Oppfølging i neste svangerskap

Hulder

Forumet er livet
August 2018
Vårspirene 2021
Veit at helsevesenet ikkje gir noko oppfølging før ein har klassifisert som habituell abort (tre på rad). Har sjølv hatt "berre" 1, MA 10+1, med påfølgande med.abort (ukomplisert).

Min case er heilt sikkert dagligdags i gynekologi-verden, og oddsa skal vere minst like gode som nokon andre sine ved neste graviditet, osv osv. Men eg kjenner at når den tid kjem vil eg GJERNE ha ein sjekk ekstra før 12 veker..

Kva tenker dåke andre som har mista? Eg betalar gladelig for privat UL, men kortid er dette best/lurast å ta i forløpet..? Redd for å sjå liv tidlig og få for mykje håp, veit jo veldig godt no at dette ikkje er nokon garanti..
 
Oddsa mine var 98%, men gjekk skeis allikevel..såe, "det vil helst gå godt" er ikkje like lett å tru på lenger..:nailbiting:
 
jeg fikk beskjed om å vente til uke 8 neste gang. Da skal det være ganske sikkert at hvis hjerte slår så går det veien :)
 
jeg fikk beskjed om å vente til uke 8 neste gang. Da skal det være ganske sikkert at hvis hjerte slår så går det veien :)

Her stoppa fosterutviklinga i 9+1. Så heller mot UL den veka..det er liksom min (mentalt) kritiske overgang..
 
Her stoppa fosterutviklinga i 9+1. Så heller mot UL den veka..det er liksom min (mentalt) kritiske overgang..
Ville ringt med gynekologen og hørt. Evt hørt med fastlegen om du kan henvises til flere tidligere ul neste gang. Begge mine stoppa før uke 8. Den første antagelig allerede før jeg testa positivt utifra str på det som kom ut. Og nr 2 stoppa opp i uke 6. Så jeg skal bite negler til uke 8 neste gang og gå til samme gynekolog....
 
Jeg vet ikke hvor mye du har mulighet til å betale, kan jo fort bli dyrt, men da jeg "bare" hadde mistet en gang, var planen min UL i uke 8 og 12. Men i det svangerskapet fikk jeg mye blødninger, så ble det offentlig oppfølging pga det.
Det skader ikke å spørre legen om en henvisning, men som du nevner er sannsynligheten for avslag stor. :) Lykke til [emoji173]️[emoji173]️
 
Jeg opplevde en MA i desember og er nå gravid igjen. Jeg fikk høre at pga det skulle jeg få en tidlig ultralyd for å få sjekket om alt var som det skulle denne gang. Jeg var til jordmor som sendte henvisning til sykehuset, og jeg har nå fått time til ultralyd 06.juni, uke 9+0 (da det ble oppdaget sist).
Jeg vil anbefale deg å prøve og få en henvisning fra lege eller jordmor :happy:
 
Ville ringt med gynekologen og hørt. Evt hørt med fastlegen om du kan henvises til flere tidligere ul neste gang. Begge mine stoppa før uke 8. Den første antagelig allerede før jeg testa positivt utifra str på det som kom ut. Og nr 2 stoppa opp i uke 6. Så jeg skal bite negler til uke 8 neste gang og gå til samme gynekolog....

Bite negler indeed :dead: Håper å kunne holde meg nokolunde nøytral fram mot ein (forhåpentligvis) positiv UL-opplevelse i veke 10-12..kjenner allerede eit uggent sug i magen ved tanken om å ligge på benken og vente på å få sjå eit bankande hjarte..o_O

Men første steg er vel å bli gravid igjen..:woot:
 
Jeg opplevde en MA i desember og er nå gravid igjen. Jeg fikk høre at pga det skulle jeg få en tidlig ultralyd for å få sjekket om alt var som det skulle denne gang. Jeg var til jordmor som sendte henvisning til sykehuset, og jeg har nå fått time til ultralyd 06.juni, uke 9+0 (da det ble oppdaget sist).
Jeg vil anbefale deg å prøve og få en henvisning fra lege eller jordmor :happy:

Hmmm, ja, kjem vel an på kven ein møter..er jo lov å prøve :angelic: Om ikkje, spytter eg gladelig inn den tusenlappen det kostar å få ein kikk privat..
 
