Planlegging og forberedelser til julen 2016

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Og forberedelser til forberedelsene. Og ikke minst planlegging av det :)

Jeg er en mester på å planlegge. Og markant mindre mesterlig på gjennomføring.

Men vi prøver i år igjen.

Jeg har en del tanker om jul, men ikke minst også om ting jeg gjerne vil ha på plass før juleforberedelsene tar til.
I år er jeg i permisjon. Det betyr flere ting, både det at økonomien kan bli stram etterhvert for det virker ikke som om vi får barnehageplass fra 1.1.17 sånn vi håper (helt som forventet) og derved kan det bli en lengre periode ulønnet permisjon på meg. Men det betyr jo også at jeg er hjemme og forhåpentligvis har litt mer tid enn andre år. Som en "bonus" har jeg for tiden også mannen hjemme, men håper det snart skal ta slutt. Han ble arbeidsledig 1.12 i fjor og vi har altså vært hjemme med babyen vi fikk 25.12.15 begge to. Men nå etter sommerferien har det da dukket opp litt å søke på igjen og vi håper inderlig han snart kommer seg i jobb igjen.

Vi har et hus med mye rot. Grunnleggende, strukturelt rot. Ikke sånn overflaterot som vi kan fikse på en halvtime, det går dypere. Det er for mye greier i huset. En del skulle vi kastet. Det er dårlig struktur på ting. Vi må fikse. Og i tillegg er det noe opppussing som begynner å presse seg på.

Jeg skal ikke her legge planer for å pusse opp badet, slå sammen gjestetoalett og vaskerom og halve gangen for å få et bittelite bad til, slipe ned parketten på stua og kjøkkenet, og gjerne bytte kjøkkeninnredning til noe mer praktisk når vi først er igang...

Men det skal likevel ikke stikkes under en stol at jeg har en del prosjekter i hodet. Både større og mindre.

Stay tuned :)
 
listen over før-juleforberedelsene-tar-til-prosjektene

Som lovet, ikke totalrenivasjon av huset. Men en del prosjekter likevel.

Vi må bytte verandadør. Man kjenner vinden på innsiden. Den står mot vest. På sunnmørskysten. Den må byttes. Den er praktisk nok ikke standard mål, så første punkt er å ta av listene og måle eksakt hvor stor den ikke standardiserte åpningen faktisk er. Så vi kan få bestilt dør. Jeg har en onkel med snekkerferdigheter som har påtatt seg oppdraget å faktisk bytte den. Jeg er gift med en økonom, ikke en håndverker.
DONE!

En håndverker hadde ikke vært så dumt forresten. Økonomen min uttalte tidligere i kveld "vi skulle fått tak i en elektriker og fått satt inn ei vifte her (badet) som virker. Og en rørlegger så vi kunne fått nytt blandebatteri. Og nytt dusjkabinett." (røropplegget fra 1979 mener han trolig det er greit at vi ikke roter med selv. Rommet oppfyller selvsagt ingen som helst våtromsnorm av nyere dato, og burde vært pusset opp, men det er et større prosjekt.... Et dusjkabinett som ikke dørene faller ut av, som holder dusjhodet oppe så man har begge hendene fri hadde vært fint. Men om DET blir før jul får tiden vise...
Neppe


Vi må få malt rommet til mellomste.
Og kjøpt henne en større seng. Bli enige med henne om hvilken seng, først. Og forhandle det rosa&lilla rommet til noe overkommelig. Det er pr i dag tre nøytrale lyse og en grønn vegg, så jeg tenker den grønne kan få en sterk farge og de andre noe mildere :)

DONE!

Gjesterommet.... det o'store roterommet fylt til taket. Det haster å rydde sånn bittelitt, svigermor kommer til helgen og det er jo fint om hun faktisk kommer seg inn. Og at senga faktisk ikke har noe annet enn sengetøy.
Igjen....

Sånn egentlig har jeg også planer om en gjennomgang av alt babytøyet, gi bort det meste av guttetøyet, og det jentetøyet som yngste har vokst fra. Det skal nemlig gi oss bedre plass til å lagre andre ting sånn at vi kan få litt mer orden. Men det har viste seg vanskeligere (mentalt) enn jeg hadde trodd, så hvor langt jeg kommer meg på det er uvisst.

Men må i alle fall så tatt en gjennomgang på kommoder og klesskap for ungene, luket bort det som er for lite og se hva de trenger av påfyll til høsten.
 
