Mammalivet med et lite hjerteplaster

Så flink du er! imponert og skulle ønske jeg også klarte det der.

Skjønner du ikke klarte gå ifra de bodyene ja. Lillebror blir nok fin i det!
 
Bysanlullteppet er så fint! Så flink du er :) Fikk det i barselgave av ei venninne og vesla liker det så godt :)
Koselig og avslappende å strikke :love017
 
Strikking er god terapi ❤️
 
Så flink du er! imponert og skulle ønske jeg også klarte det der.

Skjønner du ikke klarte gå ifra de bodyene ja. Lillebror blir nok fin i det!

Takk. :) Det er veldig morsomt å kunne det. Tok meg noen år før jeg fikk dreisen på strikking da. Begynte og ga opp ganske mange ganger. :p

Bysanlullteppet er så fint! Så flink du er :) Fikk det i barselgave av ei venninne og vesla liker det så godt :)
Koselig og avslappende å strikke :love017

Jeg falt pladask for det! :) Takk. Virker som det blir både mykt og varmt, men samtidig ikke for tett pga hullmønsteret.

Strikking er god terapi ❤️

Veldig!
 
Da var første vekstkontroll unnagjort, og det var godt å komme til en lege som kjenner til historikken. Det gjør jeg ikke neste gang, men hun som satte meg opp på time bedyret at legen jeg skulle inn til neste gang er flink og grei. Satser på det. :)

Lille Dings er fortsatt en gutt (veldig tydelig også), og ble estimert til rett under 600 gram. Da er han tyngre enn det storebror var da han ble født, han var bare 490 gram da. Jeg er 23+5 i dag, og siden de norske skjemaene for vekst begynner på 24+0 så fikk hun ikke opp noe god oversikt der på snitt og sånt. Men hun åpna i noe amerikansk oversikt, og der lå han ca akkurat på gjennomsnittet på vekt. Blodgjennomstrømningen i navlesnoren var fin, arteriene på venstre side (som og er den siden morkaken er på) var akkurat som de skulle. På høyre side er de ikke helt optimale, men alle verdier er innafor normalen så det var ikke noe å bekymre seg over - men det er notert ned. Det som kan skje da er at jeg må måle blodtrykk hyppigere om det fortsatt er likt når jeg sjekkes neste gang, men bebis er ikke i noe fare. Han har vokst som han skal, og lå og sprella. Og gjemte seg for "kameraet", denne gangen ved å legge armene foran fjeset. :knegg: Morkaka dekker fortsatt store deler av fremsiden, så det demper endel av bevegelsene, men jeg kjenner det fortsatt. Lurer på hvordan det hadde vært med den på baksida? Da hadde vel magen stått alle veier, for han er en aktiv kar. :)

Her er sånn ca det de ser på når de måler gjennomstrømminga. Dere ser den "bølgeformen" mellom toppene? Det er blant annet den de ser på, og utover i svangerskapet skal den bli mindre og mindre. På venstre side hos meg var det som den nederste på oversikten, bare at toppene var litt høyere. På høyre side var det litt mer bølgeform - men ikke så mye at det var utafor normalverdier når hun sjekket opp med tabellene etterpå. Men det var en tydelig forskjell mellom venstre og høyre side, så selv jeg så den (hun forklarte underveis så jeg visste hva hun hadde sett på venstre side og hva hun da så etter på høyre side). Det er ikke noe som stresser meg, jeg syns bare det er godt å vite og så er jeg veldig fornøyd med at hun forklarte det så inngående til meg - for da vet jeg nøyaktig hvordan det ligger an, og jeg jeg har tillit til at de faktisk følger med på også små detaljer. Hun kunne jo fint sagt at alt var innenfor normalverdiene uten å forklart at det var en liten forskjell også, men jeg føler meg tryggere og bedre ivaretatt av at hun faktisk har sagt det - om dere skjønner? :)

color-doppler-in-fetal-hypoxia-26-638.jpg


Syns egentlig dette var særdeles fascinerende, så jeg måtte jo google litt bilder. Her er et som viser forskjellen på normal og unormal "notching" som det visst heter på fagspråk:

color-doppler-in-fetal-hypoxia-24-638.jpg


Høyre siden var ikke som den abnormale, men en kunne se antydning til "notch" der.

