten gikk egentlig overraskende greit (ekkelt ja, men ikke sånn at jeg ble kvalm og uvel med en gang). Men etter en liten time så vrenga bare magen seg skikkelig, og jeg tror nesten det har mer med at kroppen min ikke tåler fasting så godt nå og ble skikkelig opprørt over å bare få glukosevæska. Har ikke vært kvalm etterpå heller.


Kjenner jeg er litt stressa av alt styret nå, så bestilte meg en ekstra samtale hos jordmor nå på onsdag for å få tømt hodet litt, og også snakket om den glukosebelastninga. Jeg skal jo allerede på jevnlige vektestimeringer, og det kombinert med å måle blodsukker jevnlig burde holde syns jeg ... Kan alltids gi det et forsøk til om et par uker om det er prekært, men jeg er ikke så sikker på at det går bedre da. Får ev. høre om å få være en plass med mulighet til å legge meg ned, at det kanskje hjelper.
 
Kan hende det hjelper ja. Fælt å faste på den måten
 
Huff, krysser fingrene for at du ikke trenger å ta testen på nytt.

Jeg håper virkelig ikke det. Får da være nok stress ...

Kan hende det hjelper ja. Fælt å faste på den måten

Veldig!

Sitter og gulper smaken av den glukosedrikken nå. Trivsel! :hilarious: Og så er jeg så innmari furt over at den ble avbrutt. Kunne ikke magen bare holdt på guffa en time til?? :wtf: Må sikkert prøve en gang til siden jeg er såpass overvektig, men det blir ikke før om et par uker kjenner jeg. Må få det litt på avstand, for det var så ugreit. Ble jo dårlig i magen i tillegg, så kroppen er ikke helt fornøyd. :confused:

Vanskelig å konsentrere seg om jobb nå. Er jo en heltidsjobb dette svangerskapet med all oppfølgingen og tester her og der. Fikk nå tatt den blodprøven som de glemte å ta på fredag, så ble nå et ekstra stikk selv om belastningstesten ble avbrutt. Ikke for det, blodprøver kunne de bare tappet så mye de vil av meg. Jeg bryr meg fint lite om nåler, og har veldig stikkevennlige årer. Så det er jo noe som funker her i kroppen i det minste. :p
 
Heltidsjobb ja. Legg til nerver og psykisk stress så er det ikke mye tid igjen..
 
Da var første vekstkontroll unnagjort, og det var godt å komme til en lege som kjenner til historikken. Det gjør jeg ikke neste gang, men hun som satte meg opp på time bedyret at legen jeg skulle inn til neste gang er flink og grei. Satser på det. :)

Lille Dings er fortsatt en gutt (veldig tydelig også), og ble estimert til rett under 600 gram. Da er han tyngre enn det storebror var da han ble født, han var bare 490 gram da. Jeg er 23+5 i dag, og siden de norske skjemaene for vekst begynner på 24+0 så fikk hun ikke opp noe god oversikt der på snitt og sånt. Men hun åpna i noe amerikansk oversikt, og der lå han ca akkurat på gjennomsnittet på vekt. Blodgjennomstrømningen i navlesnoren var fin, arteriene på venstre side (som og er den siden morkaken er på) var akkurat som de skulle. På høyre side er de ikke helt optimale, men alle verdier er innafor normalen så det var ikke noe å bekymre seg over - men det er notert ned. Det som kan skje da er at jeg må måle blodtrykk hyppigere om det fortsatt er likt når jeg sjekkes neste gang, men bebis er ikke i noe fare. Han har vokst som han skal, og lå og sprella. Og gjemte seg for "kameraet", denne gangen ved å legge armene foran fjeset. :knegg: Morkaka dekker fortsatt store deler av fremsiden, så det demper endel av bevegelsene, men jeg kjenner det fortsatt. Lurer på hvordan det hadde vært med den på baksida? Da hadde vel magen stått alle veier, for han er en aktiv kar. :)

