Permisjon

Minbaby92

Flørter med forumet
Novemberfnuggene 2023
:flower Hei! Hvordan løser dere permisjonstiden mtp både fordeling av fellesukene og om dere velger 80% eller 100% utbetaling? Skal dere evt ha ulønnet perm, hvor lenge? Begrunn gjerne hvorfor, jeg ønsker å gjøre opp gode vurderinger før jeg søker
 
Vi har tenkt til å ta 100% og følgende fordeling:
Jeg har perm fra 31. oktober(3 uker før termin) til 25. juni. Fra 25. juni til 5. august tar jeg ulønnet permisjon.

Far sin permisjon begynner 25. juni og er ferdig 9. oktober. Deretter tar han ut 4 uker ferie så han er tilbake på jobb 11. november.

Eller

Far tar 4 uker ferie før sin pappaperm fra 27. mai til 25. juni og deretter går over i pappaperm fra 25. juni til 9. oktober.

Dette gjør at vi får enten 6 uker perm sammen (alt. 1) eller 10 uker perm sammen (alt. 2) midt på sommeren.

Har ikke regnet på hva som lønner seg økonomisk osv. Dette er kun satt opp basert på å få en koseligst mulig tid i perm for oss beggge.
 
Hei.
Jeg har ikke lest meg opp på permisjon i det hele tatt. Må starte etter sommeren. (Termin i November)
Hva er alternativene? Hva MÅ far ha av uker? Og kan det deles opp - med mor feks 100% permisjon de første 2-3 mnd. Og så gå over i ordning hvor mor har f.eks. jobb én dag i uken og far tar da tilsvarende dag i perm? Det hadde vært veldig praktisk i vår familie med vårt arbeid. Hvor leser jeg om dette, NAV? Takk:)
 
Hei.
Jeg har ikke lest meg opp på permisjon i det hele tatt. Må starte etter sommeren. (Termin i November)
Hva er alternativene? Hva MÅ far ha av uker? Og kan det deles opp - med mor feks 100% permisjon de første 2-3 mnd. Og så gå over i ordning hvor mor har f.eks. jobb én dag i uken og far tar da tilsvarende dag i perm? Det hadde vært veldig praktisk i vår familie med vårt arbeid. Hvor leser jeg om dette, NAV? Takk:)
Ved 100%: Mor har 15 uker, far har 15 uker og dere har en fellesperiode på 16 uker som dere kan dele mellom dere eller en av dere kan ta hele perioden. De første 6 ukene etter fødsel er forbeholdt mor, resten kan du egentlig gjøre som du vil med. Det er noen aktivitetskrav osv, men det må man nesten lese seg opp på selv i forhold til hva man velger. Står masse om dette på nett så bare å google, eller så er det en gruppe på fb som heter «nav i forbindelse med fødsel og tiden etter» som er ganske kjekk.
 
Her blir det 80%. Ferien min i år, blir da ført over til neste år. Så jeg begynner i jobb når permisjonen er ferdig, men tar ut ferien etter at pappaen er ferdig med sin permisjon. Med dette får vi lengst mulig tid hjemme før barnehage oppstart. :)
 
Jeg tror vi også kommer til å gå for 80% :) Jeg får 2 uker ferie overført neste år, så har jo da 7 uker ferie jeg kan ta ut mens pappa har perm, men håper jeg får tatt ut 2-3 uker i julen (jobber turnus)
 
Med storebror tok vi 100%. Eg tok heile fellesperioden, 4 veker ferie og 12 veker ulønna.

Hadde eigentleg tenkt å gjere det samme denne gangen også, men med kun 4 eller 8 veker ulønna.
Men driv no og vurderar om heller skal ta 80% + 4 veker ferie og kanskje 4 veker ulønna for meg, for om eg har rekna riktig, vil det bli meir økonomisk mtp fleire ulønna veker ved 100%
 
Her blir det 80%. Jeg tar min kvote og felleskvota + 5 uker ferie og 2 uker ferie oppspart fra i år. Så er det mulig jeg tar ut litt ulønna perm også. Har egentlig lyst til å se om vi får til at hun kan starte i barnehage i August året etter istedenfor November ved fylte 1 år.
 
Lurer på korleis det er når man ikkje bur med barnefar (han bur i eit anna land). Han er engasjert og eg kjem til å være ein del av tida hos han. Men situasjonen gjer at vi bur i to forskjellige land. Er det då slik at eg kan ta heile permisjonen sjølv? Nokon som veit? :)
 
Lurer på korleis det er når man ikkje bur med barnefar (han bur i eit anna land). Han er engasjert og eg kjem til å være ein del av tida hos han. Men situasjonen gjer at vi bur i to forskjellige land. Er det då slik at eg kan ta heile permisjonen sjølv? Nokon som veit? :)
Vi var i samme situasjon med første barn. Da fikk jeg hele permisjonen siden far ikke hadde rettigheter i Norge :) jeg reiste mye til han i permisjonen og det fungerte fint
 
Vi skal ha 80% og jeg tar hele fellesperioden. Jeg er ganske redusert etter Ks og litt bekymret for å være alene med to barn om morgenen, så vurderer om mannen skal bruke noe permisjon nå i starten så vi kan ha litt felles.
 
Back
Topp