Plutselig høyt SF mål. Hva skjer?

Tutta1987

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Jeg er 34+2 og har vært hos jordmor i dag. Hun reagerte kraftig på at mitt SF mål hadde økt en del (målt til 38cm), de tror det er for mye fostervann, så nå må jeg på glukosebelastnings test i morgen og på UL fredag morgen. Jeg fikk beskjed forje mandag at jeg hadde grense høyt med fostervann (men ikke for mye) men normal baby. Siden jeg har termin 28.12 så håpet jeg egentlig å gå over til 01.01.
Men om jeg nå har svangerskaps diabetes, blir det igangsetting før uansett da?
Noen med liknende erfaringer?
Prøver å forholde meg rolig men blir jo bekymret og tankefull....
 
Jeg tok glukosebelastning mandag for 10 dager siden. I uke 30. Men det var mest for å ha det på papiret. Bra at du blir fulgt godt opp!
Ei venninne av meg ble satt i gang en mnd før tiden på grunn av for mye fostervann, men jeg har ikke erfaring med det selv....
Jeg har høyt bt (vært det siden uke 26) og jormor har sagt at jeg sannsynligvis ikke får gå frem til termin (15.jan).
Han må kanskje ut i slutten av desember. Jeg skal på fødepol. på torsdag for ultralyd og generelt full sjekk.
 
Jeg er 34+2 og har vært hos jordmor i dag. Hun reagerte kraftig på at mitt SF mål hadde økt en del (målt til 38cm), de tror det er for mye fostervann, så nå må jeg på glukosebelastnings test i morgen og på UL fredag morgen. Jeg fikk beskjed forje mandag at jeg hadde grense høyt med fostervann (men ikke for mye) men normal baby. Siden jeg har termin 28.12 så håpet jeg egentlig å gå over til 01.01.
Men om jeg nå har svangerskaps diabetes, blir det igangsetting før uansett da?
Noen med liknende erfaringer?
Prøver å forholde meg rolig men blir jo bekymret og tankefull....

Det er jo kjempebra at de følger deg skikkelig opp.
Jeg vil bare ønske deg lykke til i morgen på ul. Skjønner at du blir bekymret. Prøv og tenk at du blir godt ivaretatt og raskt kontrollert.
Beste ønsker om at alt er i orden :Heartred
 
Tusen takk for tilbakemeldinger :Heartpink Det setter jeg stor pris på :)
Glukosebelastnings testen gikk bra i dag men får ikke resultatet før i morgen. Jeg har tatt den en gang før, i uke 24, og da var alt bra.
Jeg er veldig spent på timen på fødepol i morgen og kjenner jeg har noen spørsmål, men samtidig så er jeg redd for å glemme å spørre om noe. Jeg har jo vært på fødepol før, men føler de ofte har så dårlig tid og de sier bare "alt er bra" uten å fortelle/forklare noe mer...
 
Rart du ikke fikk svar på glukosetesten med en gang. Det fikk jeg. Jeg har svangerskapsdiabetes og blir satt i gang opp mot termin så lenge målingene er fine[emoji4] sist ble jeg satt i gang på termindagen. De vil jo at du skal gå til termin men du får ikke gå over. Ivertfall sånn jeg har forstått det.
 
Rart du ikke fikk svar på glukosetesten med en gang. Det fikk jeg. Jeg har svangerskapsdiabetes og blir satt i gang opp mot termin så lenge målingene er fine[emoji4] sist ble jeg satt i gang på termindagen. De vil jo at du skal gå til termin men du får ikke gå over. Ivertfall sånn jeg har forstått det.
Jeg tok testen på et helsehus og ikke på sykehuset, så prøvene blir sendt til sykehuset på ettermiddagen for analysenpå samme maskin så damen, så det ikke forekommer variabler pga forskjellige maskiner :)
Men har du "bare" svangerskaps diabetes? Eller mye vann også? For det virker som det er vann mengden de reagerte på og de lurer da på om diabetes kan være forklaringen. Men etter Hva jeg har lest så vet man ikke forklaringen i 30% av tilfellene. Så jeg tenker jo litt på konsekvensene av for mye vann, hva de er....
Jeg fikk morkake svikt sist og min datter var dysmatur med sine 2.8kg 10 dager over termin, induksjon som endte i hastesnitt.
Prøver å tenke ut alt som er lurt å spørre om i morgen, men er ikke lett. Tips til gode spørsmål?
 
Jeg tok testen på et helsehus og ikke på sykehuset, så prøvene blir sendt til sykehuset på ettermiddagen for analysenpå samme maskin så damen, så det ikke forekommer variabler pga forskjellige maskiner :)
Men har du "bare" svangerskaps diabetes? Eller mye vann også? For det virker som det er vann mengden de reagerte på og de lurer da på om diabetes kan være forklaringen. Men etter Hva jeg har lest så vet man ikke forklaringen i 30% av tilfellene. Så jeg tenker jo litt på konsekvensene av for mye vann, hva de er....
Jeg fikk morkake svikt sist og min datter var dysmatur med sine 2.8kg 10 dager over termin, induksjon som endte i hastesnitt.
Prøver å tenke ut alt som er lurt å spørre om i morgen, men er ikke lett. Tips til gode spørsmål?

