Planlagt keisersnitt 15/12

Frumommy

Forelsket i forumet
Snøfnuggene 2018
Hei, jeg har egentlig termin 3.januar. Har hatt ekstra oppfølging pga morkaken, men fikk i november klar signal for vanlig fødsel. I natt begynte jeg å blø å reiste inn på sjukehuset for en sjekk. Det viste seg etter en vaginal UL at morkaken ikke var flyttet seg som den skulle og dermed fikk jeg beskjed i dag at det blir keisersnitt på fredag. Har ikke helt rekt å tenkt gjennom det. Har heller ikke fått noe mer info enn et ark med litt praktisk informasjon.

Noen som har tips til fødebagen eller andre erfaringer? Noen som har tatt klyster kvelden før? Fikk med en spruteflaske i det jeg gikk ut døren. Litt små stresset siden jeg ikke føler meg klar eller forbredt.
 
Hei, jeg har egentlig termin 3.januar. Har hatt ekstra oppfølging pga morkaken, men fikk i november klar signal for vanlig fødsel. I natt begynte jeg å blø å reiste inn på sjukehuset for en sjekk. Det viste seg etter en vaginal UL at morkaken ikke var flyttet seg som den skulle og dermed fikk jeg beskjed i dag at det blir keisersnitt på fredag. Har ikke helt rekt å tenkt gjennom det. Har heller ikke fått noe mer info enn et ark med litt praktisk informasjon.

Noen som har tips til fødebagen eller andre erfaringer? Noen som har tatt klyster kvelden før? Fikk med en spruteflaske i det jeg gikk ut døren. Litt små stresset siden jeg ikke føler meg klar eller forbredt.

Jeg hadde keisersnitt for akkurat en mnd siden på Drammen sykehus og kunne ikke vært mer fornøyd. Så ikke noe å grue seg til ihvertfall.

Hadde planlagt keisersnitt, men lillegutt ville ut en mnd før tiden. Så rakk ikke bli som planlagt. Klyster fikk jeg ikke, men man får kateter og man er gjerne oppe å går på ettermiddagen/kvelden etter fødselen så det var ikke noe problem her ihvertfall. Man blir gjerne litt forstoppet de første dagene etterpå.

Hadde kjøpt med meg store og myke truser, men brukte kun de på sykehuset. De går godt opp på magen og puster så det ikke blir så klamt rundt såret. Fikk også noen med meg hjem.
Brukte også gravid joggebukser eller bukser som ikke strammer i livet.
Hadde et tynt og langt skjerf med meg. Det er litt vanskelig og ubehagelig å få beina opp i senga de første dagene så brukte skjerfet og løftet bena med. Det hjalp veldig når ikke samboer var tilstede og kunne hjelpe meg å løfte.
Ellers er det som en vanlig fødsel. Ammetopper/bh eller skjorter med enkel tilgang for amming, kjippere eller andre sko man enkelt tar på og eller kan bruke i dusjen.

Jeg var veldig klar for at det ville bli smertefullt de første dagene, men ble positivt overrasket. Var oppe å gikk 6 timer etter operasjonen, ikke godt men helt overkommelig.
Tenk positivt og at det kun er for noen få dager. Beveg den for å få i gang blodsirkulasjonen så leges såret så mye fortere.

Lykke til [emoji4]
 
Først av alt - PUST. Dette kommer til å gå fint! Planlagt keisersnitt er mye bedre enn at det eventuelt hadde blitt et hastesnitt.

Klyster har jeg ingen erfaring med, men det gies ofte om du er treg i magen eller foreksempel før et keisersnitt slik at tarmene er tømt. Vet ikke hvorfor, vet bare at det er vanlig. Kanskje ringe sykehuset imorgen for å forhøre deg?

Jeg ville tatt med: behagelig klær (husk løse topper og bukser som ikke strammer over selve snittet), nok truser/undertøy/sokker, litt lesestoff (ventetiden kan være litt langdryg til tider og dere blir nok værende en ekstra dag på barsel), enkel snacks til deg og partner, vannflaske, enkle toalettsaker og innesko. Litt klær til barnet om dere vil bruke egne og antrekk til begge to for hjemreise (det vil si nok klær til både opphold og turen hjem). Om du lett fryser ville jeg tatt med en genser pluss noen varme sokker. Husk også et par skift til partner.

Masse lykke til :)
 
Jeg hadde ks på søndag på Ahus.
Det er en veldig rart følelse å ligge der, men det gikk så fint! Gjør sikkert det for deg også.
Jeg brukte shortene, trusene og bindene man får på sykehuset. Bindene er kjeeeempestore, men greit å føle seg trygg :)
Hadde med morgenkåpe får de gangene jeg gikk ut av rommet.
Så at mange hadde egne klær, men jeg hadde det veldig behagelig.

