Rådgivingsamtale før fødsel

Heidilive

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Hei.
Har fått innkalling til rådgivningsamtale før fødsel på KK i neste uke pga angstproblematikk.
Nokon som har vært på det? Litt usikker på om journalen dei lager der blir som et "fødebrev" eller lignende. Vil være klar til timen. Noe spesifikt dikka ville tenkt på, tatt opp osv?
 
Jeg har fødd en gang før. Og når jeg hadde hatt rier i ca 24-timer som ikke var effektive nok så ga de meg smertestillende for at jeg skulle få hvile og "sove". I stedet for å ta vannet og gi meg riestimulerende. Det ventet de enda lengre med, og det er jeg veldig misfornøyd med. Jeg var helt ferdig når jeg først fikk riestimulerende drypp, og det var et mareritt!! Før det taklet jeg riene, men når de gjør noe som er drit vondt og venter til man er helt utslitt først så synes jeg det er dårlig. Jeg skal skrive fødebyen denne gangen om at jeg ønsker å få drypp lenge før dersom riene ikke er effektive slik som sist.
 
Hei.
Har fått innkalling til rådgivningsamtale før fødsel på KK i neste uke pga angstproblematikk.
Nokon som har vært på det? Litt usikker på om journalen dei lager der blir som et "fødebrev" eller lignende. Vil være klar til timen. Noe spesifikt dikka ville tenkt på, tatt opp osv?

Har ikke vært på slik samtale da jeg har hatt jevnlige samtaler og ul på sykehuset i løpet av svangerskapet. Men for å forberede deg på samtalen ville jeg ha tenkt igjennom hva du ønsker å få ut av samtalen, hva var vanskelig med forrige fødsel (om det var utløsende), hva er det som roer deg og hva er det som stresser deg.
 
Har hatt slik samtale selv. Det gikk veldig greit. Jordmoren spurte meg om hva jeg bekymrer meg for og så snakket vi en del om hva som vanligvis skjer, hva som kan skje osv. Til slutt fikk jeg en mal for fødebrev som jeg skulle fylle ut, og så skal jeg tilbake for ny time hvor vi sammen skriver fødebrevet basert på hvordan jeg har besvart spørsmålene i malen. Samtidig skal jeg få en omvisning på fødeavdelingen.

Jeg vet ikke hva slags bakgrunn du har, men for meg blir det viktig å ha mannen min med på alt og at jeg får informasjon om alt som skjer underveis. Så ønsker jeg vann som smertelindring (badekar, dusj), og vannfødsel om det lar seg gjøre.
 
Jeg hadde det før jeg ventet nr 2. Jeg trodde ikke jeg gruet meg, men fastlegen satt opp time på sykehuset for meg fordi han mente det var lurt siden nr 1 ble ganske dramatisk. Og jeg er kjempeglad for at han gjorde det!

Vi dro dit både samboeren min og jeg, og jeg fikk helt panikk da vi bare kom inn på legekontoret hvor vi skulle snakke med jordmoren der! Tårene rant, og jeg skjønte at jeg faktisk gruet meg skikkelig. Men etter samtalen (+ en ekstra ultralyd for morroskyld [emoji28]) var jeg SÅ lettet! Og jeg gledet meg til fødselen. Og fødselen ble faktisk veldig fin også!!
 
Tror nok det er veldig lurt å ha klart på forhånd hvilke forventninger man har til fødselen og hvilke ønsker man har for det som skal foregå:)
 
Back
Topp