Progesteronnivå tidlig i svagerskapet?

Spiredrøm

Forelsket i forumet
Hei!:) Nå har gleden gått over i bekymringer her hos meg...Jeg er så redd for å miste, da forje svagerskap endte i SA... Har fått målt HCG og progesteron samme dagen som positiv test, altså nå onsdag som var. Var da 4+3. HCGen var da 402 og Progesteron nivået var 66.
Er ikke dette veldig lavt?:/

Håper at noen av dere kloke damer kan svare meg.
 
Referanseområde
Kvinner:
Follikkelfasen: 0 – 2,9 nmol/L
Lutealfasen: 8,4 – 67 nmol/L
Postmenopausalt: 0 – 1,2 nmol/L
Menn: 0 – 4,1 nmol/L

Fant denne tabellen. Skal jeg tenke at jeg fortsatt er i Lutealfasen??
Synd det er ufattelig dårlig gjort av legen å sende meg en tekstmelding med prøvesvarene og tilføye "dette til orientering" når jeg ikke vet hva det betyr?? Og selvfølgelig når jeg jo ikke igjennom per tlf da sentralbordet er stengt, og nå er det til og med langhelg:( Åh, nå ble jeg skikkelig frustrert!
 
Vet ikke med progesteron, men hcg nivået varierer utrolig mye fra person til person :) det som teller er en god stigning :)
Hcgnivået ditt høres helt fint ut, men for at det skal si noe må du ta en ny blodprøve for å se stigningen. En hcgmåling i seg selv sier vel strengt takt bare at du er gravid :)
Du får bestille ny time hos legen og forklare situasjonen om du er veldig beskymret, så vil legen forhåpentligvis være behjelpelig å følge deg så nøye opp som du vil :) det er ikke nødvendig, men kan jo være betryggende for deg, og det er det viktigste :)
Legen min gjorde akkurat det samme - tror ikke de alltid tenker så mye :p hva hjelper noen tall for oss som ikke vet hva det betyr? :p
 
Jeg målte progesteron en uke etter eggløsning for å sjekke at egget hadde sluppet, og da var det på 36 tror jeg. Har ikke målt det senere. Over 30 betydde at egget var sluppet, så syns ikke 66 høres lavt ut?
 
Vet ikke med progesteron, men hcg nivået varierer utrolig mye fra person til person :) det som teller er en god stigning :)
Hcgnivået ditt høres helt fint ut, men for at det skal si noe må du ta en ny blodprøve for å se stigningen. En hcgmåling i seg selv sier vel strengt takt bare at du er gravid :)
Du får bestille ny time hos legen og forklare situasjonen om du er veldig beskymret, så vil legen forhåpentligvis være behjelpelig å følge deg så nøye opp som du vil :) det er ikke nødvendig, men kan jo være betryggende for deg, og det er det viktigste :)
Legen min gjorde akkurat det samme - tror ikke de alltid tenker så mye :p hva hjelper noen tall for oss som ikke vet hva det betyr? :p

Jeg skal måle på nytt neste onsdag.. Har bare så nerver, overanalyseret alt..
 
Jeg målte progesteron en uke etter eggløsning for å sjekke at egget hadde sluppet, og da var det på 36 tror jeg. Har ikke målt det senere. Over 30 betydde at egget var sluppet, så syns ikke 66 høres lavt ut?
Tenkte kanskje den skulle øke ganske mye når man var gravid..
 
Tenkte kanskje den skulle øke ganske mye når man var gravid..

Er vel heller hcg de ser på. Det er ihvertfall det som blir målt om det er mistanke om SA e.l. Og over 400 såpass tidlig høres veldig bra ut det syns jeg:)
 
Jeg fant dette på helsenet.info :
"Progesteron nivåer kan variere sterkt i løpet av første trimester av en kvinnes graviditet. Snitt 12 til 20ng/mL i de første seks ukene, kan nivåene variere fra 9 til 47ng/mL gjennom hele første trimester. Progesteronnivået bør konsekvent stige omtrent 1 til 3ng/mL hver andre eller tredje dag før de når sin topp for det angitte trimester. I situasjoner med en ektopisk graviditet eller abort, vil progesteron nivået være lav i starten og vil ikke øke."

Utifra dette ser nivået ditt veldig bra ut :)
 
Back
Topp