Mammalivet med et lite hjerteplaster

XuperB

Forumet er livet
Himmelbarn
Junilykke2018
Julegavene 2019
Januarlykke 2020
Maisløyfene 2024
Etter en fin TUL i dag, så tør jeg å trå helt inn i terminforumet her, og opprette dagbok. Jeg vil ikke flytte prøver-dagboken hit, for den er et eget (langt og vondt) kapittel.

Først en forklaring på tittelen, en regnbuebaby er en baby født etter å ha mistet et barn, enten det er på grunn av spontanabort, senabort, dødfødsel eller at en har mistet et spebarn. Jeg hadde ikke hørt om det før ei jeg var i termingruppe med i fjor fortalte om det - og jeg syns det var så fint begrep at jeg vil bruke det i gravid-dagboka mi her.

Så til historikken min. Etter å ha hatt barneønske i lengre tid, fått manne med på det og venta i ei halv evighet så ble jeg endelig gravid i fjor høst, med termin i slutten av mai i år. Dessverre så gikk det skikkelig galt, med morkakesvikt og dødfødsel i starten av februar i år.

Vi valgte å prøve ganske raskt igjen, både fordi ønsket om familieforøkelse er stort, men også fordi det tydeligvis kan ta tid å få planta spirene, og det er ikke sikkert spirene varer helt frem til mål. Det er over 2,5 år siden preveensjon ble droppa helt. Jeg har også bikka over i tredveårene, så føler alderen også har litt å si (sånn mtp at jeg ikke bare vil ha en, og at jeg mest sannsynlig blir en eggstokk fattigere når cysta må tas bort). Tiden gikk også denne gangen, og jeg stod også på vent for å ha lapraskopi for å fjerne ei cyste på ene eggstokken bl.a. To dager før forundersøkelsen til operasjon dukka det opp noe jeg mente måtte være skygge på en strimmeltest, og kveldstesten viste enda tydeligere skygge. Dagen etter lyste digital gravid 1-2 mot meg, og forundersøkelsen ble brukt til å henvise til svangerskapsoppfølging i stedet. Dette var også siste EL før en prøvepause, både på grunn av operasjon, men også fordi vi skal gifte oss til neste år. Jeg ble ganske sjokka over positive tester, for jeg hadde null og niks symptomer, og fortsatt har jeg ikke like mye tegn på graviditet. Burde jo føle meg heldig som slipper ganske billig unna svangerskapsplager, men samtidig hadde det vært godt å kjenne litt på graviditeten. Det har begynt å komme mer nå da, i form av trøtthet og at jeg er oppblåst (ser jo nesten gravid ut til og med).

I dag var jeg på første TUL, er 7+6 i følge menstermin - og den tror jeg stemmer bra. Lille bamsemumsen ble målt til 8+0, og det stemmer jo fint med svangerskapslengden. Hjertet banket også veldig sterkt og fint, så nå håper jeg det er en sterk spire, at kroppen min lager ei superbra morkake - og at blodfortynnende også hjelper til. Jeg får kjempeflott oppfølging, og skal på ultralyd ca hver 3 uke fremover. Skal også gå på blodfortynnende fra uke 12, det er noe de har sett at kan forebygge morkakesvikt. Nå håper jeg at dette går bra, og at vi får med oss en levende baby hjem fra sykehuset i slutten av mai/starten av juni. Termin er 11. juni, men det er ikke sikkert jeg går hele veien til termin mtp. min bakgrunnshistorikk. Jeg kommer i alle fall til å slippe å gå på overtid.

Link til prøver-dagboka mi.


After every storm, there is a rainbow of hope. The greater your storm, the brighter your rainbow. :Heartred
 
Last edited:
Må følge deg her og
 
[emoji173]️[emoji173]️
 
Heier veldig på deg denne gangen! Tenk at lillegutt skal bli storebror! Unner deg det letteste svangerskapet og en feilfri fødsel av et lite nurk i løpet av sommeren
emoji173.png
 
Heier masse på deg og lille regnbuen din
 
❤️❤️
 
Sterk lesning:Heartbigred
Gratulerer så mye med vell overstått TUL :D
Nå skal spiren sitte helt til mål :p
:love7

Takk. Håper virkelig denne sitter helt til mål. :)

Må følge deg her og

:Heartred


[emoji173]️[emoji173]️

:Heartred

Gratulerer så mye! :Heartbigred

Takk. :) :Heartred

Heier veldig på deg denne gangen! Tenk at lillegutt skal bli storebror! Unner deg det letteste svangerskapet og en feilfri fødsel av et lite nurk i løpet av sommeren
emoji173.png

Takk. :Heartred Jeg håper virkelig alt går som det skal nå. Reprise av forrige gang orker jeg i alle fall ikke.

