"Regjeringen er blitt en barnehage"

Jeg kjenner ikke ett menneske som er enige i det Listhaug sier og står for. Stemmer ikke AP heller.
 
Herregud... jeg blir helt svett jeg, hvem er det som ikke er krenket? Er ikke mange igjen nå tror jeg.

Sakens kjerne, listhaug utnyttet ytringsfriheten og dro den muligens litt langt, støre sutra seg til kaos på stortinget, alt avverget og listhaug måtte gå, skal vi la den ligge da kanskje?[emoji23] eller er det flere som skal utnytte dette for noen sekunder fame?
Var det ikke Moxnes som fremmet mistillitsforslaget?
 
Jo men det var vel jonas som skreik høyest om hvor krenket han og hans parti følte seg.
Det kan hende, det fikk jeg ikke helt med meg hva som skjedde før der, selvom ut ifra selve bildet kan jeg jo også forstå det siden de som direkte er utsatt for terror de seneste årene er da AUF samt justisdepartementet, ville virket rart om andre parti skulle bli omtalt så mye i media siden hun jo også med teksten på bildet gikk til angrep på AP.
 
Akkurat det utsagnet om barnehager har blitt en real storm i et lite vannglass. Jeg er utdannet barnehagelærer og brukte null energi på å irritere meg over at Listhaug sammenliknet politikergjengen med en haug barnehageunger. Det er et uttrykk og hadde det blitt brukt i en annen sammenheng , og av noen andre , hadde muligens langt færre reagert? Jeg er langt i fra noen tilhenger av Sylvi, hennes politikk eller retorikk, men det må være måte på hvor mye som skal tynes ut av dette.

Det som i stor grad har vært skremmende under hele denne farsen av en sak er kommentarfeltene rundt omkring, både under avisartikler og på facebook. Ikke at det er noe nytt at enkelte slipper seg vel løs bak et tastatur, men den graden av skjellsord og hat som folk poster under fullt navn og bilde er rett og slett rystende. Det har blitt en "dem mot oss"-konkurranse mellom Ap og FrP der dritt slenges vegg i mellom og "idiot", "hjernedød" "landssviker"(!) bare er forretten.

Mange av de som lirer av seg uttalelser jeg ikke skal gjenta er småbarnsforeldre. Litt av noen forbilder , uavhengig av hvor de står politisk.
 
Det kan hende, det fikk jeg ikke helt med meg hva som skjedde før der, selvom ut ifra selve bildet kan jeg jo også forstå det siden de som direkte er utsatt for terror de seneste årene er da AUF samt justisdepartementet, ville virket rart om andre parti skulle bli omtalt så mye i media siden hun jo også med teksten på bildet gikk til angrep på AP.

Men hun snakket aldri om utøya, de som trekker den sammenligningen har syk fantasi.
 
Men hun snakket aldri om utøya, de som trekker den sammenligningen har syk fantasi.
Nei men hun skrev heller ikke direkte hva det gjaldt på bilde, så ser man det ut av kontekst så skjønner jeg at noen kan trekke den konklusjonen.

Ser man hele Facebook innlegget derimot er det tydelig at hun ikke mener Utøya
 
Men hun snakket aldri om utøya, de som trekker den sammenligningen har syk fantasi.
Jeg underviser blant annet i det som heter retorikk, altså talekunst. Et av de retoriske grunnbegrepa heter Kairos, og kan omtrent oversettes til kontekst. Alle ytringer er en del av en kontekst, en del av en sammenheng. Konteksten rundt Listhaugs facebookpost er blant annet : Flere parti stemte imot forslaget om å smuldre opp et av hovedprinsippene for rettsstaten, deriblant regjeringspartiet venstre. Hva ønsker Listhaug å oppnå med å kun nevne Arbeiderpartiet? Hvem appellerer hun til da? En av de som har vært tydeligst i sitt hat mot Arbeiderpartiet drepte 69 ungdommer for bare 6,5 år siden. Ungdommen som var 14 da han ble drept hadde bare vært 20 i dag om han ikke hadde blitt drept. Det eneste terrorangrepet som har blitt utført i Norge etter andre verdenskrig var motivert av et hat mot Arbeiderpartiet. Det vet Listhaug. Alikevel er det bare Arbeiderpartiet hun nevner i sin facebookpost, som altså også bruker ordet terrorister. Igjen, den eneste terroristen i Norge er han som drepte 69 mennesker fordi han hatet Arbeiderpartiet.

