Oppdatering: Amming med brystvorter med sår

chiquitachica

Flørter med forumet
er en skikkelig utfordring... Her måtte jeg til slutt kjøpe ekstra tillegg å gi til lillegutt (spiser MYE!). Men har ikke gitt opp ammingen enda, så store deler av dagen går med til fokus på brysta, og selvfølgelig nok brystvortene... (håndmelking, få til ammestilling, varme omslag/varmeflaske, dusj x flere hver dag, vask m/ NaCl etter hver amming, bruk av brystskjold på natt (og når jeg ammer det ene brystet), lufttørking hele dagen, etc. - + at jeg gruer meg til ammestundene...). Det går imidlertid s a k t e fremover, men ammer nå stort sett litt - eller mye (alt etter smerten der og da) - til hver måltid... Har hatt noen timer på ammepoliklinikk som sikkert nok var litt redningen der og da (forrige uke). Men undrer meg nå over den manglende opplæringen og veiledningen av amming på Barsel før jeg ble utskrevet (2 dager etter fødsel). Jeg trodde jo at dette fungerte fint... at vi fikk det til altså. Men allerede dagen etter jeg ble utskrevet var det krise for å få til å gi pupp. Gosh har vært sinnsykt vondt. Håper bare det verste er tilbakelagt. Nå er krem kjøpt inn, så bare sårene lukker seg litt mer skal det smøres og forebygges!

Skal forresten på Helsestasjonen for å veie i morgen. Hadde hatt fin vektøkning forrige uke, så er litt spent nå hvordan det har gått denne uka :-)

Det har gått noen dager siden dette innlegget ble skrevet og jeg vil nå bare skrive noen linjer igjen om at det faktisk går MYE (!) bedre nå. Utrolig nok har jeg i går og i dag kunnet amme gutten min uten smerter på det venstre brystet og i dag uten smerter på begge brysta, til tross for at det gjenstår litt av det dype såret på det høgre brystet. Renser derfor fortsatt høgre brystvorte i Natriumklorid før brystmelk presses ut.

Må bare si en ting etter denne erfaringen etter fødsel. DETTE (amming etc.) burde vært mer i fokus i forkant av fødsel. For en heldagsjobb det kan bli å jobbe med brystene for å få ammingen på skinner...!!! INGEN har fortalt meg at det kan bli så sinnsykt vondt i flere uker i etterkant (!) av fødselen... (video om amming og ammeteknikk - finnes det?). Bare det å bære Mathias har vært forbundet med smerte og frykt for å komme borti brystvortene...

"Problemet" mitt nå er at den lille gutten min er blitt så godt vandt til at melken renner godt og fort at han suger heller dårlig på brystet [&:]  Så det kan ta timer å amme han. I tillegg er jeg anbefalt å kutte ut tilleggget og å legge inn nattamming - i alle fall for noen dager - for å få fortgang i produksjon (i tillegg til å gi han mer næring).  Jeg derimot, sverger enda til flaska når han ikke har blitt mett etter MANGE timer på puppen og tillegg ikke har sovet på like mange timer. OG jeg synes det er vanskelig å vekke han når han sover så godt (vanligvis minimum 5 timer i strekk på natten). (Nå er det f.eks. 4 timer siden han sovnet.)

åå herlighet,eg hadde gitt opp for lenge siden om eg va deg! så flink du er[:)][:)][:)][:)]
flott at lille legger på seg[:)]

Huff! Var igjennom samme regla som deg med 1-mann[&o] 

Men hvorfor vasker du med NaCl etter hver amming? Ville heller bare presset ut litt morsmelk og smørt forsiktig over brystvorten og så lufttørket etterpå, så ikke den vaskingen sliter enda mer på brystvortene. I tillegg kan jeg anbefale albueskjell eller oppsamlingskopper sånn at ikke brystvorten utsettes for friksjon mot bh/klær/ammeinnlegg... Jeg pleide også å bruke medela sin brystvortekrem, og tok en "dæsj" av den i midten av ammeinnlegget så ikke det skulle feste seg til brystvorten...

Jeg brukte 2 mndr før ammingen gikk greit[:-] - håper det går bedre for deg! Men det er heller ingen skam å gi opp! Dagens mme er ikke et dårlig alternativ for barnet! ...selv om amming er best da...[8|]

Har det likt som deg og det er helt jævlig,har sprukket og åpne sår
og alt er helt hovent[:(],jeg smører,lufter,dusjer osv og i dag la jeg
på skjold for klarer det ikke lenger. Var på helsestajonen i går og
det sjekket om han ammet riktig og tungebånd men al var riktig.
Har flasker stående hjemme i tilfelle krig for jeg er på kanten til
og gi opp,gråter hver gang han skal ha pupp og orker ikke og gå
ut til folk vil bare være hjemme.
Nå triller tårene igjen for er så lei og syns det er så dumt for det
er første gang jeg har fått til amming og har en liten som vil ta pupp
så måtte dette skje[&o][:(]. Prøver litt til men blir det ikke bedre nå
snart så må jeg finne på noe annet for kjenner det røyner på og blir
deprimert.
Lykke til videre du også så får vi krysser alt for at det går bra

Føler med deg, her drakk gutten blod i går[&o]
Så det ikke før han skulle rape at det rant rødt fra munnviken hans... Da var det ett sår som hadde sprukket[:'(]
Forferdelig når det gjør så vondt at en nesten besvimer...