Trist å høre at du mistet. Jeg så et lite foster med bankende hjerte 7+3 og spontanaborterte 9+5, og vil absolutt ha ul rundt uke 9-10 denne gangen :) Tenker kanskje det er greit med ul omtrent der det gikk galt forrige gang, mye for å lette på psyken, at man da forhåpentligvis ser hjerteaksjon der det stoppet opp sist :)
 
Trist å høre at du mistet. Jeg så et lite foster med bankende hjerte 7+3 og spontanaborterte 9+5, og vil absolutt ha ul rundt uke 9-10 denne gangen :) Tenker kanskje det er greit med ul omtrent der det gikk galt forrige gang, mye for å lette på psyken, at man da forhåpentligvis ser hjerteaksjon der det stoppet opp sist :)

Ja, det er vel det eg har landa på også..sjølv om eg først tenkte både 8, 10 og 12. Aller helst ein kvar morgon :angelic: Men no har eg fått eitpar veker med avstand, og litt perspektiv. Det er jo ikkje noko eg får gjort uansett..så trur eg berre får vente, håpe og tru fram til veke 10 iallefall..
 
Ja, det er vel det eg har landa på også..sjølv om eg først tenkte både 8, 10 og 12. Aller helst ein kvar morgon :angelic: Men no har eg fått eitpar veker med avstand, og litt perspektiv. Det er jo ikkje noko eg får gjort uansett..så trur eg berre får vente, håpe og tru fram til veke 10 iallefall..

Skulle gjerne hatt ul minst hver morgen, ja! :D Men.. Det er ikke stort vi får gjort bortsett fra å leve sunt og ta folat og så har spiren det bedre i magen til en rolig og lykkelig mor :) Masse lykke til! Man er visst ekstra fruktbar etter en sa (stemte for meg) :)
 
Skulle gjerne hatt ul minst hver morgen, ja! :D Men.. Det er ikke stort vi får gjort bortsett fra å leve sunt og ta folat og så har spiren det bedre i magen til en rolig og lykkelig mor :) Masse lykke til! Man er visst ekstra fruktbar etter en sa (stemte for meg) :)

Ja, den teorien der lena eg meg hardt på..;) Om ein no berre huskar korleis barn blei til..spypreggis + SA = ufrivillig sølibat o_O
 
Hmmm, ja, kjem vel an på kven ein møter..er jo lov å prøve :angelic: Om ikkje, spytter eg gladelig inn den tusenlappen det kostar å få ein kikk privat..

Jeg fikk høre det av flere jordmødre :happy:
Det skjønner jeg godt!
 
Omkring 8 uker er et av de kritiske tidspunktene i fosterutvikling. Omkring 10 uker kan du se ganske tydelig på UL så ville satset på UL mellom 8-10 uker om jeg bare skulle hatt en.
 
Fikk tidlig ul når jeg gikk gravid med sønnen min siden jeg hadde hatt 2 SA tidligere. Sist jeg ble gravid fikk jeg også det, men hadde SA før jeg rakk det. Nå har jeg hatt 3 SA siden januar og får garantert tul neste gang også, men da ønsker jeg en i uke 10. Klarer uansett ikke å slappe av før da
 
Omkring 8 uker er et av de kritiske tidspunktene i fosterutvikling. Omkring 10 uker kan du se ganske tydelig på UL så ville satset på UL mellom 8-10 uker om jeg bare skulle hatt en.

Ja, lurt å drøye litt. JM ringte idag (hadde ikkje fått med seg att eg mista). Ho meinte det ikkje skulle vere noko problem å få tidlig UL neste gang, sjølv om det er berre for å betrygge. Håpar det stemmer :angelic:
 
Ja, lurt å drøye litt. JM ringte idag (hadde ikkje fått med seg att eg mista). Ho meinte det ikkje skulle vere noko problem å få tidlig UL neste gang, sjølv om det er berre for å betrygge. Håpar det stemmer :angelic:
Får håpe det!
Det hender dessverre at det forsvinner om ikke det står skrevet i journalen.

Gyn sa idag jeg får TUL ved 6-7 uker neste gang.
 
Får håpe det!
Det hender dessverre at det forsvinner om ikke det står skrevet i journalen.

Gyn sa idag jeg får TUL ved 6-7 uker neste gang.

Ho sa ho skreiv det i journalen, sa ho. Men ikkje kjempeviktig, ordnar det privat sjølv om det ikkje går igjennom..ein tusenlapp for ro i sjela skal eg stå i..:happy:
 
Back
Topp