Rask fødsel

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Fler som hadde en rask fødsel? Titta i papirene mine nå. Fra 5 cm til han var ute på 10 min. :S
Det føltes som en evighet..

Revnet dere mye,? Hadde dere kontroll?
 
Gikk relativt fort da vi først kom inn. :)

Induksjon og sterilvannsbehandling, dette vet jeg ikke hva er/når skjedde, hele den natten er litt tåkete nå i etterkant.

20140728_183806.jpg
 
Jeg har hatt det jeg vil kalle raske fødsler, kanskje ikke så rask som din med 10 min. Startet det med rier?

Med første gikk vannet, riene startet ikke før 20 timer etterpå, men da står det i papirene at fra 5 cm (første sjekk) til han var ute gikk det ca 1,5 t. Hadde pressveer ca 40 min tror jeg. Fra første hint om rier gikk det kanskje 4 timer (?), fra jeg tilkallet jordmor og ble trilla inn på føden, gikk det altså 1,5 time. Ikke superraskt, men opplevde det likevel som raskt nok. I ettertid synes jeg det var en grei fødsel. Jeg følte ikke alltid at jeg hadde kontroll med riene, presset uten å skjønne så veldig mye av når riene kom og ikke, føltes som de kom konstant uten opphold. Fikk tilbakemelding om at det virket som jeg hadde god kontroll fra jordmor/barnepleieren. Mista vel aldri kontrollen synes jeg selv heller, men pressa litt i vilden sky.
Jeg ble klippet under fødselen, så det ble vel noen sting, fikk aldri vite hvor mange.

Nå fikk vi nr 2: fødselen startet med vannavgang, og fra vannet gikk til hun var ute gikk det ca 3 timer. Fikk rier nokså umiddelbart etter vannet gikk. Hadde litt over 1 time reisevei til sykehuset. Da vi kom dit lå jeg før sjekk ca 20-30 min med ctg, etterpå var jeg sjekka til 2-3 cm (hun kunne nok strekke til 5cm fikk jeg vite etterpå :) ), fra da gikk det ca 1 time så var hun ute. Raskt og grei fødsel. Denne gangen også presset jeg også uten rier, men jordmoren veiledet veldig godt og forklarte at det var fordi hodet presset på (jeg var også veldig interessert i å bli ferdig), dette sammen med forrige erfaring gjorde at jeg følte mye mer kontroll nå og viste hva som skulle skje. Fikk en veldig god fødselopplevelse, vondt ja absolutt, men mistet ikke kontrollen. Ble 2-3 pyntesting.

Må da være veldig intenst med 10 minutter fra 5cm, hvordan opplevde du det selv, ja bortsett fra at det tok en evighet.

Hehe huska jeg fokuserte på klokka som da var 0845, hadde blikket festa på klokka og synes tiden gikk veldig sakte, men hun var født 0853 så det var jo ikke mange minuttene egentlig.
 
Vannet gikk ti på halv tolv. Fikk rier omtrent en halvtime etterpå. :) hadde 4 cm da vi kom inn halv ett-ett( husker ikke helt nå..) jm kjente og sa 5 cm, om en time er han her.. Hun gikk ut for å loggføre, så fort hun gikk ut døra kjente jeg det presset på :p kvart på tre var han ute..

Det var en lang rie, som var fryktelig vond.. :) men ellers greit :) trodde jeg skulle revne fra a-å da han måtte stå i full spreng gjennom ei rie, men så vidt det var et skrubbsår.
Hadde ikke så mye kontroll, men det gikk på et vis, uten innblanding av jm :)
 
Første måling kl 4, 4 cm åpning.
Baby var ute 05.28.
:)
 
Gikk 1 time fra vannet gikk på 3 cm til hun var ute:) fort nok for meg! Følte meg trygg og i kontroll når jeg kom innenfor sykehusets 4 vegger igjen. (vannet gikk på gåtur på kirkegården :p ) revnet ikke, men fikk et bittelite skrubbsår.
 
