Påkledning i vinterkulda

JaneB

Forelsket i forumet
Høsthjerter 2017
http://m.inspirato.blogg.no/1309205888_hikst_pass_deg_for_de.html

Gammel blogg, men er stadig gjeldende etter min mening. Var på barselbesøk til ei venninne, og hun hadde lagt barnet ved siden av ovnen, iført ullbody, bukse og sokker, samt teppe over. Hun var rød og svett, stakkar! Da vi skulle ut i vognen i 1 minusgrad fikk hun på seg TO ulldresser utenpå de allerede påkledde ullplaggene og lagt oppi i en tykk vognpose med ullteppe oppå. Nevnte jeg TYKK lue inni ulldressene? Barnet viste tydelig ubehag, og moren tok av ulldresser og ullteppe.

Retningslinjer er ett lag mer enn oss (vanlige klær+dress+teppe), eventuelt vanlige inneklær lagt direkte i en lun vognpose. Lue vurderes hvis ikke vognposen selv fungerer som lue.

Jeg har gjort MANGE feil selv ang. påkledning da jeg har sett at ungen er for varm eller kald, så det er jammen ikke så lett, men jeg tenker at i noen tilfeller kan man bruke litt sunn fornuft...

Hva ville dere kledd på i 1 minusgrad ute? [emoji4]
 
Jeg har selv fått noen kommentarer på at jeg kler på barnet for lite, men jeg vil ikke være sånn mamma som har tre lag på babyen uansett vær. Når vi er på trilletur og det er -1 grad har jeg på henne en ullbody, sparkebukse, strikkejakke, ullue med hals og votter, også putter jeg henne oppi den tykke og gode vognposen og det er det! Ungen er god og varm hele turen. Jeg tenker at det viktigste er å se på og kjenne på babyen jevnlig for å se at den er passe varm :)
 
Her har vi på kun vanlig klær, lue, ytterdress og legger den lille i vognpose... i -15!

Baby holder seg god og varm!
Så skjønner ikke hvordan det går an å kle på så mye (men babyer er forskjellige!)

I -1 hadde jeg vel bare brukt vanlig klær - i vognposen, med en tynn lue.

Første turen jeg gikk da vi kom fra barsel var katastrofe. Kledde på ullklær, klær utenpå, ytterdress, pakket i vognpose, med pledd over der...
Var en rød, illsint og varm baby etter 10 minutter :oops: Ble en kort tur!
 
I -1 bruker jeg vanlige klær innerst og strikkede klær ytterst, pluss lue votter og ullsokker. Lille ligger da i en lammeskinnspose og får et lite pledd over seg. Da er han god og varm, men hverken klam eller svett :)
 
Her er det gjerne ull innerst, og ytteryøy/ulldrakt, lue, votter og sokker.

Når vi er ute er det voksipose, eventuelt ekstra ullteppe :)
 
Jeg har selv fått noen kommentarer på at jeg kler på barnet for lite, men jeg vil ikke være sånn mamma som har tre lag på babyen uansett vær. Når vi er på trilletur og det er -1 grad har jeg på henne en ullbody, sparkebukse, strikkejakke, ullue med hals og votter, også putter jeg henne oppi den tykke og gode vognposen og det er det! Ungen er god og varm hele turen. Jeg tenker at det viktigste er å se på og kjenne på babyen jevnlig for å se at den er passe varm :)
Bruker akkurat det samme som deg, baby har aldri vært kald i vogna :) Har også fått høre at jeg kler på for lite, men jeg er ikke enig. Babyer er ulike (min er varm), og det er mange ulike typer vognposer og.
 
Påkledning og baby er jo et evig tema! Man må nesten bare stole på egen magefølelse og drite glaaaatt i alle dem som skal ha en mening (om det, som annet!)
 
Legger mini i vogna med strømpebukse og body i ull og god varm lue. Han ligger i varm dubpose, og har ennå ikke vert kald når jeg tar han opp. Har også lagt han uten strømpebukse en gang, og han var fortsatt varm på føttene etter endt hvil.
Har alltid regntrekk over vogna om det er litt vind eller mer enn et par minus.
 
Jeg har selv fått noen kommentarer på at jeg kler på barnet for lite, men jeg vil ikke være sånn mamma som har tre lag på babyen uansett vær. Når vi er på trilletur og det er -1 grad har jeg på henne en ullbody, sparkebukse, strikkejakke, ullue med hals og votter, også putter jeg henne oppi den tykke og gode vognposen og det er det! Ungen er god og varm hele turen. Jeg tenker at det viktigste er å se på og kjenne på babyen jevnlig for å se at den er passe varm :)

Hvilke vognpose har du? :)
 
Først kledde jeg barnet likt som meg selv... Dobbel ull osv, kjøpte masse fine gensere å ha utenpå bodiene.

Men jeg fant fort ut at hun er mye mer varmblodig enn mora si, så hun går mye mer tynnkledd enn det jeg gjør nå, jeg går alltid med ull innerst + ullgenser .

Innendørs har hun bare på seg en tynn bomullsbody. Utendørs tar vi på en ulldress utenpå. Men hender og føtter må ha mange lag.
 
Back
Topp