Nyttig info ang temping og FF (fertilityfriend)

Blowout

Forelsket i forumet

Må jeg tempe til samme tid hver dag?
Ja, for å få best og mest pålitelig resultat så må man gjøre det. Man bør ikke variere mer enn 30min +/- fast tempetidspunkt.

Må jeg ta tempen med en gang jeg våkner?
Ja, man skal ikke bevege seg noe særlig, bare slå av vekkerklokken og så putte termometeret der hvor man skal tempe.

Hvordan kan jeg holde styr på tempene mine?

Det kan være mest oversiktlig å melde seg inn i http://www.fertilityfriend.com og registrere tempene sine i skjemaene som man finner der inne. De er veldig oversiktlige og greie å forstå seg på. Der kan man også føre på sekret, livmortapp, positive/negative tester, div ved assistert befruktning og mange andre momenter som kan påvirke tempen.

Bør jeg velge VIP hos FF?
Ved å betale en liten sum ekstra så får man opp endel ekstra finesser som kan være kjekke å ha ekstra. Men om man klarer seg med standarmedlemskap, så fungerer det helt greit. Man får prøve VIP i 30 dager når man melder seg inn første gangen.

Hvor bør jeg tempe?
På soverommet?  
Man kan begynne med å tempe i munnen, om man ser at tempene er veldig hoppende så bør man bytte plass til å tempe vaginalt eller analt. Da kan man få kjøpt slike gummihylser til å tre utenpå termometeret før man temper. Temper man i munnen, så bør man tempe godt under tungen.

Hvilket termometer bør jeg bruke, og hvor får jeg kjøpt det?
For å få opp små variasjoner, så er det beste å bruke et termometer med to desimaler. Dette kan man få kjøpt på http://www.babyornot.com til under hundrelappen. 

Hvordan kan jeg se at jeg har eggløsning?

Tempen vil stige fra et "før eggløsningsnivå" til et høyere nivå, det skal være et markert tempeskille fra de tempene man har pre eggløsning til post eggløsning. For noen så hopper tempen i været, men for andre vil den krype litt mer sakte og sikkert oppover.

Hvordan kan jeg se på tempene om jeg er gravid?
Om man har temper som holder seg høyt ved IKM så kan det bety at man er gravid, eller om man har en trefasisk tempekurve, altså en tempekurve hvor man har lave temper før eggløsning, høyere etter eggløsning og så stiger enda mer, så kan det også være et tegn på graviditet, men det kan også dessverre ikke bety noe som helst. Man kan også ha noen tempefall midt i dpo-fasen som kan være en "feste-dipp" men det trenger dessverre heller ikke bety at man er gravid. Så noe pålitelig resultat får man ikke før man tester.

Bør jeg sjekke sekret, livmortapp og teste med eggløsningstester i tillegg?
Ja, absolutt i startfasen. For å bli litt kjent med sin egen kropp så kan det være greit å gå for "full pakke". Etterhvert kan man kanskje slutte med eggløsningstestene, men det kan være greit å sjekke livmortappen og sekretet.

Hvor lenge etter et tempehopp setter FF eggløsning på meg?
Man må ha tre høye temper for at FF setter at du har hatt eggløsning, så man hopper rett til 3 dpo på charten.
Og om du og FF absolutt ikke skulle være enige om eggløsningstidspunkt så er det mulig og overkjøre FF`s meninger. Da går du på "Tuning/override" under charten din. Der kan du forandre eggløsningsdag og coverline. Du vil da få en blå strek/kryss istedetfor ett rødt.

Hvordan kan jeg linke til charten i signaturen min?
Trykk først på "sharing" i menyen til venstre -> så "home page setup" og da vil linken direkte til charten din komme opp øverst på siden. 

Hvordan kan jeg få en ticker i signaturen min som er linket til charten min?
Gå på "sharing" i menyen til venstre -> "tickers" og så følger du "oppskriften" til å lage til egen ticker. Til slutt vil du få opp en link som du kan lime over i signaturen din. 

Her er en liste med oversettelser fra FF;

Backache - ryggvondt
Basic Data - basisdata
Bloated - Oppblåst, oppsvulmet
Breast Self Exam - brystsjekk
Cervical Fluid - sekret
Cervix - livmortapp
Clomid - samme som Pergotime
Constipation - Forstoppelse/ treg mave
Cramps - kramper/menssmerter
Decreased Appetite - dårligere appetitt
Diarrhea - diaré
Discarded - diskvalifisert temp - blir ikke tatt med i beregningene 
Dizziness - svimmelhet
Drinking - alkoholinntak
Estrogen - Østrogen (medisinering med østrogentilskudd)
Exercise - trening
Fatigue - tretthet
Fertility Signs - tegn på fruktbarhet f.eks. sekret, temperatur, livmormunn, el-test
Femara/Letrozole - medikament som benyttes i behandling av brystkreft og som også kan virke fertilitetsfremmende
Ferning Test - En type EL-test som tas med spytt
Fever - feber
Frequent Urination - hyppig vannlating
FSH - Hormonet FSH
Gassy - oppblåst/ luftproblemer
HCG - Hormonet HCG (svangerskapshormon)
Headache - hodepine
Heartburn - Halsbrann
High Energy - høyt energinivå
High Stress - høyt stressnivå
Illness - sykdom
Increased Appetite - økt appetitt 
Increased Sex Drive - økt sexlyst
Injury - skade
Intercourse/Insemination - samleie/inseminasjon
Irritability - irritabel
IVF Transfer - Innsetting av egg ved IVF (prøverør)
Medications/Supplements - medikamenter/ medisiner/ suplementer
Menses/Spotting - menstruasjon/ spotting
Metformin - medikament som ofte gis til kvinner med PCO/PCOS
Miscarriage - spontanabort/ annen type abort
Monitor - Monitor, overvåke, skjerm her: Fertilitetsmonitor f.eks. ClearBlue Fertilitetsmonitor, Babycomp
Mood/Energy - humør/ energi
Nausea - kvalme
Opening - åpning av tapp
OPK - "vanlig" eggløsningstest (strips/ stav)
Other Medications - andre medisiner
Ovulation Pain - eggløsningssmerter
Ovulation Tests - eggløsningstest (EL- test)
PMS - PMS!! Premenstruell
Position - posisjon/plassering av tapp
Pregnancy Tests - graviditetstest
Progesterone – Progesteron (medisinering med progesterontilskudd)
Skin Break Out - dårlig hud - kviseutbrudd ol.
Sleep Deprived - sovet dårlig
Specific Situations - spesielle situasjoner/ hendelser/ påvirkende faktorer
Temperature - temperatur (BBT - Basal body temperature)
Tender Breasts - ømme bryster
Texture - konsistens
Time - klokkeslett for temping

Dytter denne opp igjen ettersom den kan være til god hjelp for de som skal starte opp med temping eller som sliter med det

Dytter denne opp igjen

Dytter denne opp igjen

Dytter denne opp igjen

Dytter denne opp igjen

Dytter opp denne, siden det var noen som spurte om råd angående temping i en annen tråd :)

Dytter igjen

Er denne i viktigste tråder? Hvis ikke kanskje vi skal få den dit? :)

Back
Topp