Råd fra en mamms til en annen

Renzy

Gift med forumet
Septembergull'17
Maisløyfene 2024
Når jeg nå ventet mitt andre barn merker jeg hvor mye jeg lærte første gang, og at det var mye jeg skulle ønske jeg gjorde annerledes når jeg ser tilbake på det.
Så her kommer noen små tips til deg:)
- Ikke skap deg en klar forestilling om hvordan fødsel skal foregå. Mye kan dukke opp på veien, og skuffelsen over at det ikke ble som du hadde tenkt kan være tung å svelge.
- La pappa/medmor slippe til med en gang, du trenger hvile etter fødselen.
- For all del; la barseltårene flyte fritt, ikke prøv å kjempe i mot. Prøv å sette ord på det du føler, og husk at det som oftest gir seg i løpet av noen dager.
- Ta det med ro når du kommer hjem. Om du føler for å ikke gå ut døra med det første så er det faktisk helt greit.
- Si i fra dersom du føler at familie/venner ikke gir dere ro og fred den første tiden.
- Du kommer til å få kommentarer fra den eldre garde om at du skjemmer bort den nyfødte og at du skaper et "fangbarn". IKKE ta det til deg - man kan ikke skjemme bort en nyfødt baby.
- Stol på deg selv og ha troen på at akkurat du er en super mamma. Babyen trenger akkurat deg.
- Ikke trykk deg selv ned dersom du ikke får til ammingen. Babyen har det like bra med en frisk og blid mamma og en flaske mme.

Flere som har noen gode tips?:)
 
Er helt enig med deg, men jeg har heldigvis sluppet unna det med å skjemme bort barnet. Det har ingen sagt til meg. Ellers så skal jeg ta en prat med samboer ang masse besøk og amming, noe som mildt sagt gikk til h første gangen. Jeg er ikke komfortabel med å amme foran folk og samboer inviterte masse folk hver dag:( Det endte ikke bra. Også skal jeg ta det mer med ro etter fødsel denne gangen. Huset må ikke være rent og ryddig hver dag og middagen må ikke være på bordet 15.30 hver dag.
 
Er helt enig med deg, men jeg har heldigvis sluppet unna det med å skjemme bort barnet. Det har ingen sagt til meg. Ellers så skal jeg ta en prat med samboer ang masse besøk og amming, noe som mildt sagt gikk til h første gangen. Jeg er ikke komfortabel med å amme foran folk og samboer inviterte masse folk hver dag:( Det endte ikke bra. Også skal jeg ta det mer med ro etter fødsel denne gangen. Huset må ikke være rent og ryddig hver dag og middagen må ikke være på bordet 15.30 hver dag.
Det med kommentarer var det jeg tok tyngst forrige gang, særlig fra svigermor. Jeg fikk en baby som kun skulle bæres i sjal de fire første månedene, og du kan tro jeg fikk høre det... Denne gangen lukker jeg ørene og sier klart i fra dersom jeg mener det blir for mye.
 
Så fin tråd[emoji4]

Mitt råd er å ikke være redd for å la babyen sove i sengen med deg, i frykt for at den aldri vil sove i egen seng etter det. Min sønn sov med meg i 8 mnd. Og flyttet i egen seng da han fikk eget rom, uten problemer :)
 
Så fin tråd [emoji4]

Jeg vil også råde førstegangsfødende om å ikke la seg stresse med alt de sier (og gjør) på sykehuset for å få igang ammingen. Ta imot råd og tips og si at du spør om du trenger hjelp. Prøv selv og husk at du som mamma vet best! [emoji173] jo mer stress jo vanskeligere kan det bli..

Denne gangen er jeg bestemt på å si min mening. Og at jeg vil ikke ha noen som står over meg og stresser og presser om når og hvordan jeg skal amme.
 
- Du kjenner din baby best, la ingen få deg til å tvile på dine mammainstinkter!
- Ungen får ikke trent lungene sine av å gråte!!!
- Slipp kjæresten/mannen din til, for all del! Jeg var for dårlig til det i starten... de er så flinke, vi mammaer bare tror vi er best i alt!
- Ikke trilla tur hver dag? Det går helt fint likevel <3
- Amm når du må og hvor du må. Stå på ditt!
- Det er helt greit å gå med gulp på klærne en hel dag og dagen etter [emoji23]
 
- ikke bry deg om kommentarer på magestørrelsen!
-ikke sammenlign deg og ditt barn med andre og andres barn. Godta at ditt barn ikke sover like mye og spiser dobbelt så ofte som venninnas. Det blir fort slitsomt og fører til at man føler seg dårlig
 
Kjøp ei skikkelig ammepute! Eg hadde arva ei slapp ei, 2 dg etter at vi kom heim bestilte eg ei Cozyfix. Verdt kvar ei krone [emoji106]
 
Flott tråd. !