Alt baby trenger har de, men ull for når man skal ned og vise frem er kjekt å ha.
Samt hentetøy til reisen hjem.
Klær til meg på vei hjem hadde jeg også.

Jeg fikk ingen info om klyster i det heletatt, Men kateter ble satt inn.
Drikk masse første døgnet etter ks. det hjelper mye og du behøver ikke gå på do med kateteret. :)
Uansett hva du føler, så mas om du trenger hjelp. Eller ekstra mat. Men pakk gjerne med litt nattmat selv. kjekt å ha.
Og be om mer smertestillemde om du trenger det! Det gjør mye altså :)
 
Jeg hadde keisersnitt for akkurat en mnd siden på Drammen sykehus og kunne ikke vært mer fornøyd. Så ikke noe å grue seg til ihvertfall.

Hadde planlagt keisersnitt, men lillegutt ville ut en mnd før tiden. Så rakk ikke bli som planlagt. Klyster fikk jeg ikke, men man får kateter og man er gjerne oppe å går på ettermiddagen/kvelden etter fødselen så det var ikke noe problem her ihvertfall. Man blir gjerne litt forstoppet de første dagene etterpå.

Hadde kjøpt med meg store og myke truser, men brukte kun de på sykehuset. De går godt opp på magen og puster så det ikke blir så klamt rundt såret. Fikk også noen med meg hjem.
Brukte også gravid joggebukser eller bukser som ikke strammer i livet.
Hadde et tynt og langt skjerf med meg. Det er litt vanskelig og ubehagelig å få beina opp i senga de første dagene så brukte skjerfet og løftet bena med. Det hjalp veldig når ikke samboer var tilstede og kunne hjelpe meg å løfte.
Ellers er det som en vanlig fødsel. Ammetopper/bh eller skjorter med enkel tilgang for amming, kjippere eller andre sko man enkelt tar på og eller kan bruke i dusjen.

Jeg var veldig klar for at det ville bli smertefullt de første dagene, men ble positivt overrasket. Var oppe å gikk 6 timer etter operasjonen, ikke godt men helt overkommelig.
Tenk positivt og at det kun er for noen få dager. Beveg den for å få i gang blodsirkulasjonen så leges såret så mye fortere.

Lykke til [emoji4]
Tusen takk [emoji4] Gode tips her!
 
Jeg hadde ks på søndag på Ahus.
Det er en veldig rart følelse å ligge der, men det gikk så fint! Gjør sikkert det for deg også.
Jeg brukte shortene, trusene og bindene man får på sykehuset. Bindene er kjeeeempestore, men greit å føle seg trygg :)
Hadde med morgenkåpe får de gangene jeg gikk ut av rommet.
Så at mange hadde egne klær, men jeg hadde det veldig behagelig.

Alt baby trenger har de, men ull for når man skal ned og vise frem er kjekt å ha.
Samt hentetøy til reisen hjem.
Klær til meg på vei hjem hadde jeg også.

Jeg fikk ingen info om klyster i det heletatt, Men kateter ble satt inn.
Drikk masse første døgnet etter ks. det hjelper mye og du behøver ikke gå på do med kateteret. :)
Uansett hva du føler, så mas om du trenger hjelp. Eller ekstra mat. Men pakk gjerne med litt nattmat selv. kjekt å ha.
Og be om mer smertestillemde om du trenger det! Det gjør mye altså :)
Tusen takk. Godt å høre [emoji4]
 
Lykke til i morgen!
Jeg skal "i ilden" torsdag om en uke.
 
Hvordan har det gått i dag?
 
Håper alt gikk fint idag :)
 
Hvordan har det gått i dag?

Håper alt gikk fint idag :)

Håper alt står bra til[emoji4]

Tusen takk [emoji4] Alt gikk veldig bra. Det ble en liten gutt [emoji64] Veldig spennende å ikke vite kjønn [emoji170] Heldigvis ikke fult på barselavdelingen så har fått rom alene. Veldig deilig når jeg ikke fikk komme på barselhotellet.
Litt sår og øm, men kjenner jeg er mye bedre allerede. Har tatt imot alt av smertestillende + kvalmestillende jeg har fått tilbud om. Har vært litt små kvalm så kastet opp to ganger tidligere. I morgen skal jeg prøve å gå litt. Valgte å ligge med kateter i natt.God hjelp å få på avdelingen med jordmødre som stiller opp [emoji4]
 
Gratulerer så mye :)
 
Back
Topp