Åja jeg tok testen hos fastlegen. Ja jeg har bare svangerskapsdiabetes. Håper de finner det ut:) dessverre ingen gode spørsmål men lykke til og krysser fingrene for deg[emoji6]
 
Jeg ble sjekket for for mye fostervann. Jeg hadde mer enn vanlig, men ikke nok til at det trengtes mer oppfølging. Noen kan visst ha mye selv om det ikke trenger å være noen grunn for det og at det kan føre til noen konsekvenser.

Masse lykke til! [emoji173]️Du kan kanskje si at du er bekymra og be de forklare det de kan for deg. Og er det noe du ikke forstår, be de forklare det igjen. Husker jeg ble litt blank selv på kontrollen og fikk ikke ut alle spørsmål jeg hadde.

Lykke til[emoji177]
 
Ved svangerskapsdiabetes som er insulinbehandlet, blir man vel satt i gang ca i uke 38. Samme om det viser seg at babyen er noe stor. Men er det kostregulert og stabilt og babyen er normal, så ser de det an. Iallefall det jeg fikk beskjed om forrige gang
 
Da er sjekken utført :happy:
Ingen svangerskaps diabetes :D:D Frisk og fin baby men veldig mye fostervann. Usikker hvorfor men skal tilbake om 2 uker for ny sjekk av fostervann mengden og leiet, siden lillemor satt med rumpa i dag (hun lå på skrå med hodet ned mot hoften min på onsdag).
De vurderer fra gang til gang om når fødsel skal settes i gang. Men om det ikke skjer så mye endring i vann mengde og str på baby (innen for normalen) så blir jeg satt i gang 31.12/01.01. Har termin 28.12 og hun ville egentlig sette i gang da, men siden det er så nærme januar så fikk jeg lov å gå litt over ;)
 
Da er sjekken utført :happy:
Ingen svangerskaps diabetes :D:D Frisk og fin baby men veldig mye fostervann. Usikker hvorfor men skal tilbake om 2 uker for ny sjekk av fostervann mengden og leiet, siden lillemor satt med rumpa i dag (hun lå på skrå med hodet ned mot hoften min på onsdag).
De vurderer fra gang til gang om når fødsel skal settes i gang. Men om det ikke skjer så mye endring i vann mengde og str på baby (innen for normalen) så blir jeg satt i gang 31.12/01.01. Har termin 28.12 og hun ville egentlig sette i gang da, men siden det er så nærme januar så fikk jeg lov å gå litt over ;)
Så bra at de følger deg tett og at ungen har det bra! :)
 
Da er sjekken utført :happy:
Ingen svangerskaps diabetes :D:D Frisk og fin baby men veldig mye fostervann. Usikker hvorfor men skal tilbake om 2 uker for ny sjekk av fostervann mengden og leiet, siden lillemor satt med rumpa i dag (hun lå på skrå med hodet ned mot hoften min på onsdag).
De vurderer fra gang til gang om når fødsel skal settes i gang. Men om det ikke skjer så mye endring i vann mengde og str på baby (innen for normalen) så blir jeg satt i gang 31.12/01.01. Har termin 28.12 og hun ville egentlig sette i gang da, men siden det er så nærme januar så fikk jeg lov å gå litt over ;)

Godt å høre at alt står bra til og at ting er under kontroll :)

Oppdater oss gjerne om hvordan det går fremover :)
 
Altså da jeg var hos jordmor for 1 uke siden (34+2)så hadde jeg SF mål på, først 38cm men da protesterte jeg og sa det var 34 cm 3 dager før iflg hjemme måling, så sjekket hun igjen og under tvil/om hun valgte det laveste punktet på magen så kunne hun gå med på 36,5cm som fremdeles var høyt og som førte til at jeg måtte ta glukosebelastnings testen og på UL kontroll.
Jeg bare målte for moro skyld nå i kveld (35+2) og fikk nå 40cm på det laveste punktet og 42cm over det høyeste (babyen har ligger på ene siden som gjør magen skjev). Så da er jo det 3,5 - 4cm på 1 uke. Ville dere tatt kontakt med jordmor igjen om det eller ventet til UL kontrollen om 2 uker (37+1)?
Legen på sykehuset sa at "vi sjekker status om 2 uker så du trenger ikke måle utvendig noe mer før det". Vil ikke mase og virke hysterisk heller...
 
Altså da jeg var hos jordmor for 1 uke siden (34+2)så hadde jeg SF mål på, først 38cm men da protesterte jeg og sa det var 34 cm 3 dager før iflg hjemme måling, så sjekket hun igjen og under tvil/om hun valgte det laveste punktet på magen så kunne hun gå med på 36,5cm som fremdeles var høyt og som førte til at jeg måtte ta glukosebelastnings testen og på UL kontroll.
Jeg bare målte for moro skyld nå i kveld (35+2) og fikk nå 40cm på det laveste punktet og 42cm over det høyeste (babyen har ligger på ene siden som gjør magen skjev). Så da er jo det 3,5 - 4cm på 1 uke. Ville dere tatt kontakt med jordmor igjen om det eller ventet til UL kontrollen om 2 uker (37+1)?
Legen på sykehuset sa at "vi sjekker status om 2 uker så du trenger ikke måle utvendig noe mer før det". Vil ikke mase og virke hysterisk heller...

Jeg syns du skal ta kontakt. Ikke føl deg " masete". Ta vare på deg selv og bebis. Bedre en gang for mange sjekk, en en gang for lite.
Magefølelsen din sier at du selv syns du skal ta kontakt, slik jeg leser deg, den skal du alltid følge, særlig som gravid.
Håper alt er i orden :Heartred.
 
Back
Topp