Ble ikke noe bilde, og legen var glad for at vi hadde fått til bilde da vi var hos jordmor - for nå hadde det blitt ganske så vanskelig pga en som drev og gjemte fjeset sitt. :knegg:
 
Så godt at lillegutt har det bra i magehuset!
Stor gutt blitt og. Deilig det.

Høres ut som du hadde en super lege idag. Godt å få ordentlige forklaringer. En blir tryggere og føler litt mer kontroll da. Også blir man som du sier trygg på at de kan det de snakker om
 
Så godt å høre at alt fremdeles står bra til med lille! :) Slapper du litt mer av når du har kommet forbi det fæle tidspunktet og alt fremdeles er bra?
 
Så godt at lillegutt har det bra i magehuset!
Stor gutt blitt og. Deilig det.

Høres ut som du hadde en super lege idag. Godt å få ordentlige forklaringer. En blir tryggere og føler litt mer kontroll da. Også blir man som du sier trygg på at de kan det de snakker om

Ja, veldig fint. :D

Jeg syns det er veldig godt, og da fjerner det jo all usikkerhet etterpå - for jeg kommer jo aldri på ting jeg lurer på der og da. Det kommer bestandig etterpå. :p Men nå fikk jeg jo svar på alt jeg potensielt kunne ha lurt på. :)

Så godt å høre at alt fremdeles står bra til med lille! :) Slapper du litt mer av når du har kommet forbi det fæle tidspunktet og alt fremdeles er bra?

Jeg slapper litt mer av, men ikke pga tidspunktet. Jeg er jo enda ikke forbi det tidspunktet fødselen var på forrige gang - da var jeg 24+2, så jeg er midt oppi de dagene jeg slutta å kjenne liv. Men, jeg kjenner jo liv fortsatt og alt så bra ut i går så da er jeg litt roligere - men fortsatt gnager det godt i underbevisstheten.


23+6 i dag, og har vært hos fastlegen. Jeg er veldig glad for at jeg tar de fleste kontroller hos jordmor. Ikke fordi fastlegen ikke er flink, men fordi det som regel er forsinkelser der, og i dag var han VELDIG forsinka. Jeg fikk ikke komme inn til han før halvannen time etter at timen min skulle ha starta. Kan tro rygg og bekken syns det var trivelig. :p Alt så visst fint ut, blodtrykk på 105/71, ikke noe ødem osv. Og ny antistoff-prøve er tatt. Satser på at den er negativ, og jeg håper på et RH negativt barn så jeg ikke trenger å ofre det en ørliten tanke engang (og slipper sprøyte i uke 28, ikke at jeg har sprøyteskrekk men det er liksom nok kontroller og ting som det er :p). MEN, det jeg syns var litt dårlig var at han ikke opplyste om at jeg hadde utslag på urinprøven, så da måtte jeg ty til google-legen etterpå når jeg så det på helsekortet. Hadde utslag på leukocytter, og det hele 3+. Men google sier at det ikke er uvanlig og så lenge det ikke er noe annet utslag eller at jeg har UVI-symptomer så er det mest sannsynlig bare forurensning fra utflod (og det har jeg i rikelig monn, pluss at jeg ikke tok urinprøven rett. Glemte dette med midtstråleurin og sånt nemlig, og den ble ståene i romptemperatur lenge siden jeg ikke hadde mulighet til å sette den kjølig frem til timen, og timen var såpass forsinka). Skal tilbake på mandag for å ta glukosebelastninga, så skal spørre da for sikkerhetsskyld. Regner med at om det hadde vært noe så hadde han nevnt det.

