"pappa, pappa, det bobler fra dassen!"

Altså jeg hadde nok bare etterlatt alt jeg ikke fikk ut før alt var dekket av kloakk og solgt huset så fort det hadde hvert mulig!
 
Jeg hadde redda det jeg kunne, samtidig som jeg hadde spydd, tenker jeg! Hadde i tillegg solgt, da dette tydeligvis er et tilbakevendende problem [emoji14]
 
Prøvd å redde der viktigste og kommet meg ut. Men jeg hadde nok ikke holdt ut lukta eller å se det. Så hadde vel spydd meg i hel der. Hadde så solgt huset ! [emoji85]
 
Reddet det jeg klarte og begynt å planlegge både oppussing og kontakt/dokumentasjon i forhold til forsikring.
Og når alt det var på plass, hadde jeg nok begynt å grine.
 
Prøvd å begrense skadene mest mulig, også kontaktet forsikringsselskapet.
Tatt bilder av skadene og forberedt meg på oppussing.
Vi opplevde flom for noen år siden i hjembygda. Skolene ble stengt kl 12.00 og barna i bygda ble kjørt hjem av buss og vi som gikk på grendeskolen (1-3.klasse) ble kjørt hjem av privatperson som hadde det som jobb å hente og kjøre barna til den skolen hver dag. Var sterk vind den dagen, og isen la seg som blokkering ved bruene og sendte vannet alle andre veier.
De måtte bruke dynamitt for å fjerne isen. Naboen måtte berges med båt da de satt og ventet for lenge inne i huset før de kom seg ut. Vi måtte rømme opp til farmoren min som bodde på bakken ovenfor vårt hus.
Hele kjelleretasjen/1.etg ble skadet og det stinket kloakk i flere uker etterpå. Alle som var uheldige med å få vannet inn i huset måtte pusse opp.
Var ingen som engang tenkte å selge huset pga flom og kloakk inn i huset.
 
Redda det som reddes kunne, muligens spydd underveis, dokumentert og tenkt forsikring.

Men når jeg leser det et andre gangen i det huset, og ander naboer ikke får det inn, tenkt at det burde sjekkes om noe kan gjøres forebyggende i nettet.
 
Usj. Hadde redda med meg det jeg kunne og leid inn noen til å fikse og vaske og alt.
 
Hadde reddet det som reddes kunne, og så fått i stand en utredning av hva som kunne gjøres for å unngå at det skjer igjen og satt i gang oppussing
 
Tredje gangen enkelte hustander opplever dette på Kvål. Kommunen er klar over situasjonen ved flere anledninger, men har ikke gjort noen tiltak. Ettersom dette er en naturkatastrofe, så dekkes skadene fra et nasjonalt fond heldigvis, men allikevel. Håper de kan tilby seg flytting av husene, for dette er ikke holdbart. De blir jo neppe å få solgt husene, for hvem vil kjøpe og flytte inn et sted med gjentagene flomfare?
 
Back
Topp