Permisjon og ferie?

prizz94

Betatt av forumet
Jeg trenger noen hoder ekstra som kan tenke litt for meg.. :)
I svangerskapet ble jeg sykemeldt fra Mai (50%). Senere i svangerskapet ble jeg sykemeldt 100% og var ikke tilbake i jobb i det hele tatt før fødsel og permisjon. Dermed har jeg vært sykemeldt, og ikke tatt ut noe ferie for 2016. Disse ukene må jeg ta igjen etter permisjonen, sa sjefen. Hvor mange uker er det? 3 eller 5? (Jeg har fast 100% stilling)

Og jeg tar heller ikke ut ferie i 2017 pga permisjonen. Er det ferie jeg må ta ut i løpet av 2017, eller fungerer det ikke slik når man er i permisjon? I tilfelle, hvor mange uker må jeg ta ut til sammen etter endt permisjon?

Jeg har opprettet sparekonto, og tenker å sette av litt hver mnd så jeg har til jeg skal ta ut ferie, for den blir jo "ulønnet" pga at jeg fikk feriepengene allerede ifjor.

Takknemlig for alle fornuftige svar! :)
 
Det er 4 uker og en dag som er lovpålagt ferie :)
Du kan også bake det inn i permisjonen din, slik at det ikke blir så mange uker etter hverandre uten betaling :)
Om du MÅ ta det ut er jeg litt usikker på, men man skal ihvertfall kunne overføre all lovpålagt ferie man ikke får brukt et år over til det neste.

Nå minnet du meg på at jeg må sjekke opp selv, da jeg ikke brukte noe i fjor.
 
Du får jo feriepenger fra permisjonen også.. så feriepenger skal du ha[emoji4]
 
Tenker meg om litt, så kan ingen si at du må ta den ferien du ikke har fått penger for da. Så om du får feriepenger fra nav, vil du få 10,2% av 12 uker. Hva det tilsvarer i ferieuker er jeg usikker på
 
Det er 4 uker og en dag som er lovpålagt ferie :)
Du kan også bake det inn i permisjonen din, slik at det ikke blir så mange uker etter hverandre uten betaling :)
Om du MÅ ta det ut er jeg litt usikker på, men man skal ihvertfall kunne overføre all lovpålagt ferie man ikke får brukt et år over til det neste.

Nå minnet du meg på at jeg må sjekke opp selv, da jeg ikke brukte noe i fjor.

Takk for svar :) Jeg tenkte å ta det sammenhengende mtp at jeg ikke vet helt hvordan det blir med barnehage, så da er det greit å legge til side litt :)
 
Tenker meg om litt, så kan ingen si at du må ta den ferien du ikke har fått penger for da. Så om du får feriepenger fra nav, vil du få 10,2% av 12 uker. Hva det tilsvarer i ferieuker er jeg usikker på
Feriepengene for ifjor er utbetalt :)
 
Feriepengene for ifjor er utbetalt :)
Joda, men de er fortsatt ment for ferien i år. Har ikke noe å si når de blir utbetalt på året

Årets ferie blir jo beregnet på det man tjente året før:)
 
Last edited:
Takk for svar :) Jeg tenkte å ta det sammenhengende mtp at jeg ikke vet helt hvordan det blir med barnehage, så da er det greit å legge til side litt :)
Mente mer med å fordele det utover i permisjonen med en uke nå ig da f.eks. Om det er vanskelig økonomisk. Blir fortsatt sammenhengende med permisjon, men permisjonen utsettes ;)
 
Joda, men feriepengene ifra 2016 er allerede utbetalt og brukt opp :) Men får jeg feriepenger nå i år ved siden av foreldrepenger?
Har du fått feriepenger for 2016? De du får i juni er jo fra året før.. dvs 2015.. med mindre du har sluttet i jobben og får utbetalt feriepengene ved avsluttet arbeidsforhold. Å hvis du har ferie midt inne i permisjonen så får du jo lønn istedetfor? Hvertfall om du har ett fast arbeidsforhold.? Eller tar jeg helt feil? De kan ikke be deg om å ta ferie uten lønn vel? Er ikke alle som har råd til det..
 
