Puppetråd

Trollemor86

Flørter med forumet
Så var det dette med amming, jeg mistet melken så fortvmed begge mine så fikk ikke oppleve gleden av å amme, men så har jeg samtidig lest at vist man bare ikke gir opp så kommer melka.
Men vet ikke om det når man tar keisersnitt om det har noe å bety for ammingen?
Første mann hadde ikke sugerefleks siden hun ble tatt med haste keisersnitt en måned for tidlig.
Nummer 2 hadde sugerefleksen i orden å melken kom men så fikk jeg komplikasjoner med keisersnittet da det var 3 sting som begynte å åpne seg å det gikk betennelse i det å ble hivd rett på penselin å da gikk produksjonen til lik null så da var det på med NAN.
Denne gangen har jeg et inderlig ønske om å få dette til.. noen gode tips om hvordan man kan få økt produksjon eller noen andre som har slitt med det samme men likevell fått det til?
 
Førstegangs gravid her, men syns det er en bra ting å ta opp. Kjekt å vite hva og hvordan vist man havner i den situasjonen selv også [emoji5]
 
Så var det dette med amming, jeg mistet melken så fortvmed begge mine så fikk ikke oppleve gleden av å amme, men så har jeg samtidig lest at vist man bare ikke gir opp så kommer melka.
Men vet ikke om det når man tar keisersnitt om det har noe å bety for ammingen?
Første mann hadde ikke sugerefleks siden hun ble tatt med haste keisersnitt en måned for tidlig.
Nummer 2 hadde sugerefleksen i orden å melken kom men så fikk jeg komplikasjoner med keisersnittet da det var 3 sting som begynte å åpne seg å det gikk betennelse i det å ble hivd rett på penselin å da gikk produksjonen til lik null så da var det på med NAN.
Denne gangen har jeg et inderlig ønske om å få dette til.. noen gode tips om hvordan man kan få økt produksjon eller noen andre som har slitt med det samme men likevell fått det til?

Blir det planlagt keisersnitt nå og, siden det er nr 3?
Jeg tror kanskje du har vært veldig uheldig. Hvis du slipper infeksjon så er mye gjort tenker jeg!
Jeg tror hvis forutsetningene er der så vil kroppen din tilpasse seg barnets behov. Når mor er syk med infeksjon og går på antibiotika så må kroppen prioritere dette.

Når det er sagt: amming skal i teorien øke melkeproduksjonen. Barnet skal da klare å regulere selv. Dersom barnet er prematurt/sykt, mor er syk osv så må mer jobb til. Men det er slett ikke umulig!

Snakk med jordmor om dette i svangerskapet! Men stol også på at kroppen din klarer dette! Du har vært uheldig før (sugesvakt barn, tidlig fødsel og infeksjon). Dersom alt går etter planen mistenker jeg at dette vil bli enklere enn du frykter :)
 
Har ikke tilsvarende opplevelse, men.. Det beste tipset er vel egentlig bare å amme masse :shy: prøve å ikke stresse så mye rundt det.

Også har jeg lyst til å nevne at det ikke alltid er enten eller (pupp eller erstatning) man kan amme og gi litt erstatning i tillegg hvis man opplever at babyen ikke får nok eller er veldig sulten.. min ville ha pupp 24/7, ga litt erstatning innimellom for å ikke bli så sår. Men prøvde som regel å pumpe litt mellom ammingene de lurene han hadde som varte litt lenger slik at jeg kunne samle opp et lite måltid å gi på kvelden. Dere må bare finne ut hva som funker for dere :angelic:
 
Ja 3 gang blir planlagt keisersnitt ettersom man ikke kan føde etter 2 keisersnitt pga arrvev.
Jeg skal snakke med jordmor om dette har lest mye og skrollet opp og ned langs nettet.
Ja det har vært virkelig blåmandags pupper :laughing025
Kan ikke annet en å le..

Men det er som du skriver ovenfor er mor syk så konsentrer kroppen seg om å lege seg selv.
Å med første mann så pumpet jeg å pumpet til jeg så mannen med jåen men det hjalp ingenting :banghead:
Men hun ble født prematur så det var nok derfor å jeg var ung da jeg fikk henne å var litt blyg etter å spørre om hjelp.

Men håper med go ammehjelp at jeg kan få til dette siste gangen nå ettersom dette er vårt siste barn.:love7
 
Har ikke tilsvarende opplevelse, men.. Det beste tipset er vel egentlig bare å amme masse :shy: prøve å ikke stresse så mye rundt det.

Også har jeg lyst til å nevne at det ikke alltid er enten eller (pupp eller erstatning) man kan amme og gi litt erstatning i tillegg hvis man opplever at babyen ikke får nok eller er veldig sulten.. min ville ha pupp 24/7, ga litt erstatning innimellom for å ikke bli så sår. Men prøvde som regel å pumpe litt mellom ammingene de lurene han hadde som varte litt lenger slik at jeg kunne samle opp et lite måltid å gi på kvelden. Dere må bare finne ut hva som funker for dere :angelic:

Det var det jeg tenkte å gjøre om jeg ikke får opp produksjonen nok, å rett og slett fylle på med erstatning.
For amme skal jeg så lenge jeg klarer uansett hvor lite som kommer :thumleft
 
Jeg fikk ikke til og amme lillebror, virket som han hadde godt tak, og sugde godt, men ga opp. Så jeg pumpet og pumpet, men der hjalp ikke, 6 uker gammel så gå jeg opp, da hadde han kun fått opp litt over 100 gr, og bare gråt. Med storesøster så ammet vi til hun var 6 mnd, da sluttet hun på dagen.
 
