Prematur

Uke 35 pga sf.
Gulsott og sonde. Lå på sykehuset i to uker. Kun de tre siste nettene fikk jeg ha hu med meg hele tiden. For det tok ei god stund å lære hu å ta bryst. Måtte bruke skjold også for å få det til da :)

Do'h ! Fra mobilen vel ;)
 
Hun ble født i uke 27.

Hun lå på respirator ett døgn, før hun kom over på c-pap. andre levedøgn fikk hun en lungeblødning, og ble lagt over på respirator igjen. De ga henne maks hjelp, og hadde ikke mer og gi hvis hun ble dårligere. Heldigvis ble hun bedre allerede dagen etter.

Da hun var ca. halvannen uke måtte hun operere for og lukke ductus, siden åpen ductus gjorde det vanskelig og skru ned mer på pustehjelp. Operasjonen gikk fint, og man kunne gradvis gå ned i oksygen igjen.

Da hun var 14 dager fikk jeg for første gang holde henne på brystet, da var hun av respirator og over på c-pap.
Vel ca. en måned til før hun kunne begynne og spise litt på egenhånd. Frem til det ble hun sondet.
 
Eldste uke 35. Hadde litt gulsott og var slapp og fikk ikke i seg mye mat. Måtte ha sondemating og spisetrening. Dro hjem etter to uker på sykehuset.

Yngste også uke 35 (men noen dager ekstra). Fin og frisk bare litt liten ;) Dro hjem etter tre dager på sykehuset. Hadde dratt dagen etter om jeg hadde fått lov :)
 
Uke 27. Veldig dysmatur.

Respirator og oksylator(respiraror der heile senga vibrerer) i 4 døyn. C-pap i 8-9 veke, og oksygenbriller i 2 mnd.
Fekk holda ho første gong dagen etter ho kom øve på c-pap. Kuvøse i 6 veker og øve i varmeseng. Hadde liten hjerneblødning på begge sider, grad 1 og 2, men stoppa heldigvis sjøl og forsvant.

Spisetrening starta når ho kom ut av kuvøsa. Holdt på å dø ved kvart måltid, for ho gløymde å pusta...men detta va fordi ho va umoden.

Fekk komma heim 2 daga etter termin <3
Brukte oksygen i 4 veke etter me kom heim
 
Uke 27. Veldig dysmatur.

Respirator og oksylator(respiraror der heile senga vibrerer) i 4 døyn. C-pap i 8-9 veke, og oksygenbriller i 2 mnd.
Fekk holda ho første gong dagen etter ho kom øve på c-pap. Kuvøse i 6 veker og øve i varmeseng. Hadde liten hjerneblødning på begge sider, grad 1 og 2, men stoppa heldigvis sjøl og forsvant.

Spisetrening starta når ho kom ut av kuvøsa. Holdt på å dø ved kvart måltid, for ho gløymde å pusta...men detta va fordi ho va umoden.

Fekk komma heim 2 daga etter termin <3
Brukte oksygen i 4 veke etter me kom heim
Dysmatur betyr?
Hvordan går det nå da?
 
Født i uke 35. Var 8 dager på intensiven før vi reiste hjem. Hadde tre lysbehandlinger, slapp, så ammingen tok litt tid. Måtte bruke skjold da han ikke fikk tak og var for svak. Ellers bare noen ekstra kontrollveiinger på sykehuset første uka hjemmet og etter det noen ekstra på helsestasjonen. Men min matglade gutt la raskt på seg og var "normal"stor ved termin:)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app
 
Født i uke 30 pga sv.f. Rett på cpap i 3 dager og lys like mange dager pga gulsott. Sondemating i 3 uker samtidig som vi starta ammetrening etter ei uke. Kom over i varmeseng etter 3 uker og vi fikk dra hjem etter 1 mnd da hun viste så stor fremgang og vi bodde rett ved et annet sykehus. I dag er hun 11 år, og frisk og rask :) Sliter litt med konsentrasjonen, som er helt normalt for prematurfødte ;)
 
Dysmatur betyr?
Hvordan går det nå da?
Dysmatur e, som Frk.tvert imot sa, mindre enn føsdelsuke tilseie.

I dag e ho 3år og 1mnd. Har tatt dei andre igjen både i utvikling og vekst, men e tynnare enn eg kunne ønska.
Ho e frisk og rask. Einaste ho ligge ette med e dotrening, men da e jo veldig individuelt ;)
Profilbilde mitt e henna frå ifjor sommar :p
 
Uke 35

Lungene "kollapset" da han ble født så han pustet ikke. Di klarte å få liv i han, men han måtte ha c-pap og låg på nyfødtposten. Ble matet med sonde.
Etter 2 døgn tok di han av c-pap og jeg begynte å amme (prøve, vel og merke)
Brukte brystskjold i starten for å få han til å ta tak, måtte måltidsvege hvert måltid i 3 døgn. Slapp såvidt lysbehandling. Fikk reise hjem etter 6 dager :).. Etter det har det ikke vært noe problem, spiste godt og la fint på seg


Sent from my iPhone using BV Forum mobile app
 
Uke 27. Veldig dysmatur.

Respirator og oksylator(respiraror der heile senga vibrerer) i 4 døyn. C-pap i 8-9 veke, og oksygenbriller i 2 mnd.
Fekk holda ho første gong dagen etter ho kom øve på c-pap. Kuvøse i 6 veker og øve i varmeseng. Hadde liten hjerneblødning på begge sider, grad 1 og 2, men stoppa heldigvis sjøl og forsvant.

Spisetrening starta når ho kom ut av kuvøsa. Holdt på å dø ved kvart måltid, for ho gløymde å pusta...men detta va fordi ho va umoden.

Fekk komma heim 2 daga etter termin <3
Brukte oksygen i 4 veke etter me kom heim


Hvordan gikk det med henne etter hjerneblødningen? Mitt barn har fått hjerneblødning på venstre side - i grad 4 vil de si. Merker du du senfølger hos deres datter?
 
Back
Topp