Oppkalling

M

Moderator Tonje

Guest
Hva tenker dere om oppkalling? Har dere barn som er oppkalt, hvorfor valgte dere navnet dere endte opp på?
 
Vår første ble oppkalt etter sin oldefar,så da er det helt naturlig for oss å kalle opp denne lille i magen også [emoji170]
 
Flere som vil dele sine synspunkter rundt oppkalling?:)
 
Min bror og hans kjæreste har to jenter som er oppkalt. Hun ene etter vår oldemor og hun andre etter oldemora til moren da. Syns det er vakre navn og en fin ting å gjøre. Personlig blir jeg ikke å gjøre det da navnene som er ikke er så pene. Er vel slike navn man kan spøke om at man får i «50 års gave» :p
 
I både min og mannens familie er vi oppkalt, så det var helt naturlig for oss å gjøre det samme. Det gjelder «heldigvis» bare forbokstaver og ikke hele navnene.
 
Oppkalt etter sin oldefar. Vi likte navnet veldig godt, og det ble ekstra fint på grunn av oppallinga. Folk i familien liker det også godt.
 
Eldste er oppkalt etter mormor og 2 oldemødre - jeg var fast bestemt på å gi min mormors mellomnavn til henne. Etter navnet var gitt så fortalte min tante at min avdøde mor også var delvis oppkalt etter sin mor (ikke identiske navn så dermed hadde jeg ikke tenkt den tanken). da ble navnet enda mer betydningsfullt for meg.

Nr 2 er like rundt hjørnet og om det blir jente vil barnet bli oppkalt etter pappaens mormor da vi liker navnet veldig godt. Bli det gutt ANER vi ikke hvilket navn det blir eller om det blir oppkalling.

Vi valgte oppkalling på første fordi navnet klinget veldig bra og vi syntes det passet henne.
 
Jeg synes oppkalling er veldig fint! Snuppa vår har det andre fornavnet sitt etter pappa'n og oldefaren sin.
 
Synes oppkalling er veldig fint :)
 
Mine fire første er oppkalt. Eldste etter mine oldemødre på morssiden, nummer to etter min eksmanns bestemor. Guttene er oppkalt etter min eksmanns bestefar og onkel, og etter min grandgrandonkel og min grandonkel (to navn hver).

Både jeg og eksen liker navn som ikke er på topplista, og gjerne navn som ikke er så moderne heller. Lykke og Linnea er sånne navn jeg får spader av.

Jeg og nåværende mann kjører samme stil på navn, men ikke oppkalling. Unntaket et hvis vi får gutt nå, da blir andre fornavn Johan, som hos far, farfar, farfars far osv osv.
 
Tror ikke vi kommer til å direkte bruke oppkalling, men heller hente «inspirasjon» fra kjentes navn :)
 
Jeg synes oppkalling er en fin tradisjon, men sliter med å finne navn i familien som både jeg og mannen er enige om desværre
 
Jeg synes det er fint når barn er oppkalt etter noen, men min tante har brukt mellomnavnene til sine foreldre (mine besteforeldre). Og typen min er fransk med polske aner lenger bak, så navnene til besteforeldrene hans blir det IKKE!. Ikke noe feil med navnene min er ikke lett å uttale på norsk.
 
Jeg synes det er fint når barn er oppkalt etter noen, men min tante har brukt mellomnavnene til sine foreldre (mine besteforeldre). Og typen min er fransk med polske aner lenger bak, så navnene til besteforeldrene hans blir det IKKE!. Ikke noe feil med navnene min er ikke lett å uttale på norsk.
Går an å ta norske varianter av de polske navnene. I noen tilfeller fungerer det.

Vet det ikke fungerte her når vi titta på de hviterussiske navnene på ene sida, men vet det har gått for andre.
 
Det var ikke aktuelt for oss, men syns oppkalling er veldig koselig :)
 
Går an å ta norske varianter av de polske navnene. I noen tilfeller fungerer det.

Vet det ikke fungerte her når vi titta på de hviterussiske navnene på ene sida, men vet det har gått for andre.

Han heter Anatol og hun heter Basia [emoji5]
 
Back
Topp