oppsigelse i permisjon

H_k86

Forelsket i forumet
Fikk en mail fra jobb her om dagen for innkalling til dialogmøte for vurdering av å si opp mitt arbeidsforhold [emoji54]

Det var en ganske tung og vond mail å få etter å nettopp ha gått ut i permisjon og født for bare 14 dager siden. Jeg ble mildt sagt et emosjonelt vrak, hjelper ikke på at jeg fortsatt sliter med barselltårer og mild fødselsdepresjon og angst. (noe jobben er klar over).
Vi har nedbemanning i bedriften for å få ned utgifter i 2017. Men med tanke på at jeg er i permisjon 1 år, så er jeg jo ingen utgift akkurat nå å spare inn, og oppsigelsen vil jo heller ikke gjelde før jeg er tilbake, hvor jeg må jobbe 3,5 måned oppsigelsestid.

Med over 5 års ansiennitet og så mange ansatt etter meg, trodde jeg ikke jeg ville være en av de 5% som nå skal kuttes akkurat nå. Det føles tungt og belastende. Jeg må i dialogmøte allerede neste uke, og må jo ha med meg lille gullet også.

Jeg er jo heldig med tanke på at jeg har tid til å planlegge og finne ut ting med tanke på en ny jobb, men det føles skummelt som 3 barns mor og familie med faste utgifter, å få en oppsigelse nå. Det gir en litt utrygg følelse. [emoji13][emoji45]

Nå prøver jeg å samle sammen informasjon om mine rettigheter og hva jeg event kan kreve av jobb eller oppfølging så jeg ikke blir behandlet feil eller går glipp av rettigheter.
Noen som har kjennskap til eller selv opplevd oppsigelse i permisjon? Spesielt helt i starten? [emoji54]
 
Uff a meg for en forferdelig beskjed. Jeg ville skaffet med en advokat. Er du medlem av en organisasjon som har gratis advokathjelp, f.eks TEKNA? Kan ikke tenke meg det er helt innafor å sparke noen i mammaperm, men gudene må vite hva de får igjennom for tiden... helt skremmende [emoji17]

Klem
 
nei er ikke organisert, men har vurdert kontakte advokat for å sjekke rettighetene mine. [emoji54]

Vet man kan bli oppsagt i permisjon, men at man også har et litt sterkere vern. Så når det gjelder kostnadsbesparelse og jeg ikke er noen utgift, og likevel må jobbe oppsigelsestid i 2018, så synes jeg det er unødvendig og tyngende å gå til oppsigelse allerede 3 uker inn i permisjon, så jeg skal ha det over meg i 1 år før det trer i kraft. [emoji13]
 
Rart at de ikke ringte deg for å gi den beskjeden. Litt upersonlig å bare sende en epost.
Hvis du føler at det kommer tett på rett etter fødselen og at du ikke er helt klar for det så kan du sikkert gå i dialog med de for å be om en liten utsettelse slik at du mentalt får forberedt deg bedre?
Hvis du nå skal i møte ville jeg hatt fokus på de to tingene du nevner: 1. Du er pt ikke en utgift for bedriften og 2. Oppsigelsen trår uansett ikke i kraft før om ett år.
Ville også stilt spm til hvorfor de velger å kalle deg inn så kort tid etter fødsel.

Sikkert lurt som Hamasita påpeker, at du tar med deg en tillitsvalgt eller en fra fagforeningen som støttespiller i samtalen.

Lykke til!
 
Har de fått med seg at du er i permisjon? Altså, kom eposten fra en leder som kjenner deg eller fra en personalavdeling som har fått en liste fra ledelse høyere opp? Høres ut som noe som kan være en feil, ihvertfall så tett opp mot fødsel. Jeg hadde bedt om å utsette møtet til 6 uker (minst) etter fødsel, den tiden er du i full permisjon uansett! (Jeg har vært på jobb i to møter innenfor de 6 ukene, men det er møter der jeg kunne delegert det bort men har valgt å ta det selv fordi det er enklere) Begrunn utsettelsen med nylig født, fødselsdepresjon etc (om du ikke ønsker å få det unnagjort fortest mulig)
 
Har de fått med seg at du er i permisjon? Altså, kom eposten fra en leder som kjenner deg eller fra en personalavdeling som har fått en liste fra ledelse høyere opp? Høres ut som noe som kan være en feil, ihvertfall så tett opp mot fødsel. Jeg hadde bedt om å utsette møtet til 6 uker (minst) etter fødsel, den tiden er du i full permisjon uansett! (Jeg har vært på jobb i to møter innenfor de 6 ukene, men det er møter der jeg kunne delegert det bort men har valgt å ta det selv fordi det er enklere) Begrunn utsettelsen med nylig født, fødselsdepresjon etc (om du ikke ønsker å få det unnagjort fortest mulig)
Enig i dette.