Har du fått feriepenger for 2016? De du får i juni er jo fra året før.. dvs 2015.. med mindre du har sluttet i jobben og får utbetalt feriepengene ved avsluttet arbeidsforhold. Å hvis du har ferie midt inne i permisjonen så får du jo lønn istedetfor? Hvertfall om du har ett fast arbeidsforhold.? Eller tar jeg helt feil? De kan ikke be deg om å ta ferie uten lønn vel? Er ikke alle som har råd til det..
Feriepengene er jo lønnen :)
Mange som ikke får betalt de ukene man har ferie. Om man har brukt opp feriepengene allereder er da ens eget problem :)
Men om feriepengene kun tilsvarer 2 uker arbeid, kan ingen si at man må ta 4 uker
 
Feriepengene er jo lønnen :)
Mange som ikke får betalt de ukene man har ferie. Om man har brukt opp feriepengene allereder er da ens eget problem :)
Men om feriepengene kun tilsvarer 2 uker arbeid, kan ingen si at man må ta 4 uker
Åja. Hos oss trekker de lønnen fra feriepengene slik at man får lønn når man har ferien uansett når på året man har ferie.. Men det er vel ulik praksis? Vi får kun feriepenger i juni ikke lønn i tillegg..
 
Åja. Hos oss trekker de lønnen fra feriepengene slik at man får lønn når man har ferien uansett når på året man har ferie.. Men det er vel ulik praksis? Vi får kun feriepenger i juni ikke lønn i tillegg..
Her får jeg timesbetalt og betalt pr time hver mnd. Feriepengene kommer uansett i juni, så om jeg tar all ferien min i f.eks i oktober er det mitt ansvar at jeg ikke står uten penger. Aldri hatt noen annen løsning hos andre arbeidsgivere heller, men tror begge deler er veldig vanlig :)
Man får jo uansett de feriepengene man skal ha.

Men om man har fått stønad fra nav så er feriepengegrunnlaget et helt annet. Sykepenger er vel 48 dager, foreldrepenger er 12 uker (kjapt regnet 60 dager) og svangerskapspenger er 64 dager. Så da er det heller ikke noe krav til å ta ut mer ferie enn hva man faktisk har fått betalt for, men er litt usikker på om man MÅ ta ut det man har fått for?
Eller om arbeidsgiver kan si du skal bruke det.
 
Her får jeg timesbetalt og betalt pr time hver mnd. Feriepengene kommer uansett i juni, så om jeg tar all ferien min i f.eks i oktober er det mitt ansvar at jeg ikke står uten penger. Aldri hatt noen annen løsning hos andre arbeidsgivere heller, men tror begge deler er veldig vanlig :)
Man får jo uansett de feriepengene man skal ha.

Men om man har fått stønad fra nav så er feriepengegrunnlaget et helt annet. Sykepenger er vel 48 dager, foreldrepenger er 12 uker (kjapt regnet 60 dager) og svangerskapspenger er 64 dager. Så da er det heller ikke noe krav til å ta ut mer ferie enn hva man faktisk har fått betalt for, men er litt usikker på om man MÅ ta ut det man har fått for?
Eller om arbeidsgiver kan si du skal bruke det.
Ja tror begge deler er ganske vanlig. Har kun hatt det slik jeg har det[emoji4]
 
Ja tror begge deler er ganske vanlig. Har kun hatt det slik jeg har det[emoji4]
Etter en nærmere sjekk så er man pliktig til å ta ut ferie man får betalt for, og arbeidsgiver kan ikke si man må ta ut mer. Men man har fortsatt krav på 4+1 uker ferie :)
 
Hmf, jeg tror jeg må spørre pappa om det her. Han er den som er flink med penger, lover og regler :p Er min første jobb, mitt første barn og første permisjon så jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan ting funker. Var bare sjefen som sa at jeg hadde ubrukte ferieuker som måtte tas ut.. Om han påstår noe som ikke stemmer så hadde ikke det overrasket meg heller...
 
Hmf, jeg tror jeg må spørre pappa om det her. Han er den som er flink med penger, lover og regler [emoji14] Er min første jobb, mitt første barn og første permisjon så jeg må ærlig innrømme at jeg ikke helt skjønner hvordan ting funker. Var bare sjefen som sa at jeg hadde ubrukte ferieuker som måtte tas ut.. Om han påstår noe som ikke stemmer så hadde ikke det overrasket meg heller...
Det hadde ikke forundret meg om du allerede er blitt trukket for disse ferieukene og at det er derfor han sier du må ta de..[emoji4]
 
Trukket for de? :)
Ja. Noen steder får man lønn og feriepenger i juni også trekkes det for 5 uker lønn slik at man skal få lønn uansett når på året man tar ferien.. så da får man bare feriepenger i juni.. uff knotete forklart.. var det forståelig? Er ikke så lett dette her med feriegreier..
 
Back
Topp