Overproduksjon? Fortvilet situasjon.

Satinsky

Prinsemamma
Kjære Ingebjørg.

Jeg har skrevet til deg tidligere her på forumet. Nå trenger jeg sårt hjelp.
Gutten min blir 8 uker på onsdag. Han var 2835 g ved fødsel, og 50 cm. Tok igjen fødselsvekten på mindre enn ei uke etter hjemkomst. Han vokser mye i lengden, og veide 4480 på seksukerkontrollen. Han hadde da gått opp 48 g per dag de siste 15 dager. Han er ikke veid etter dette. Gutten er blid, aktiv, sover om natta utenom amming, men har et kjempeproblem. Dette opptrer på tidlig ettermiddag, og varer til ut på kvelden, rundt 19-20. Han får vondt i magen, blir urolig og utilpass, og gråter. Dette kommer i etterkant av at han har spist, og da har han problemer med at det kommer for mye melk. Munnen renner over, han setter i strupen. Hoster og harker, og gråter. Han blir kjempefortvilet. Jeg kjenner veldig godt når utdrivningsrefleksen setter inn, og det er da han forandrer seg og slipper taket. Jeg har selv sett at det spruter fra brystvorten. Han har mye og eksplosiv avføring, gul på farge, men nå mer tynyflytende enn før.jeg har prøvd å ha han mer oppå meg ved amming, og det hjelper noe, men ikke nok.om natten ligger jeg og ammer, det går fint da, men ikke på kvelden. Det renner fra brystvorta jeg ikke ammer fra, i strie strømmer. Jeg prøvde tømming og intervall-amming. Han ble rasendefordi det var så lite å hente. Jeg prøvde å gi av det utmelkede med flaske. Og fikk i han 30 av 100 ml. Jeg håndmelket 100 ml på ti min, fra et ikke-sprengt bryst. Så når melka gikk over til å bli fetere på slutten.
Skal jeg prøve tømming og intervallamming en gang til? Det er så mye gråt, fortvilelse og desperasjon fra lilles side at jeg blir helt ute av meg. Jeg føler at jeg plager barnet mitt.

Hvorfor skjer dette kun fra tidlig ettermiddag og utover kvelden? Ikke på morgenen, formiddagen eller natta? Jeg har mest spreng i den tidsperioden problemene starter. Jeg har prøvd å lette trykket med å melke ut litt, men tydeligvis ikke nok, og det øker jo produksjonen?
Nå i kveld har han vært våken langt utover leggetid, for første gang. Da vi endelig fikk ut en del overskudd med mye hyl og stressamming, vil han kun ligge og die hele tida, nærmest desperat. Vi snakker de siste fire timene. Han sovner fra puppen, våkner så fort jeg går eller flytter meg, og krever mer. Sånn har han ikke vært før. Pappaen har vært mye borte, også på natta de to siste ukene pga jobb. Tenkte kanskje at sistnevnte er fordi pappaen er borte, for han elsker pappaen sin.
Jeg blir fortvilet på guttens vegne, og begynner nå å nesten tenke forbudte tanker om mme for å slippe dette. Hadde det vært et problem hele døgnet, hadde jeg ikke ammet lengre.
Jeg spiser sunt og nok, og er fysisk aktiv(vognturer, styrketrening.) lille har god sugeteknikk, og blir holdt opp for å rape, men ikke på natta. Han gulper, men ikke mengder.

Hjelp!
 
Hei igjen!

Dette hørtes vondt ut både for babyen og mammaen :( Hvor lenge intervallammet du? Hvor lange intervaller hadde du? Hvor mange amminger på hvert bryst før du skiftet til det andre brystet?

Når du hadde tømt deg med pumpe, var det da han ikke var fornøyd med tom pupp eller var det hele tiden mens du intervallammet? Hvor lenge var han urolig da, var det i timesvis eller kun mens du ammet? Han spiste ikke mye av flasken etterpå så han kan ha fått i seg en del selv om han var urolig, og kanskje ville han bare tatt brystet igjen etter en times tid om han ikke hadde fått flaske.. Kan han ha reagert på noe annet? Vært urolig av andre årsaker (greit å utelukke det i tilfelle det ikke skyldtes noe relatert til ammingen).

Det er ikke uvanlig at man kan ha behov for å intervallamme i noen dager og gjerne med en ny uttømming etter noen dager når man har hatt overproduksjon en stund slik du har.

Dersom du føler du har behov for å snakke med noen, så send meg et pip på PM så skal jeg sette deg i kontakt med ei som er ekspert på overproduksjon :)


Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Hei igjen!

Dette hørtes vondt ut både for babyen og mammaen :( Hvor lenge intervallammet du? Hvor lange intervaller hadde du? Hvor mange amminger på hvert bryst før du skiftet til det andre brystet?

Hei:) Jeg fikk bare prøvd intervaller et døgn før det toppet seg, og jeg sendte inn problemstillingen til deg. Tre timers intervall med to amminger som minimum.

