oppfølging ved ny graviditet

Lillesøster har jo pleid å ha et nattmåltid, i 4-5 tiden, det har hun kuttet ut nå helt nylig. Og selv om hun nå har lagt seg 1830 de to siste dagene, så sover hun til morgenen![:D] Hun våkner på den tiden hun brukte å spise, men sovner med en gang når jeg gir henne smokken. Og siden hun da sover videre i flere timer, så var hun vel ikke så veldig sulten?[8|]
 
I dag "sov" hun faktisk til 0815. Dvs. hun våknet litt i 7-tiden når sambo stod opp, men fikk smokken og sovnet igjen. Hun våknet i 8-tiden igjen, men lå bare og tittet rundt seg, løftet beins osv., det kom ikke en lyd fra henne, men jeg tok henne opp kl 0815, tenkte det var på tide med litt mat, det var tross alt 14 timer siden forrige måltid![:o] Storesøster derimot våknet ca. 0615, så jeg får jo ikke SÅ mye glede av at lillesøster sover lenge, men jeg rakk å støvsuge hele hovedetasjen før lillesøster stod opp da![8D]
 
Uff, kan tenke meg du ble lei deg da legen sa at lillebror må ha flere operasjoner.[:(] Håper inderlig dere snart får komme til Riksen slik at dere får en endelig avklaring av dette. Fint at han ellers er helt i orden da![:)]
 
Så flink du er som orker å dra på trening med jenta di på ettermiddagen. Jeg synes de timene etter barnehagen, hvor vi skal spise og stelle og legge osv., går så utrolig fort jeg, får ikke gjort noenting jeg da.[;)] Og værre blir det vel når jeg skal begynne å jobbe igjen (men det er heldigvis ikke før etter påske, så det skyver jeg unna en stund til[;)]).
 
Håper du får det fint på hytta i helga![8D][:D]
 
ja, det var ikke artig å høre at han antakelig skal ha flere operasjoner...[&o] Sist jeg var der sa legen at han hadde en mild grad, nå sa han at den var midt på treet. Huff, som jeg venter på den posten altså!!!
 
Kan ikke skryte av at vi har hatt noen koselig hyttetur. Turen oppover var veldig slitsom. Jenta mi var super overtrøtt (våknet kl 06 om morgenen) og var ikke i form. Hylgrein hele veien, men det var ikke snakk om at hun ville hjem. Hun var ikke i form hele helgen, med feber og slapphet.
 
Nå er jenta mi bleiefri!!! [:)][:)][:)] hun sliter veldig med avføringen, men på hytta klarte hun å bæsje på do for første gang, helt alene. Men nå er det mange dager siden sist. Stakkar, hun sliter skikkelig. Skal ta det opp med legen når vi skal på 3 års kontroll på sykehuset. Har gått mange dager uten bleie nå (også i barnehagen) og ikke hatt et eneste uhell![:D]
 
Kan du ikke ringe og spørre når dere får komme til Riksen? Kanskje det hjelper å mase litt![:D]

Ingenting blir hyggelig med sykt barn.[&o] Håper hun er bedre nå.[:)] Du må nok regne med noen runder nå etter oppstart i barnehage, men som jeg vel nevnte: det går bedre etterhvert![;)] Det jeg tenker litt på nå er om lillesøster kommer til å bli smittet av "skumle" ting nå i vinter.[:o] F.eks. er vel RS-viruset ikke SÅ uvanlig blant småbarn, men for en 2-3 åring er det vel nokså ufarlig, mens det kan være ganske alvorlig for spedbarn.[&:] Vel-vel, det er vel ingen grunn til å bekymre seg på forhånd, det er jo ganske vanlig å ha søsken i barnehagealder når man er baby, og de fleste går det jo bare godt med.[:)]
 
Gratulerer med bleiefri jente![:D]
 
Her er det lite nytt for tiden, lillesøster og jeg bare koser oss uten så altfor mange planer for tiden, synes det er veldig deilig jeg, har vært litt mye etter at hun ble født, først med kolikk og deretter med barndåp, godt å ha litt "tomrom" nå.[:)]
 
Takk, det er virkelig deilig med bare 1 bleiebarn! Må si det har gått utrolig bra. Hun har enda ikke hatt 1 uhell. Hun ligger med bleie om natta, men det virker som det er unødvendig, for den er helt tørr om morningen.
 
