Panikkangst etter fødsel

KalliopeL

Andre møte med forumet
Hei. Er det vanlig å oppleve alvorlige angstanfall etter fødsel?
Har hatt episoder der jeg er sikker på at jeg skal dø. Går å er konstant redd for at det skal skje igjen, og at jeg aldri vil bli normal igjen. Baby er syk, og spiser ikke. Skulle ønske jeg kunne sende henne inn på sykehuset å få henne ut igjen frisk, for nå har jeg ingen energi igjen. Blodtap, insomnia, urinveisinfeksjon, trøske, og nå dette. Er det vanlig å ha så masse problemer I oppstartsfasen?
 
Det er vanlig med litt problemer, men det høres ut som om du har fått i overkant mye :( vil anbefale deg å snakke med psykolog ang panikkangst, det høres veldig vondt ut og virker som noe er bør ta tak i så fort som mulig. Sender deg varme klemmer og håper det går seg til snart [emoji173]️[emoji173]️
 
Husk også å spise masse næringsrik mat og få i deg vitaminer og mineraler. Kroppen går nok på sparebluss!! Og ta vare på deg selv oppi alt det nye [emoji173]️
 
I kommunen jeg bor i har de sånn familiesenter på helsestasjonen. Der man kan gå og snakke om ting man syns er vanskelig. Hvis jeg husker riktig så gjelder tilbudet for gravide og familier med barn opp til tenårene. Det er veldig lavterskel og dersom de ser at det er nødvendig kan de også henvise til psykolog feks. Jeg hadde litt vanskelige følelser i graviditeten og syns det var veldig fint å kunne komme dit! Kanskje det er noe sånt der du bor også?
 
Hadde vært fint å snakke med noen, men jeg tviler på at jeg kommer meg ut døra. Er altså helt nervevrak. Har allerede gått ned til 45 kg igjen. Takk for oppmuntring. <3
 
Hei. Er det vanlig å oppleve alvorlige angstanfall etter fødsel?
Har hatt episoder der jeg er sikker på at jeg skal dø. Går å er konstant redd for at det skal skje igjen, og at jeg aldri vil bli normal igjen. Baby er syk, og spiser ikke. Skulle ønske jeg kunne sende henne inn på sykehuset å få henne ut igjen frisk, for nå har jeg ingen energi igjen. Blodtap, insomnia, urinveisinfeksjon, trøske, og nå dette. Er det vanlig å ha så masse problemer I oppstartsfasen?
Det er dessverre mange som opplever de første ukene og mnd som tøffe. Uten at det snakkes mye om, alle skal være så lykkelige. Jeg kan ikke snakke av egen erfaring, men har to nære venninner som begge slet mye.

Det er viktig at du tar kontakt både med fastlege og helsestasjonen. Og vær tydelig på at du trenger hjelp. Snakk også med familie og venner rundt deg, kanskje noen kan hjelpe?

Min ene venninne endte opp med å bli lagt inn i 4 uker og med oppfølging i lang tid etter, hun fikk ikke hjelp tidsnok. Andre svangerskap fikk hun tidlig hjelp og da gikk det mye bedre.

Den andre venninnen min fikk hjelp tidligere og det var tøffe uker men gikk bra. Sovemedisin var viktig for henne, i tillegg til psykolog og avlastning fra familie. Hun ble også sykemeldt en periode så mannen kunne avlaste.

Igjen, ta kontakt med hjelpeapparatet med en gang. De har masse erfaring, for dette er du ikke alene om! Og du kan få hjelp til å få det bedre!

Mange gode tanker til deg!
 
Hadde vært fint å snakke med noen, men jeg tviler på at jeg kommer meg ut døra. Er altså helt nervevrak. Har allerede gått ned til 45 kg igjen. Takk for oppmuntring. <3

Åja, uff! Da høres det enda viktigere ut at du får hjelp! Det kan jo hende de kommer på hjemmebesøk også? Det gjør jo hvertfall helsesøster, så kanskje du kunne snakket med henne?
Håper du får hjelpen du trenger!
 
Barseltiden er ofte tøff - men det er veldig viktig å ta kontakt med noen, feks helsestasjonen.

Ta vare på deg selv [emoji173]️
 
Som andre her skriver: ta kontakt med helsestasjonen eller fastlegen din. Den første tiden er tøff for mange, men det skal ikke være så mye som det beskriver.
Og gjør det med en gang, disse tingene forsvinner ikke etter de første ukene.
Lykke til!! Og huske at både hs og fastlegen helt sikkert har hjulpet mange andre med lignende utfordringer før, så du skal ikke være redd for å fortelle hvordan du har det.
 
Jeg har også en problemstart og det går virkelig på psyken løst. Du må få hjelp. Få noen til å kjøre deg, hjelpe å bære baby etc. Jeg har måttet innom sykehuset hver dag denne uken med laber form og nesten ikke søvn, men takket være hjelpen har det gått. Ta tak i det nå.
 
Back
Topp