Last edited:
Og her kommer den O'store juleforberedleseslisten. Den som vokser fortere enn den krymper, ettersom jeg på en vanlig dag legger til mer enn jeg sletter. Oppdatert versjon av denne finnes fortløpende i slutten av tråden.

Ebay shoppe.
Kjøpe kalendergaver - telle opp
Lage kalender * 2 (3)
Kjøpe inn lilla lys og servietter, sjekk hva som trengs
Pynte til advent
-Lys ute
-stjerne og staker
-Lilla lys og servietter
-Løper
-Gardiner
Lage tennbriketter og evt andre gaver - tidlig.
Perle pynt
Finne frem krybbene
Bake julebrød og rundstykker (?)
Lage syltaflesk
Kjøpe alle julegaver
Lage kalender til besteforeldre!!
Pakke sendegaver
Sende gaver, sjekk frist
Ta julekortbilder
Lage julekortene
Bake kaker
Lage konfekt - trøffler og peppemynte toika
Kjøpe inn servietter, har lys
Rydde hele stua så vi har rene flater til å pynte
Rydd og vask badet - vedlikehold
Rydd og vask kjøkkenet grundig - vedlikehold
Pakke leveringsgaver
Gavebyttedag 20.12
Lage/pynte pepperkakehus
Stryke duken til bordet
Vaske gulvene
Tørke støv
Kjøpe inn mat til jul
Pynte huset
Pynte treet
 
Last edited:
Mat og menyer må ha sin egen plass

Jeg vet i alle fall at vi trolig bestiller et halvt lam om en måneds tid. Har vært uheldige med været de siste årene, for varmt. Jeg og min bror og min far. Minst en av oss har fått surt eller myglet kjøtt hvert av de siste årene tror jeg.

Pappa har best egnet plass for å tørke. Vi har ikke egnet plass.

Jeg vet ikke helt hvor mange vi blir i julen. Mamma og pappa skal etter planen feire jul hos oss i år
Svigermor var her i fjor, men vet hun nok har lyst å komme oftere, hun prøver å komme nært bursdagen til ungene og yngste er jo født i jula
Svigerfar med familie kommer ikke.
Men de barnløse svigerinne mine med eller uten kjæreste og samboer kan finne på å gjøre det et år dersom de skal være hos sin mor. Og mora er her. Jeg innser dog at man spør ikke folk om det i august. Man spør faktisk fjerne i september når man bestiller kjøtt (til oss og mine foreldre og svigermor holder en side. Kommer det mange flere bør vi vurdere to) men får ikke svar før i november og er glad for at pinnekjøtt selges jo dessuten ferdig på butikken.

Første juledag har vi tradisjonelt sett svineribbe. Første juledag har vi fra nå av bursdag også. Derved skal nok mine foreldre og min bror med familie spise hos oss den dagen. De gjør det en dag i jula uansett. Det ble muligens den.
Også må vi da forsøke å finne et tidspunkt for bursdagsselskap hvor vi kan få folk til å komme. Mellom den lange frokosten og det middagsselskapet de alle skal ha eller være i. Sånn rundt kl 13?
Medfører konsekvenser for bakelista.

Andre juledag er tradisjonelt sett "besteforeldre-dag" og innledes med "julefrokost" og avsluttes med at ungene får kveldsmat før vi drar hjem.
Men siden frokosten serveres... Er det 10 eller 11? Har vi allerde spist frokost noen år før vi drar.

Resten av jula vet jeg ikke enda.
En middag hos min bror. Mye litt avhengig av hvilke gjester vi evt har.
 
Last edited:
Bakeliste må jeg også ha
 
Årets gaveliste

Mann
Sønn 8 plusspluss og Lego dimensions
Datter 5 plusspluss og stelleveske til dukke og køyeseng til dukkehuset
Datter 1 dukke
Mamma og pappa
Farmor blomster
Bror og svigerinne kosta Boda glass de ønsker seg.
Nevø 6 år plusspluss og lego
Niese 4 år plusspluss og noe til dukkehuset
Svigermor ønsker seg ull eller pysj
Svigerfar og samboer ønsker kjøkkenutstyr
Svigerinne og samboer julesangbok og... Noe mer!
Svigerinne monopol og evt litt ekstra
Svoger 9 år plusspluss og lego
Svigerinne 7 år plusspluss og spill
Tante og Onkel, tre par slike tror jeg. Ofte fått "gave med mening" fra plan de siste årene
Gutt 6 år: plusspluss
Gutt 3 år: spill
Gutt 0,5 år babyleke
Jente 7 år: plusspluss

I tillegg må vi kjøpe
Til oss fra min farmor
Til hver av ungene fra min farmor.
Gaver fra nissen til ungene
 
Last edited:
Listene fylles ut litt ettersom jeg har tid. Begynte litt nå, men nå er lillemor lei av amming, og vil stå opp. Så jeg fortsetter senere :)

Heldigvis lenge til jul.
 