Fikk du e-posten på jobbmail og uten at noen ringte deg? I så fall vil jeg tro tidspunktet må være en misforståelse. Det virker veldig rart å kalle deg inn til et slikt møte så tett opp i fødsel.

Jeg sjekker jobbmailen min selv, men har egentlig sagt at jeg ikke gjør det, og at de må sende SMS eller ringe om det skulle være noe:)
 
OK, sjekk ut alt du har av rettigheter. Du kan forhandle frem at du skal ha lønn i 3 mnd uten å jobbe i oppsigelsen. Det er nokså normalt å få til. Og som Endelig sier, få det utsatt i noen uker siden du nettopp har født. Du har rett til å ha med tillitsvalgt i bedriften og/eller advokat. Det kan være du kan høre om du kan få gratis advokathjelp via forsikringsselskapet ditt?

(Marslykke2017: Grunnen til at det kom på e-post og ikke tlf er at en slik beskjed må komme skriftlig ellers gjelder den ikke).
 
nei er ikke organisert, men har vurdert kontakte advokat for å sjekke rettighetene mine. [emoji54]

Vet man kan bli oppsagt i permisjon, men at man også har et litt sterkere vern. Så når det gjelder kostnadsbesparelse og jeg ikke er noen utgift, og likevel må jobbe oppsigelsestid i 2018, så synes jeg det er unødvendig og tyngende å gå til oppsigelse allerede 3 uker inn i permisjon, så jeg skal ha det over meg i 1 år før det trer i kraft. [emoji13]
Dette skjønner jeg godt er tyngende, men det er klart at om de sier opp veldig mange og det er objektive kriterier til at din stilling blir overflødig er det nok ikke store beskyttelsen du har for det om du er i permisjon. Kanskje kan du få dem til å utsette oppsigelsen til du kommer tilbake, men det er kanskje vanskelig å rettferdiggjøre overfor andre som blir oppsagt?

Jeg mener du uansett har mulighet til å ta med deg noen i møtet, så ta med deg enten en jurist eller andre du kjenner som kan hjelpe deg med å få stilt de riktige spørsmålene. Og som nevnt tidligere, se om det er muligens ta møtet litt senere, når du har mulighet til å la babyen være hos noen andre. Du er barselkvinne, og å ta et sånt møte så tidlig, og i tillegg ha med baby virker nesten meningsløst?
 
Jeg har ordnet så jeg får med meg en god støttespiller og rådgiver som jeg stoler på. Lille gullet må også bli med, det må de nesten bare forvente føler jeg.
Jeg har vel noen argumentasjoner å komme med. Totalt har de opplyst ab ca. 20 stk vil få oppsigelde, de har skrevet i info skriv at ansinitet skulle telle, så med tanke på at jeg var ansatt nr 68 og 1 av 3 damer ved ansettelsen min for 5 år siden, og ansatt nr 10 av nå 19 stk på min avdeling, og bedriften har over 350 ansatte nå så følte jeg at jeg skulle være trygg akkurat nå siden jeg var i permisjon 1 år, og kostnadskuttene skal gjelde for 2017. Men jeg får vel vente å se hva de begrunner det med.

Ble anbefalt å møte opp på dialogmøte hvertfall, så får bare gjøre det. Men redd tårene sitter veldig løst, så er forberedt på at det kan bli en tung og ubehagelig prosess.

Føles surrealistisk da, for 1 uke siden fikk jeg gratulasjons mailer og sms'er, invitasjon på å komme på besøk når jeg ønsket og at jobben har kjøpt inn en fødselsgave til lille gutten. Så kommer det mail og sms om vurdering av oppsigelse bare noen dager etterpå. [emoji13][emoji13]
 
Høres ut som du har mange gode poenger, og må si du er tøff!

