Oppbevaring av morsmelk?

Jente24år

Glad i forumet
Jeg pumper meg litt i forkant av dåpen nå på søndag, og lurer på noe ang oppbevaring av morsmelk. Når jeg pumper i en flaske og setter den i kjøleskapet. Kan jeg pumpe mer senere og ha på samme flaske? Eller Må jeg ha det på egen flaske og avkjøle den før jeg heller den over på den andre flasken?
Får ikke pumpet så mye i gangen... og jeg har ikke så voldsomt mange flasker. Er uansett ikke vits å ha bare en liten skvett på hver flaske....
 
Jeg pumper meg litt i forkant av dåpen nå på søndag, og lurer på noe ang oppbevaring av morsmelk. Når jeg pumper i en flaske og setter den i kjøleskapet. Kan jeg pumpe mer senere og ha på samme flaske? Eller Må jeg ha det på egen flaske og avkjøle den før jeg heller den over på den andre flasken?
Får ikke pumpet så mye i gangen... og jeg har ikke så voldsomt mange flasker. Er uansett ikke vits å ha bare en liten skvett på hver flaske....

Ammehjelpen har kanskje svaret?
https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-morsmelk
 
Ha den i en egen beholder før du blander det. Det trenger ikke være en flaske - så lenge den er sterilisert. Du kan ha den ene flasken som du heller ferdig nedkjølt melk på etterhvert fra andre beholdere:)

Husk at morsmelk bare holder seg i 3-5 døgn i kjøleskapet. Da skal den stå nederst innerst. Med eldste min holdt melk i ca 3 døgn. Med yngste min så ble melka dårlig etter et døgn (vet ikke hvorfor). Kjipt om den eldste melken blir dårlig og så har du samlet alt i en beholder så blir all melka sur. Jeg ville puttet i fryseren.
 
Jeg pleide ta det i frysen, da kan du fylle på med ny melk så lenge mengden ny melk ikke er større en den fryste, da vil den begynne å tine og bli ødelagt.

Husk at melken bør tine i kjøleskap også, ikke vames i mikro menn i vannbad (er for å beholde næringen, så gjerne ikke krise ved engangstilfelle)

Jeg bruker aventbeger til å fryse melken i:)
 
Back
Topp