Kom på rett etterpå at jeg glemte å få fornya resepten også, jeg var litt stressa over at timen var så forsinka, bekkenet verket og jeg skulle på jobb etterpå + hadde valpen liggende i bilen. Heldigvis så går det jo an å be om fornyelse av resepter på pasientsky, så sendte melding der for ei stund siden.

Og så var jeg på vekta i dag, og jeg tror jeg må smugspise for den har hoppa godt opp igjen. Opp nesten 8 kg til nå. Hvordan skal dette ende?? :hilarious:
 
Last edited:
Gratulerer med vel overstått vekstkontroll :) så herlig med en lege som forklarer så godt. Helt enig i at det er mer betryggende at de forklarer ting på den måten enn at de bare sier at målingen er innenfor normalverdien. Håper hun har rett i at legen du skal til neste gang også er ålreit :)


Skjønner god at rygg og bekken var misfornøyde med ventingen i dag. Skulle ønske både leger og pasienter var flinkere til å booke dobbelttimer ved behov. Er jo helt håpløst å måtte vente så lenge! Regner med legen hadde nevnt det dersom han hadde hatt mistanke om noe annet enn forurensning av urinprøven, men skader jo ikke å spørre :)
 
Jeg slapper litt mer av, men ikke pga tidspunktet (jeg er jo enda ikke forbi det tidspunktet fødselen var på forrige gang - da var jeg 24+2, så jeg er midt oppi de dagene jeg slutta å kjenne liv. Men, jeg kjenner jo liv fortsatt og alt så bra ut i går så da er jeg litt roligere - men fortsatt gnager det godt i underbevisstheten.

Ja, det var det jeg trodde. Da er det jeg som har misforstått et eller annet. Uansett så nærmer du deg jo veldig å være over det tidspunktet i svangerskapet ❤️ Jeg forstår veldig godt at tiden nå er tøff. Trøst deg med at du får god oppfølging og at alt ser bra ut.

God helg! :)
 
Å så utrolig bra at det gikk fint på kontrollen! ❤️ Hvor ofte skal du ha slike kontroller?
 
Så bra med flott kontroll. Håper du klarer se fremover og slappe litt mer av om noen dager når du er godt over der det gikk galt sist. ❤️❤️
 
Gratulerer med vel overstått vekstkontroll :) så herlig med en lege som forklarer så godt. Helt enig i at det er mer betryggende at de forklarer ting på den måten enn at de bare sier at målingen er innenfor normalverdien. Håper hun har rett i at legen du skal til neste gang også er ålreit :)


Skjønner god at rygg og bekken var misfornøyde med ventingen i dag. Skulle ønske både leger og pasienter var flinkere til å booke dobbelttimer ved behov. Er jo helt håpløst å måtte vente så lenge! Regner med legen hadde nevnt det dersom han hadde hatt mistanke om noe annet enn forurensning av urinprøven, men skader jo ikke å spørre :)

Takk! Jeg syns det var veldig greit, andre hadde kanskje blitt litt forvirra - men samtidig så forklarte hun det på en sånn måte at det var lett å forstå. I alle fall syns jeg det. Og hun var nøye også, tok flere kontrollmålinger både av størrelse og av blodgjennomstrømningen, selv om hun allerede hadde tatt gode mål.

Ja, det var det jeg trodde. Da er det jeg som har misforstått et eller annet. Uansett så nærmer du deg jo veldig å være over det tidspunktet i svangerskapet ❤️ Jeg forstår veldig godt at tiden nå er tøff. Trøst deg med at du får god oppfølging og at alt ser bra ut.

God helg! :)

Ikke så lett å huske alle detaljer da. Jeg håper jeg blir roligere etterhvert, særlig etterhvert som det blir mer og mer voldelige spark og bevegelser fra lille Dings. Det er så deilig når det føles som små eksplosjoner nederst i magen. :Heartred

Å så utrolig bra at det gikk fint på kontrollen! ❤️ Hvor ofte skal du ha slike kontroller?