Tankene surrer, men praktisk er fokuset på før-kuleforberedelse-prosjektene
 
listen over før-juleforberedelsene-tar-til-prosjektene

Som lovet, ikke totalrenivasjon av huset. Men en del prosjekter likevel.

Vi må bytte verandadør. Man kjenner vinden på innsiden. Den står mot vest. På sunnmørskysten. Den må byttes. Den er praktisk nok ikke standard mål, så første punkt er å ta av listene og måle eksakt hvor stor den ikke standardiserte åpningen faktisk er. Så vi kan få bestilt dør. Jeg har en onkel med snekkerferdigheter som har påtatt seg oppdraget å faktisk bytte den. Jeg er gift med en økonom, ikke en håndverker.

En håndverker hadde ikke vært så dumt forresten. Økonomen min uttalte tidligere i kveld "vi skulle fått tak i en elektriker og fått satt inn ei vifte her (badet) som virker. Og en rørlegger så vi kunne fått nytt blandebatteri. Og nytt dusjkabinett." (røropplegget fra 1979 mener han trolig det er greit at vi ikke roter med selv. Rommet oppfyller selvsagt ingen som helst våtromsnorm av nyere dato, og burde vært pusset opp, men det er et større prosjekt.... Et dusjkabinett som ikke dørene faller ut av, som holder dusjhodet oppe så man har begge hendene fri hadde vært fint. Men om DET blir før jul får tiden vise...

Vi må få malt rommet til mellomste.
Og kjøpt henne en større seng. Bli enige med henne om hvilken seng, først. Og forhandle det rosa&lilla rommet til noe overkommelig. Det er pr i dag tre nøytrale lyse og en grønn vegg, så jeg tenker den grønne kan få en sterk farge og de andre noe mildere :)

Gjesterommet.... det o'store roterommet fylt til taket. Det haster å rydde sånn bittelitt, svigermor kommer til helgen og det er jo fint om hun faktisk kommer seg inn. Og at senga faktisk ikke har noe annet enn sengetøy.

Sånn egentlig har jeg også planer om en gjennomgang av alt babytøyet, gi bort det meste av guttetøyet, og det jentetøyet som yngste har vokst fra. Det skal nemlig gi oss bedre plass til å lagre andre ting sånn at vi kan få litt mer orden. Men det har viste seg vanskeligere (mentalt) enn jeg hadde trodd, så hvor langt jeg kommer meg på det er uvisst.

Men må i alle fall så tatt en gjennomgang på kommoder og klesskap for ungene, luket bort det som er for lite og se hva de trenger av påfyll til høsten.

Verandadør byttet.

Og juhu, mannen fjernet opprutingen som var festet på utsiden av alle vinduene (og den gamle døra, passer ikke til den nye da glasset er litt bredere) og stua ble med et større og lysere!!! Vi skal så helt klart ha dem vekk på kjøkkenet og do og loftet også, men da må han i stige.
 
Verandadør byttet.

Og juhu, mannen fjernet opprutingen som var festet på utsiden av alle vinduene (og den gamle døra, passer ikke til den nye da glasset er litt bredere) og stua ble med et større og lysere!!! Vi skal så helt klart ha dem vekk på kjøkkenet og do og loftet også, men da må han i stige.
Hm kanskje vi skal gjøre det samme
 
Men jeg liker å ha de på vinduene i grunn
Får sjekke når vi kommer hjem hvordan det blir
Da er det jo ikke sikkert det er rett for deg. Jeg er ikke egentlig glad i slikt
 
Et hakk nærmere

Avklart at vi nok "bare" blir sju her julaften. Oss fem og mine foreldre
 
Greit å få det avklart
Ja. Samt at svigermor kommer hitover en tur i nov eller des, så har vi gavene klare kan vi sende dem med henne tenker jeg, :)
 
Back
Topp