Heldigvis ser det ut som at forkjølelsen letter for de nå. Om fredagen så jeg frem til å endelig få en hel natts søvn på lenge. Men så hadde selvsagt naboen over fest![&:] Helt til kl 07 holdt de på, og da våknet gutten min av de også. De bråkte så fælt! [:@][:@] Håper de blir kastet ut av boligbyggerlaget. Har nesten ikke vært annet enn festing på dem siden de flyttet hit.
 
Tenkte jeg skulle vente litt med å ringe riksen.. Prøvde å ringe for en stund siden men kom aldri igjennom. Det er jo enda en stund igjen av september...
 
Er det sånn og forstå at du er blitt lovt svar fra Riksen i løpet av september? Kan hende du har sagt det før altså, men jeg glemmer litt her i ammetåkeland...[&:]
 
Nå er det forkjølelsestid i barnehagen til jenta mi også. Hun har ikke fått noe enda, men det kommer vel.
 
Var å veide lillesøster i går. Hun hadde bare gått opp 125 gram på nesten 5 uker![:o] Det var jordmora som veide, det virket ikke på henne som om det var noen krise liksom, men jeg ble jo bekymret. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå, om jeg skal se an litt til eller om jeg burde ringe legn og få sjekket om alt er i orden. Hun gulper jo veldig mye, har gjort det helt fra første dag, men alle sier jo bare at det er normalt, så lenge barnet legger på seg. Men nå gjør hun tydeligvis ikke det lengre.
 
Jeg synes det er så rart at hun virker så fornøyd også, hun har jo begynt å sove hele natta, så det tyder jo ikke på at hun er så veldig sulten?[8|] Men hun er nokså aktiv synes jeg, spreller mye med armer og bein, og holder nesten alltid "på med noe" når hun er våken, så det kan jo hende hun forbrenner mye da.
 
Jeg fikk brev fra Riksen i mai at jeg skulle få et nytt brev med innkallelse i løpet av 4 mndr. Så da MÅ det bli i løpet av denne mnd. Hadde håpet de ikke hadde ventet til det siste, men det har de tydeligvis gjort.
 
I dag har jeg vært hos legen, og det ble konstantert en ny infeksjon i keisersnitt såret. Ikke like hissig som den sist heldigvis så jeg trenger ikke antibiotika (foreløpig iallefall). Skal smøre på noe og ha på konpress, så skulle jeg se den ann i 2-3 uker.
 
Dagen etter gutten min var 7 mndr kom den første tanna. (endelig) [;)] Nå sutrer og sikler han ikke så mye lengere. Og krabbinga er rett rundt hjørnet tror jeg. Han prøver seg hele tiden.[:D]
 
Skjønner godt at du blir bekymret når jenta di ikke hadde gått opp mer. Når hun er 4 mndr skal hun vel gå opp noe sånn i uka eller no?? Men jeg også har hørt at så lenge barnet sover hele natten og virker fornøyd ellers får barnet i seg nok!
 
I kveld er det foreldremøte i barnehagen. Blir spennende, har aldri vært på det før!
 
Lillesøster fikk sin første tann på lørdag hun, på 4-månedersdagen sin. Så den var i anmarsj dagen før, men det var på lørdag vi var sikre på at den var brutt igjennom. Den andre er rett rundt hjørnet. Håper ikke hun skal bite så fælt i puppen, det har hendt hun har gjort det uten tenner og det har vært veldig vondt selv da.[:o][;)]

Hun virker frisk og rask, så hun er nok i orden. Jeg prøver å legge henne til litt oftere nå, så får vi se om det hjelper, men før har jeg liksom sett at hvis hun får flere måltider enn de 5 hun bruker ha så gulper hun bare enda mer.[&:]

Så gutten din krabber snart! Da er det snart slutt på freden og roen for deg da.[8D] 

Skal på foreldremøte om to uker vi. Var jo på et i fjor høst også, så vi er "erfarne".[;)]
 
Håper du snart får orden på arret ditt, jammen på tide nå synes jeg!
 