Men viderebringer ett godt tips jeg fikk: smør kesam på brystvortene[;)]
La det være på i 5 minutt og vask godt av...

Håper du blir bedre snart, ikke gøy å måtte grue seg til hver ammestund..
Du er knallflink som holder ut[:)]
Og her har vi også gitt flaske noen ganger når jeg ikke har takla mer - helt lovlig det[;)][:D]

ORIGINAL: Søteste Trikken

Huff! Var igjennom samme regla som deg med 1-mann[&o] 

Men hvorfor vasker du med NaCl etter hver amming? Ville heller bare presset ut litt morsmelk og smørt forsiktig over brystvorten og så lufttørket etterpå, så ikke den vaskingen sliter enda mer på brystvortene. I tillegg kan jeg anbefale albueskjell eller oppsamlingskopper sånn at ikke brystvorten utsettes for friksjon mot bh/klær/ammeinnlegg... Jeg pleide også å bruke medela sin brystvortekrem, og tok en "dæsj" av den i midten av ammeinnlegget så ikke det skulle feste seg til brystvorten...

Jeg brukte 2 mndr før ammingen gikk greit[:-] - håper det går bedre for deg! Men det er heller ingen skam å gi opp! Dagens mme er ikke et dårlig alternativ for barnet! ...selv om amming er best da...[8|]

Brukte du 2 måneder før ammingen gikk greit???.... GOSH... jeg som hadde begynt å ane lyse utsikter her. Ser kanskje dårlig ut enda da på noen uker da... HUFF! Vet at dersom dette ikke går, så har jeg i allefall gjort et hederlig forsøk.
Natriumklorid er jeg anbefalt av barnepleier på ammepol. - for å rense sår ekstra - gjør det i tillegg til brystmelka som jeg tar ut etterpå. Men kan ikke ta på brystvortene i fare for infeksjon, så det blir å prøve å fordele den rundt etter beste evne - rene labyrinten er det  Medela sin krem har jeg ikke anskaffet enda, mulig det blir flere forsøk av kremer før jeg lander på noe bra. Brukte du forresten krem i innlegget resten av ammeperioden (og brukte du den i ullinnlegg?)? Har heller ikke forsøkt albueskjell enda, men har anskaffet meg Avent sine brystskjold/oppsamlingskopper. Fungerer godt mht å få luft til - spesielt på natt når jeg sover.

Uff føler med deg ...

Jeg hadde også sår på begge brystvortene da jeg kom hjem fra barsel (dro hjem dagen etter fødsel) Småen hadde da suttet hele natten og brystvortene mine så ut som kjøttkaker.. Det gjorde så vondt!!!

Men jeg gikk strake veien til apoteket og kjøpte ammeskjold og brukte i 2-3 dager. Lufttørket etter hver amming (presset ut en dråpe morsmelk og lot det tørke) Passet også på at småen tok rett ammetak - hvis ikke tok jeg han bort fra brystet og la han til igjen. Utrolig viktig... Litt feil og man kan få vonde sår. Skal si det hjalp!! Nå går ammingen helt fint [:)]

Med førstemann brukte jeg ammeskjold og da ville småen ikke ta bar pupp... Men da klippet jeg bare et større og større hull i ammeskjoldet slik at hun ble vant til å suge på brystknoppen. Måtte ha litt tålmodighet med henne der, men det ordnet seg tilslutt.

Håper det ordner seg snart for deg også!

Ammeskjold var min redning for første og tredjemann[:)]

uff,[&o] jeg holder på med det samme. Pumper fordi snuppa ikke tar brystet spesielt godt. Den ene brystvorten har vært blodig og ekstremt vond siden vi kom hjem fra føden (2 uker) hadde ikke lyst til å prøve å legge henne til engang, men tålmodighet og bite tenna sammen har nå resultert i at hun tar det brystet ganske greit og det gjør ikke vondt lenger. Den andre brystvorten derimot, tar hun ikke i det hele tatt og all pumpingen og/eller tette melkeganger har gjort den knoppen til en blodig kjøttkake... Herregud, så vondt. Lufttørker etter hver amming/pumping med morsmelk, men enig i at det ikke er lett å få den smurt på når man ikke kan ta på... Bruker engangs ammeinnlegg innerst og ull ytterst. LIvredd for å fryse og få brystbetennelse. Lurer på om jeg hadde det forrige uke. Dødsvondt og 40 i feber...

SKAL få dette til, om det så tar måneder. Ikke gi opp! Sier jeg til meg selv mange ganger for dagen. En mett, frisk baby er verdt all smerten, enn så lenge[8D]

Man må ikke bruke ullinnlegg direkte på puppen dersom man har sår, pga fare for brystbetennelse. Jeg brukte engangs-ammeinnlegg med ullinnlegg på utsiden[&:]. Vet ikke hvor mye hjelp det var i den ullen da, men... (like greit å bruke ull-undertrøye/ullgenser) Brukte bare brystvortekrem så lenge jeg var sår. Etterpå gikk alt av seg selv...

Jeg var glad jeg hadde holdt ut så lenge når sårene endelig grodde og ammingen gikk fint. Men jeg synes i etterkant at helsesøster eller personalet på barselpoliklinikken som fulgte meg opp burde foreslått å gå over til mme istedenfor BARE å si jeg var flink, og oppmuntre meg til å fortsette å amme. Det ER lov å gi opp, og jeg ville aldri gått så lenge med så masse vondt igjen.

Back
Topp