:Heartred Jeg skal på ny kontroll når jeg 27+6, så en gang pr mnd i første omgang. Om alt fortsetter som normalt så skal jeg ha den neste, så rundt uke 32 og 36 og deretter 38. Og så håper jeg egentlig at jeg blir igangsatt rundt uke 38. Skal også til jordmor mellom hver kontroll, så føler meg godt ivaretatt. :)

Så bra med flott kontroll. Håper du klarer se fremover og slappe litt mer av om noen dager når du er godt over der det gikk galt sist. ❤️❤️

Takk. :Heartred
 
Halvannen time ekstra ventetid er jo drepen for alles rygger og alle gravide bekken.....
 
24+0 i dag! :D

Termin: 12.06.2018

Kjønn: Gutt

Neste kontroll: Jordmor om 18 dager. Ny vekstkontroll med doppler 16. mars

Status jobb: Svangerskapspenger 20% og jobber 40%.

Vektendring: Nesten 8 kg opp! :wideyed::eek:

Kjenner du liv: Ja. :Heartred

Plager: Rygg- og bekkenvondt etter aktivitet, men er ikke så ille enda heldigvis. Halsbrann har jeg nå nesten på klokka 3 timer etter forrige måltid, så kommer visst mest når det straks er på tide å spise igjen. Ikke vært så ille siste dagene egentlig, men så har jeg drukket melk igjen etter en periode uten det. Kanskje det som hjelper på? :)

Kosthold: Ikke så bra som jeg ønsker, alt for mange lettvintløsninger. Og jeg tror jeg må snikspise mtp vektoppgangen altså. Får sette opp skjult kamera. :hilarious:

Humør: Ganske normalt, tror jeg? Er ikke så nedstemt lengre i alle fall, og nå begynner jeg å se antydning til at våren nærmer seg så da er humøret enda bedre. Lille dings sparker hver dag, og jeg vet jo at han er på gjennomsnittet på størrelse pr nå - så så lenge han gir lyd fra seg hver dag skal jeg prøve å ikke være så engstelig. Februar har så langt rast av gårde, og det liker jeg. Januar var helt håpløs sånn sett. Nå starter også snart sesongen med hund og hundetrening for fullt, har jo holdt på litt med det men pga føre og kulde så har det blitt mest sporadisk og lite med andre. Savner det sosiale med hundetreningene også.

Innkjøp: Jeg bestilte regntrekk, myggnetting, baby jogger parent console (sånn liten hengeveskesak med plass til drikkeflaske, nøkler, bæsjeposer og annet småtterier :p ), bilstoladapter og en easygrow lite vognpose i grå. vognposen er en overgangspose som er vannavvisende, så skal passe godt til sommerbaby i Trøndelag tenker jeg. Vinterpose tror jeg vi får av svigers.
Mannen tror jeg har bestilt bilstol og vi har blitt enige om maxicosi cabriofix, men går for "refresh" som er årets modell. På den skal de blant annet ha forbedret sittekomforten noe. Så har vært litt shopping i dag gitt! Og jeg syns stadig det dukker opp nye ting på lista over hva vi "må" ha. *host*

Skal kjøpe lekegrind også etterhvert, men det håper jeg å finne brukt og så heller kjøpe ny matte. I starten tenker jeg at soveplassen kan være oppi grinda også, siden vi ikke tar oss råd til hengevugge. Greit med tanke på at vi har tre hunder som virrer rundt, hvor en bare er unghund også.

Så det neste dyre innkjøpet er babycall, og da går vi for testvinneren fra Neonate som har videofunksjon. Mannen overvåker den på prisjakt, så håper vi det kommer et tilbud etterhvert. :) Etterhvert tenker jeg også på en ekstra base, og da kjøpe familyfix som kan brukes til bilstol 2 også.

