Offentlig IVF søskenforsøk utenfor Oslo for Oslo folk

Bkno1886572

Første møte med forumet
Kort versjon: Hvordan gjør Oslo folk IVF offentlig utenfor Oslo for søskenforsøk, siden det er stoppet akkurat nå på Riks og Porsgrunn? Porsgrunn sa de eneste mulighetene er privat (veldig dyrt!) eller gjør det i en annen by, feks Trondheim. Noen erfaringer her med å gjøre det offentlig utenfor Oslo - feks hvordan man søker, ventetider, beste klinikker/sykehus? Kan du anbefale et sted jeg kan ringe for mer informasjon?

Hei! Jeg er ny her. Etter å ha prøvd ett år å bli gravid med barn #2 hørte vi fra gynekologen at vi burde søke for IVF, og hun ga de offentlige/public prisene og ventetidene. Etterpå leste jeg her at søskenforsøk er begrenset, og jeg bekreftet det med å ringe til Riks og Porsgrunn, de eneste offentlige stedene for det i området så vidt jeg vet. Begge to sa de håper å begynne igen med søskenforsøk, men at de ikke hadde en dato for det må bety at det ikke er snart de tilbyr det. :S Jeg ringte i dag til Fertilitetssenteret og Klinikk Hausken og bekreftet det er ingen penger fra staten hvis vi bruker dem, selv om de er de eneste stedene vi kan bruke i regionen. Privat koster mer enn tre ganger så mye som offentlig.
 
Det er fritt sykehusvalg, så du kan ta det offentlig.

Er barn nr 1 resultat av IVF?

Er forøvrig mye dyrere enn 3 ganger så dyrt å gå privat, men det kan være verdt det likevel. Jeg lyktes privat etter å ha prøvd på søsken i over 2 år, nærmere 2,5 år. Jeg hadde flere forsøk igjen offentlig, men valgte å ta et privat og det ble full klaff.
 
https://helsenorge.no/velg-behandlingssted/ventetider-for-behandling?bid=183

Her er oversikten over ca ventetider på de offentlige sykehusene som tilbyr ivf.
Du velger egentlig helt selv siden de i din region ikke har søskenforsøk, og henvisningen er helt lik uansett hvilket sykehus du velger, dette kan fastlegen eller gynekologen ordne.
Vi valgte st Olavs fremfor det nærmeste siden de har gjort det lengst i Norge, og vi likevel er nødt til å reise med fly for behandling.
Pasientreiser dekker fly frem og tilbake til klinikken når det er ting som skjer der.
 
Du må enten til St. Olavs i Trondheim, Haukeland i Bergen, Haugesund eller UNN Tromsø. Det er kun seks offentlige klinikker, og to av dem tilbyr ikke søskenforsøk lenger, som du allerede vet. Jeg anbefaler å melde seg inn i organisasjonen Ønskebarn som jobber politisk med blant annet at Helse Sør-Øst må tilby søskenforsøk igjen.

Masse lykke til! :)

(Edit: Om du vil ha et annet nicknavn så kan du lage deg det sånn her: http://forum.babyverden.no/threads/slik-endrer-du-kallenavn-nick.1915588/ :) )
 
Å, for en lettelse å høre vi kan ta frittvalg av sykehus! Jeg har aldri hadde en grunn å finne et sykehus i et annet region, visste ikke man kunne gjøre det. Kjempe fint å ha listen av alle relevante sykehus og ventetider, og å vite at pasientreiser kan dekke reisekostnader. Tusen tusen takk for alle informasjonen! Interessant å høre om Ønskebarn også og at de jobber for flere ressurser for IVF i området.

Første barnet var uten IVF, men vi også ventet ett år for ham. @Tigerbaby , hadde du suksess hos St Olavs?
 
Å, for en lettelse å høre vi kan ta frittvalg av sykehus! Jeg har aldri hadde en grunn å finne et sykehus i et annet region, visste ikke man kunne gjøre det. Kjempe fint å ha listen av alle relevante sykehus og ventetider, og å vite at pasientreiser kan dekke reisekostnader. Tusen tusen takk for alle informasjonen! Interessant å høre om Ønskebarn også og at de jobber for flere ressurser for IVF i området.

Første barnet var uten IVF, men vi også ventet ett år for ham. @Tigerbaby , hadde du suksess hos St Olavs?
Vi vet ikke enda, har testdato neste onsdag, men magefølelsen er god.
 
@Tigerbaby, har du hørt hvor mange ganger du må reise dit? Kan forestille meg en første konsultasjon, eggløsning stimulasjon, og så en reise for hvert forsøk - så minst tre ganger?
 
Vi søker oss til Haukeland (Bergen) nå. Fant ut at det blir lettest, for er ca 5 timer med tog :angelic:
Vi hører egentlig til Riksen o_O
 
@Tigerbaby, har du hørt hvor mange ganger du må reise dit? Kan forestille meg en første konsultasjon, eggløsning stimulasjon, og så en reise for hvert forsøk - så minst tre ganger?

Det kan hende du kan gjøre noen kontroller på privat klinikk i Oslo (f.eks. FS)/privat gynekolog der du bor. St. Olavs tror jeg godtar at man tar kontroller hos egen gynekolog. Da slipper man jo en del turer. :) Og St. Olavs har blant de med kortest ventetid også. :)

IVF forsøk og antall kontroller er veldig individuelt (og varierer fra forsøk til forsøk og klinikk til klinikk). Vanligvis må man til klinikken for en forsamtale (en del av vurdering av henvisning). Så er det kontroller underveis, og det avhenger av lang/kort protokoll, klinikkens rutiner og din diagnose/respons (alt fra 1 til 6 kontroller underveis, vanligvis 1-3). Og så er det uttak av egg, og innsett (alt fra 2-5 dager etter uttak.) Ved fryseforsøk er det vanligvis 1-3 kontroller og innsett.
 
Jeg har alltid tatt kontroller og ultralyder hos gynekolog her jeg bor, både da jeg hadde forsøk offentlig i Porsgrunn, og privat i Haugesund. :)
 
@Tigerbaby, har du hørt hvor mange ganger du må reise dit? Kan forestille meg en første konsultasjon, eggløsning stimulasjon, og så en reise for hvert forsøk - så minst tre ganger?

Vi var en gang på forsamtalen, så dro vi ned for å bli en uke mens vi hadde forsøk, hadde en kontroll, uttak og så innsett. Men vi må reise dagen i forveien pga reiseveien, så for oss lønte det seg ikke å bruke tiden på å reise hjem og tilbake.
Vet mange har kontroller der de bor.
 
Åh, jeg kjenner jeg blir litt lei meg av dette, det er jo så sykt lang ventetid på Haukeland fra før. Skjønner de ikke at de bare flytter køene?
 
Back
Topp