"Råd" fra familie og venner

Mamma_90

Flørter med forumet
Vi fikk en vakker datter for fem dager siden og hun er bare helt herlig [emoji7] meen nå begynner besøkene å ramle inn og tror samtlige har kommentert at jeg "ikke må bære henne for mye så hun ikke blir for godt vant", "må finne søvnen selv og ligge alene", "ikke amme for hyppig". Kjenner at jeg ikke er klar for disse kommentarene og tar meg skikkelig nær av det. Jenta har trossalt vært i magen i 9 mnd og er vant til å bli bært og vært nær. Føler ikke det er naturlig å legge henne vekk, stue henne bort i et babynest eller vugge mesteparten av døgnet. Jeg holder henne når jeg føler enten hun eller meg selv trenger det og ser ikke noe galt i det. Ligger selvfølgelig litt i babynest også og har ikke klaget, men føler nå dette er noe jeg skal kunne bestemme selv hvordan jeg fordeler. Hun sover store deler av dagen, men unntak av mat, bleie og noen få korte våkne øyeblikk [emoji4] er noe urolig fra kl. 21.30-24.00 ca og spiser da hyppigere, men til gjengjeld sover hun hele natten og blir vekt kl. 05 for mat. Om natten veksler vi på samsoving og soving alene alt ettersom. Bruker bæretuben fra sykehuset om jeg føler hun trenger hud-hud kontakt, uansett om det er dag eller natt. Beklager for langt innlegg, men føler for å få ut frustrasjon. Flere som får slike kommentarer?
 
Usj.. Jeg husker jeg var redd for å få slike kommentarer og "råd" etter fødselen fra Gud og hvermann.. men heldigvis har jeg sluppet det. Og jeg vet at hvis jeg hadde fått masse kommentarer på valgene jeg har tatt og gjort ift baby- så hadde mamma-klørne kommet ut ganske kjapt.. folk er forskjellige, og gjør ting på ulike måter- det må folk bare respektere. Det som funker for andre funker kanskje ikke for alle. Og det hadde jeg sagt til de. Ikke vær redd for å stå for valgene dine, det er ditt barn, og ditt mammahjerte du følger, og det er helt rett [emoji173]️ Byss og bær så mye du føler er naturlig og ønskelig. La barnet die så ofte det ønsker, det er ikke noe vi kan styre, de har jo så små magesekker- så det er klart de må spise ofte, og om kvelden er melkeproduksjonen lavere- så da spiser de oftere.
Følg manmahjertet ditt- du har min fulle og hele støtte, og jeg håper du finner styrken i deg til å si pent ifra neste gang alle disse velmente rådene kommer [emoji173]️
 
Vi fikk en vakker datter for fem dager siden og hun er bare helt herlig [emoji7] meen nå begynner besøkene å ramle inn og tror samtlige har kommentert at jeg "ikke må bære henne for mye så hun ikke blir for godt vant", "må finne søvnen selv og ligge alene", "ikke amme for hyppig". Kjenner at jeg ikke er klar for disse kommentarene og tar meg skikkelig nær av det. Jenta har trossalt vært i magen i 9 mnd og er vant til å bli bært og vært nær. Føler ikke det er naturlig å legge henne vekk, stue henne bort i et babynest eller vugge mesteparten av døgnet. Jeg holder henne når jeg føler enten hun eller meg selv trenger det og ser ikke noe galt i det. Ligger selvfølgelig litt i babynest også og har ikke klaget, men føler nå dette er noe jeg skal kunne bestemme selv hvordan jeg fordeler. Hun sover store deler av dagen, men unntak av mat, bleie og noen få korte våkne øyeblikk [emoji4] er noe urolig fra kl. 21.30-24.00 ca og spiser da hyppigere, men til gjengjeld sover hun hele natten og blir vekt kl. 05 for mat. Om natten veksler vi på samsoving og soving alene alt ettersom. Bruker bæretuben fra sykehuset om jeg føler hun trenger hud-hud kontakt, uansett om det er dag eller natt. Beklager for langt innlegg, men føler for å få ut frustrasjon. Flere som får slike kommentarer?
Stol på deg selv og prøv å ikke bry deg. Du vet best for ditt barn.

Jeg er forøvrig helt enig med deg og har behandlet mine to første sånn og kommer til å gjøre det med tredjemann også.
 
Det er veldig vanlig med slike råd.. Og jeg bare hater dem [emoji85]

Desverre er det beste å prøve å ignorere det, selv om det nok er enklere sagt enn gjort.
Eller gjøre som jeg har tenkt nå med 2.mann, bare svare tilbake [emoji16]
 
Vi er ikke hjemme fra sykehuset enda, og vi fikk besøk av svigermor (og andre i går), som kom med slike idiotiske utsagn!
Jeg sa bare at mye har forandret seg siden hun fikk barn, og nå er dette vårt og vi gjør som vi ønsker! Hun får bare lære seg til å lukke munn, for jeg kommer aldri til å høre på hennes "råd"! Har ikke spurt om hjelp, så da klarer jeg meg!
 
De fleste mener nok bare godt med sånne råd, men du vet best selv. Så stol på deg selv, du kjenner ditt barn best. Og prøv å ikke la deg påvirke for mye av alle kommentarene.
Lykke til!
 
Dette er mitt tredje barn, og jeg har tenkt å amme ofte, bære mye OG la henne ligge mye oppå meg ;) Har altså ikke tatt alle rådene særlig til meg, og vet hva barna trenger [emoji173]️ Stol på deg selv!
 
Back
Topp