Her er sånn ca det de ser på når de måler gjennomstrømminga. Dere ser den "bølgeformen" mellom toppene? Det er blant annet den de ser på, og utover i svangerskapet skal den bli mindre og mindre. På venstre side hos meg var det som den nederste på oversikten, bare at toppene var litt høyere. På høyre side var det litt mer bølgeform - men ikke så mye at det var utafor normalverdier når hun sjekket opp med tabellene etterpå. Men det var en tydelig forskjell mellom venstre og høyre side, så selv jeg så den (hun forklarte underveis så jeg visste hva hun hadde sett på venstre side og hva hun da så etter på høyre side). Det er ikke noe som stresser meg, jeg syns bare det er godt å vite og så er jeg veldig fornøyd med at hun forklarte det så inngående til meg - for da vet jeg nøyaktig hvordan det ligger an, og jeg jeg har tillit til at de faktisk følger med på også små detaljer. Hun kunne jo fint sagt at alt var innenfor normalverdiene uten å forklart at det var en liten forskjell også, men jeg føler meg tryggere og bedre ivaretatt av at hun faktisk har sagt det - om dere skjønner? :)

color-doppler-in-fetal-hypoxia-26-638.jpg


Syns egentlig dette var særdeles fascinerende, så jeg måtte jo google litt bilder. Her er et som viser forskjellen på normal og unormal "notching" som det visst heter på fagspråk:

color-doppler-in-fetal-hypoxia-24-638.jpg


Høyre siden var ikke som den abnormale, men en kunne se antydning til "notch" der.

Ble ikke noe bilde, og legen var glad for at vi hadde fått til bilde da vi var hos jordmor - for nå hadde det blitt ganske så vanskelig pga en som drev og gjemte fjeset sitt. :knegg:
Dette er utrolig interessant. Jeg var også på vekstkontroll 14.2 og de sjekket alt dette. Skal på ny kontroll 7.3. Alt så bra ut hos meg heldigvis :)
 
Gratulerer med 24 uker! :Heartblue:Heartblue Må bare si at jeg virkelig beundrer babymagen din:Heartblue:Heartblue
 
Heltidsjobb ja. Legg til nerver og psykisk stress så er det ikke mye tid igjen..

Ja, ikke sant!

Dette er utrolig interessant. Jeg var også på vekstkontroll 14.2 og de sjekket alt dette. Skal på ny kontroll 7.3. Alt så bra ut hos meg heldigvis :)

Er spent på neste kontroll, håper de arteriene som ikke var helt optimale (men fortsatt innenfor normalen så det så jo bra ut her også) har kommet etter og er lik de på venstresiden når den tid kommer. Er ikke så bekymra da det var minimalt med forskjell, og selve målingene var innafor normalverdiene. Spennende egentlig, og helt utrolig hva de klarer å se. :)

Gratulerer med 24 uker! :Heartblue:Heartblue Må bare si at jeg virkelig beundrer babymagen din:Heartblue:Heartblue

:Heartred

Takk. :) Den er tydeligvis ikke så veldig gravidmage da, for jeg var i selskap med 7 venninner som ikke har visst at et jeg er gravid (ikke sett meg siden før jul, og da var jeg jo så kort på vei at det ikke vistes) og ingen av de oppdaga noe før de satte sammen to og to av ting jeg sa OG så på strikketøyet jeg hadde med meg. Det ble noen paffe fjes når det demra hva som er på gang her. :knegg: Men, den vises ikke så godt forfra og jeg hadde cardigan på så var sikkert mest klærne som gjorde det. Og at den er på en måte rund og stor over hele og ikke stikker frem.
 
Ja, ikke sant!



Er spent på neste kontroll, håper de arteriene som ikke var helt optimale (men fortsatt innenfor normalen så det så jo bra ut her også) har kommet etter og er lik de på venstresiden når den tid kommer. Er ikke så bekymra da det var minimalt med forskjell, og selve målingene var innafor normalverdiene. Spennende egentlig, og helt utrolig hva de klarer å se. :)



:Heartred

Takk. :) Den er tydeligvis ikke så veldig gravidmage da, for jeg var i selskap med 7 venninner som ikke har visst at et jeg er gravid (ikke sett meg siden før jul, og da var jeg jo så kort på vei at det ikke vistes) og ingen av de oppdaga noe før de satte sammen to og to av ting jeg sa OG så på strikketøyet jeg hadde med meg. Det ble noen paffe fjes når det demra hva som er på gang her. :knegg: Men, den vises ikke så godt forfra og jeg hadde cardigan på så var sikkert mest klærne som gjorde det. Og at den er på en måte rund og stor over hele og ikke stikker frem.

