Oppblåst mage tidlig i svangerskapet

Lillemylj88

Blir kjent med forumet
Jeg er ikke kommet langt man er 5+4. Jeg har de siste dagene fått skikkelig mage og er skikkelig oppblåst. Ser ut som jeg er mye lengre på vei enn jeg er. Dette er ubehagelig og upraktisk siden man ikke ønsker å si noe om dette med en gang.

Jeg drikker en del, spiser sunt og rører på meg, er det noen som har noen tips? Vil magen vær slik til man får babymage? Jeg har fått tatt ibruk mammabukser allerede for vanlig bukser er jo altfor små. Jeg er gravid for første gang så ingen erfaring eller kunnskap :)
 
Vanlig å bli oppblåst , og noen mer enn andre :happy: Etterhvert som tiden går og magen vokser så vil det bli mer gravidmage og mindre oppblåstmage :happy:
 
Jeg var veldig oppblåst helt til uke 9/10 tror jeg, så forsvant magen litt før den ekte babymagen kom.
Mammabukser og sånn strikkløsning i vanlige bukser var veldig greit med oppblåstheten.
 
H&M har noen treningsbukser som har en bred kant øverst. De brukte jeg i begynnelsen, da jeg ikke orket olabukser. (Til tross for at jeg synes det er teit å bruke treningstøy utenom trening. :p :p)
Brukte også bukser med lavt liv, så linningen kom under magen.
Følte jeg hadde gravidmage leeenge før den egentlig tittet frem. :p
 
Takk for svar [emoji3] da får man bare innrømme man blir sluk en stund til men dette påvirker fordøyelsen, tok dere noe for det? Skal til legen i dag så må høre om noen tips [emoji3]
 
Takk for svar [emoji3] da får man bare innrømme man blir sluk en stund til men dette påvirker fordøyelsen, tok dere noe for det? Skal til legen i dag så må høre om noen tips [emoji3]
Jeg var sååå oppblåst, og de fleste blir nok det. Det er jo nettopp pga at fordøyelsen går saktere for at tarmene skal hente ut absolutt alt av næring av maten at man blir oppblåst sa jm.
Men jeg prøvde alt, svisker, linfrø og chiafrø i vann over natta, frø i yoghurt, biola osvosv.
Prøvde også movicol og visiblin som er fiber, men det hjalp ingenting da jeg egentlig spiste nok fiber. Redningen ble laktulose som bløtgjør avføringen og smører tarmen. Jm og lege sa at det var helt trygt å bruke, og det var heller ikke avhengighetsskapende så kunne bruke det så lenge jeg sleit med treg mage :)
Men snakk med legen først uansett :)

Det hjelper desverre ikke på oppblåstheten før man får gått på do, og det blir kanskje nesten verre før det blir bedre :)
 
Last edited:
Takk for svar [emoji3] da får man bare innrømme man blir sluk en stund til men dette påvirker fordøyelsen, tok dere noe for det? Skal til legen i dag så må høre om noen tips [emoji3]

Det er ikke noe å gjøre noe med, for det er relaxinet i kroppen som gjør at fordøyelsen går tregere.
Det hjelper jo selvfølgelig på med sunt kosthold og bevegelse, men relaxinet må få gjøre jobben sin, og påvirkes ikke av noe man gjør eller har i seg. ;)
 
Jeg var sååå oppblåst, og de fleste blir nok det. Det er jo nettopp pga at fordøyelsen går saktere for at tarmene skal hente ut absolutt alt av næring av maten at man blir oppblåst sa jm.
Men jeg prøvde alt, svisker, linfrø og chiafrø i vann over natta, frø i yoghurt, biola osvosv.
Prøvde også movicol og visiblin som er fiber, men det hjalp ingenting da jeg egentlig spiste nok fiber. Redningen ble laktose som bløtgjør avføringen og smører tarmen. Jm og lege sa at det var helt trygt å bruke, og det var heller ikke avhengighetsskapende så kunne bruke det så lenge jeg sleit med treg mage :)
Men snakk med legen først uansett :)

Det hjelper desverre ikke på oppblåstheten før man får gått på do, og det blir kanskje nesten verre før det blir bedre :)
Laktulose antar jeg du mener? Det søte guffet man kjøper på apoteket.

Og nei, var ikkeno som hjalp meg. Det bare er sånn ei lita stund.
 
Er 6+6 idag:) Biola funker for meg! Holder meg unna karbohydrater om jeg skal utfor døren :p spesielt av potet og brødskiver blir jeg skikkelig oppblåst av! Men man blir vel også oppblåst av tregere tarmsystem...
 
Jeg kjøpte mammabukse i uke 6, da mine vanlige bukser ikke passet lengre:hilarious: Oppblåstheten forsvant vel rundt uke 10/11, og jeg kunne bruke mine vanlige bukser igjen ☺️
 
Er vanligvis helt flat og relativt ribba. Nå føler jeg hele kroppen er oppblåst og full av vann, ikke nødvendigvis bare magen. Men magen gjør vondt når den står i spenn, og slipper ikke før jeg får gått på do. :( Vet det gir seg etterhvert men er litt kjedelig når det står på. Hvertfall når man ikke ønsker å fortelle det til Gud og hvermann men det ser ut som man har lagt på seg 10 kg siste 2 månedene.. :)
 
Back
Topp