Overgripere er monstre

FruFrøken1991

Forumet er livet
Februar 2014 - Skjult forum
Januarhula 2014
Februarlykke 2016
Hva syns du om uttalelsen? Er det virkelig nødvendig i å henge seg opp i at de blir kalt noe så uskyldig som monster? Personlig hadde jeg valgt mye styggere ord enn monster ;) jeg syns faktisk ikke at overgripere fortjener noe respekt i det hele tatt.
 
Jeg synes det setter helt feil fokus.
Når overgriperen er som noen sa "Den snille bestefaren, den fantastiske moren, den empatiske og samfunnsengasjerte faren, tanta eller læreren" så blir det feil å lete etter monster.

Man glemmer litt det at dem ser ut som vanlige mennesker.
 
Helt enig med TS.. alltid noen som må kverulere.
Synes monster er en god beskrivelse på slike folk.

Er det synd på de fordi de blir kaldt monster? Kanskje de begynner å tenke, at handlingene deres beskriver de som person - som monster.

Å tvinge seg på barn seksuelt er noe av det verste en kan utsette små barn for!
De aner ikke konsekvensene!!
Å si monster, er mildt...
 
Det er nettopp det.

Om det er monster. Det er ikke som oss. Det er et monster.

Da er det vanskelig å se at den hyggelige koselige mannen som er fotballtrener og den mest sjarmerende faren i klassen. Er et slikt monster.
 
Helt enig med TS.. alltid noen som må kverulere.
Synes monster er en god beskrivelse på slike folk.

Er det synd på de fordi de blir kaldt monster? Kanskje de begynner å tenke, at handlingene deres beskriver de som person - som monster.

Å tvinge seg på barn seksuelt er noe av det verste en kan utsette små barn for!
De aner ikke konsekvensene!!
Å si monster, er mildt...

Nei. Det et ikke derfor det er galt. Det et monster og mer det der.

Men det er det at vi må klare å se. Se at det er folk. For å klare å se dem.
 
Nei. Det et ikke derfor det er galt. Det et monster og mer det der.

Men det er det at vi må klare å se. Se at det er folk. For å klare å se dem.
Ja, den ser jeg.. men tror de fleste klarer å tenke at de som gjør slike handlinger er et "monster"

At det er trenere, nabo, lærer, politikere osv. Som begår overgrep er noe alle vet..
 
Ja, den ser jeg.. men tror de fleste klarer å tenke at de som gjør slike handlinger er et "monster"

At det er trenere, nabo, lærer, politikere osv. Som begår overgrep er noe alle vet..

Vet ja

Men ser? Nei, de fleste ser ikke. Man må se etter for å se. Man må ville se for å se. De fleste ser ikke. Og faktisk er den distanserende tanken om at "de er ikke som oss" ikke akkurat med på å gjøre det lettere å se.
 
Ja, den ser jeg.. men tror de fleste klarer å tenke at de som gjør slike handlinger er et "monster"

At det er trenere, nabo, lærer, politikere osv. Som begår overgrep er noe alle vet..
Ja, noe alle vet, men fort glemmer tror jeg.

Hadde noen fokusert på å se etter mennesker og ikke "skumle menn" "monster" eller hva man velger å kalle dem. Så hadde dem kansje tatt noen mens det pågår istede for 15 år senere.
 
Man ser det ikke før man tror det...
man må ikke se etter "monstere" en skummel mann i mørket med hatt og frakk..

Man må tro at dette kan skje den "beste"
 
Syns monster er helt greit.. holdt på å si.. kall en spade for en spade..men det hadde hun vist sagt allerede.
 
De er monstre og det som verre er!
 
Nå vett jeg ikke helt hva uttalelse det er snakk om, men er enig at de er monstre.

Men jeg vil tro at det er mer tema hva folk ser etter når de ser etter monstrene. Blir de framstilt som dette ser både barn og voksne etter folk som ser ut som monstre og ikke som den vanlige mannen/kvinnen i gaten.
 
Nå har jeg ikke giddet å følge med men har skjønt fra overskrifter den siste tiden at noen har ment at å kalle de monstre er fremmedgjøring/ gjør det fjernt. Når de egentlig er som deg og meg. Men ja de aller fleste mener vel det de gjør er forkastelig uansett.
 