Jeg er veldig sikker på at jeg får samme type mage som du har.
Hvis jeg er så heldig å kunne bli gravid da
 
24+4 - og i dag var jeg en ekstra tur hos jordmor siden jeg fikk så lite ut av timen med fastlege, det ble surr med glukosebelastningen og at jeg føler meg så stressa mtp det å følge med liv, hva er nok liv pr nå og ja. Bare få samla litt tråder og føle at jeg har litt kontroll igjen. Snakka med henne i nesten en time, så det var visst litt som skulle ut. :hilarious: Hun er veldig behagelig og flink syns jeg, og lett å være ærlig med om hvordan ting er.

Legen målte ikke symfysemålet siden jeg var på vekstkontroll dagen før, det syns jeg var litt kjipt for det er noe med å få se kurven sin og jeg ville gjerne ha første "krysset". Det gjorde hun i dag, og det ligger på snittet - og jeg satser på at det fortsetter å ligge på snittet fremover. Fikk også høre på hjertelyden, finefine lyden. :Heartred Ser at hjerteslagene har vært på mellom 144 og 148 de gangene det har blitt målt. 146 i uke 15+5, 144 uke 19+6, og i dag 24+4 var den på 148.

Hun henviste meg også til akupunktur på sykehuset for bekkenplagene, jeg har prøvd akupunktur tidligere for andre ting og syns det funka - så verdt å prøve. Koster nesten ingenting når det er på sykehuset heller, så det er jo flott. Jeg har jo ikke så ekstreme plager, men det er nok til at jeg ikke får vært så aktiv som jeg vil være, og er nesten redd for å går tur alene eller på steder der ikke samboer kan plukke meg opp med bil om jeg går i vranglås. Veldig kjedelig, og føret fortsetter å være håpløst. Har kommet enda mer snø og nå. Jeg som ville ha vår og bare veier. :shifty:

Ang. glukosebelastningen så fant jordmor frem til det jeg også leste på mandag, at siden jeg hadde holdt på det over 20 minutter så kunne de tatt og fullført testen, men bare notert det på prøven de skal sende inn etterpå. Hun sa at jeg ikke trengte å ta den på nytt, men at det kunne måles blodsukker jevnlig. Tror dog jeg gir det et nytt forsøk, passer på at de på laben vet hvilke retningslinjer som gjelder ang. oppkast og tidspunkt - og satser på det holder seg nede i minst 20 minutter. Gikk jo bra en hel time først så. Og så skal jeg få satt opp det på en dag hvor jeg er førstemann inn på morgenen, da blir det tre kvarter tidligere og kroppen har ikke rukket å bli skrubbsulten igjen. Bare sulten. :p Men jeg venter nok til enten neste uke eller uka etter, må få det litt på avstand før jeg prøver å drikke ekle greia igjen. :wacky:

Godt å få rydda opp i hodet, og fått høre hjerteslagene til lille Dings. Ja, og så har han hatt den vanlige etter-lunsj-romsteringa si. :Heartblue
 
Så godt du fikk en fin time med jordmor.
Erfaringsmessig så måler ikke JM og lege likt ift SF-mål så kan være greit å stort sett forholde seg til JM sine mål der....
 
Så godt du fikk en fin time med jordmor.
Erfaringsmessig så måler ikke JM og lege likt ift SF-mål så kan være greit å stort sett forholde seg til JM sine mål der....
Enig. Det vil si, både jordmor og fastlege har vært skjønt enige så langt denne gangen (ligger rett på snittet gitt), men sist gang skulle man tro at de hadde målt på to forskjellige personer. :knegg:
 
Så godt du fikk en fin time med jordmor.
Erfaringsmessig så måler ikke JM og lege likt ift SF-mål så kan være greit å stort sett forholde seg til JM sine mål der....

Ja, hun er gullegod altså. :)

Såpass ja. Greit å vite. :p

Enig. Det vil si, både jordmor og fastlege har vært skjønt enige så langt denne gangen (ligger rett på snittet gitt), men sist gang skulle man tro at de hadde målt på to forskjellige personer. :knegg:

:knegg:

Blir nok bare jordmor som tar kontrollene fremover tenker jeg, jeg er møkklei av å vente i ørten år på legesenteret på å komme inn til legen (de er kjente for å ligge langt etter skjema gitt), og så har jeg ei jordmor som ikke pjatter så mye tull og som jeg har god kjemi med så da holder jeg meg til henne. Raskt å få time og sjelden noe venting (bare opplevd det en gang og da var det pga pc-trøbbel :p ).
 
Rart hvor mye forsinkelser det kan være på legekontor altså!
 
Så bra at du fikk luftet litt tanker og bekymringer og at jordmor er lyttende og behagelig :) Det er så viktig å ha en jordmor som lytter og som man har god kjemi med.
 
