ORIGINAL: løvelykke
ORIGINAL: Snaffen87
ORIGINAL: løvelykke
Noen som vet? Man kan jo ikke sende inn søknad før etter 26. svangerskapsuke, og det er jo som regel temmelig lang behandlingstid på slike saker..? Syns det er veeeeldig dumt hvis vi ikke får pengene før babyen er født, i og med at vi trenger pengene til å kjøpe utstyr[&:]
Jeg har fått de utbetalt i uke 26 med begge mine... Søknaden fikk jeg sendt inn etter jeg hadde vært på ordinærultralyd å fått termin der. Min sendes inn om en uke tenker jeg, så jeg får pengene rundt uke 26[;)]
Åi går det an? På NAV sine sider står det jo at man skal i tillegg til søknaden legge ved termindato. "Datoen skal bekreftes av lege eller jordmor. Bekreftelsen må være datert og skrevet ut etter 26 svangerskapsuke. Det samme gjelder eventuell kopi av helsekort"
*MaRgrItA* Engangsstøtten skal brukes til utstyr til babyen og livsopphold for mor i de 3 ukene før og 6 ukene etter permisjon som mor MÅ ta. Hadde håpet på å kjøpe inn utsyret i god tid, slik at jeg slipper å stresse med det når jeg er overopphetet og sprekkeferdig[8D]
"Datoen skal bekreftes av lege eller jordmor. Bekreftelsen må være datert og skrevet ut etter 26 svangerskapsuke. Det samme gjelder eventuell kopi av helsekort"
DETTE GJELDER FORELDREPENGER. [:)]
Engangsstønad ved fødsel og adopsjon
Engangsstønad gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til foreldrepenger.
Hvem kan få engangsstønad?
Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad.
Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder.
Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene.
Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad.
Riktig søknad gir raskere svar
Du må sette fram skriftlig krav om engangsstønad. Krav settes fram på blanketten "Krav om ytelser ved fødsel og adopsjon" - NAV 14-05.05
Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.
Hva kan du få?
Det er Stortinget som fastsetter engangsstønadens størrelse. Se satser.
Stønaden er skattefri.
Når blir pengene utbetalt?
Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker.
Krav om engangsstønad må settes fram senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon.
Hva sier loven?
Les mer om regelverket for engangsstønad i §14-17.
DETTE FANT JEG OM ENGANGSSTØNAD PÅ NAV.NO[:)]