Pappa perm

*Butterfly*

Glad i forumet
Junilykke2018
Vårspirene 2021
Hvordan gjør dere det med pappa permen hos dere?

Her skal pappa ta perm etter min perm (og litt ferie) slik at han har sammenhengende 10 eller 15 uker.

«Alle» jeg kjenner har gjort det slik at far tar 1 dag i uka, så jeg lurer på om det er mer vanlig, og hvorfor evt? [emoji28]
 
Hvordan gjør dere det med pappa permen hos dere?

Her skal pappa ta perm etter min perm (og litt ferie) slik at han har sammenhengende 10 eller 15 uker.

«Alle» jeg kjenner har gjort det slik at far tar 1 dag i uka, så jeg lurer på om det er mer vanlig, og hvorfor evt? [emoji28]
Pappaen tar 10 uker pappaperm (fulltid) + 4 uker ferie når jeg går tilbake i jobb :)
 
Her har ikke pappaen rett på permisjon, så jeg har søkt om å få hans uker. Min bror og hans kone har valgt 80% dekning, og brodern skal ha 20 uker når hun er ferdig med sine uker.
 
Vi har valgt 80% dekning og pappaen tar 10 uker av felleskvoten i tillegg til sin egen kvote og skal dermed være hjemme med lillegutt fulltid i 20 uker, samt at vi nok tar litt ferie sammen etter hans permisjon :happy:
 
Vi har valgt 80% dekning og pappaen tar 10 uker av felleskvoten i tillegg til sin egen kvote og skal dermed være hjemme med lillegutt fulltid i 20 uker, samt at vi nok tar litt ferie sammen etter hans permisjon :happy:

Får han ikke mer enn 20 uker til sammen hvis han tar 10 uker fra fellesperioden når dere har 80%? Eller er det bare mor som får flere uker når en har 80% vs 100%?
 
Får han ikke mer enn 20 uker til sammen hvis han tar 10 uker fra fellesperioden når dere har 80%? Eller er det bare mor som får flere uker når en har 80% vs 100%?

Både mødre og fedrekvoten forblir den samme ved 80% dekning, er fellesperioden som økes.
 
Vi tar 100% dekning. Først tar jeg alle mine uker (håper å føde innen utgangen av juni så jeg får 39 uker!) deretter tar jeg 10 uker ferie med lønn (fordi jeg overfører alle de 5 ukene fra i år til neste år), og da er vi allerede godt uti mai. Da tar han sine 10 uker (eller 15 uker og begynner 5 uker før, om jeg føder i juli). 49 uker sammenlagt pluss 10 uker ferie er 59 uker, så vi kommer til august heldigvis, og da er det barnehagestart. Kan hende han tar et par uker ferie da for at hun ikke MÅ begynne 1. august, og at vi kan ta en gradvis og rolig start på barnehagen :) om vi i det hele tatt føler at hun er klar til august da! Vi er innstilt på barnehagestart da, men ser selvfølelig an barnet
 
Får han ikke mer enn 20 uker til sammen hvis han tar 10 uker fra fellesperioden når dere har 80%? Eller er det bare mor som får flere uker når en har 80% vs 100%?

Mor har jo heller ikke større kvote med 80% enn med 100%, er bare felleskvoten som er større og den deler man jo som man vil selv :)
 
Jeg håper at far her tar sine 10 uker sammenhengende etter mine uker er ferdi.. da kommer jeg meg nesten til nesten til skoleslutt(jobber på skole) men sist gang hadde han 2 dager i uka fri i xantal uker. (NB!!! husk å sjekke at far skatter av nav pengene da!! Vi(han) fikk skikkeli baksmell av det på skatten da nav ikke hadde trukket skatt av de pengene..)
 
Som sjømann tar min mann permisjon de ukene han er hjemme til vanlig. Så det blir ikke noe ekstra fri på han, men han får da dobbel lønn de ukene, som vi kan spare opp til å ta ulønnet permisjon.
Hvis han bytter jobb og jobber på land når det er tid for permisjon så tenker vi at han deler den opp med noen dager i uka, så kan jeg jobbe redusert å være hjemme de andre dagene..
 
Er ikke helt sikre på nøyaktig hvordan det blir enda, blir nok mest gradert uttak da kontrollfreaken er redd firmaet går ad undas om han er borte 10 uker i strekk + ferieukene. :knegg: Verste er jo at det stemmer (lite firma og vanskelig å finne en erstatter for en så kort periode). Men skal vel ha noen uker sammenhengende hjemme, spørs dog om det blir ferien og at vi tar den sammen, og så graderer han uttaket med en 2-3 dager i uka. Jeg jobber 60% så da kan vi egentlig drøye barnehagestart ei stund også om vi ser at det er det beste. Særlig siden vi har valgt 80% dekning i tillegg. :)
 
Her er planen at pappaen er hjemme 3 dager i uka fra oktober mens jeg er på jobb de dagene og hjemme med babyen 2 dager. Pappaen har veldig lyst til å være mye med babyen han og, og jeg tror jeg vil ha godt av å komme meg noe tilbake i jobb. Sist kom jeg meg nesten ikke ut av huset pga bekkenproblemer og fødselsdepresjon. Hjalp med en gang jeg kom meg ut igjen blant kollegaer :)
 
