Penicillin til barn

Cosacita

Forumet er livet
Augustbarna 2021
Fader, jeg gir opp. Femåringen har fått et flåttbitt som hun trenger penicillin mot. Har fått i tablettform fordi den flytende smaker visst forferdelig.

Så skulle femåringen prøve seg i går, gira som bare det, men hun tok for lite vann med så tabletten løste seg opp i munnen og smakte pyton, så nå har hun helt angst for det. Måtte tvinge det i henne mens hun skreik og kava. Prøvde igjen nå og nå har hun bitt meg til blods og jeg fikk ikke det i henne. Pappaen holdt henne fast, men hun biter sammen og den jentungen er sterk! Så nå får vi skaffe den flytende, da...

Hvordan får dere i ungene medisin? Vi har prøvd mye, men hun nekter plent.
 
Her har vi lokket med bl. sjokoladebit e.l. etterpå. Husker vi hadde noen runder med eldste når hun var på den alderen, ikke lett altså.
 
Flytende på sprøyte, føler jeg begår overgrep, men det må ned [emoji20]
Jeg sitter på gulvet, legger ungen ned og jeg holder fast med bein og armer og sprøyter litt og litt inn helt bakerst. Grusomt, vondt men tenker nå må vel være bedre enn å ligge på sykehuset med ledninger festet fast i kroppen [emoji22]
Føler med deg og ønsker deg lykke til!
 
Her har vi lokket med bl. sjokoladebit e.l. etterpå. Husker vi hadde noen runder med eldste når hun var på den alderen, ikke lett altså.

Nei, er virkelig ikke lett. Har prøvd å lokke med ting, men hjelper ikke. :(

Flytende på sprøyte, føler jeg begår overgrep, men det må ned [emoji20]
Jeg sitter på gulvet, legger ungen ned og jeg holder fast med bein og armer og sprøyter litt og litt inn helt bakerst. Grusomt, vondt men tenker nå må vel være bedre enn å ligge på sykehuset med ledninger festet fast i kroppen [emoji22]
Føler med deg og ønsker deg lykke til!

Uff, ja, det er helt forferdelig. Har måttet holde henne fast ved flis, gummigreie fra kunstgressbane innpå øyet og øyebetennelse. Flis er hun heldigvis blitt tøffere med.

Får gjøre det slik som du gjør og så får hun få noe godt etterpå. Frister ikke å sende i barnehagen og måtte gjøre det der. Kanskje jeg skal høre med pappaen om hun kan være hjemme med han til hun forhåpentligvis godtar det mer. Han er jo hjemme uansett.

Takk <3
 
Knuse tabletten og blande den inn i syltetøy eller noe annet godt hun liker? Nugatti? Det var vertfall redningen her. Eller prøve igjen med saft eller annet drikke hun liker. Det var også greit her, etter skikkelig angst for å ta tabletten.
 
Nei, er virkelig ikke lett. Har prøvd å lokke med ting, men hjelper ikke. :(



Uff, ja, det er helt forferdelig. Har måttet holde henne fast ved flis, gummigreie fra kunstgressbane innpå øyet og øyebetennelse. Flis er hun heldigvis blitt tøffere med.

Får gjøre det slik som du gjør og så får hun få noe godt etterpå. Frister ikke å sende i barnehagen og måtte gjøre det der. Kanskje jeg skal høre med pappaen om hun kan være hjemme med han til hun forhåpentligvis godtar det mer. Han er jo hjemme uansett.

Takk <3

Ja, alltid en belønning etterpå og forklaring på hvorfor mamma må gjøre sånn. Så prøver vi alltid å smiske det inn, dessverre ingen nytte. Han har vært sånn hele veien og nå 5 år så er han det enda[emoji20]
Jeg hadde nok valgt å holde hjemme da, tror heller ikke barnehagen godtar å gjøre det sånn?
Lenge hun må gå på dette eller?
 
Ja, alltid en belønning etterpå og forklaring på hvorfor mamma må gjøre sånn. Så prøver vi alltid å smiske det inn, dessverre ingen nytte. Han har vært sånn hele veien og nå 5 år så er han det enda[emoji20]
Jeg hadde nok valgt å holde hjemme da, tror heller ikke barnehagen godtar å gjøre det sånn?
Lenge hun må gå på dette eller?

Nei, bhg vil nok ikke gjøre det og det vil jeg ikke at de skal heller. Da blir det heller at mannen kommer og gir henne det i bhg, men vet ikke hvor kult det er... Jeg jobber selv i bhg og nekter å gjøre slikt med tvang på andres unger. Mine egne, ja, men ikke andres.

14 dager må hun ta det...
 
Knuse tabletten og blande den inn i syltetøy eller noe annet godt hun liker? Nugatti? Det var vertfall redningen her. Eller prøve igjen med saft eller annet drikke hun liker. Det var også greit her, etter skikkelig angst for å ta tabletten.

Ja, jeg lurte litt på å gjøre det sånn, men ble litt usikker om man kan det med penicillin. I pakningsvedlegget står det bare at det kan tas med og uten mat mens på nettet er det delte meninger. [emoji28]
 
Vet, men får å få det ned i det hele tatt, så må det gjøres noe, og da har også legen sakt at det ikke er noe problem å gjøre det sånn. Det er jo ikke snakk om et helt måltid, bare noe å svelge det med.
 
Ja, jeg lurte litt på å gjøre det sånn, men ble litt usikker om man kan det med penicillin. I pakningsvedlegget står det bare at det kan tas med og uten mat mens på nettet er det delte meninger. [emoji28]
Spør på legekontoret eller på apoteket
 
Nei, bhg vil nok ikke gjøre det og det vil jeg ikke at de skal heller. Da blir det heller at mannen kommer og gir henne det i bhg, men vet ikke hvor kult det er... Jeg jobber selv i bhg og nekter å gjøre slikt med tvang på andres unger. Mine egne, ja, men ikke andres.

14 dager må hun ta det...

Helt enig med deg der, helt annet at de i barnehagen gjør det enn foreldre. Stor forskjell[emoji57]Her har jeg hentet sånn ved 2 tiden når han har brukt medisiner, men skal de ha det tidligere så hadde jeg holdt hjemme [emoji4]
 
Eg hade ej knusa den uten att spør apotek lege. Før det er ikke alla tabletter son kan knuses .
 
Tenker å ringe legekontoret på mandag og spørre der. Bare synd det er lørdag idag ellers hadde jeg såklart ringt tidligere :)
 
Tenker å ringe legekontoret på mandag og spørre der. Bare synd det er lørdag idag ellers hadde jeg såklart ringt tidligere :)
Prøvd å søke opp på felleskatalogen, relis eller legemiddelhandboka.no?
 
Jeg knuser og blander i enorme mengder syltetøy. Alle tre elsker medisiner. :p

Her er en liste over hva som kan knuses til barn: http://ehandboken.ous-hf.no/api/File/GetFile?entityId=96773

Ellers er en enkel regel at alle tabletter som har en delestrek selvfølgelig tåler deling og knusing.
 
Back
Topp