Ja, og så har jeg selvsagt bestilt endel garn. Så når jeg får unna et par gave-prosjekt nå så skal jeg begynne på et eller annet til lille dings (som ikke er teppet jeg holder på med).

Tanker om fødselen: Gruer meg ikke til fødsel, er litt usikker på om jeg vil ha epidural eller ikke - heller mot å ta mot den smertelindringen jeg kan få/rekker. Jeg er ikke redd for smerter, men jeg har ingen behov for å kjenne på urkvinnen i meg heller så tar heller imot smertelindring, enn å bli veldig sliten (om det skulle trekke ut i tid). Og jeg dør ikke på meg om det blir keisersnitt, sist svangerskap var jeg nesten i retning "keisersnittangst" - men nå er det viktigste at lillemann kommer til verden OG at jeg får med meg en levende baby hjem. Jeg har heller ikke noe spesielt ønske om badekar og slike ting, aner ikke om de tilbyr det her - men føler meg for tung til det uansett, og verre skal jo det bli sånn mtp å føle seg tung. :hilarious: Sist foretrakk jeg også å kunne stå på alle fire i senga når riene var som verst, så jeg håper å gjøre det mest mulig nå også - om det føles greit også denne gangen. Jeg håper også på igangsetting før termin, men det blir vel ikke noe tema før etter uke 28 tenker jeg.

Selve fødselen er vel det som bekymrer meg minst egentlig, jeg er mer bekymret for om jeg får "premie" denne gangen eller ikke. Jeg håper selvsagt på det, for vi er veldig klare for å bli en til her i heimen.

Ble litt vel stort i full størrelse gitt, så endra kjapt til miniatyrbilde i stedet. :p

_20180217_160755.JPG
 
Last edited:
Gratulerer med 24 uker.
Nydelig magehus!

Forstår det er mye tanker og at det viktigste er at lillebror får bli med hjem og alt er bra. Det er jo det viktigste det, men håper selvfølgelig at du får en flott fødselsopplevelse
 
I dag tok jeg glukosebelastningstesten. Det fastende blodsukkeret var på 4,8, så det var fint. Gikk greit å få ned drikken, men etter en time så vrengte hele magen seg. Jeg satt heldigvis bare noen få skritt unna toalettet! Det var så merkelig, for jeg var ikke dårlig i det hele tatt frem til jeg plutselig bare måtte kaste opp. Så da ble prøven avbrutt da.

Leste på nett etterpå nå under retningslinjer at siden det hadde gått over 20 minutter så skulle de tatt prøver som normalt etter to timer, men fylt ut på skjemaet at jeg hadde kastet opp. Om jeg må ta den på nytt igjen blir jeg en smule grinete kjenner jeg, når jeg kunne vært ferdig i dag. Den blir ikke forsøkt tatt igjen denne uka ...

I tillegg fikk jeg telefon etterpå om at jeg må komme innom fordi de glemte å ta en prøve av meg på fredag. Imponert over legekontoret mitt i dag gitt. :shifty:
 
Åh nei, så kjipt at det ble avbrutt! Det der er egentlig en forferdelig ting å utsette gravide for synes jeg! Både det å faste, for så å sitte rett opp og ned i to timer etter å ha drukket gugge.
 
Åh nei, så kjipt at det ble avbrutt! Det der er egentlig en forferdelig ting å utsette gravide for synes jeg! Både det å faste, for så å sitte rett opp og ned i to timer etter å ha drukket gugge.

Ja, og jeg syns jeg har nok stress jeg utsettes for i svangerskapet i tillegg. Kjenner kroppen er en smule stressa også, det er jo ikke bra. Håper jeg slipper å prøve på nytt ...

Hadde jo heller ikke hjulpet om jeg hadde vært normalvektig, siden jeg er over 25. :shifty:
 
Så kjedelig.
Fikk du sitron i den sukkerløsningen eller?
håper du slipper ny runde
 
Back
Topp