Vi tar 100% dekning. Først tar jeg alle mine uker (håper å føde innen utgangen av juni så jeg får 39 uker!) deretter tar jeg 10 uker ferie med lønn (fordi jeg overfører alle de 5 ukene fra i år til neste år), og da er vi allerede godt uti mai. Da tar han sine 10 uker (eller 15 uker og begynner 5 uker før, om jeg føder i juli). 49 uker sammenlagt pluss 10 uker ferie er 59 uker, så vi kommer til august heldigvis, og da er det barnehagestart. Kan hende han tar et par uker ferie da for at hun ikke MÅ begynne 1. august, og at vi kan ta en gradvis og rolig start på barnehagen :) om vi i det hele tatt føler at hun er klar til august da! Vi er innstilt på barnehagestart da, men ser selvfølelig an barnet

Jeg trodde ikke det var mulig å føre over hele ferien? Vi skal gjøre det ganske likt, men jeg tar 4 uker i år, overførere 1, slik jeg har 6 neste år. Vi skal ha ferie 2 uker sammen i slutten av fars perm :)
 
Jeg håper at far her tar sine 10 uker sammenhengende etter mine uker er ferdi.. da kommer jeg meg nesten til nesten til skoleslutt(jobber på skole) men sist gang hadde han 2 dager i uka fri i xantal uker. (NB!!! husk å sjekke at far skatter av nav pengene da!! Vi(han) fikk skikkeli baksmell av det på skatten da nav ikke hadde trukket skatt av de pengene..)

Hvordan var det når han hadde 2 dager i uka, fungerte det greit? Hva er grunnen til at dere ikke gjør det likt denne gangen:)?
 
Som sjømann tar min mann permisjon de ukene han er hjemme til vanlig. Så det blir ikke noe ekstra fri på han, men han får da dobbel lønn de ukene, som vi kan spare opp til å ta ulønnet permisjon.
Hvis han bytter jobb og jobber på land når det er tid for permisjon så tenker vi at han deler den opp med noen dager i uka, så kan jeg jobbe redusert å være hjemme de andre dagene..

Lurt!:) Skal du være i jobb de ukene han er hjemme da?
 
Jeg trodde ikke det var mulig å føre over hele ferien? Vi skal gjøre det ganske likt, men jeg tar 4 uker i år, overførere 1, slik jeg har 6 neste år. Vi skal ha ferie 2 uker sammen i slutten av fars perm :)
Om man skal ha ferie inni permisjonen er det ikke mulig (mtp å flytte permisjonen for nav). Da er grensa 4 uker tror jeg. Men siden jeg tar det etter permisjonen har jeg fått klarsignal fra HR på at jeg kan flytte over samtlige 5 uker. Uansett er de pålagt i arbeidsmiljøloven å la deg ta med all ferie du ikke får avviklet i år pga permisjon. Så i praksis vil jo det si 5 uker om du ikke tar noe i år. Den loven ble endret for rundt 2 år siden, så mange har ikke fått det med seg :)

Jeg får lønn direkte fra arbeidsgiver i permisjonstida også (også innhenter de fra nav), så i praksis får jeg da full lønn hver måned fram til hun begynner i barnehage. Veldig fornøyd med det. Sist måtte jeg ta 8 mnd ulønna perm, så nå var alt planlagt i minste detalj
 
Her er planen at pappaen er hjemme 3 dager i uka fra oktober mens jeg er på jobb de dagene og hjemme med babyen 2 dager. Pappaen har veldig lyst til å være mye med babyen han og, og jeg tror jeg vil ha godt av å komme meg noe tilbake i jobb. Sist kom jeg meg nesten ikke ut av huset pga bekkenproblemer og fødselsdepresjon. Hjalp med en gang jeg kom meg ut igjen blant kollegaer :)

Så kjekt han vil være hjemme når baby er liten[emoji1] Det er godt vi ikke trenger å bestemme dette enda, greit å se an litt hvordan ting blir[emoji1362]
 
Lurt!:) Skal du være i jobb de ukene han er hjemme da?

Jeg håper det, men det kommer litt an på hvor villige de er på jobb til å tilrettelegge. Jeg jobber en 08-15.30 jobb, så å jobbe noen uker, så være borte noen uker er ikke helt ideelt. Men vi har også noen som jobber turnus, så jeg vil da eventuelt melde meg som vikar i den avdelingen for de trenger som regel alltid folk. Så prøve å få det til på en slik måte. Vet ikke om det går enda, men da blir jeg i så fall hjemme ulønnet :)
 
Hvordan var det når han hadde 2 dager i uka, fungerte det greit? Hva er grunnen til at dere ikke gjør det likt denne gangen:)?
Han synst de var greit(han er arbeidsnarkoman.. å jobber heletiden..) å 5.åringen hadde 60% plass i bhg. Nå er det bare 100% bhg så lønner seg ikke å gå litt hjemme.. å skal ikke ha 5.åringen på sfo så liker ikke at den skal vere hjemme helt alene en hel dag(de har fri endag i uka på barneskolen) å ikke minst for å spare penger på både sfo og barnehage regninger blir jo over 5000 i regninger i mnd på ungene.. så vil lære 5åringen å gå hjem å "styre" hjemme.. når vi går tilbake i jobb blir det selvsagt sfo den ene dagen( selv om vi må betale for 3 dager...)
 
Back
Topp