Oppfølging i neste svangerskap

Ho sa ho skreiv det i journalen, sa ho. Men ikkje kjempeviktig, ordnar det privat sjølv om det ikkje går igjennom..ein tusenlapp for ro i sjela skal eg stå i..:happy:
Ikke sant.
Men satser på du heller kan bruke den på en ekstra UL senere
 
Veit at helsevesenet ikkje gir noko oppfølging før ein har klassifisert som habituell abort (tre på rad). Har sjølv hatt "berre" 1, MA 10+1, med påfølgande med.abort (ukomplisert).

Min case er heilt sikkert dagligdags i gynekologi-verden, og oddsa skal vere minst like gode som nokon andre sine ved neste graviditet, osv osv. Men eg kjenner at når den tid kjem vil eg GJERNE ha ein sjekk ekstra før 12 veker..

Kva tenker dåke andre som har mista? Eg betalar gladelig for privat UL, men kortid er dette best/lurast å ta i forløpet..? Redd for å sjå liv tidlig og få for mykje håp, veit jo veldig godt no at dette ikkje er nokon garanti..

Hei!

Selv om man ikke automatisk har "rett" på hjelp og oppfølging før man har hatt 3 aborter (de trenger ikke være på rad), så er det veldig mange leger som tilbyr det uansett.
Vi fikk f.eks hjelp for å bli gravide før vi engang rakk å begynne å prøve, fordi jeg ikke hadde eggløsning av meg selv.

Jeg vil absolutt anbefale tidlig UL, gjerne både i uke 6/7 og uke 12.
Det er vel verdt det! :)
 
Skulle gjerne hatt ul minst hver morgen, ja! :D Men.. Det er ikke stort vi får gjort bortsett fra å leve sunt og ta folat og så har spiren det bedre i magen til en rolig og lykkelig mor :) Masse lykke til! Man er visst ekstra fruktbar etter en sa (stemte for meg) :)

Viktig det du sier der om folat!
Husk at det skal tas hele svangerskapet og ammeperioden! :)
 
Hei!

Selv om man ikke automatisk har "rett" på hjelp og oppfølging før man har hatt 3 aborter (de trenger ikke være på rad), så er det veldig mange leger som tilbyr det uansett.
Vi fikk f.eks hjelp for å bli gravide før vi engang rakk å begynne å prøve, fordi jeg ikke hadde eggløsning av meg selv.

Jeg vil absolutt anbefale tidlig UL, gjerne både i uke 6/7 og uke 12.
Det er vel verdt det! :)

Håpar å få det ja, men tek det ikkje som noko sjølsagt. Skjønnar jo etterkvart at det er veeeeldig vanlig det her..rart kor mange som plutselig forteller om sine abortar. Føler nesten eg er blitt inkludert i ein slags klubb..må ha gjennomgått det sjølv for å få tilgang til slik info..
 
Håpar å få det ja, men tek det ikkje som noko sjølsagt. Skjønnar jo etterkvart at det er veeeeldig vanlig det her..rart kor mange som plutselig forteller om sine abortar. Føler nesten eg er blitt inkludert i ein slags klubb..må ha gjennomgått det sjølv for å få tilgang til slik info..

Ja, de fleste kvinner opplever minst én abort, men de fleste vet ikke om at de har hatt det, fordi det som regel skjer så tidlig i forløpet at man tror det er en rar mens, eller ikke merker noen forskjell i det hele tatt.
Håper du er ferdig med din "kvote" nå, og at alt går bra! <3
 
Ja, de fleste kvinner opplever minst én abort, men de fleste vet ikke om at de har hatt det, fordi det som regel skjer så tidlig i forløpet at man tror det er en rar mens, eller ikke merker noen forskjell i det hele tatt.
Håper du er ferdig med din "kvote" nå, og at alt går bra! <3

Føler eg har tatt mi kneik no ja..! Satsar hardt på neste runde :nailbiting: :happy:
 
Etter min første ma fikk jeg ikke tilbud om noen ultralyd. Betalte da gledelig selv for å få bekreftet liv. For meg var det viktig å ta en tul rundt det tidspunktet det hadde stoppet opp sist. Bestilte derfor til uke 7. Men da jeg kom på tul sa han at jeg bare var 6+2...OK tenkte jeg.. fikk nå sett et bankende hjerte... siden det er så dyrt bestilte vi neste tul til uke 9. Vel, 3 uker gikk og når vi kom på tul viste det seg at utviklingen hadde stoppet typ et par dager etter forrige tul.

Det er nå gått over et halvt år siden og lite som har skjedd siden da. Jeg dro til gyn i januar for å snakke om hva jeg kunne gjøre for at det skulle gå bra neste gang. Han tilbydde meg ihvertfall tett oppfølging med flere ultralyder neste gang jeg blir gravid! Det er jeg sjeleglad for. Man kan ikke gjøre noe fra eller til, men nå har jeg gått 3 uker med dødt "foster" inni meg to ganger så da vil jeg heller finne ut av det før enn senere. Jeg tror og det kan være med på å roe meg ned noe som bare er positivt og selve grunnen til at han tilbød meg det i utgangspunktet.
 
Back
Topp