Jeg hadde en vanskelig start med førstefødte, det var direkte vondt første gang vi prøvde å amme etter fødsel. Da viste jm meg hvordan jeg kunne håndmelke og gi på skje, mtp hvor lite melk som kommer de første par dagene (noe som er helt normalt). Etterhvert som den ordentlige melkeproduksjonen skulle i gang fikk jeg beskjed om å pumpe men de glemte å si hvor lenge jeg skulle holde på første gangen, så jeg pumpet og pumpet og pumpet sikkert en time og gikk til slutt og spurte (var på pasienthotellet) hvor lenge jeg skulle fortsette. De spurte hvor lenge jeg hadde holdt på og satte nesten kaffen i halsen fordi jeg egentlig skulle tatt 10 min på hver pupp eller noe sånt [emoji38] Så jeg startet da DEN produksjonen som gjorde at jeg ungen spiste seg mett på en halv pupp og jeg måtte pumpe resten pluss hele den andre og hadde 10 liter morsmelk i fryseren før hun var 6 uker.

Uansett, jeg klarte ikke å amme, pumpet bare den første tiden (hun fikk aldri mme) og ga mm på flaske. Før vi reiste hjem fra sykehuset fikk jeg tips om å prøve brystskjold litt etterhvert og da måtte jeg komme på oppfølgingstime på ammepoliklinikken en uke senere. Der ville de se hvordan jeg forsøkte å amme, fortsatt ekstremt vondt og jeg var megasår (uten å ha ammet noe særlig) og de tok prøver av sårene og jeg fikk beskjed om å bruke større hylse til pumpa og ble vist litt mer hvordan å pumpe riktig for å ikke bli sår.

Etter noen dager fikk jeg høy feber og omtrent samtidig fikk jeg svar på puppeprøvene, dobbeltsidig bakteriell brystbetennelse som måtte antibiotikabehandles.

Ammet gradvis mer med skjold (men måtte fortsette pumpingen i tillegg grunnet betennelsen) og øvde meg mer og mer på å amme henne uten skjold. (Viste seg at jeg trengte å holde puppen i hånda mens jeg ammet for å minske følsomheten, gjorde det resten av de 14 mnd jeg ammet henne og videre i 20 mnd med jente nr 2.)

Men jeg må bare si det, det var såå verdt det når vi endelig fikk det til! Og med andremann var jeg ikke sår en dag og ammingen gikk fint fra første stund, ingen overproduksjon men akkurat passe med melk!

Hilsen stabeis [emoji23]
 
Jeg vet det kan være vanskelig og tungt, men å unngå erstatning de første 4 mnd vil være med på å stimulere til økt produksjon. Man skal selvsagt alltid velge å være mor fremfor amming hvis dette er dilemmaet, men kveldsuro er vanlig og mange tror barna trenger mer mat. Når de egentlig prøver å øke produksjonen/spise seg opp. Les på ammehjelpen sine sider, de har bra informasjon om alt du måtte lure på[emoji6] håper du får god hjelp og veiledning i starten, det er alfa omega[emoji1303]
 
Jeg opplevde dem som superflinke på ammepoliklinikken (om jeg ikke fikk det frem) så det anbefales på det sterkeste! (Ahus i mitt tilfelle da.)

Ammehjelpen kan også brukes. [emoji4]
 
Jeg har ikke samme erfaring som deg men slet enormt mye de første 2-3 månedene.
Felt mang en tåre i smerte og fortvilelse over den ammingen..

Det som hjalp meg var å bruke en cozyfix ammepute. Da fikk jeg lagt til frøkna mer riktig og det gjorde mye mye mindre vondt. La henne til så ofte som mulig og passet på å legge til på begge bryst for å stimulere produksjonen. Spiste havregryn hver dag, det skal visstnok øke produksjonen. Drakk også ammete hver dag etter at svigersøster kjøpte det til meg. Det hjalp faktisk på mengden [emoji5]
 
Har lest på ammehjelpen sin side at type fødsel har ikke noe å si for produksjonen :) Mye hud mot hud kontakt, så fort som mulig etter fødsel. Men også i tiden etter samt å legge til ofte :)

Slet veldig med å få igang produksjonen sist gang, tok over en uke før det kom noe særlig melk, mener å huske at jeg del ammet i rundt 8 uker før jeg hadde nok melk til å kutte ut flaska. Mye jobb, men for min del så var det vært det [emoji4]
 
Fødselen og de første dagene etterpå kan påvirke oppstarten av ammingen og det er noen ting ifm fødsel som kan trøble til ift de naturlige prosessene, men ikke noe det ikke er mulig å fikse greit bare man er klar over det.
 
Back
Topp