Så bra at du fikk luftet litt tanker og bekymringer og at jordmor er lyttende og behagelig :) Det er så viktig å ha en jordmor som lytter og som man har god kjemi med.

Ja, virkelig. Og når jeg hører om andres erfaringer med jordmor, flere andre steder i landet og her i fylket, så blir jeg ekstra glad for hun jeg har altså. Virkelig. :)
 
Ja, virkelig. Og når jeg hører om andres erfaringer med jordmor, flere andre steder i landet og her i fylket, så blir jeg ekstra glad for hun jeg har altså. Virkelig. :)

Så godt at akkurat du med dårlig erfaring har en slik jordmor :)
 
25+0 i dag! :D Nå begynner tiden å gå litt fort igjen, endelig. :)


Termin: 12.06.2018

Kjønn: Gutt

Neste kontroll: 11 dager

Status jobb: Fortsatt delvis på svangerskapspenger og delvis i jobb, akkurat passe mengde der.

Vektendring: Rundt 8 kg opp! :wideyed::eek:

Kjenner du liv: Ja. :Heartred

Plager: Fortsatt litt bekkenplager, men så lenge jeg passer på aktivitetene jeg gjør og ligger unna støvsuging og gulvvask blant annet, så går det bra. Litt kjedelig da jeg ikke får gått så lange turer som jeg er vant til, og har lyst til, men jeg er i alle fall gangfør og har ikke konstante plager. Og så har jeg halsbrann tidvis, men den er også til å leve med enn så lenge. :)

Kosthold: Den siste uka har det vært ganske bra egentlig, i alle fall ikke spist så mye snop som forrige uke. Kjenner at det innvendige stresset begynner å roe seg, og da blir automatisk kostholdet mitt bedre. Har lett for å dempe stress med mat og snop nemlig.

Humør: Normalt. :)

Innkjøp: Har siden sist kjøpt dyne og sengtøy, og i morgen skal vi å se på ei brukt barnevogn. Vil gjerne ha en firehjuling i tillegg til babyjoggeren, og en hvor sittedelen kan snus begge veier. Jeg tror vi kommer til å kjøpe den, er ei vogn jeg kjenner til fra før da søsteren min har tilsvarende (men eldre modell), så lenge den er i så god stand som den ble beskrevet å være i.

Tanker om fødselen: Gruer meg ikke til fødsel, er litt usikker på om jeg vil ha epidural eller ikke - heller mot å ta mot den smertelindringen jeg kan få/rekker. Jeg er ikke redd for smerter, men jeg har ingen behov for å kjenne på urkvinnen i meg heller så tar heller imot smertelindring, enn å bli veldig sliten (om det skulle trekke ut i tid). Og jeg dør ikke på meg om det blir keisersnitt, sist svangerskap var jeg nesten i retning "keisersnittangst" - men nå er det viktigste at lillemann kommer til verden OG at jeg får med meg en levende baby hjem. Jeg har heller ikke noe spesielt ønske om badekar og slike ting, aner ikke om de tilbyr det her - men føler meg for tung til det uansett, og verre skal jo det bli sånn mtp å føle seg tung. :hilarious: Sist foretrakk jeg også å kunne stå på alle fire i senga når riene var som verst, så jeg håper å gjøre det mest mulig nå også - om det føles greit også denne gangen. Jeg håper også på igangsetting før termin, men det blir vel ikke noe tema før etter uke 28 tenker jeg.

Selve fødselen er vel det som bekymrer meg minst egentlig, jeg er mer bekymret for om jeg får "premie" denne gangen eller ikke. Jeg håper selvsagt på det, for vi er veldig klare for å bli en til her i heimen.



Føles veldig deilig å ha kommet til 25+0 altså, for hver uke som går så blir sjansen større for at dette går riktig vei. Og nå er det jo store sjanser for at lille Dings klarer seg om han skulle komme til verden nå. Jeg ser helst at han blir der til 37+0, men det er en trygghet å vite at for hver dag nå så er sjansen større og større for at dette går bra. :Heartred Det hjelper også at jeg siste dagene syns han tar litt mer i når han beveger seg, i går kveld etter fredagspizzaen så kjente jeg det i armen som hvilte på magen mens jeg strikka. Han er dog en snik, for når jeg legger meg ned for å kjenne etter så stopper han om jeg holder hendene på magen. Så snart jeg fjerner de så starter han igjen. Luring. :Heartblue
 
Back
Topp