Prøvere over 30 år

Hei! Jeg er 30 år og har prøvd på nr 1 i 19 mnd. Har på denne tiden hatt to MA. Jeg har pcos og har gått på hormoner hver syklus for å få el. Har derimot ikke hatt el mer enn 2 ganger siste 7 mnd så da minsker jo sjansene relativt mye. Skal inn til laparoskopi neste uke, og er henvist til ivf. Forsamtale i november. Satser på at det ordner seg med litt mer hjelp nå!! Ser det er mange i denne tråden som har klart å bli gravide, håper å følge etter om ikke så lenge! :)
 
Jeg er 36, har hatt 5 prøverørsforsøk, satt inn 2 egg hver gang. Eggkvaliteten har vært litt redusert, men på siste forsøk var de plutseli bedre, og etter 5 dagers dyrking fikk jeg to inn og to på frys (aldri vært gravid før, og heller aldri fått noe på frys). Denne gangen ble jeg også gravid, og er nå ca 18 uker på vei. Så ikke gi opp damer - alderen trenger ikke bety at alt går feil vei, hos meg var som sagt det siste uttaket/forsøket utvilsomt det beste jeg har hatt i løpet av ca 1,5 år.

Ønsker dere masse lykke til videre!
 
37år er i min pp14. Hadde en kjemisk i april og en MA i uke 9 ble kjemisk abort 6.sept.
Hadde egentlig avtale om henvisning videre nå i aug, men da var jeg jo gravid [emoji57]
Så etter aborten ville jeg vente og prøve selv frem til jul, men har ikke store troen.
Jeg begynner å bli eldre og min kjære har litt liten mengde og kvalitet på svømmerne. Vet ikke hva man kan gjøre med det.
Og i ny jobb er det kjedelig å begynne å reise mye på sykehuset, men vi får henvisning etter/til jul.
 
Last edited:
Jeg er 31, og prøver på barn nummer 2. Nummer en var en overraskelse, fikk plutselig en positiv test for litt over 3 år siden. Hadde riktignok ikke brukt prevensjon på et år da, men holdt oss til "sikre perioder". Nå har vi vært kaniner i "usikre perioder" i 15 måneder uten suksess, så nå må jeg vel snart ta tak i dette.. Har stabile sykluser, men er veldig overvektig så tipper det blir fokuset dersom jeg ber om hjelp. Var veldig fokus på det i sist graviditet iallfall, og jeg forakter meg selv for å ikke ha klart å gå ned siden forrige fødsel.
 
Jeg blir 31 i januar og vist de siste 8årene at jeg ikke kan få baby naturlig :( Men, skal forsøke Letrozol neste måned og håper at den gjør underverker :)
 
Hei. Jeg er ny her og blir 35 år i desember. Vi har ikke forsøkt å unngå å bli gravid de siste 4 årene. Vi har ingen barn og har nå kontakt med en fertilitetsklinikk. Det viser seg at mannen har super kvalitet på sine svømmere, så det er hos meg det ligger. Jeg har nylig fått saltvann og kontrastvæske gjennom eggledere. Ved den undersøkelsen gikk væsken tregt i starten, men så gikk det raskere. Ut ifra undersøkelser ligger alt til rette for at det skal være mulig å bli gravid. Det viser seg at det er mange egg i begge eggstokkene. Jeg har hatt uregelmessig menstruasjon, så jeg har nå akkurat fullført første prøveperiode med Letrozol. Ved ultralyd etter oppstart med medikamentet var det en eggpose som var betraktelig større enn de andre på venstre side. Høyre eggstokk hadde tre eggposer som det var noe størrelse på. Har nylig hatt eggløsning, så nå venter vi bare på å kunne teste dersom mens ikke dukker opp. Veldig spennende!
 
Hei!
Jeg er 35, prøver på min andre, men mannens første. Jeg har pcos, første barnet mitt satt på første AIH forsøk. Har nå vært prøver i ca 18 mnd. Skal i gang med min 3. doble Clomifenkur i morgen, forsamtale neste uke.
 
Jeg er 31. Prøvd i over to år. Svømmerne er visst litt treige, men eller normale, og foreløpig ser det normalt ut hos meg også. Sto på venteliste på videre undersøkelse på sykehuset, men etter litt kluss (dårlig planlegging og litt av hvert - fra vår side), har vi rykket litt tilbake i køen. Uvisst når vi slipper til. Har ikke hørt noe.
 
Hopper inn her jeg! Over 30 og vært prøvere på nr 2 i snart 1,5 år [emoji4]
 
Er 33 år og har et barn født 2011. Vi ble gravide på første forsøk den gang. Så skulle vi bare vente til vi hadde kjøpt oss bolig og giftet oss og sånt med å få nr. Startet på prøvingen for to år siden. Ble gravid med en gang, men SA like etter positiv test. Utpå nyåret fikk jeg en ettermiddag voldsomme smerter i magen. Ble hasteoperert dagen etter. De måtte åpne opp magen og tok ut en liter blod fra buken pga langkommet svangerskap utenfor livmor. Fjernet en eggstokk og en eggleder. Ante ikke at jeg var gravid den gangen. Siden da har vi ikke sett snurten av to streker. Jeg tør ikke ta lapraskopi for å undersøke den ene egglederen, og er på venteliste IVF. Det blir ikke før etter jul. Er veldig utålmodig og lei nå. Finner litt trøst her inne, her er vi likesinnet. Ingen i familien min forstår eller vil snakke med meg om det.
 