Jeg vill råde deg som så mange andre til å ikke stresse med ammingen, og ikke la andre stresse deg med det heller. Stol på morsinstinktet ditt!!! Flaskebarn er like høyt elsket og like tilfredse som puppebarn!

Ikke tro at alle Instagram bilder og rosa blogger stemmer med virkeligheten. Det blir tøffe dager og lange netter, men det er så verd det.

Man trenger faktisk ikke dusje hver dag!

Mannen kan komme hjem til rotete hus, og ulaget middag!

Nyt mini , tida går altfor fort!!

Du er verdifull, og akkurat du er skapt som mor til ditt barn! Du kjenner ditt barn best og vet hva som trengs. Stol på deg selv, og velg hvem du vill ta i mot råd fra :)
 
Husker helsestasjonen ba meg vekke dattra mi for mat på natten når hun sov igjennom. Det rådet angrer jeg på jeg fulgte! Gikk fra å ha hele netter med søvn til hun våknet flere ganger. Gjør ikke fen feilen igjen om jeg ef så heldig å få sovebaby

Og husk damer. Melken bruker lang tid til å komme for fult. følte ingenting kom, men etter 5-6 dager var ting bedre og endte med å amme i 11,5 mnd. Så ikke stress med at deg ikke er masse den første tiden
 
Husker helsestasjonen ba meg vekke dattra mi for mat på natten når hun sov igjennom. Det rådet angrer jeg på jeg fulgte! Gikk fra å ha hele netter med søvn til hun våknet flere ganger. Gjør ikke fen feilen igjen om jeg ef så heldig å få sovebaby

Og husk damer. Melken bruker lang tid til å komme for fult. følte ingenting kom, men etter 5-6 dager var ting bedre og endte med å amme i 11,5 mnd. Så ikke stress med at deg ikke er masse den første tiden
Jeg fikk også en sovebaby, hun er snart 2 år og har sovet natta gjennom siden dagen hun ble født (bortsett fra 20min med spising de 6 første månedene). Til meg sa helsestasjonen at jeg heller skulle nyte søvnen på natta i stedet for å vekke henne, veldig glad for det!
 
Husker helsestasjonen ba meg vekke dattra mi for mat på natten når hun sov igjennom. Det rådet angrer jeg på jeg fulgte! Gikk fra å ha hele netter med søvn til hun våknet flere ganger. Gjør ikke fen feilen igjen om jeg ef så heldig å få sovebaby

Og husk damer. Melken bruker lang tid til å komme for fult. følte ingenting kom, men etter 5-6 dager var ting bedre og endte med å amme i 11,5 mnd. Så ikke stress med at deg ikke er masse den første tiden

Jeg trodde grunnen til at helsestasjonen ber en vekke babyen for mat er hvis de ikke går opp nok i vekt? At man da må fokusere på å gi mat hver 3-4 time?
Selv slapp vi å vekke, men hn våknet selv flere ganger på natta[emoji23]

Men kjenner et par som måtte vekke pga vekt og mating.
 
Jeg trodde grunnen til at helsestasjonen ber en vekke babyen for mat er hvis de ikke går opp nok i vekt? At man da må fokusere på å gi mat hver 3-4 time?
Selv slapp vi å vekke, men hn våknet selv flere ganger på natta[emoji23]

Men kjenner et par som måtte vekke pga vekt og mating.

Var ikke undervektig mi nei :)
 
Mitt eneste råd er å akseptere at babyer er forskjellige:) noen sover mye og hvor som helst, mens andre sover lite og helst kun på mammaen sin. Det er lett å la seg stresse av det andre sier og mener, men de snakker ofte kun ut fra egen erfaring. Det gjør dem ikke til eksperter (selv om det høres sånn ut).
 
Mange fine erfaringer her!
Det er godt å se tilbake og vite at man har lært litt siden sist.
Husk at alle svangerskap, fødsler og babyer er forskjellige! Man opplever og oppfatter ting på forskjellige måter. Greit å høre hva andre har å si og ta imot råd, men ikke alt passer til deg og din baby!
Bruk tiden sammen til å lære hverandre å kjenne.
Vær de foreldrene dere mener barnet trenger!
 
Back
Topp