Oj, det var jammen meg tidlig å få tann.. Og enda en på vei også!![:)] Krysser fingrene for at hun ikke kommer til å bite.. kan ikke tenke meg hvor vondt det er..[8|][;)]
 
I morgen er det første timen på babysvømming. Er både spent og gruer meg litt. Er også redd jeg gjør noe dumt med å ta han med dit, siden han har vært en del forkjøla i det siste... Men det står i infoen jeg har fått at man fint kunne ta med babyen om han var forkjøla. De skulle holdes hjemme ved feber og hvis det var farge på snørret.. Håper bare at han er mett og uthvilt. Er så kjedelig hvis han skal sutre og gråte når vi er der. Er redd det kan bli en litt stressende dag for han i morgen, for jeg skal ha han med meg i bhg til storesøster. De skal nemlig bli fotografert i morgen, og da kunne de ta med seg søsken. Mange som brukte det til julekort.[;)]
 
Jeg var 3,5 måned da jeg fikk min første tann, og jeg tror rundt 3 måneder har vært vanlig i vår familie. Storesøster her fikk første tann dagen før hun var 6 måneder, men i forhold til biologisk alder så blir det bare et par uker senere enn lillesøster.
 
Det ble aldri noe av at jeg meldte meg (oss) på babysvømming, tror de startet forrige uke, så da er liksom toget gått. Det er litt vanskelig det der med at de skal være mette og uthvilte husker jeg. Strengt tatt er det jo bare korte øyeblikk de er begge de to tingene på en gang.[;)] Om du har mulighet så er det lurt å væære ute i litt god tid, sånn at du evt. kan amme ham litt like før dere skal ut i bassenget. Når jeg fikk flyttet til dagkurs med storesøster så pleide jeg å trille dit, slik at hun kunne sove på veien. Men det var jo ikke alltid hun sovnet likevel, rart med det, de merker når noe skal skje og mamma gjerne vil de skal sove.[&:]
 
Håper bildene blir fine![:D] Har ikke hørt noe om barnehagebilder her enda, det kommer vel snart (minnes det var nokså tidlig på høsten i fjor).
 
 
Tror de bildene ikke akkurat blir de beste for å si det sånn.. Bildene ble tatt ute, og det var jo kjempe kaldt. Stakkar jenta mi satt og hutret og frøys. Synes det er rart de ikke villle ta de inne altså! Heldigvis har hun iallefall ikke blitt syk. Det var veldig stas når jeg hadde med lille gutt i bhg da.[:D] Han smilte som bare det når han ble tatt bilde av. Er veldig spent på morgendagen. bhg skal skrive sine notater om hvordan de synes det går med jenta mi. Hun skal på 3 års kontroll denne uken i regi av sykehuset. Det er faktisk siste kontrollen hun skal på. Regner med at bhg hadde gitt meg beskjed om det var noe de satt fingeren på, men man kan jo aldri vite.
 
Det ble ingen babysvømming om onsdagen. Kom oss aldri av gårde!![&:] Skikkelig kjedelig altså. Får satse på at det går bedre til onsdag.
 
Jeg måtte en tur til legevakta på fredag. Har fått bronkitt og må gå på antibiotika. Har sikkert litt med at jeg er så sliten for tiden.[&o] Bf har jo flyttet ut. Heldigvis får jeg hjelp av foreldrene mine, men føler meg sliten likvel... Håper også jeg får svar fra NAV snart... Har husleie å betale, og akkurat nå lever jeg kun av barnetrygd!!
 
Hvordan gikk det med notatene fra barnehagen? Og har jenta di vært på 3-årskontrollen enda?
 
Så kjedelig at dere ikke kom dere på babysvømminga. Var det noe spesielt som skjedde? 
 
