På reisefot med stor mage

M

Moderator Amalie

Guest
Er det helt greit å reise utenlands når man er gravid, eller er det noe spesielt man bør tenke på før man bestiller flybillett og pakker kofferten?

Det er sommerferietid nå, og vi forflytter oss som aldri før. Både på grunn av en romsligere lommebok, større eventyrlyst og mangel på varme og sol på kroppen gjennom lange og mørke vintermåneder.

Den økte reiselysten inkluderer også gravide, og det er slett ikke uvanlig å møte damer med struttende mager, enten det er på en palmestrand eller i en storby ute i verden.

Les Dr.Karis legeblogg her

Skal dere ut på reise i sommer? Hvilke forhåndsregler tar dere?
 
Skal garantert ut å reise her, men vi har ikkje funnet ut hvor eller når enda[emoji38] formen er fin enn så lenge, så jeg har ikke så lyst å drøye det altfor lenge heller! Har mer betenkeligheter til å reise sent i juli, da det bare er 2 mnd igjen til termin da[emoji51] noen andre som har reist så sent i svangerskapet? Hvordan gikk det?
 
Vi har bestilt tur til Italia 15-31 juli, med termin 22. september. Er optimist og tror det skal gå fint, men det gjenstår jo å se:happy:
 
Skal reise til syden 31+0, hvis formen fortsatt er bra. Tar på støttestrømper på flyet, er forsiktig med mat der nede, tar med solfaktor 50 og en god solhatt, og satser på en koselig tur :)
 
Vi reiser i uke 29-31, gleder oss masse:) Jeg reiste til til Rhodos i uke 23, og det var bare deilig. Denne gangen er både foreldre og barn klar over at mor må ta det litt med ro. Undersøkte nå forsikringsselskapet for å være på den sikre siden:)
 
Reiser neste uke til Kreta! Er da i uke 26-27
Har støtte strømper på flyet/reisen, sjekket opp forsikring og sørger for at HELFO kortet er i orden.
Blir nok mer påpasselig med salat og is, samt smøre ofte (men det er normalen her, soleksem <3 :p)
Ellers tenker jeg å leve som "normalt", glad vi skal reise nå, og ikke lengre ut i svangerskapet, da jeg synes 17grader er ufattelig varmt i disse dager
 
Jeg har ikke ferie før i aug, så sydenferie utgår i år. Tar ingen sjanser så tett på termin. Men var i syden da jeg var 16 uker sist og levde stort sett på spaghetti, pizza og brødmat, slik som jeg vanligvis gjør i syden. Jeg er pinglete i syden. Blir nok en sommerferie i år, men vet ikke hvor enda.
 
Blir ingen lang reise på oss i sommer. Tar campingvona ut noen småturer om vi føler for det. Bekkenet tilsier at vi ikke kan reise langt hvor det blir mye sitting og ståing/gåing.
 
Ingen utenlandsreiser, men har en innenlands flytur jeg MÅ ta i uke 33, så håper bare inderlig at dette går bra (ingen egentlig grunn til at det ikke skulle det, men ai så kjipt om ting skjærer seg)
 
Blir campingferie til Sverige i år, men har tidlig ferie så er ikke så langt på vei at jeg stresser noe med det. Skulle egentlig til Thailand, men det utgår, skulle gjerne tatt en sydentur, men vi venter heller til vinteren og permisjonstid [emoji16][emoji16][emoji16]
 
Reiser til Kroatia neste veke, er då 26 vk - det skal gå bra, reiste til Kreta sist sv.då var eg lika langt på vei. Er bare å ta det med ro og innfinne seg med ein gong at føttene hovner opp og kun Birkenstock passer :)
 
Hva gjør dere med forsikring egentlig? Så i min at det stod at svangerskap eller svangerskapsrelatert ikke ble dekket (reiste likevel, sa ingenting om det til noen, kryssa fingrene for at alt skulle gå bra, som det også gjorde).
Har reise + (tror eg det heter) fra gjensidige, så ble litt skuffa da eg såg dette dagen før avreise.

Er jo dekka for alt anna, men sannsynligheten for at det er svangerskapsrelatert om det oppstår noe er jo ganske stor da....
 
Hva gjør dere med forsikring egentlig? Så i min at det stod at svangerskap eller svangerskapsrelatert ikke ble dekket (reiste likevel, sa ingenting om det til noen, kryssa fingrene for at alt skulle gå bra, som det også gjorde).
Har reise + (tror eg det heter) fra gjensidige, så ble litt skuffa da eg såg dette dagen før avreise.

Er jo dekka for alt anna, men sannsynligheten for at det er svangerskapsrelatert om det oppstår noe er jo ganske stor da....

Sjekka min forsikring, og der er jeg dekken under svangerskapet og. Så fremt til at jeg ikke gjør noe som jeg er blitt frarådet fra lege/jm.
 
Reiser til Kroatia når jeg er 29 uker på vei. Blir i 1 uke. Gleder meg! Sist svangerskap droppa vi ferie, og det angrer jeg på.
 
Back
Topp