Pottetrening

Her skal vi gå rett på do med nestemann. Fysj for et klin med potte:spitoutdummy: Kjøp sånn liten do-ring:)

Storesøster gjorde aldri noe på potte. :p men siden vi begynner så tidlig med lillebror skal han sitte på potte, bare så vi orker å sitte en liten stund og ikke må stå over doen og holde.

Og for dere som ikke har kjøpt potte eller doring, så anbefaler jeg den de har på biltema, den er genial! Den har lokk, så kan brukes som krakk for å nå doen eller vasken på badet. Den har polstret doring som er løs og kan flyttes over på doet, og den har også en uttagbar "kum" som evt urin og avføring havner i, så man slipper å stå med hele potta og tømme/vaske. Kostet vel knapt 200 kr. Vi har brukt den daglig siden lillebror ble født, fordi vi sitter på den når vi steller lillebror (han ligger på gulvet. Og storesøster stod på den ved tannpuss og i det hele tatt. :)
 
Dere, pottetrening nå er jo ikke et håp om at de skal slutte med bleie så snart som mulig... det er en tilvenning, å lage en rutine for oss og for barna. Jeg angret sykt på at ikke vi begynte tidligere med storesøster, for hun fikk skikkelig aversjon, nektet å sitte på verken potte eller do i lang tid, og det var enormt vanskelig å få øvd på, og hun fikk skikkelig forstoppelse og var på et tidspunkt nesten redd for doen... Hun var nesten 4 før hun var passe tørr på dagtid, og hadde ofte uhell lenge etter det. Så når jeg skal ha lillebror til å sitte på potte litt om morgenen og lvelden, som en del av rutinene, er ikke det for å få han til å slutte enda, men for å hindre at han skal utvikle do-skrekk og gjøre ham komfortabel med potta.
Det gir mer mening ja! Takk for oppklaring :)
 
Nei det venter jeg med en goood stund enda. Bir mye mer styr om man starter for tidlig er min erfaring en å ta det når de er klar. Somregel ser jeg tegn rundt 2 års alderen, det var i hverfall slik på gutta
 
Vi startet "pottetrening" allerede da hun var 3 måneder :D
Den første tida bare holdt jeg henne over doen, og hun både tissa og bæsja. Valgte strategiske tidspunkt, som om morgenen, etter en lur etc, og fulgte godt med på hennes signaler.

Da hun var ca 5 måneder og kunne sitte selv begynte vi med potte.
Det hender også at jeg setter meg på doen med henne mellom beina, hvis jeg vet at hun skal bæsje.

Vi bruker så klart bleier også! Og hun tisser ofte i bleia.
Men med bæsjing oppdager jeg som regel når hun er på vei til å gjøre noe, også tar jeg henne til do/potte.

Synes det er mye mer renslig slik, og mindre å vaske etterpå. Håper at vi slipper potte/do-skrekk når hun kommer i trassalderen, men man vet jo aldri! :confused:
 
Vil også føye til at målet nå ikke er at hun skal bli tørr, men at hun skal venne seg til ideen om å gjøre fra seg på do.
Bleieslutt kommer senere.
 
Jeg har begynt å holde hun over toalettet etter hvert måltid, det fungerer kjempe bra, har både bæsjet og tisset:) Hun syns selv det er morsomt, smiler og tøyser:)
 
??? Ehh, vi startet med guttungen så smått i sommer. Han fyller tre før jul. Er dette noe nytt som ikke jeg har fått med meg, eller starter folk så tidlig med pottetrening? Minstemann er jo mer opptatt av å klå på potta til storebror. Dette er ikke et forsøk på å fornærme, da jeg faktisk lurer på om det er slik at man begynner så tidlig. Ser jo at det går litt "trått" med storebror...
Vi begynte ved 1 1/2år alder med storebror, men siden han har store problemer med magen, gikk det bare noen dager når han hadde gode dager og ville selv slutte med bleie, men ikke enkelt å gå på potte/do når han ligger i fosterstilling for å bæsje, men ble endelig hørt av lege og fikk hjelp i slutten av juni i år, to uker etterpå var bleiene kastet på dagtid, han er 2 1/2år [emoji2] Vi i Norge er noen av de tregeste med bleieslutt fordi vi har så billige bleier. Men tenker det må være litt opp til hver enkelt familie, minste på 8mnd har tisset på potte og do noen ganger, men ho liker det ikke, så kommer ikke til å prøve noe aktivt før ho er klar for det selv [emoji4] Viktigste er at barnet er klart og motivert selv og at foreldrene er klare for mye vask etter uhell
 
??? Ehh, vi startet med guttungen så smått i sommer. Han fyller tre før jul. Er dette noe nytt som ikke jeg har fått med meg, eller starter folk så tidlig med pottetrening? Minstemann er jo mer opptatt av å klå på potta til storebror. Dette er ikke et forsøk på å fornærme, da jeg faktisk lurer på om det er slik at man begynner så tidlig. Ser jo at det går litt "trått" med storebror...
Nytt for meg og, vi begynte når hun var 2 og hun var tørr til hun var 2,5år
 
Back
Topp