Håper antibiotikaen tar knekken på bronkitten din. Skjønner godt du er sliten, alene med to små.[&o] Og å være syk i tillegg må jo være veldig tungt. Håper for all del at du snart får innvilget (og ikke minst utbetalt) noe mer å leve av, barnetrygden er jo ingenting å leve av.[:o] Du får ringe og purre på svaret.[;)]
 
I går veide jeg lillesøster igjen, og den siste uka har hun faktisk gått ned i vekt. Bare 15 gram, men likevel... Fikk time hos en turnuslege på helsestasjonen i morgen, blir spennende å høre hva hun sier. Lillesøster virker fortsatt frisk og i orden da, bortsett fra at hun sliter endel med raper som ikke kommer opp av seg selv. Det med å legge henne oftere til brystet måtte jeg kutte ut igjen etter 3 dager, det ble bare så utrolig mye gulp, og bleiene ble faktisk tørrere enn vanlig, så tydeligvis går mindre gjennom "systemet" da.
 
Ble ganske fornøyd med notatene fra barnehagen.. Var i grunnen bare positivt (unntatt pinsettgrepet som visstnok er rett rundt hjørnet). Står at hun er aldersadekvat![;)]
 
Vi skal på 3 års kontrollen i morgen. Så det blir spennende altså!!
 
I dag har vi vært på babysvømming. Den som skulle kjøre meg sist fikk problemer, og da var det for sent å ringe andre. Men i dag var vi altså, og du og du som vi koste oss. Gutten min elsket det! Gleder meg masse til neste gang.[:D]
 
Ja, den hersens bronkitten altså! Vil jo ikke slippe taket! Har gått på antibiotika.
Fikk forresten brev fra NAV i dag om at de måtte ha bekreftelse på at vi hadde flyttet fra hverandre og vitner må skrve under. Og de måtte ha kopi av samværs avtalen vår! Det sa hun jeg snakket med ingen ting om da jeg leverte de andre papirene..[:o] Hadde hun nevnt det for meg hadde jeg jo fått ordnet det for lenge siden...
 
Hvordan gikk det med jenta di i dag???
 
Det virker jo som om jenta di har klart seg godt selv om hun ble født veldig tidlig.[:)] Lykke til på 3-årskontrollen i morgen, det går nok supert tenker jeg![:D]

Turnuslegen vi var hos i dag syntes lillesøster så frisk og fin ut, også klemte hun på magen hennes og det var ingenting som gjorde vondt. Hun ville likevel henvise oss til sykehuset siden de har lav terskel for dette når spedbarn ikke legger på seg, men hun mente jeg ikke trengte å bekymre meg i hvertfall.

De siste dagene har storesøster vært så "grei" å ha med å gjøre, og da har vi kost oss skikkelig på morgenen før hun skal i barnehagen (ellers har det ofte vært litt "kamp" for å komme igjennom stell og frokost[&:]). Det går også mye bedre med henne og lillesøster, det er nå veldig tydelig at de setter pris på hverandre, det er så koselig å se på.[:)] Må selvsagt fortsatt følge godt med, for plutselig er hun "slem" mot lillesøster (kose-kose-kose-kose-kose-SLÅ!-kose-kose-kose-SLÅ, man vet aldri liksom[:o]), men jeg føler i hvertfall at ting går rette veien nå. Det er så gøy å se storesøster stå og fortelle ting til lillesøster, og lillesøster ler godt av storesøster når hun "klovner" for henne.[8D]
 
Håper virkelig du snart får orden på det økonomiske, må jo være en ekstra belastning å gå og tenke på dette.[>:]
 
Det gikk kjempe fint på kontrollen! Hun fikk mer enn godkjent![:D] Fikk så mange positive tilbakemeldinger, som feks. at hun gjorde ting de aldri hadde sett der før. Det var ingen ting som tilsa at hun var født fortidlig (bortsett fra at hun er lita) Og de sa også at det var så gøy å se at det kunne gå så bra med en som var født SÅ fortidlig...[;)]
 
Dette var den siste kontrollen hun skulle på, hvis de ikke finner ut at de skal ta inn 5 åringer også. Nå er det kun sykehuslegen i slutten av mnd vi skal til, så er hun ferdig. Litt vemodig og rart. Heldigvis har jeg mulighet til å kontakte sykepleieren som har prosjektet når som helst om det er noe jeg lurer på. Hun er fantastisk![:)]
 
Godt å høre at du ikke trengte å bekymre deg da, man gjør det automatisk når barna går ned i vekt! Håper det ikke er så lenge til dere får time på sykehuset.
 
