Pappaperm

Vi skal ta 100% og ulønnet resten, så mye det trengs. Etter hvert blir ddet dagmamma hvis barnet blir født lenge før barnehagestart.
 
Vi valgte 80 %, og delte den 60/40 slik jeg tar nesten 5 måneder (altså nesten en hele akademisk semester; jeg er førsteamanuensis ved en høgskole). Vi tjener nesten likt og tenkte at vi kunne lever med litt mindre penger en stund. Selv er jeg ikke norsk (er britisk), og synes hele permisjonssystemet i Norge er *helt fantastisk* både for mor og far.
 
Her skal mor ta minst mulig... Av den enkle grunn at det er en diff på 7000kr utbetalt pr uke.... Da tar jeg heller permisjon uten lønn, eller ikke perm i det hele tatt og jobber som jeg gjør nå.... Gubben jobber 1 uke på 2 av, så han tar perm når han er hjemme, og reiser på jobb som vanlig... Vipps! Så har han lønnx2... Og om jeg jobber som jeg gjør nå er det en ekstra lønning pr mnd (De 40% fra 75% som kreves som aktivitet skal jeg spørre nav om å få en praksisplass) vi tar 100%
 
80% lønn her. Av den enkle grunn at vi ikke klarer å spare opp til å ta ulønnet permisjon. Vi må uansett finne på noe lurt fra mai til august, når barnehagen begynner. Blir vel kontantstøtte på mor... Jeg får dessverre bare mine tilmålte ti uker, da NAV krever 100% aktivitet på mor for at far skal kunne ta ut mer :( Når mor er frilanser betyr det at jeg ikke kan ta ut mer permisjon. Mens pappaene kan være så sløve de bare vil. Var det noen som sa likestilling?
 
80% lønn her. Av den enkle grunn at vi ikke klarer å spare opp til å ta ulønnet permisjon. Vi må uansett finne på noe lurt fra mai til august, når barnehagen begynner. Blir vel kontantstøtte på mor... Jeg får dessverre bare mine tilmålte ti uker, da NAV krever 100% aktivitet på mor for at far skal kunne ta ut mer :( Når mor er frilanser betyr det at jeg ikke kan ta ut mer permisjon. Mens pappaene kan være så sløve de bare vil. Var det noen som sa likestilling?

Nei, hun trenger ikke være i 100% jobb for at du skal få tatt av fellesperioden:

https://www.nav.no/no/Person/Famili...t-om-foreldrepenger-til-far--347656#chapter-2
 
Back
Topp