Regelmessige rier kl 03 og jenta var ute kl 05.30. Hadde to pressrier hvor hode kom på første og kroppen på andre ria :p ikke så mye som et skrubbsår :p helt grei, normal vannfødsel hvor pressingen var fort gjort med andre ord ;)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
2 timer og syntes ikke det var så vondt ikke vondt å presse eller noe . Ingen smerte lindring kjempe fin fødsel med full kontroll fra meg :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
1 1/2 time fra 4 cm til hun var født :) synes det er kjapt. Vannet gikk ved 4 cm.. Følte jeg hadde kontroll, men alt gikk veldig fort og hadde nesten ikke pause mellom riene. Revnet ikke noe :D


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Den aktive delen av fødselen gikk ganske raskt: Fra 3 cm til 10 cm på under en halvtime, og en snau time med pressrier så var han ute. :)
Hadde nesten ikke pauser mellom riene, ble en intens men fin fødsel uten smertestillende. Vondt som fy, men kunne gjort det igjen! Fikk et par pyntesting.
 
Last edited:
Mange korte fødsler ja :) trodde egentlig min ville vare lenge.. Siden nummer tre skal være en luring. ;)
 
Min forrige gikk fort, men jeg ser at d var ingenting sammenlignet med dere.. Fra 2 cm til han var ute tok d 3 timer.. Vannet gikk nesten 12 timer før riene begynte.. Hadde alldeles ikke kontroll, føltes som om kroppen bare peisa på uten at jeg klarte å følge i d hele tatt, ble klipt og fikk en liten rift.
Håper jeg klarer å følge litt bedre denne gangen..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Min forrige gikk fort, men jeg ser at d var ingenting sammenlignet med dere.. Fra 2 cm til han var ute tok d 3 timer.. Vannet gikk nesten 12 timer før riene begynte.. Hadde alldeles ikke kontroll, føltes som om kroppen bare peisa på uten at jeg klarte å følge i d hele tatt, ble klipt og fikk en liten rift.
Håper jeg klarer å følge litt bedre denne gangen..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det går nok bra :) jeg hadde ikke så mye kontroll altså.. Men det gikk helt greit. Kunne fint ha hatt den fødselen igjen :)
 
Fra vannet gikk og til hun var ute tok det tre timer, det var tre intense timer med konstante rier og ingen smertelindring, men jeg hadde gjort det igjen om jeg fikk en like kjapp fødsel :) Gikk fra to cm åpning til full åpning og at jenta var ute på under to timer :)
Hadde aldri trodd det som førstegangs, alle sier jo at det tar så lang tid, men glad jeg slapp det :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Vannet mitt ble tatt ca 22.30, og hun ble født ca 5 timer senere. Hadde mindre enn 10 min med pressrier, og synes det var en fascinerende opplevelse, for med førstemann kjente jeg aldri pressriene!
 
Heldiggriser! Min forrige ble født etter 24 timer med rier, 18 timer aktiv fødsel hvorav 5 av de var med pressrier! Håper virkelig på en annen fødsel denne gangen....
 
Eg kom i på sykehuset me
Fullåpning. Vannet Blev tatt , pressrier på 9 minut så var hon ute.
 
Vil si at jeg også hadde en rask fødsel. Vannet gikk mens jeg sov kl 01.30. Riene starta ca 30-40min senere. Pga reiseveien turte jeg ikke vente lenge, og kl 04.30 kjørte vi inn. Pga hyppige rier tok det sin tid for meg å komme meg fra bilen og inn på føden dit jeg skulle. Første sjekk av åpning var jeg 9 cm, og like etter måtte jeg presse. Ikke tid til ctg, smertestillende eller noe annet. Pressriene varte ca 10 min og kl 06.00 var han ute, bare 45 min etter vi stoppa utenfor inngangen til sykehuset.

Med storebror gikk det ett og et halvt døgn fra jeg ble satt i gang til han var ute, 15 timer etter at vannet ble tatt. Denne var en drøm i forhold!


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Gikk fort, ja. 50 min aktiv fødsel og 5 min med pressing så var hun ute :) Veldig intenst, men greit at det var fort overstått. Måtte ikke sy noe takket være god kommunikasjon med jordmor!
 
Back
Topp