Lillebror ler også godt å storesøster her. Og det er ingen som får han til å le så godt som hun gjør.[:D] Men som du også skriver må jeg passe på hele tiden. For i det ene øyeblikket er hun kjempe snill og skal hjelpe til og kose, så i det neste så stenger hun han når han skal krabbe, gir han leker for så å dra de ut av handa hans osv. Skjønner ikke hvorfor hun ikke bare kan la han være i fred når han krabber rundt..[8|]
 
Det høres jo ut som en skikkelig solskinnshistorie med jenta di ja.[:D] Kan tenke meg du er skikkelig stolt av henne![:)]
 
Har fått time på sykehuset til lillesøster, men ikke før den 7. okt. Skal på 5-månederskontroll på HS den 1. okt., så da får jeg jo en indikasjon på hvordan hun ligger an, tror ikke jeg reiser og veier mer før det nå, så lenge hun virker frisk og rask og fin.
 
Her om dagen forsvant den siste "trygge" plassen for lillesøster. Storesøster klatret opp i lekegrinda![:o] Og når hun først turte så var det visst ikke noe problem, så hun kommer seg oppi der på et blunk.[&:] Den beskytter jo fortsatt litt mot å bli overkjørt av en 3-hjulssykkel f.eks. da, så litt nytteverdi har den jo fortsatt.[;)]
 
Om tirsdagen var jeg med jenta mi til tannlegen. Rutinemessig 3 års kontroll. Da tannlegen hørte at hun var født såpass tidlig, trodde hun ikke at hun hadde fått alle tennene som var normalt for den alderen, men det har hun visst fått![:)] 10 oppe og 10 nede.
 
I går ringte jeg til Riksen.. I brevet jeg fikk i mai sto det at gutten min skulle bli UNDERSØKT i løpet av 4 mndr. Ikke få innkallelse som jeg hadde trodd. Og nå har det altså gått 4 mndr og jeg har ikke fått innkallelse engang.[:@][:@] Hun jeg ringte til sa jeg måtte ringe til person... et eller annet. Men de hadde kun tlf tid fra 12-14. Skal vedde på at når jeg ringer i dag, er det bare opptatt![&:] 
 
Nå er det fullt av bagger og sekker i stua. Vi er klare for hyttetur![;)] Skal bli deilig å komme seg vekk å "slappe" av på hytta. Blir der til søndag!
 
Kos deg masse i helgen![:D]
 
Så bra, da er tennene "talt opp" og funnet i orden![:D] Gikk det ellers greit hos tannlegen da? Med gaping og sånn tenker jeg på.[;)]

Nå har du forhåpentligvis fått svar ang. undersøkelsen på Riksen... Oppdater meg når du får tid, da!

Håper dere får en riktig koselig hyttetur![:)] Er det bare du og barna, eller reiser dere sammen med noen? Jeg skal være hjemme alene med begge jentene hele helgen, det blir første gang jeg er så lenge alene med dem. Gruer meg litt egentlig. Altså, det kommer sikkert til å gå bra, men det blir nok slitsomt, og ingen mulighet for avslapning og å få gjort "mine ting". Tør jo knapt å gå på toalettet jeg, fordi jeg er så redd storesøster skal gjøre lillesøster noe.[&:] Vi får prøve å finne på noe tror jeg, komme oss litt ut av huset, selv om det er litt stress med begge to.
 
Forresten, nå har vi rundet 600 innlegg i denne tråden, så vi har jo ikke blitt helt "stille" selv om vi begge er ferdige med svangerskapene.[;)]
 
Har fått snakket med Riksen etter mye om og men... De sa jeg måtte regne med lang ventetid, men da jeg snakket med de fant de en ledig plass til oss i November. Deilig å endelig ha en dato å gå utifra!
 
I dag har jeg vært med jenta mi til legen. Og vi snakket om spisesituasjonen hennes. Hun er nå 91 cm og veier litt over 11 kg. Legen er ikke bekymret i det hele tatt, for hun følger fint sin egen kurve. Selv om hun er lita. Det er jo betryggende å høre.[;)] Skal begynne å gi henne laktulose nå, siden hun har problemer med avføringen. Forrige uke kom hun på do kun EN gang!!![:o]
 
Jeg og barna reiser alltid sammen med foreldrene mine. Og så har en del tanter og onkler, mine besteforeldre hytter i nærheten, så vi er mange som samles der. Kjempe koselig.[;)]
 
Hvordan gikk det å være alene med jentene dine?
 
Kjedelig å gå og vente.[&o] Men november kommer jo stadig nærmere, heldigvis.[;)]
 
En avføring i uka hørtes veldig sjelden ut ja. Uff, stakkars, da har hun det vel vondt? Lillesøster her går stadig sjeldnere "på do", nå siste gang var det 8-9 dager i mellom. Nå regnes det jo ikke som noe unormalt når de får morsmelk, men når det først kommer så kommer det MASSE, i går var det to bleier rett etterhverandre, første var full opp til livet og over kanten, den andre var bare full på innsiden. Men det blir jo ikke hardt for henne da, selvsagt. Håper laktulosen hjelper for jenta di.[:)]
 
Det gikk i grunnen fint å være alene med jentene i helga. Lillesøster var rolig, "snill" og "selvstendig", så storesøster fikk masse oppmerksomhet, og vi koste oss egentlig veldig (bakte muffins sammen bl.a.). Men det virker som om hun likevel ble mer sjalu av å være sammen med bare meg og lillesøster, for hun var veldig "etter" lillesøster med slag, spark, lugging, kloring etc.[:(] I går så jeg hun dyttet et annet barn i barnehagen i det jeg skulle gå, og i dag hadde sambo fått beskjed om at hun hadde sittet i "skammestolen" to ganger, fordi hun hadde slått og sparket andre barn.[:o] Hun har alltid vært veldig "grei" i barnehagen, så dette er liksom et sjokk... Jeg lurer på om det kan ha sammenheng med sjalusien?[8|]
 
I morgen har jeg fullt program. Har tenkt å være med på en trilletur i regi av barnas turlag, også skal først lillesøster på 5 månederskontroll, og etterpå skal storesøster på 2,5 års-kontroll. Det blir mye frem og tilbake og hit og dit.[8D][&o] Litt dumt at de fikk kontroll på samme dag egentlig, for det blir så travelt i mellom timene deres at jeg bare må hente storesøster i barnehagen, også må lillesøster være med på kontrollen. Hadde i utgangspunktet ønsket å prøve å få barnevakt til lillesøster den stunden, slik at storesøster og jeg kunne reist alene til helsestasjonen.
 
Etter at jenta mi begynte med duphlac har det virkelig hjulpet på. Men synes det er trasig at hun må være avhengig av lactulose for å komme daglig på do![&o] Heldigvis er dette ikke skadelig for henne.
 
Gikk det greit på kontrollene? Jeg var på 8 mndrs kontroll med gutten min, og han er nå 70 cm og 7960g. Vi hadde ei annen helsesøster for vår faste var syk. Hun lurte på om jeg hadde sett om gutten min skjelte, og det har jeg gjort noen ganger. Da hun hørte det ville hun at jeg skulle ta han med til øyenlege. Synes dette er litt merkelig, for jeg trodde ikke at synet festet seg helt før de var rundt 1 år. Men, det er jo selvfølgelig greit å få sjekket det opp. Synes ikke han skjeler noe urovekkende uvanlig...
 
Storesøster skal også til øyenlege (3 årskontroll pga prematuritet) så da håper jeg de kan få på samme tidspunkt![;)]
 
Back
Topp