OTP når man er ute i permisjon?

mymy

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Oktoberfruene 2018
JuniJubel2021
Sensommerskattene 2023
Fikk beskjed her hinn dagen om at otp min blir avsluttet når jeg går ut i permisjon. Noen som kan regelverke om OTP fra arbeidsgiver når man er ute i permisjon. Får forskjellige beskjeder ut fra det jeg leser på nett så blir ikke klok. Skal arbeidsgiver forsette betale inn når man er i perm, eller kun når de betaler lønn og ikke nav? har ikke tatt dette opp med arbeidsgiver enda da de er på ferie men greit vite lit før en spør.
 
Høres jo veldig rart ut, for permisjonen er pensjonsgivende.
Nå er det forskjell på folketrygden og privat ordning, men skal arbeidsgiver stoppe sparing for alle kvinner som får barn så taper jo kvinner enormt på å sette barn til verden.
Jeg har tapt litt pga mine permisjoner, men jeg har fortsatt tjenestepensjonen min. Ville kontaktet min fagforening ang dette. Hva jobber du som?
 
Jeg fant dette, de kan ikke slette deg fra ordningen.

Fødselspermisjon
Ansatte som er i lovbestemt permisjon skal fortsatt være medlem av ordningen med OTP. Det som blir grunnlaget er det virksomheten betaler (hvis den betaler den ansatte noe i permisjonstiden ut over det NAV dekker), men ikke av det NAV betaler til den ansatte i permisjon. Det koster altså ikke virksomheten noe, men du kan ikke slette vedkommende fra ordningen.

https://advokat.no/kompetanseomraad...t-og-avgift/obligatorisk-tjenestepensjon-otp/
 
Fått svar fra forsikringen om dette nå.. Den linken som ble henvist til tidligere er vist feil i følge de. Så bedriften må forsatt spare mens du er ute i lovbestemt perm. I det du får ut i ulønnet permisjon så kan de stoppe. Litt kjipt for små bedrifter når de må betale når de har innen inntekt på deg.. Burde kanskje hvert en sånn artikkel på babyverden om otp og rettigheter. Tror mange gjøre mye feil der. Jeg forholder meg hvertfall til det forsikringen sier [emoji23] men veldig utydelig lovverk på dette når jeg leser om det på nettet
 
Fått svar fra forsikringen om dette nå.. Den linken som ble henvist til tidligere er vist feil i følge de. Så bedriften må forsatt spare mens du er ute i lovbestemt perm. I det du får ut i ulønnet permisjon så kan de stoppe. Litt kjipt for små bedrifter når de må betale når de har innen inntekt på deg.. Burde kanskje hvert en sånn artikkel på babyverden om otp og rettigheter. Tror mange gjøre mye feil der. Jeg forholder meg hvertfall til det forsikringen sier [emoji23] men veldig utydelig lovverk på dette når jeg leser om det på nettet

Så bra! Jeg selv synes det var hårreisende at en kvinne skal miste pensjon fordi hun får barn. Det hører ikke hjemme i 2018, da håper jeg din arbeidsgiver gjør som forsikringen sier :)
 
Så bra! Jeg selv synes det var hårreisende at en kvinne skal miste pensjon fordi hun får barn. Det hører ikke hjemme i 2018, da håper jeg din arbeidsgiver gjør som forsikringen sier :)
Det gjør de.. Ryddige slik sett!
 
Back
Topp