Heier masse på deg og lille regnbuen din

:Heartred

Her må jeg selvfølgelig følge ❤️

:Heartred

Fortsetter å følge deg her inne ❤️❤️

:Heartred


:Heartred
 
Fredag, og ny uke. Er nå 8+0, og har begynt på den 9 svangerskapsuka. Tiden går nå på et vis, selv om jeg gjerne skulle sett at den går enda fortere. Nå er det 3 uker igjen til neste TUL, og 4 uker til første ordinære svangerskapskontroll og at jeg er 12+0.

I dag igjen er en sånn skikkelig sulten-dag. Jeg har lyst på mat hele tiden, og det er fryktelig slitsomt. Jeg veier såpass mye at jeg må ha sterk kontroll på matinntaket for at det ikke skal ta helt av med vektøkning her. Jeg er bare glad jeg ikke blir særlig kvalm av å ikke spise, bortsett fra når jeg nettopp har våkna. Da kan jeg være kvalm av sult, ellers er det bare en konstant sultfølelse som gnager. Heldigvis er det ikke sånn hver dag.

Har også endel stikninger og ligamentsmerter, mest på en side. Spent på om jeg får tidligere babymage nå enn sist. Om den nå vises under oppblåst- og tjukkasmagen da. :hilarious:


Har lagt til link til prøverdagboka i første innlegget. :)
 
Skal selvfølgelig følge med deg her inne også :) Gratulerer med ny uke! :smiley-bounce012
 
Gratulerer med 8 uker, det er en milepæl, særlig når du har sett lille :Heartred Og gratulerer med ny dagbok!
 
Hei :)
Kommer for å se hvordan det går med deg :Heartred Krysser alt jeg har for at det går bra denne gangen og følger med hvordan det går:Heartred:Heartred:Heartpink:Heartblue
 
Håper alt er bra enda.
Gratulerer med vel passerte 8 uker!
 
Takk alle sammen. :) Har vært litt lite aktiv siste dagene, har pusla med litt andre ting enn å sitte foran pcn og har mest vært innom forumet med mobilen. Da blir det ikke til at jeg skriver så mye, da jeg hater å skrive mer enn et par setninger på mobiltelefonen. :hilarious:

Er 8+4 i dag, så nærmer seg ny uke med stormskritt. Er vel 17 dager til neste TUL nå, så tror det kommer til å gå ganske fort. Formen er grei den, bortsett fra at jeg er noe mer trøtt enn vanlig - men ikke sånn utmattettrøtt som jeg var i fjor høst. Har ikke turt å veie meg enda, men tipper vekta har krøpet oppover. Jeg er nemlig sulten HELE tiden, døgnet rundt, non stop. Jeg har hatt et par dager med noe dårligere matlyst, men de fleste dager er jeg skrubbsulten. Og da mener jeg skikkelig sulten, og ikke bare fysen. Skrekkelig praktisk når jeg har minst 15 kg for mye fra før av gitt, og burde gå opp minst mulig. :hilarious: Jeg håper det gir seg snart. Gir jo ikke etter for sulten hele tiden, men det er ubehagelig mellom måltidene, og at det er sjelden jeg blir mett etter at jeg har spist min "rasjon" (og nei, jeg spiser ikke for lite - og jeg spiser stort sett sunt og variert). Det er ikke noe spesifikt jeg vil ha heller, bare det er mat er det greit liksom. :hilarious:
 
Spørs om babyen vil ha fersk næring, ikke næring du allerede har lagret på kroppen :hilarious:

Tenk at du snart er i uke 10! Skjønner ikke hvorfor dine uker går så mye raskere enn mine...:p
 
Spørs om babyen vil ha fersk næring, ikke næring du allerede har lagret på kroppen :hilarious:

Tenk at du snart er i uke 10! Skjønner ikke hvorfor dine uker går så mye raskere enn mine...:p

Men det får da jaggu meg være måte på hvor mye bønna trenger da. :knegg: Jaja, får være fornøyd med at jeg i det minste ikke er godtesjuk da og fyser på det. Det er skikkelig mat jeg har lyst på. Og melk, av alle ting. :p

Jeg syns det samme om andres uker. :knegg:
 
Back
Topp