Uttalelsen er ikke feil i seg selv, bare feil munn å komme fra! Hun er mer opptatt av å være "folkelig" enn å være en god politiker. Må huske på at man har et enormt ansvar.

Syns han politisjefen hadde et godt svar. Politiet er avhengig av tillit og deres jobb er ikke å dømme, men å få fram fakta. Å kalle slike mennesker for monstre skaper mer avstand og gjør samarbeid vanskeligere.
En kan sikkert finne intervjuet om en søker på nettet.

Meeen har jo lært av forumet her at "det er jo ikke lov" å kverulere eller kritisere fordi da bare tråkker man alle de som mener at folk lar seg krenke for lett på tærne. :p
 
Hva syns du om uttalelsen? Er det virkelig nødvendig i å henge seg opp i at de blir kalt noe så uskyldig som monster? Personlig hadde jeg valgt mye styggere ord enn monster ;) jeg syns faktisk ikke at overgripere fortjener noe respekt i det hele tatt.
Er det noen som henger seg opp i det?? Det er jo en monsterhandling..
 
Er det noen som henger seg opp i det?? Det er jo en monsterhandling..

Ja, jeg så et debattinnlegg, fra NRK var det vel. Sylvi Listhaugs brukte betegnelsen monster, og det var jo nesten verre enn det å forgripe seg på barn. Helt sinnsykt. Og NRK må man vetale for, søppel i mine øyne.
 
Er det noen som henger seg opp i det?? Det er jo en monsterhandling..
Det er det helt klart .

Men det er noe i symbolikken i at justisministeren sier det så helt klart likevel. De er monster.

Vær da ei jente på sju som utsettes for dette av faren sin. Som likevel er faren hennes, og hun ser ikke at han er et monster. Det er han jo ikke. I hennes øyne er han pappa. Den lojaliteten skal mye til å bryte altså. Og et monster, det vet hun at ser ikke sånn ut. Dette er jo verdens snilleste pappa.

Vær da venninna til denne jenta. Eller mora til den venninna. Klar å se at den omgjengelige, hyggelige ,sjarmerende faren til venninna, han som alle liker, har en god jobb og fin familie. Det er et monster.

Ingen, ingen er uenig i at det et helt horrible handlinger.

Mange er likevel skeptisk til at justisministeren distanserer disse fra oss. De er monster .De er ikke som oss.

Vi må se etter, for å se. Vi må ville se for å klare å se. Vi må tørre å se. At det faktisk er helt vanlige folk. At de faktisk på utsiden og med mindre man ser veldig godt etter faktisk ser ut som deg og meg.

Ja, også er mange kritiske til måten hun uttaler seg på fordi det handler om hvordan hun ønsket å fremstille seg selv som folkelig. Ikke noe hun sier og mener av omtanke for dem som utsettes for det. Det handler om henne. Ikke om ofrene. Og det i seg selv er mange kritiske til, naturlig nok. I tillegg til altså alt det andre.

Det er ikke tvil om at det et handlinger så ufyselige at det er utenkelig. Men det skjer. Og det skjer med helt vanlige folk.
 
Viktig at folk blir opplyst om at overgripere kan være tilsynelatende oppegående og velfungerende folk i samfunnet!

Ordet monster blir for meg allikevel en god beskrivelse. Ikke bare fordi de utfører monstrøse handlinger, men fordi de mangler noe som er vesentlig for å være «menneskelig» (vs monster) for meg. Det handler ikke om seksuelle preferanser, men det som gjør at de begår overgrep mot andre. Mangel på empati. Og evt forstyrrelse/utviklingshemning innen emosjonell, sosial og/eller kognitive evner. Tom en heterofil mann som begår voldtekt er et monster for meg.

Men om det er viktig å ikke bruke begrepet fordi folk ikke skjønner at folk er komplekse med mange forskjellige sider/egenskaper, så er det helt greit for meg.
 
Haha... jeg digger Sylvi[emoji5] «la oss kalle en spade en spade» kan ikke skjønne greia med å henge seg opp i det[emoji23]
 
Back
Topp