Når denne facebookposten i tillegg legges ut samme dag som det er premiere på filmen om nettopp dette terrorangrepet, der et tidligere medlem av Fremskrittspartiet, altså det partiet Listhaug representerer, dreper 69 mennesker fordi han hater Arbeiderpartiet - han dreper altså ungdom fordi de ikke deler hans politiske syn - så blir Kairos - konteksten enda tydeligere.

Jeg var faktisk på et godt foredrag fra en av Norges fremste forskere på hatretorikk (Regjeringen har en handlingsplan mot hatefulle ytringer), og denne forskeren sier at når det gjelder hatretorikk er effekten av det man sier faktisk viktigere enn intensjonen. På samme måte som vi definerer mobbing - dersom et barn føler seg mobbet skal vi ta det på alvor, selv om de som mobber sier at det ikke var ment slik. Det er hvordan ytringen virker og hva slags effekt den får som er det sentrale for hva ytringen er - ikke hva ytringen er ment som.

Hvis man skulle ytre seg, for deretter å få tilbakemelding på at effekten ble en helt annen enn man hadde tenkt, så kan man selvsagt forsøke å rette opp i dette - det har ikke Sylvi Listhaug gjort. Hun har ikke tatt ansvar for det hun skrev, men forsøkt å unnskylde at noen reagerte på det hun skrev. Når man ytrer seg som en del av regjeringen kan man ikke la være å ta ansvar for det man sier. Da er man ikke skikket til å inneha en slik posisjon.
 
Nei men hun skrev heller ikke direkte hva det gjaldt på bilde, så ser man det ut av kontekst så skjønner jeg at noen kan trekke den konklusjonen.

Ser man hele Facebook innlegget derimot er det tydelig at hun ikke mener Utøya

Det var vel rimelig tydelig at ABB ikke bar avbildet ihvertfall, det skjønner vel alle utofra stil og hudfarge på bildet så jo det syns jeg mam bør skjønne.
 
Hvor kommer dette hatet mot arbeiderpartiet fra?

Ikke mot ap, syns stoltenberg gjorde en super jobb. Støre derimot har ikke gjort annet enn å bli krenket og klage på andre siden han ble leder, det syns jeg er trist. Kom tydelig fram på valget at hans stil ikke er like populær som stoltenberg sin.
 
Jeg underviser blant annet i det som heter retorikk, altså talekunst. Et av de retoriske grunnbegrepa heter Kairos, og kan omtrent oversettes til kontekst. Alle ytringer er en del av en kontekst, en del av en sammenheng. Konteksten rundt Listhaugs facebookpost er blant annet : Flere parti stemte imot forslaget om å smuldre opp et av hovedprinsippene for rettsstaten, deriblant regjeringspartiet venstre. Hva ønsker Listhaug å oppnå med å kun nevne Arbeiderpartiet? Hvem appellerer hun til da? En av de som har vært tydeligst i sitt hat mot Arbeiderpartiet drepte 69 ungdommer for bare 6,5 år siden. Ungdommen som var 14 da han ble drept hadde bare vært 20 i dag om han ikke hadde blitt drept. Det eneste terrorangrepet som har blitt utført i Norge etter andre verdenskrig var motivert av et hat mot Arbeiderpartiet. Det vet Listhaug. Alikevel er det bare Arbeiderpartiet hun nevner i sin facebookpost, som altså også bruker ordet terrorister. Igjen, den eneste terroristen i Norge er han som drepte 69 mennesker fordi han hatet Arbeiderpartiet.

