Plan dager i bhg, og arbeidsplass

17mai mamma

Glad i forumet
Hei. Jeg lurte på om det fantes noen her som kan svare meg på noen som ang plan dager i bhg. Her mener mannen sin sjef at de nå ikke skal få betalt når man må være hjemme fra arbeid når det er plan dagi bhg. Jeg jobber selv i kommunal bedrift/IA bedrift så jeg får betalt, men jeg trodde virkelig ikke at en arbeidsgiver kam kreve at man bruker ferie dagene sine på det? Er det noen av dere som kan regelverket på dette, eller kan vise til noen linker? På forhånd takk :D
 
Jeg må avspassere eller ta ut ferie. Jobber i staten.
 


Cutie Funny Bubbles skrev:
Dette er det mange som bruker sykt barn dager til siden dem og dekker jo på en måte at hvis barnepassr blir dårlig.

Det er egentlig ikke lovlig da barnepasser jo ikke er dårlig men barnehagen har stengt den dagen.. Det er helt vanlig å bruke avspasering, feriedager eller ulønnet permisjon på disse dagene.. I lovverket står det såvidt jeg vet ingenting om dette, det er helt og fullt opp til arbeidsgiver å innvilge fri på disse dagene og det er også helt opp til dem om det er lønnet eller ei.. Dette går under velferdspermisjon, og ja de kan kreve at man bruker feriedager... Du HI er nok så heldig at du har det i din tariffavtale at du har rett på fri med lønn, men det er faktisk nokså unormalt å ha, de fleste får fri uten lønn evt bruker ferie...

 


Pearl skrev:


Cutie Funny Bubbles skrev:
Dette er det mange som bruker sykt barn dager til siden dem og dekker jo på en måte at hvis barnepassr blir dårlig.

Det er egentlig ikke lovlig da barnepasser jo ikke er dårlig men barnehagen har stengt den dagen.. Det er helt vanlig å bruke avspasering, feriedager eller ulønnet permisjon på disse dagene.. I lovverket står det såvidt jeg vet ingenting om dette, det er helt og fullt opp til arbeidsgiver å innvilge fri på disse dagene og det er også helt opp til dem om det er lønnet eller ei.. Dette går under velferdspermisjon, og ja de kan kreve at man bruker feriedager... Du HI er nok så heldig at du har det i din tariffavtale at du har rett på fri med lønn, men det er faktisk nokså unormalt å ha, de fleste får fri uten lønn evt bruker ferie...



Du skrev det så fint, Pearl :)
 
Det er ikke vanlig å få utbetalt lønn nei, så arbeidsgiveren til mannen din har rett. Jeg er ansatt i kommunen i en IA-bedrift, men vi må også ta ut enten avspasering, ferie eller ulønnet permisjon. Du er sikker på at du får betalt ved slike dager?
 
Aldri hørt om noen som får fri med lønn når BHG har planleggingsdager, så det er jo ikke vanlig..

De fleste, om de jobber privat, kommunalt eller statlig, må bruke feriedager, avspasering, permisjon uten lønn disse dagene...

Så tror sjefen til din mann har helt rett, og at du er priviligert som får dekket disse dagene av arb.giver...
 
Selvfølgelig er jeg sikker på at jeg får betalt ;) hvis ikke så hadde jeg ikke spurt dere ;) Tusen takk for svar, da sier jeg meg heldig på dette området ;) Jeg bare synes at det er så merkelig at sjefen hans kan kreve at de MÅ bruke ferien sin, de kan ikke bruke velferdspermisjon..... Det jeg stusset mest på egentlig :)
 


MissWixen skrev:
Det er ikke vanlig å få utbetalt lønn nei, så arbeidsgiveren til mannen din har rett. Jeg er ansatt i kommunen i en IA-bedrift, men vi må også ta ut enten avspasering, ferie eller ulønnet permisjon. Du er sikker på at du får betalt ved slike dager?



