Pappaperm

Vi har ikke drøftet dette enda. Regner de ut ifra begges inntekt alle ukene? Eller blir det 100% eller 80% av mors inntekt i hennes uker, og 100% eller 80% av fars inntekt i hans uker??
 
Her har vi ikke snakket så mye om permisjonsprosent... foreløpig er vi begge arbeidssøkere, og så kan det hende jeg blir delvis ufør eller sykemeldt pga kronisk sykdom, så det vi snakker om er om jeg tar permisjon først, at hun går ut i jobb såfort hun er klar etter fødsel, da hun er 100% arbeidsfør, der jeg ikke er det. Altså vil hun tjene mest penger til husholdningen...
 
Vi har ikke drøftet dette enda. Regner de ut ifra begges inntekt alle ukene? Eller blir det 100% eller 80% av mors inntekt i hennes uker, og 100% eller 80% av fars inntekt i hans uker??
Jeg mener å huske at begge foreldre må ha samme prosent, men utbetalingene skjer basert på hver enkelt sin inntekt.
 
Begge må ta samme prosent ja, for prosenten bestemmer totalt antall uker tilgjengelig over hele foreldrepermisjonen.

Her tar vi ut 100% dekning for å få utbetalt samme beløp.
Jeg kan uansett bare ta ut de 10 pappaukene da mor ikke dekker kravene fra NAV for at jeg skal kunne bruke av fellesperioden.

Husk pappaentil at du ikke kalifiserer til foreldrepenger dersom du står som ufør hus NAV.
Usikker på hvordan det er hvis man er sykemeldt, men dagpenger og AAP kvalifiserer til det.
 
Er det slik at man ikke kan ha inntekt de ukene man har permisjon? F.eks som selvstendig næringsdrivende.
 
Hvis du tjener mer enn kona di lønner det seg å ta 100%. Som regel lønner det seg økonomisk å ta 100% og 10 uker ulønnet permisjon dersom dere ønsker like lang tid hjemme som ved 80%. Vær obs på at ulønnet perm gir ikke rett til sykepenger før etter fire uker tilbake i arbeid igjen. Det går an å ta ut gradert permisjon:)
 
Er det slik at man ikke kan ha inntekt de ukene man har permisjon? F.eks som selvstendig næringsdrivende.
Jeg jobbet litt mens jeg var i perm, men lot være å ta ut lønn før permisjonstiden var over. Det var snakk om 1-2 timer i uka bare på kveldstid når pappen var hjemme.
 
Begge må ta samme prosent ja, for prosenten bestemmer totalt antall uker tilgjengelig over hele foreldrepermisjonen.

Her tar vi ut 100% dekning for å få utbetalt samme beløp.
Jeg kan uansett bare ta ut de 10 pappaukene da mor ikke dekker kravene fra NAV for at jeg skal kunne bruke av fellesperioden.

Husk pappaentil at du ikke kalifiserer til foreldrepenger dersom du står som ufør hus NAV.
Usikker på hvordan det er hvis man er sykemeldt, men dagpenger og AAP kvalifiserer til det.
Jeg tror at sykepenger også er pensjonsgivende inntekt og dermed kvalifiserer til permisjon, men jeg er ikke akkurat ekspert på området
 
Vi har ta ut 80% ved begge permisjonene. Vi går nok for det med neste også. ser det som viktigst å vere hjemme lengst mulig, selv om det blir litt trangere økonomisk.
 
Jeg tror at sykepenger også er pensjonsgivende inntekt og dermed kvalifiserer til permisjon, men jeg er ikke akkurat ekspert på området


Det stemmer, her er fra navs sider ;


Årsinntekten din må være minst halvparten av grunnbeløpet (G) i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt:

sykepenger
foreldrepenger
svangerskapspenger
omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet
pleie- og opplæringspenger
dagpenger under arbeidsløshet
arbeidsavklaringspenger
 
Vi tar ut 100%, bare æ tapte 60.000kr på 80% og gubben tjener mer. Så tar heller en mnd uten lønn
 
Vi har valgt 80% lønn og lenger perm. Taper jo penger på det, men går akkurat. Er vårt første barn, så alt er nytt og vi vil bruke all tiden vi kan med vesla før barnehagetid og full rulle med tidsklemma igjen... folk må prioritere selv, men for meg er tiden viktigere enn pengene (så lenge en får det til å strekke til så klart ;) )
 
Vi har valgt 80% lønn og lenger perm. Taper jo penger på det, men går akkurat. Er vårt første barn, så alt er nytt og vi vil bruke all tiden vi kan med vesla før barnehagetid og full rulle med tidsklemma igjen... folk må prioritere selv, men for meg er tiden viktigere enn pengene (så lenge en får det til å strekke til så klart ;) )
Hvor mye taper dere?
 
Hvor mye taper dere?


Mister ca 5000 kr utbetalt i måneden gjennom permisjonen. Så er en del! Økonomien blir trang og går ikke mer enn akkurat. Men synes det er altfor tidlig å sende vesla i bhg når hun er 9 mnd. Så da får det bare bli som det blir :) mange velger å ta ulønnet perm i en måned eller to etter perm også, men for vår del utgjør det nesten samme summen, så blir ett fett! :)
 
Jeg jobber 75% turnus, så ikke aktuelt å ta 80% her. Men vi tjener ikke så ulikt selv om han jobber fullt. Hadde tatt 80% og lengre perm om vi hadde hatt romsligere økonomi. Ukene går veldig fort...
 
Vi velger tid med barnet vårt og 80%.
Vi planla vårt barn, og sparte penger til mellomlegget.
 
Vi valgte 100%, men hadde da spart opp endel så mor kunne være lenger hjemme. Ukene går altfor fort uansett hvor mange det er:)
 
Back
Topp