Prøver naturlig på nr 3 før nytt IVF-forsøk

Abcdefg000

♡2014♡2023♡
Junibollene 2023
Vi skal i gang med søskenforsøk etter sommerferien, men vi har ikke mistet håpet helt enda. Så vi prøver å lage sistemann på naturlig vis. Her er det "mannlig faktor" som er problemet, men jeg vil likevel gjøre kroppen min klar til et eventuelt svangerskap. Og det skader ikke å spise sunt og trene.

Kort om meg: Jeg er 34, har et barn på 10 år fra et tidligere forhold, og en baby på 7 måneder sammen med mannen min. Babyen ble til ved hjelp av IVF etter to års aktiv prøving. Vi begynte å prøve på nr 3 i januar 2024.

Kostholds- og treningsplan for januar-juni:
  • Ta ginseng, selen, zink og amynosirer (både jeg og mannen).
  • Fortsette med tran (både jeg og mannen).
  • Fortsette å spise så sunt som mulig, unngå skadelige tilsetningsstoffer som xantangummi og karragenan.
  • Kutte ut alkohol (mannen) og redusere koffein til 1 kopp om dagen (både jeg og mannen).
  • Trene styrke hjemme minst 3 ganger i uken. Klart 2 ganger i uke f.o.m. mars
  • Svømming 1 gang i uken + jogging 2 ganger i uken. Fra mars av: svømming 2 ganger i uken + jogging 3 ganger i uken!

Andre tiltak:
  • Prøve eggløsning tester. (Klart i januar, februar)
  • Ha sex (minst) annenhverdag mellom CD 10 og 16. (Ikke klart i januar eller februar)
  • Prøve å sove minst 7 timer til sammen hver dag... (Klart nesten hver dag i januar, men minstemann hadde søvnregresjon i februar... Klart i mars!!)

Oversikt over PP:
PP1 (januar) - Sannsynligvis bommet på EL
PP2 (februar) - Hadde sex b.a. dagen for eggløsning og dagen etterpå (EL bekreftet med UL hos gyn)
PP3 (mars) - ???
 
Last edited:
Så koselig å lese om bakgrunnen deres, og så spennende med prøving :Heartred

Vi skal også begynne å prøve aktivt på nr. 3 mot høsten, foreløpig tar vi det bare som det eventuelt kommer!
Vil absolutt anbefale deg å bruke eggløsningstester, for kroppen kan lure når det kommer til symptomer på EL. Har selv gjennomsnittlig syklus på ca. 26 dager, og har hatt EL på CD14 hver måned i 4 måneder nå. Veldig greit å bruke eggløsningstester, eller eventuelt fertilitetsmonitor for å være sikker på at man treffer.

Masse, masse lykke til!
 
Oppdatering

Jeg hadde trolig eggløsning dagen før jeg postet første innlegg, altså 21. januar. Jeg følte meg litt støl i korsryggen, men tenkte at det kunne skyldes så mye bæring av en (nesten) 10kg baby.

Dagen for forventet eggløsning var mandag 22., men da jeg tok eggløsningstesten var den helt blank. Heldigvis hadde vi lagt inn aksjer i helgen, fordi resten av uken gikk i ett, preget av forkjølelse i huset.
Først ble det eldstemann, så babyen, og så meg. Og da vi trodde at vi var ferdige med sykdom, så ble mannen min forkjølet i går (trolig smittet av oss andre). Alt dette på toppen av andre tusen ting som har skjedd denne uken, blant annet oversvømmelse i kjelleren på grunn av uværet. Typisk at alt skal skje samtidig!

Nå håper jeg på noen roligere dager frem til IKM, som blir rundt 5. februar.
 
Så koselig å lese om bakgrunnen deres, og så spennende med prøving :Heartred

Vi skal også begynne å prøve aktivt på nr. 3 mot høsten, foreløpig tar vi det bare som det eventuelt kommer!
Vil absolutt anbefale deg å bruke eggløsningstester, for kroppen kan lure når det kommer til symptomer på EL. Har selv gjennomsnittlig syklus på ca. 26 dager, og har hatt EL på CD14 hver måned i 4 måneder nå. Veldig greit å bruke eggløsningstester, eller eventuelt fertilitetsmonitor for å være sikker på at man treffer.

Masse, masse lykke til!
Tusen takk! Jeg har brukt eggløsningstester tidligere i forbindelse med IVF, men jeg synes det er vanskelig å få det til! Jeg tror jeg har det som de kaller for "kort LH-topp", fordi jeg kan få negativ test på kvelden, negativ på formiddagen etterpå, positiv på ettermiddagen, og negativ igjen samme kveld. Det gjør hele testingen ganske krevende.
Heldigvis pleier jeg å kjenne når jeg har eggløsning (blir støl i ryggen i noen timer). Men jeg kan ikke stole 100% på bare det, fordi noen ganger blir jeg støl i ryggen av å bære babyen mye.

Er det noe spesiell merke (eggløsningstest) du bruker som du er fornøyd med? :)
 
Oppdatering

Og da var mensen forsinket. To dager forsinket i forhold til forrige syklus, som var litt kort, eller en dag forsinket i forhold til min gjennomsnittlige syklus på 27 dager. Kjedelig når man har lyst å sette i gang prøvingen og kroppen ikke vil samarbeide.
 
Oppdatering

Tredje dag uten mens, og rimelig sikker på at jeg ikke er gravid pga jeg har alltid hatt tidlige symptomer i mine 3 svangerskap. Kan være søvnmangel?
 
Oppdatering

Og da kom mensen dagen etter at jeg postet siste innlegg. Forventer eggløsning nå til onsdag, men... måtte bestille time hos legen fordi jeg har hatt ganske mye ubehag nedentil de siste par ukene. Trodde det var soppinfeksjon, men jeg er ferdig med canesten og symptomene er ikke helt borte. Heldigvis har jeg time i morgen. Håper de finner årsaken til ubehaget og at jeg får riktig behandling!
Vi skulle lagd inn askjer i dag og i morgen, i vente på positiv el-test, men det frister ikke å ha sex når man ikke føler seg frisk... Kjeeedelig.
 
Oppdatering

Mensen kom en dag etter IKM, men testet ikke fordi jeg følte meg ikke gravid. Det er i hvertfall positiv med lang lutealfase (15 dager).

Det kan hende syklusene mine har blitt lengre etter fødselen. Så jeg burde huske på at jeg har 29 dagers syklus nå.

Mannen var hos legen i går. Det ble sendt henvisning til å ta sædprøve, så vi håper vi får vite resultatene før påske. Da kommer vi til å finne ut om det er noe vits i å prøve på egenhånd...
 
Plutselig ble jeg ganske bekymret. Har jeg delte magemuskler fortsatt eller er det litt ekstra hud som henger i mageområdet fra siste svangerskap? Det henger sånn når jeg står på mine fire.
 
Back
Topp