Selvfølgelig er jeg sikker på at jeg får betalt ;) hvis ikke så hadde jeg ikke spurt dere ;) Tusen takk for svar, da sier jeg meg heldig på dette området ;) Jeg bare synes at det er så merkelig at sjefen hans kan kreve at de MÅ bruke ferien sin, de kan ikke bruke velferdspermisjon..... Det jeg stusset mest på egentlig :)
 


17mai mamma skrev:


MissWixen skrev:
Det er ikke vanlig å få utbetalt lønn nei, så arbeidsgiveren til mannen din har rett. Jeg er ansatt i kommunen i en IA-bedrift, men vi må også ta ut enten avspasering, ferie eller ulønnet permisjon. Du er sikker på at du får betalt ved slike dager?



Selvfølgelig er jeg sikker på at jeg får betalt ;) hvis ikke så hadde jeg ikke spurt dere ;) Tusen takk for svar, da sier jeg meg heldig på dette området ;) Jeg bare synes at det er så merkelig at sjefen hans kan kreve at de MÅ bruke ferien sin, de kan ikke bruke velferdspermisjon..... Det jeg stusset mest på egentlig :)

Selvsagt kan sjefen kreve det... Velferdspermisjon er jo noe man søker om og som sjefen kan velge å innvilge eller ikke - og da innvilge med eller uten lønn.. De har jo sannsynligvis rutine på arbeidsplassen hans på at man ikke får velferdspermisjon for slike dager, og da må man bruke feriedager eller avspasering...

Lurer forøvrig på hvilken kommune du jobber i som får lønnet fri på planleggingsdager for det er IKKE vanlig og det er nok derfor hun andre spurte om du er sikker på at du får fri med lønn...


 
Det er helt "normalt" at man må bruke feriedager/avspasering/fri uten lønn pga planleggingsdager. Jobber i kommunen men får ikke betalt om jeg måtte være hjemme. (Nå er jeg heldig stilt som får ta med barna på jobb (sfo) når det planleggingsdag.)

Uansett - disse dagene får vi vite om i starten av barnehageåret/skoleåret så det er egentlig ikke vanskelig å planlegge.
 
Bruker ferie og syns det er helt naturlig å bruke. Planleggingsdagene regnes jo som barnas 4. ferieuke. 
 
Jeg jobber også kommunalt og må ta ut ubetalt permisjon iom at jeg er lærer og derfor ikke har lov til å ta ut ferie utenom de fastlagte skoleferiene. Synes ikke det gjør noe, er jo snakk om et par dager i året:)
 
Fri uten lønn desverre.
 
Jeg jobber også i en kommune med IA-avtale, og vi har ikke betalt fri ved planleggingsdager. I likhet med flere av de på lista over - hvor ialledager jobber du? Har dere noe eget permisjonsreglement som angir at dere får betalt fri ved planleggingsdager?
 


17mai mamma skrev:


MissWixen skrev:
Det er ikke vanlig å få utbetalt lønn nei, så arbeidsgiveren til mannen din har rett. Jeg er ansatt i kommunen i en IA-bedrift, men vi må også ta ut enten avspasering, ferie eller ulønnet permisjon. Du er sikker på at du får betalt ved slike dager?



Selvfølgelig er jeg sikker på at jeg får betalt ;) hvis ikke så hadde jeg ikke spurt dere ;) Tusen takk for svar, da sier jeg meg heldig på dette området ;) Jeg bare synes at det er så merkelig at sjefen hans kan kreve at de MÅ bruke ferien sin, de kan ikke bruke velferdspermisjon..... Det jeg stusset mest på egentlig :)


Eneste som er helt sikkert er jo at han ikke har krav på betalt de dagene barnehagen er stengt.. Så der har sjefen rett. Enten må han ta ferie.. søke velferdspermisjon o.l

Jeg jobber i Staten og i en IA bedrift.. har aldri fått betalt for disse dagene. Men istede for å bli trukket i lønn, så har jeg tatt henne med meg
 
Back
Topp