Plikter, barn

KR1ST1NE

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
Julibarna 2019
Har barna deres plikter i hjemmet?
Hvor gamle er de, og hva gjør de i såfall?

Hos oss må 9 og 11 åringen:
- Rydde av etter middagsbordet annenhver dag (det inkluderer tørke av kjøkkenbenk og bord)
- Smøre lunsj til seg selv om kvelden
- Rydde rommet 1× i uka

Forventer også at de rydder etter seg selv når de lager mat, og at jakke/sko ikke slenges i gangen.

Mannen min synes overnevnte gjør at de har "mange" plikter.. Jeg er nok mer der at jeg synes de er store, og at det ikke er mye forlangt i det hele tatt.
Tanker om vår fordeling?
 
Synes det er å forvente at de har såpass.
 
Dette syns jeg ikke var urimelig. Mine på 8 og 9 år Gjør mer, men de får ukelønn da.
 
11 år
lager middag en gang i uka
tørker støv
holde rommet ryddig
har lite plikter nå før jeg vil han skal ha litt fritid også
 
Ja de får ukelønn i tillegg til lørdagsgodt[emoji106]
11 åringen får 100kr/uka
9 åringen får 60kr/uka + vi betaler flere småting for henne
Da synes jeg det er helt innafor jeg.
Hadde dem derimot ikke fått noen form for lønn, så hadde saken vært en annen.
 
De har mange plikter men gjør lite av de..
 
Rydde rommet når det trengs
Hente klær i vaskemaskinen
Rydde ut av oppvaskmaskinen annenhver gang hver.
Rydde matboks ut av sekken og henge beskjeder og ukeplan på kjøleskapet
Gå ut med søppel
Støvsuge en gang i uken hver.

Får ikke ukelønn for å gjøre noe av dette, men får 50 kr i lommepenger hver uke.

Har liste med større ting de kan gjøre som de kan tjene penger på men det er det ingen som gidder...

De er 10 og 12.
 
8 år, må brette sine egne klær, rydde av bordet etter seg og ellers rydde etter seg selv, og ofte ber vi henne gå ut med søpla eller hjelpe til med noe til lillebror, dekke bordet osv.
 
Rydde etter seg selv og sette på plass sko og jakke når de kommer inn, begge to. 3 og 9 år.

9åringen rydder og vasker rommet sitt når det trengs, hjelper meg med å vaske andre steder, feks badet eller kjøkkenet, lager litt middag, tømmer oppvaskmaskinen og går ut med søpla. Ingenting fast.
 
7 åringen:
Ta ut søppla.
Rydde egne sko og jakke.
Ta av sitt eget fra middagsbordet.
Rydde ut matboksen av sekken når han kommer fra skolen.

3 åringen:
Rydde egne sko (jakke er han litt for kort til å rydde selv).
Ta av sitt eget fra middagsbordet.

De får ikke (og kommer heller aldri til å få) penger for å bidra i huset med helt hverdagslige ting. Det måtte i såfall være for noe større som ikke skjer hver dag/uke. Synes ikke dine har mye og det hadde aldri kvalifisert til å få noe lønn for her i huset.

De burde sikkert ha bidratt mer med rydding av leker etc. Og noe av det rydder de jo, men for at det skal bli skikkelig ryddig (på den måten jeg vil ha det) så må jeg nesten rydde selv ;) Heller ikke mannen rydder sånn jeg vil ha det..... ;)
 
Takk for alle svarene!
Ganske godt å se at de fleste har noen forventninger - jeg innbiller meg jo at plikter er en viktig del av det å vokse opp :)
Vi vil jo at de skal klare seg selv etterhvert, og være vant til å bidra i de fellesskap som de blir en del av [emoji4][emoji177]
 
for at det skal bli skikkelig ryddig (på den måten jeg vil ha det) så må jeg nesten rydde selv ;) Heller ikke mannen rydder sånn jeg vil ha det..... ;)

Hahaha [emoji23]
Det er ingen som rydder slik jeg vil ha det heller, men det viktigste er at de prøver så godt de kan! En liten shinings går fort når grovarbeidet er unnagjort [emoji106]

..alle her ble forresten mirakuløst flinkere/nøysommere etter at jeg ble full av gravid-hormoner [emoji28]
 
Last edited:
Hun MÅ rydde etter seg, og gjøre det jeg sier [emoji28][emoji122]
Kan tjene småkroner på å gjøre div andre oppgaver i huset.
 
Eldste på 10:
Må selvsagt rydde opp etter seg både når det kommer til mat situasjoner og leking etc.
Rydder også ofte opp leker etter småsøsknene (hjelper de) på kvelden.
Går ut m søpla
Utover det har han vel ingen faste oppgaver men er veldig flink til å hjelpe til der det trengs uansett hva det måtte være.

Å dette ser jeg på som en absolutt selvfølge. Barna har jo ikke vondt av å ha ansvar i hjemmet. Hvor kommer sånne ideer fra liksom? :p

De to yngste på 3 og 1 år har ingen oppgaver men prøver å lære dem at de skal rydde opp leker etter seg selv :)
 
Når de er så store bør en forvente såpass synes jeg. Alle må bidra.
 
Jeg blir kanskje skutt for dette, men jeg forventer at i en familie så hjelper man hverandre uten at man skal måtte få noe for det. Her får jentungen på 9 år en symbolsk penge hver uke. Kun 20 kroner, det er ikke lønn kun penger til evt sparing. Alt hun trenger av mat, klær etc får hun av oss. Hun er nødt til å hjelpe til med ulike ting når jeg trenger hjelp. Det være seg rydde stuebordet, sette inn/tømme oppvaskmaskin, rydde/vaske badet. Skjer ikke hver dag, men hun vet vi hjelper hverandre.
Leker kjøper vi til henne innimellom.

Jeg synes de pliktene du nevner er innafor, de lærer ansvar og at ting ikke skjer av seg selv.
 
Da synes jeg det er helt innafor jeg.
Hadde dem derimot ikke fått noen form for lønn, så hadde saken vært en annen.

Skjønner ikke hvorfor ungene skal få lønn for alt? En del oppgaver er jo den normale driften av et hus,og i en familie må alle bidra. At ungene skal gjøre visse ting uten å få lønn for det,synes jeg er helt naturlig,feks å rydde opp etter seg selv,hjelpe til å rydde av bord eller oppvask. Nå skal jeg også nevne at oppgaver som er mer enn vanlig for alder eller så kan jo lønnes,og at ungene uansett bør ha en ukelønn for å få en økonomisk forståelse.

Synes dette hørtes ut som fornuftige oppgaver jeg.
 
Ja de får ukelønn i tillegg til lørdagsgodt[emoji106]
11 åringen får 100kr/uka
9 åringen får 60kr/uka + vi betaler flere småting for henne

Hva brukes pengene på?

Jeg har en som snart er 10 og han har jo ingen utgifter. Han får lørdagsgodt, han får klær og mat og husly av oss.
 
Back
Topp