Er 33 år og har et barn født 2011. Vi ble gravide på første forsøk den gang. Så skulle vi bare vente til vi hadde kjøpt oss bolig og giftet oss og sånt med å få nr. Startet på prøvingen for to år siden. Ble gravid med en gang, men SA like etter positiv test. Utpå nyåret fikk jeg en ettermiddag voldsomme smerter i magen. Ble hasteoperert dagen etter. De måtte åpne opp magen og tok ut en liter blod fra buken pga langkommet svangerskap utenfor livmor. Fjernet en eggstokk og en eggleder. Ante ikke at jeg var gravid den gangen. Siden da har vi ikke sett snurten av to streker. Jeg tør ikke ta lapraskopi for å undersøke den ene egglederen, og er på venteliste IVF. Det blir ikke før etter jul. Er veldig utålmodig og lei nå. Finner litt trøst her inne, her er vi likesinnet. Ingen i familien min forstår eller vil snakke med meg om det.

Så bra du er på ventelisten! Jeg oppdaget at legen ikke sendte ny henvisning da jeg ba om det før sommeren, så nå må jeg begynne på nytt. Min mann har trolig heller ikke henvisning i orden, for han har heller ikke hørt noe. Dårlig gjort å bare ikke sende den, syns jeg [emoji17]

Prat med oss på forumet! Jeg har ikke opplevd det samme (jeg har aldri sett to streker og aldri fått beskjed om at jeg er eller har vært gravid), men er her om du har behov for å lufte tankene litt.
 
31 år og har prøvd på første siden juni 2015. Hadde en ma tidlig i prøvingen, men ikke sett snurten av positiv test siden. Skal nå i gang med ivf-forsøk i Porsgrunn i januar. Har relativt stabil syklus og el av meg selv, men har ifølge Porsgrunn en litt forhøyet amh, men ellers ingen grunn til at vi ikke får det til. Begynner å føle at tiden løper litt fra oss, jeg hadde planer om å få første før jeg fylte 30 [emoji53]
 
35 her, har prøvd i litt over ett år. Er til utredning hos gynekolog, og mannen har fått påvist redusert sædkvalitet.
Jeg har fått Letrozol og gått på det en mnd. Foreløpig ikke gravid...
 
Så bra du er på ventelisten! Jeg oppdaget at legen ikke sendte ny henvisning da jeg ba om det før sommeren, så nå må jeg begynne på nytt. Min mann har trolig heller ikke henvisning i orden, for han har heller ikke hørt noe. Dårlig gjort å bare ikke sende den, syns jeg [emoji17]

Prat med oss på forumet! Jeg har ikke opplevd det samme (jeg har aldri sett to streker og aldri fått beskjed om at jeg er eller har vært gravid), men er her om du har behov for å lufte tankene litt.

Æsj så kjipt at dere må begynne på nytt.. skulle ikke vært lov for leger å være sånn. Ser det er flere som bytter fastlege i en slik situasjon.

Ja, takk for at dere er her på forumet og svarer på det jeg skriver. Det hjelper på for en sliten sjel å ha dere.
 
Æsj så kjipt at dere må begynne på nytt.. skulle ikke vært lov for leger å være sånn. Ser det er flere som bytter fastlege i en slik situasjon.

Ja, takk for at dere er her på forumet og svarer på det jeg skriver. Det hjelper på for en sliten sjel å ha dere.

Nei, vi måtte jo bytte pga flytting. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg nok beholdt henne og heller purret på henvisningen, for hun var utrolig flink ellers! Det _kan_ skje glipp, og det kan være de som tok telefonen ikke ga beskjeden videre. Jeg vet ikke hva som har skjedd, men jeg hadde altså tatt med meg legen min hvis jeg kunne...

Ja, det hjelper å vite at det finnes flere, og at man ikke er alene om dette. [emoji173]️
 
Jeg er 31 blir 32 i år. Prøvet litt over Et år. Med mye til og fra. Forrige gang tok det 6mnd før det gikk. Men denne gang drar det seg ut.
 
Æ e 32 år og har PCOS, me nr en prøva æ i ca 1 år, ho blir 12år i mars. Me nr to tok det 3år og måte dobbel pergokur til. 1 SA før det :) Nu e minste 16 måna og æ vill ha flere, men det lar sæ vent. Ingen prevensjon eller noe i disse 16 månan :(
E utrolig kjipt og les om alle som me ett uhell e gravids osv osv. Æ les det overalt, og verre e det når folk skriv ka bør æ gjør, æ hold en knapp på abort osv. Da kjenn æ mamma hjerte synk bra lavt ned ja, dem ska vær heldig og gla dem overhode blir gravid syns nu æ <3
Æ vurder dra te gynekologen min etter nyttår om ting ikke har skjed te da og spør etter pergo igjen :) Æ vill heller ikke vær før ``gammel`` før siste kommer, har endel helse plaga så. 35 e grensa mi. Håpe alle her får en fin julegave me en positiv test <3 Lykek til alle, og go jul <3
 
Er 32 nå. Prøvde i to år før vi endelig fikk komme til assistert befruktning. Gynekologen ville ikke henvise oss før etter 1,5år selvom det var åpenbart at vi aldri ville få det til på egenhånd. Fikk satt inn et embryo og et fryst embryo før det tredje satt, da hadde vi egentlig gitt opp og bestemt oss for adopsjon. 8 måneder senere kom jenta vår [emoji173]️
 
36 år, prøver på nr 3. Begynte i august i fjor. Ble raskt gravid, men endte i SA i uke 9. Så tok det 8 mnd før jeg ble gravid igjen. Som dessverre endte i MA i uke 16. Oppdaget det med en gang fordi jeg ikke fant hjertelyden.
Vet ikke helt hvor veien går videre, jeg er livredd for at det skal skje igjen. Og for at det skal ta for lang tid. Toget er på vei ut fra stasjonen....
 
Back
Topp