"Oppskrifter"

LykkeligGift

Forumet er livet
Desemberskatter 2016
Januar 2017
Dere som har lagd smaksprøver;

* Hva har du lagd?
* Hvordan lagde du det?
* Likte babyen det?
* Fikk babyen vondt i magen?
 
Har laget, med samme fremgangsmåte:
Søstpotetmos: kuttet søtpotet i terninger, dampet til mørt så laget mos med stavmikser.
Gulrotmos: samme
Kålrotmos: samme
Brokkolimos: samme
Eplemos: Kokt istedet for å dampe

Her har tutta likt alle smakene. Hun ble forstoppet av gulrot men ingen knip. Og ekstremt fisete av brokkoli [emoji23] hun fikk brokkolimos for første gang i dag kl 10. Og har fiset hele dagen. Fiser enda mens hun sover vedsidenav meg [emoji85]

Alt har jeg også fryst i isbitformer. Når det har fryst har jeg puttet de over i fryseposer :)
 
Har laget, med samme fremgangsmåte:
Søstpotetmos: kuttet søtpotet i terninger, dampet til mørt så laget mos med stavmikser.
Gulrotmos: samme
Kålrotmos: samme
Brokkolimos: samme
Eplemos: Kokt istedet for å dampe

Her har tutta likt alle smakene. Hun ble forstoppet av gulrot men ingen knip. Og ekstremt fisete av brokkoli [emoji23] hun fikk brokkolimos for første gang i dag kl 10. Og har fiset hele dagen. Fiser enda mens hun sover vedsidenav meg [emoji85]

Alt har jeg også fryst i isbitformer. Når det har fryst har jeg puttet de over i fryseposer :)
Da følger jeg opp med et skikkelig blondt spm; Hvordan damper man? Er mannen som lager mat til vanlig her i huset [emoji23]
 
Da følger jeg opp med et skikkelig blondt spm; Hvordan damper man? Er mannen som lager mat til vanlig her i huset [emoji23]
Hehe. Måtte google det selv også da jeg begynte [emoji85] og her er det jeg som lager mat [emoji14]

Har ikke damprist, så jeg bruker ikke det. Jeg fyller ca 1-2cm med kaldt vann i en kasserolle og hiver oppi grønnsakene med engang. Full varme, når det starter å koker så skrur jeg ned varmen til lavt og tar på lokk. Så lar jeg den stå slik til grønnsakene er myke. Somregel tar det ca8-10 min. Søtpotet tror jeg det tok nærmere 20 min.
 
Da følger jeg opp med et skikkelig blondt spm; Hvordan damper man? Er mannen som lager mat til vanlig her i huset [emoji23]

Jeg damper i micro.
Har bare littegrann vann i en tupperware-boks med lokk (for eksempel sause-beholderen med lokk). Tiden lærer man seg litt frem til alt etter hvor mye man skal lage og sånt. Damper for eksempel brokkoli til middagen på 3-4 min, da har jeg ikke i mer vann enn det som "henger igjen" på brokkolien etter at jeg har skylt den et par ganger. Liker den med litt tyggemotstand da, men er jo bare å dampe litt lengre om man vil ha det helt mykt, som til barnemat. Damper potet på samme måte. :)

Den store fordelen med damping er at man ikke mister masse næringsstoffer til vannet man tømmer ut. Og i micro går det jo så fort. :)
 
Har laget, med samme fremgangsmåte:
Søstpotetmos: kuttet søtpotet i terninger, dampet til mørt så laget mos med stavmikser.
Gulrotmos: samme
Kålrotmos: samme
Brokkolimos: samme
Eplemos: Kokt istedet for å dampe

Her har tutta likt alle smakene. Hun ble forstoppet av gulrot men ingen knip. Og ekstremt fisete av brokkoli [emoji23] hun fikk brokkolimos for første gang i dag kl 10. Og har fiset hele dagen. Fiser enda mens hun sover vedsidenav meg [emoji85]

Alt har jeg også fryst i isbitformer. Når det har fryst har jeg puttet de over i fryseposer :)
Skal en dampe når de er så små eller kan koke også?
 
Jeg damper alt da det holder bedre på vitaminene og slik :) når en koker då forsvinner det en del i kokevannet har jeg lest :)
Det er sant at damp holder bedre på vitaminene. Tenkte ikke så langt jeg hehe trodde bare vi skulle ikke koke...
 
Back
Topp