Masse masse lykke til! Krysser fingrene for deg:)
 
Utrolig kjedelig situasjon å komme i :( vet akkurat hvordan du har det, fikk selv oppsigelse rett før permisjon pga nedbemanning. Det er tøft - spesielt med alle hormonene som herjer ;) Man stiller dessverre ikke sterkere hverken som gravid eller i permisjon når det gjelder nedbemanning. Også har du selvfølgelig krav på å ha med advokat eller andre på møtet for å komme til en løsning om du ønsker det. Stå på kravene og forlang (dersom det ender med oppsigelse) en sluttpakke slik at du slipper bekymre deg unødig for det økonomiske i permisjonstiden, så du får tid til å se etter ny jobb når permisjonen går mot slutten uten at det går utover økonomien.

Tillegg: du har også rettigheter til å bli vurdert til andre stillinger internt om du har kvalifikasjoner og ansiennitet over andre som ikke blir sagt opp.

Masse lykke til!
 
Last edited:
Jeg har ordnet så jeg får med meg en god støttespiller og rådgiver som jeg stoler på. Lille gullet må også bli med, det må de nesten bare forvente føler jeg.
Jeg har vel noen argumentasjoner å komme med. Totalt har de opplyst ab ca. 20 stk vil få oppsigelde, de har skrevet i info skriv at ansinitet skulle telle, så med tanke på at jeg var ansatt nr 68 og 1 av 3 damer ved ansettelsen min for 5 år siden, og ansatt nr 10 av nå 19 stk på min avdeling, og bedriften har over 350 ansatte nå så følte jeg at jeg skulle være trygg akkurat nå siden jeg var i permisjon 1 år, og kostnadskuttene skal gjelde for 2017. Men jeg får vel vente å se hva de begrunner det med.

Ble anbefalt å møte opp på dialogmøte hvertfall, så får bare gjøre det. Men redd tårene sitter veldig løst, så er forberedt på at det kan bli en tung og ubehagelig prosess.

Føles surrealistisk da, for 1 uke siden fikk jeg gratulasjons mailer og sms'er, invitasjon på å komme på besøk når jeg ønsket og at jobben har kjøpt inn en fødselsgave til lille gutten. Så kommer det mail og sms om vurdering av oppsigelse bare noen dager etterpå. [emoji13][emoji13]

Hei.

Kjip beskjed å få. Jeg fikk oppsigelse i permisjon med førstemann.

Det du skriver over ser ut som lurt å ta med seg. Husk at du og kan "utfordre" andre stillinger. Så hvis noen får beholde jobben, og du mener du Jan gjøre jobben like godt, så kan du be om den. Dette gjør du og i møtet.

Kan og være de har møte med fler enn de har tenkt å si opp. Krysser fingrene for deg

Ellers hadde jeg dårlig erfaring med å ha med baby. Jeg var nemlig mer opptatt av babyen enn av jobben, og blei lite fokusert.
 
Du har vel krav på dagpenger når du er ferdig med oppsigelsestiden. I tillegg har du ett år på deg for å finne jobb. Hvis du ikke finner jobb og barnet ikke går i barnehage, så kan du være hjemme mens du er arbeidssøkende og motta kontantstøtte på 7500 kr i tillegg til dagpenger. Kan hende du kommer best ut av det økonomisk. Venninna mi ble sagt opp mens hun var i permisjon og hun var egentlig fornøyd med det. Fikk utbetalt mye mer enn om hun skulle jobbe.
 
Du har vel krav på dagpenger når du er ferdig med oppsigelsestiden. I tillegg har du ett år på deg for å finne jobb. Hvis du ikke finner jobb og barnet ikke går i barnehage, så kan du være hjemme mens du er arbeidssøkende og motta kontantstøtte på 7500 kr i tillegg til dagpenger. Kan hende du kommer best ut av det økonomisk. Venninna mi ble sagt opp mens hun var i permisjon og hun var egentlig fornøyd med det. Fikk utbetalt mye mer enn om hun skulle jobbe.

Det kommer jo helt an på lønnen man har hatt i utgangspunktet, de fleste kommer ikke bedre ut av det med dagpenger (60% av tidligere inntekt) og kontantstøtte.. Det er jo helt klart godt å ha i tankene at man ikke kommer til å gå uten inntekt etter endt permisjon og har tid på seg til å finne noe nytt samtidig som det kommer noen penger inn, men å komme mye bedre ut av det enn å jobbe stemmer nok ikke for de fleste ;-) Men heldigvis ordner det meste seg til slutt!
 
Back
Topp