Når denne facebookposten i tillegg legges ut samme dag som det er premiere på filmen om nettopp dette terrorangrepet, der et tidligere medlem av Fremskrittspartiet, altså det partiet Listhaug representerer, dreper 69 mennesker fordi han hater Arbeiderpartiet - han dreper altså ungdom fordi de ikke deler hans politiske syn - så blir Kairos - konteksten enda tydeligere.

Jeg var faktisk på et godt foredrag fra en av Norges fremste forskere på hatretorikk (Regjeringen har en handlingsplan mot hatefulle ytringer), og denne forskeren sier at når det gjelder hatretorikk er effekten av det man sier faktisk viktigere enn intensjonen. På samme måte som vi definerer mobbing - dersom et barn føler seg mobbet skal vi ta det på alvor, selv om de som mobber sier at det ikke var ment slik. Det er hvordan ytringen virker og hva slags effekt den får som er det sentrale for hva ytringen er - ikke hva ytringen er ment som.

Hvis man skulle ytre seg, for deretter å få tilbakemelding på at effekten ble en helt annen enn man hadde tenkt, så kan man selvsagt forsøke å rette opp i dette - det har ikke Sylvi Listhaug gjort. Hun har ikke tatt ansvar for det hun skrev, men forsøkt å unnskylde at noen reagerte på det hun skrev. Når man ytrer seg som en del av regjeringen kan man ikke la være å ta ansvar for det man sier. Da er man ikke skikket til å inneha en slik posisjon.

Herregud nå må folk slappe av, du kunne dratt hva som helst hvor som helst om du ønsket, ap er ikke fredet mot terrorbegrep i all fremtid pga utøya, etter min mening bruker de, desverre det for alt det er verdt og det er jo bare kjempe trist. Terror er en viktig diskusjon som man bør ta.
 
Herregud nå må folk slappe av, du kunne dratt hva som helst hvor som helst om du ønsket, ap er ikke fredet mot terrorbegrep i all fremtid pga utøya, etter min mening bruker de, desverre det for alt det er verdt og det er jo bare kjempe trist. Terror er en viktig diskusjon som man bør ta.
Kan du gi noen konkrete eksempler på at Arbeiderpartiet har "brukt Utøya" i politisk debatt? Jeg kan ikke erindre at dette har skjedd, jeg har mer inntrykk av det motsatte - fokuset har primært vært på at dette var et angrep på demokratiet, selv om sannheten er at det først og fremst var et angrep på Arbeiderpartiet.

Vi kan gjerne snakke om terror, og da er det vel høyreekstrem terror som bør diskuteres. Terror som for eksempel er knyttet til et hat mot Arbeiderpartiet, et hat som man også ser flere steder på nettet i 2018.

I går ble en ung samfunnsdebattant angrepet av en mann fra et høyreekstremt miljø. Dette er skummelt, og det har lite med Al-Shabaab, som bildet Listhaug postet viste, å gjøre.
 
Kan du gi noen konkrete eksempler på at Arbeiderpartiet har "brukt Utøya" i politisk debatt? Jeg kan ikke erindre at dette har skjedd, (...).
Utøya ble brukt i forbindelse med fb posten til Listhaug, fordi det tilfeldigvis kom en kinofilm om hendelsene der rett etter avstemningen på Stortinget om dette med å frata noen statsborgerskap uten dom..
 
Jeg blir så frustrert av at så mange politikete og stemmegivere fokuserer på å sverte motstandere istedenfor å fremme egen politikk!

Skjellsord, uten rot i virkeligheten, sitter altfor løst. Og det gjelder fra hele den politiske linjen!

Her er noen ord jeg gjerne skulle sluppet å se i politisk debatt;
Listhaugianer, tåkefyrste, rasist, landssviker, brungrums, quisling, muslimofob, hylekor, høyreekstrem, ABB, ...


I tillegg er det problematisk at så mange velger å tolke motstanderne sine utsagn i hytt og pinevær. Litt som da vi på ungdomsskolen klarte å tolke det meste til å ha seksuelt innhold, bare at vi var klar over at VI feiltolket for gøy.

*sukk*
 
Back
Topp