Når du hadde tømt deg med pumpe, var det da han ikke var fornøyd med tom pupp eller var det hele tiden mens du intervallammet?
Det var etter tømmingen han var misfornøyd, men likevel ikke drakk så mye fra flasken. Det skal legges til at han ikke likte den flaska. (Avent)

Hvor lenge var han urolig da, var det i timesvis eller kun mens du ammet? Han spiste ikke mye av flasken etterpå så han kan ha fått i seg en del selv om han var urolig, og kanskje ville han bare tatt brystet igjen etter en times tid om han ikke hadde fått flaske.. Kan han ha reagert på noe annet? Vært urolig av andre årsaker (greit å utelukke det i tilfelle det ikke skyldtes noe relatert til ammingen).

Etter tømmeseansen, hvor vi endte opp med flaske og jeg etter hver fikk ammet og roet han, gikk det greit. Det var neste dag vi hadde den verste episoden, med masse hyl, skrik og uro ved puppen, selv om jeg da hadde intervallammet som beskrevet. Det virket som om det kom for mye likevel. Etter et par timer med dette, hvor han da roet seg litt hvis jeg tok han bort fra maten, men ble fort urolig igjen(sulten), fortsatte spetakkelet et stund til, hvor det deretter virket som om han hadde fått ut så mye at det kom mindre, men da ville han die hele tiden. Han tok ikke natta før tre timer etter vanlig leggetid den kvelden, og det har ikke skjedd før.

Det er ikke uvanlig at man kan ha behov for å intervallamme i noen dager og gjerne med en ny uttømming etter noen dager når man har hatt overproduksjon en stund slik du har.

I går økte jeg til fire timers intervall, og minimum to måltider per intervall, og så langt går det bra. Jeg krysser fingrene.

Fortsetter med intervallamming i alle fall ut neste døgn, så får vi se.

Dersom du føler du har behov for å snakke med noen, så send meg et pip på PM så skal jeg sette deg i kontakt med ei som er ekspert på overproduksjon :)


Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Hei!

Bra at du har 4 timers intervaller, det er viktig at du har to amminger per bryst før du skifter til det andre brystet. Ikke uvanlig at man må holde på lenger enn ett døgn før produksjonen roer seg. Håper jeg kan få en tilbakemelding på hvordan det går nå som du har hatt lenger intervaller :)

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg :)
 
Hei igjen!

Jeg har nå fått regulert ned produksjonen min, og merker god effekt. Jeg ammer fortsatt to ganger pr bryst etter som lille er glad i attpåtår. På natta ammer jeg fra annenhver, for det blir så vondt. Merker ikke noe på dagtid. Han spiser to til tre ganger pr natt, ikke medregnet når vi legger oss eller etter kl 06.
Jeg ønsker å pumpe meg for å ha litt på lur til julebordet på jobben, og en middag vi skal ha hjemme. Jeg skal ikke innta store mengder vin, men et par-tre glass. Jeg ser derfor for meg at siste kveldsmål rundt kl 22, og nattmaten blir flaske. Jeg får vel ikke pumpet ut så mye på samme dag uten å øke produksjonen for mye? Skal jeg beregne 15% av kroppsvekta ca fordelt på antall måltider for å vite hvor mye jeg skal ha i hver porsjon?

Tar gjene i mot gode råd:)
 
Så flott at det har fungert så bra! Veldig kjekt med tilbakemelding på hvordan rådene fungerer for dere :)

Ang pumping, siden du har kraftig produksjon så må du ikke pumpe tomt når du skal pumpe deg for da tror brystet at det er krise på gang og fyrer opp produksjonen veldig så du må unngå å pumpe alt på en dag. Det er smart å kun pumpe litt om gangen og så spare opp over flere dager. Du må prøve deg litt frem til hvilken mengde som er ok å pumpe ut i tillegg til det han spiser, prøv med 20-30 ml til å begynne med og se om det går fint.

Ammehjelpens artikkel om amming og alkohol kan du lese her

Hvor mye barnet vil spise vil variere fra barn til barn og fra måltid til måltid, akkurat som med oss voksne. Av og til spiser vi bare en frukt til et måltid og andre ganger tar vi en treretters.. Et døgnbehov på 15% av kroppsvekten regner man frem til ca 4 ukers alder, etter det drikker de stort sett ikke så mye i forhold til vekt. Når det kun er snakk om kort tid du skal gi flaske kan du som en tommelfingerregel tenke et behov på ca 30 ml per time siden barnet spiste sist, når barnet er over 4 uker. Så hvis han sover fra 22-02 så ca 120 ml til det måltidet. Det som er viktig hvis du gir ham av flaske er at du benytter metoden som kalles langsom flaskemating, det vil gjøre at han får sjans til å kjenne at han blir mett underveis i måltidet og ikke bare sluker maten fordi den er så lett tilgjengelig slik den er når man gir flaske på vanlig måte. Du kan lese om den og se film her. Du kan og søke på "paced bottle feeding" på Youtube så får du opp en del treff som viser metoden.

Lykke til!

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp