oppfølging ved ny graviditet

Det er innendørs storesøster har lært seg å sykle på 3-hjulssykkelen. Vi har det åpent sånn at hun kan sykle rundt og rundt. Det er mye enklere å sykle inne på flatt gulv enn utendørs, hvor det som regel heller bittelitt en eller annen vei. Hun fikk sykkelen til 2-årsdagen. I begynnelsen var hun nok litt "sint" på den, for det var ikke så lett som hun trodde, men etter litt øving klarte hun å komme seg fremover med beina i bakken. Og så, etterhvert klarte hun å bruke pedalene også. Mulig sambo viste henne litt hvordan hun skulle gjøre, men jeg tror ikke egentlig han hjalp henne så mye, man må vel på en måte bare erfare det selv tror jeg. Hun har sikkert sett andre sykle i barnehagen.
 
Så flink jenta di er som sier i fra når hun må på do![:D] Nå vet ikke jeg om jenta mi regnes som prematur i så henseende, i og med at hun er født bare 5 uker for tidlig, men hun er ikke interessert i bleieslutt eller å tisse på potte. Dvs., hun kan sette seg på potta, men sitter bare et nanosekund, så det kommer jo aldri noe der.[8D] Det har hendt et par ganger at hun har tisset på badegulvet når hun har vært naken, da har hun blitt lei seg, selv om vi alltid har gitt inntrykk av at det ikke gjør noe, at det bare er å tørke opp osv, men tydelig at hun skjønner at det er "feil". Og de første par gangene vi tok henne fra badebalja og satte henne på gulvet (i stedenfor å legge henne rett på stellebordet) så ble hun helt hysterisk og skrek "tissa", fordi det rant vann nedover beina hennes. Så mye tyder på at hun ikke har helt kontroll. Vi får bare ta tiden til hjelp, jeg vil ikke mase på henne.[:)]
 
Det er synd det ikke er mulighet for å sykle inne her altså, eller.. jeg kan jo flytte litt på møblene når hun øver..[;)] Hun blir fort lei når hun ikke får det til da, så det kan fort blir litt tungvint i lengden..
 
I kveld har jeg pakket barnehagesekken for 1 gang[&o]. Huff, synes det er litt vemodig jeg altså.. hun blir så stor!![;)] Blir spennende å se hva som skjer i morgen. Regner med at det ikke blir full dag i.o.m det er første dagen. Skal bli godt å komme i gang med rutiner og sånn. Og så gleder jeg meg også til å ha litt kvalitetstid med gutten min. Og så kanskje jeg endelig får mulighet til å gjøre noe her hjemme også nå! he he[8D] Er ikke til å komme bort i fra at frøkna mi er ei lita rotekopp!!
 
Hvor lenge var dere med jenta deres i barnehagen?
 
Ja, det er jo enklere å få trent på sykling hvis det bare er å hive seg på sykkelen akkurat når man selv vil.[8D]
 
Jeg skjønner godt at det er litt vemodig å pakke barnehagesekken for første gang ja. Synes det var rart da den lille "babyen" min skulle begyne i barnehage jeg også. Men "stor" synes jeg hun har blitt først nå litt senere, spesielt etter at lillesøster ble født kanskje. Men også fordi hun vokser masse for tiden (har vel gjort det hele tiden, egentlig), og språket utvikler seg masse osv.
 
Du får nok litt roligere dager fremover kan jeg tenke meg, så du får sikkert kost og lekt mer med lillebror. Og ja, kjenner til at det blir endel rot med 2-3 åringer. Men jeg tror ikke du bør ha altfor store forventninger om alt det andre du skal få gjort hjemme... Her går i hvertfall endel tid før vi kommer oss ut av huset og jeg får levert storesøster i barnehagen og kommet hjem igjen. Også er det jo mating og stelling og kosing og "trening" med babyen, synes egentlig dagen går i ett, rekker ikke alltid så mye. Det varierer litt fra dag til dag da, hvor mye lillesøster sover f.eks., men de siste dagene har hun sovet litt lite, og i dag har hun vært skikkelig selskapssyk i tillegg.[;)] Jeg prøver å være litt flink til å handle inn sånn at jeg ikke MÅ på butikken hver eneste dag i det minste, for da går det så mye tid, og det blir gjerne tull med sovingen til lillesøster.
 
Vi hadde 3 innkjøringsdager i barnehagen med storesøster. 1. dag var det vel noen timer, husker ikke akkurat hvor lenge, for det var sambo som var der med henne den dagen (jeg syntes det var ille at jeg ikke fikk vært med henne første dag, men jeg var borte i jobbsammenheng den dagen[:(]). 2. dag var jeg der med henne littpå morgenen, så var hun der alene noen timer, med avtale om at de kunne ringe meg ved behov. 3. dagen var hun der egentlig alene som en helt vanlig barnehagedag (kanskje litt kortere enn vanlig), men jeg var tilgjengelig sånn i tilfelle. Husker det var veldig rart (og litt deilig[;)]) å være hjemme helt alene i så mange timer. Fikk gjort SÅ masse hjemme, pusset vinduer osv.
 
Det gikk igrunn veldig bra i barnehagen![;)] Vel... først var det veldig flaut og da ville hun bare hjem. Men da alle gikk ut, da ble det moro å leke og  hun ville ikke hjem da vi skulle dra![:D] Men det er en skummel tanke at det ikke lenger er jeg som skal passe på henne. Hun og lillebror er jo det mest dyrebare jeg har.. Tenker tanker som passer de godt nok på henne? Er de andre barna slemme med henne? Passer de at hun kommer på do? Får hun i seg mat? osv.. huff, mye å tenke på for en vordende barnehage mamma.[:o][;)]  Jenta mi skal tilbake i morgen, og da skal jeg avtale med hun ene som jobber der at vi skal ringes for å høre hvordan det går!
 
Har heldigvis bare hørt skryt om den barnahagen, selv om jeg synes den så ut som et "bomberom" da vi var der på omvisning. Da jeg snakket med daglig leder der nevnet hun noe om prematur greier hun skulle på, som hun trodde kom til å bli interessant for meg og sambo. Hun visste ikke så mye om det foreløpig, så det blir spennende å se hva det går ut på.
 
I helgen har vi vært på hytta igjen, og i dag var vi å badet i badelandet her. Ser veldig forskjell på jenta mi. Hun som i sommer så vidt turde å stikke tåa si i vannet har nå blitt skikkelig tøff.[:D]
 
ORIGINAL: juligutt

Fødte min tredje og fikk spesiell oppfølging etter svangerskapsforgiftning på to første og ble satt i gang før tiden på begge to...mens tredjemann kan kom ut en uke før tiden og hadde null symptomer på svangerskapsforgiftelse på 3...men gikk til jevnlige kontroll pga bakgrunnen min... etter uke 30, fikk jeg ultralyd kontroll hver andre uke....

 
Hvor tidlig kom dine 2 første?
 
ORIGINAL: Cassandra

Det gikk igrunn veldig bra i barnehagen![;)] Vel... først var det veldig flaut og da ville hun bare hjem. Men da alle gikk ut, da ble det moro å leke og  hun ville ikke hjem da vi skulle dra![:D] Men det er en skummel tanke at det ikke lenger er jeg som skal passe på henne. Hun og lillebror er jo det mest dyrebare jeg har.. Tenker tanker som passer de godt nok på henne? Er de andre barna slemme med henne? Passer de at hun kommer på do? Får hun i seg mat? osv.. huff, mye å tenke på for en vordende barnehage mamma.[:o][;)]  Jenta mi skal tilbake i morgen, og da skal jeg avtale med hun ene som jobber der at vi skal ringes for å høre hvordan det går!

 
Jeg hadde det på akkurat samme måten da jenta mi begynte i barnehagen i fjor sommer. Ikke akkurat det med maten og toalettbesøkene da, men ellers det samme som du skriver. Lurte hele tiden på om hun hadde det bra, og om hun kom til å skade seg eller noe.[&:] Heldigvis går dette over etterhvert, nå bekymrer jeg meg sjelden for henne. Altså, det støkker fortsatt i meg hvis telefonen ringer og jeg ser det er fra barnehagen, men så langt har det aldri vært noe alvorlig.[:)]
 
Jenta di kommer sikkert til å få det kjempefint i barmehagen![:D]
 
I går hadde vi barndåp. Vi var 17 til bords + dåpsbarnet. Har derfor hatt endel å ordne med i det siste, og jeg var nokså sliten innen dagen i går var over, men det ble vellykket, så nå er jeg bare glad alt er over. Har litt vasking igjen her før alt er ved det "normale", men tar det med ro nå, sitter akkurat og koser meg med kaffe og kakerester.[8D] 
 
Så i tiden fremover skal jeg og lillesøster for det meste bare kose oss her hjemme, eller kanskje trille noen turer etc.[:)]
 
GRATULERER MED VEL OVERSTÅTT DÅP![;)]
 
I dag har jenta mi altså vært alene i barnehagen for første gang. Hadde forklart henne på forhånd at mamma ikke kunne være der hele tiden. Da vi kom satte vi oss ned og lekte med litt lege, da hun så kjekt sier: skulle du ikke dra, eller? he he da var det jo bare for meg å fordufte. Jeg synes det var grusomt å gå ut derfra, følte meg som verdens verste mamma som bare forlot ungen sin. Men jenta mi gadd ikke å snu seg etter meg engang. Sto litt utenfor døren for å høre om hun kom løpende etter meg, men neida. Da jeg kom ut i bilen bare gråt jeg. Huff, for en fæl følelse. Følte meg så slem som bare reiser fra henne. Har gått og tenkt på henne i hele dag, og ringte et par ganger til bh. Alt gikk supert. Hun hadde vært flink til å spise og lekte med de andre. Kan ikke beskrive hvor godt det var å høre altså. Så det har vært en dag med mange følelser.... dårlig samvittighet, men dog utrolig stolt av henne.[:)] Lille jenta mi har blitt SÅ stor!!
 
I oktober skal jeg være med daglig leder på kurs om prematurbarn. Det kan bli spennende å se hva det går ut på.[;)]
 
Jeg gleder meg også til å kose meg med lillebror, og gå turer. For turer har det ikke blitt mye av når storesøster er hjemme.  I dag fikk jeg også beskjed at vi har fått plass i babysvømmingen. Hvor lenge varte det da dere gikk der? Hun sa de pleide å ha 30 min der.
 
Så fint at det gikk bra å være alene i barnehagen![:D] Det er nok ofte slik at det er verst for mor... Jeg skjønner hvordan du har det altså, men som sagt, det går over, du får det snart bedre du også.[:)] Du får prøve å tenke på at hun har veldig godt av det, det er fint for henne å være sammen med de andre barna. Det at hun spiste godt er vel et kjempefint bevis på nettop det?[;)] 
 
Du får fortelle om hvordan det kurset er når du har vært der!
 
Det er noe helt annet å være alene med bare babyen ja, enn å ha et eldre søsken som krever oppmerksomhet. Her er det i hvertfall sånn at når storesøster er hjemme (i hvertfall når jeg er alene med dem), blir lillesøster liggende mye alene, for storesøster krever alle oppmerksomheten. Godt å ha noen timer hver dag alene med babyen så man kan bli skikkelig kjent og kose seg sammen osv. Dessuten er det jo lettere å få gjort det man skal, både hjemme og ute (ærender og sånt), selv om babyer også selvsagt tar tid og krever oppmerksomhet.
 
Jeg storkoser meg i hvertfall nå som lillesøster har blitt så enkel og ha med å gjøre! Og nå som sommerferien og dåpen er overstått er det ikke så mye på programmet fremover, så nå skal vi ta livet med ro, kose oss hjemme og trille turer når været er fint![:)]
 
Jeg tror babysvømmingen var ca. 30 minutter her også. Ikke lengre i hvertfall. Hun som ledet kurset sa at de minste ikke orket mer. Når begynner dere?
 
Huff, er litt lei meg akkurat nå. Sambo og jeg har funnet ut at det er best at vi flytter fra hverandre en stund. Det har ligget i kortene ganske lenge, men det er så grusomt når det først skjer.[:(] Har veldig vondt av ungene mine, men sånn det er nå ser de jo nesten aldri pappan sin likevel. Kanskje dette er måten å redde forholdet vårt på. Har aldri tenkt tanken på at jeg skulle bli alenemor (selv om jeg har følt det sånn ganske lenge). Alle venninne mine er godt gifte med barn. Så føler meg ganske alene.[:(]
 
Måtte bare få ut litt frustrasjon...
 
Det med spisinga i barnehagen bør være en god indikasjon på at jenta mi liker seg der ja. Synes faktisk hun har fått bedre matlyst etter at hun begynte der. I dag til frokost spurte hun om mere mat, og det er noe hun aldri pleier å gjøre!
 
Vi begynner med baby svømmekurset i begynnelsen av september tror jeg. Det ble visst utsatt 1 uke. De skulle ringe tilbake med mere info senere.
 
Nei, så trist at dere skal flytte fra hverandre. Skjønner godt at du er lei deg.[:(] Du har vel mye å tenke på du nå da, både av praktiske ting og følelsesmessig.[&o] Det kan ikke være lett når dere har to små barn heller.[:(]
 
Det er ikke lett når man har små barn nei![&o] Men får håpe det ordner seg til det beste!
 
Jenta mi har vært i barnehagen i dag også, og da jeg skulle hente henne ble hun lei seg. Hun ville ikke hjem![;)] Det virker også som hun har fått mye bedre matlyst etter at hun begynte der! (nesten som jeg har dårlig samvittighet for at jeg ikke lot henne begynne tidligere.)
 
Når dere var på babysvømming, var det på dagtid? Jeg var sikker på at vi skulle på kvelden, men fikk mail i går at det skulle være en gang mellom 10 og 13!
 
Ja, jeg håper inderlig alt ordner seg til det beste for dere.[:)]
 
Ikke ha dårlig samvittighet overfor jenta di du! Hun har nok hatt det supert sammen med mamma frem til nå, og heretter skal hun ha det supert i barnehagen![:D] Det er jo fint å kunne være sammen med barna litt lengre enn hva de fleste av oss kan (som regel maks et år), men når de først har begynt i barnehage, da blir de liksom "barnehagebarn", det er på en måte ingen vei tilbake når de først har blitt vant til aktivitetsnivået der, da blir det for kjedelig å være hjemme, særlig siden de fleste jo ikke har så mange hjemmeværende barn i nabolaget.
 
Vi begynte først på et babysvømmekurs som var på ettermiddagen, for vi tenkte at det var hyggelig at vi kunne dra alle tre. Men eldste jenta vår var så grinete på ettermiddagen og kvelden (skjønner ikke egentlig at vi ikke tenkte på det på forhånd[8|]), så det ble ingen stor suksess, det endte etterhvert med at vi gikk opp av bassenget igjen etter 5-10 minutter, fordi hun gråt sånn.[&:] Etterhvert fikk vi byttet til et kurs på dagtid, dvs. det var ingen ledig plass, men kurslederen sa at det som regel var noen som ikke møtte, så vi kunne møte opp og bli med dersom det ikke ble fulltallig. Vi fikk være med hver gang vi møtte opp, og det gikk mye bedre på dagtid, men babysvømming var ikke det helt store for henne, så vi meldte oss ikke på flere kurs. Det var også litt fordi neste runde startet oppunder jul, og runden etter der igjen ble slik at jeg skulle begynne å jobbe igjen før kurset var avsluttet.  
 
Hmmm... det er nesten så jeg fikk litt lyst til å melde oss på babysvømming likevel nå. Jo mer jeg tenker på det, jo mer lyst får jeg. Måtte sjekke nettsidene til badet her, og dersom de er oppdatert så er det ledige plasser på kursene som starter om to uker.
 
Får tenke litt til på det da![;)] Det blir i såfall formiddagskurs på oss denne gangen, for man kan ikke ha med eldre søsken dit tror jeg.
 
he he håper det er ledig plass på babysvømminga da. Her ble det utsatt 1 uke pga for få påmeldte. Men jeg regner med at du synes det blir litt langt å kjøre hit for 30 min med babysvømming...[8D]
 
Nå begynner heldigvis jenta mi å bli "varm i trøya" i barnehagen. Hun har vært veldig beskjeden de første dagene, men nå har snakketøyet kommet i orden igjen. he he De sa hun var veldig omtenksom, for det var ei jente der som var veldig lei seg og da hadde hun trøstet henne flere ganger. Det er heller ikke lenge til hun er ferdig med bleier sier de! jippi. (egentlig skulle hun ikke vært 3 år enda[:)])
 
Men, selv om hun koser seg i barnehagen virker hun veldig sliten når hun kommer hjem. Er skikkelig sutrete og ALT er galt. Hun er der ikke lenge om gangen. Rundt 5 timer. Synes ikke hun kan være så mye mindre, eller så går hun glipp av så masse. Håper virkelig ikke dette vedvarer, for det er utrolig slitsomt.
 
Følger du med på OL da? Fytti, så spennende det var med håndballkampen i dag...[;)]
 
Det blir litt langt å kjøre ja, for jeg triller vel til Østfoldbadet på 15 minutter.[;)] For to år siden var det bare såvidt vi fikk plass, og alle kursene var fulle, men jeg vet jo ikke om det er det samme nå.
 
Jenta mi var også veldig sliten, trøtt og grinete på ettermiddag/kveld den første tiden etter at hun begynte i barnehagen. Det gikk over ja, jeg husker ikke hvor lang tid det tok, men det er jo mulig hu justerte det litt med soving etterhver også, i hvertfall begynte hun med en lang lur på dagen (mot to korte tidligere) etter at hun begynte i barnehagen. Men hun var jo yngre enn jenta di er nå. Og nå er jenta vår trøtt og grinete på ettermiddag/kveld igjen, for hun har sluttet å sove på dagen nå i sommer. Det er nok en overgang både for din og min jente tenker jeg, også går det seg vel snart til![:)]
 
Jeg har ikke fulgt med sånn veldig godt på OL, har ikke sjekket "programmet" liksom, så jeg ser på hvis jeg tilfeldigvis kommer borti noe "norskt". Har jo vært så opptatt med den barndåpen jeg, så har hatt lite tid til å titte på tv. Men nå er jo dåpen over, og kampen i dag så jeg ja, den var spennende! Når er finalen? Den må jeg jo prøve å få med meg!
 
Da tok det sånn ca 1 uke etter at jenta mi begynte i barnehagen, så har hun blitt forkjøla![:'(] [:'(] Var i grunnen forberedt på det da, men utrolig kjipt likevel. Synes også gutten min begynner å bli litt surklete i brystet. Så du kan si det sånn, jeg går en nesten sikker søvnløs natt i møte![X(] 
 
Får håpe det samme skjer med jenta mi som med jenta di, at det justeres etterhvert. For det er utrolig slitsomt sånn som det er nå. Gutten min er også utrolig grinete til tider... Så, når den ene er ferdig så begynner den andre..
 
Håndball finalen starter kl: 09:45 i morgen. Men det er en del andre nordmenn i ilden i morgen også. Hvis du orker å stå opp i 3 tiden i natt[8D] får du med det Nina Solheim i Taek-won-doe og Gunn Rita Dahle Flesjå i terrengsykling![:D][:D] Og så kommer jo Eirik V. Larsen i padling og Andreas Thorkildsen i spydfinalen på dagen.[;)][;)] Mye å glede seg til med andre ord. (burde i grunnen legge meg nå jeg ser jeg he he)
 
He-he, nei, jeg står IKKE opp kl 3 om natta for å se på sport altså. Hvis begge barna er snille og greie og sover så holder jeg meg i senga også.[:)] Men jeg fikk sjekket ut når håndballfinalen, så DEN har jeg tenkt å få med meg. I den grad man får med seg noe her i huset da, storesøster er ganske skravlete for tiden.[8D]
 
Jenta mi ble også forkjølt like etter at hun begynte i barnehagen (begynte 1. juni), hosten hang i til godt uti ferien husker jeg, også ble hun forkjølt på nytt like etter oppstart etter ferien. Også gikk det litt slag i slag en stund ja, men nå er det (bank-i-bordet) en god stund siden hun har vært dårlig. Så det virker som om det er sant som det sies, at de blir immune etter en stund.
 
Jenta di tilpasser seg helt sikkert det nye livet etterhvert hun også. Men det kan jo hende at hun f.eks. bør legge seg litt tidligere en periode hvis hun er sliten? Skjønner godt at du blir sliten altså, sure, trøtte og grinete barn er et mareritt![:'(] Og to sånne er helt grusomt![:@] Lillesøster her har jo blitt så enkel å ha med å gjøre etter at kolikken forsvant, men i går, mens jeg holdt på med middagen, så begynte hun plutselig å skrike. Sambo prøvde så godt han kunne å roe henne, men hun har visst blitt litt mammadalt.[&:] Og storesøster var nok både sliten og sulten, så hun stemte like godt i med høylydt gråt hun også.[&o] Uff, barnegråt er ille, synes jeg, blir helt satt ut jeg da. Så det er viktig å holde jentene gla', da fungerer familielivet mye bedre![:)]
 
I kveld har jeg skrevet litt i babyboken til lillesøster, bl.a. fra dåpen, gaver etc. Så kunne jeg endelig få ryddet bort dåpsgavene, måtte la dem stå fremme til de var "notert", og storesøster klarer selvsagt ikke å holde fingrene unne alt det spennende![8D]
 
Har prøvd å legge henne tidligere på kvelden, men nå er hun inne i en periode hvor hun ikke vil legge seg. Bare haler ut tiden og kommer opp igjen når jeg har lagt henne. Men som jeg har skrevet tidligere er lillebror ganske sutrete på kvelden så det er nok ikke så lett for henne å få sove når hun hører han![&o]
 
Jenta mi har vært i barnehagen i dag.Var litt usikker på om jeg skulle ta henne med siden hun har vært dårlig i helgen. Har skikkelig hes stemme nå og nesa renner litt, men hun har ikke hatt feber. Ringte med de for sikkerhets skyld siden jeg ikke vet hvordan reglene for det er, og de sa det var bare til å komme. Måtte ringe dit 2 ganger for å høre hvordan det gikk, for hun ville ikke at jeg skulle dra i dag. Heldigvis gråt hun ikke, da vet jeg søren meg ikke hva jeg hadde gjort.
 
Så flink du er som har skrevet i barneboken. Har skrevet litt jeg også, men nå er det lenge siden. Med storesøster fikk jeg laget fotoalbum, men nå strekker neimen ikke tiden til føler jeg!
 
Nei, det er ikke lett det der med å finne riktig tidspunkt å legge på. Det har vært "trøbbel" med leggingen av lillesøster et par kvelder nå (legger egentlig begge kl 19), i går var hun helt umulig, bare gråt, så det endte til slutt med at vi la henne i vogna og rugget henne i søvn. Så i kveld la jeg henne kl 1830, og da gikk det supert, så antagelig har hun vært litt overtrøtt de forrige dagene. Hun har sovet ganske mye i dag også, så det er nok noe i uttrykket "søvn avler søvn".
 
Ang. syke barn og barnehage så er det viktigste hvordan allmenntilstanden er. Selvsagt må de være hjemme hvis de har feber, oppkast, diare osv. også, men "bare" snørr er ingen fare, du kommer nok til å se mye grønn snørr i månedene som kommer.[8D] Med storesøster opplevde jeg i vinter at hun hadde vært syk, også var hun helt umulig mot meg en morgen da jeg egentlig hadde tenkt at hun skulle tilbake i barnehagen. Jeg ble derfor litt usikker, kanskje hun ikke var helt bra likevel? Men tenkte at vi prøver, så jeg ba dem kontakte meg om hun ikke var i form. Og det hadde gått helt supert, hun hadde vært SÅ blid og fornøyd i barnehagen.[:D] Var vel bare lei av den gravide, hormonelle og irritable mamma'n sin kanskje...[&:]
 
Jeg har ikke limt inn bilder i bøkene til jentene enda da.[&o] Får ta meg sammen snart. Men takkekortene for dåpsgavene er sendt.[:D]
 
Når du legger lillesøster kl 19, sover hun da helt til morgenen etter?

Før la jeg lillebror rundt 22:30 om kvelden, men nå har det heldigvis kommet ned til 20:30. Og han sover til dagen etter. Vi var på helsestasjonen i dag, nå er han 7,7 kg. Var på legekontroll også, og alt var bra. (bortsett fra hypospadien da) Legen sa at graden han hadde lå midt på treet, og at jeg kunne forberede meg på flere operasjoner![:(] Håper bare jeg får den innkallelsen snart, er så lei av å vente...

I dag har jeg vært med storesøster på turning. (mor og barn) Kjempe gøy, men merker at det er leeeenge siden jeg har trent. he he Helsesøster forberedte meg på at det kunne tenkes at jenta mi ikke hadde noen utbytte av turninga fordi hun var så sliten etter barnehagen. Men det merket jeg ingen ting til. Varte bare i 45 min, og startet kl 16:30. Greit tidspunkt igrunn, er redd hun hadde blitt mye mer trøtt og sliten om det begynte senere.
 
Nå må jeg se og pakke, skal til hytta i helgen. Blir deilig å komme vekk litt.
 
Back
Topp