Nybakt mamma og lille bollå ❤️

MammaJuni17

Forelsket i forumet
Sommerfuglene 2017
Førstegangsgravid, 24år gammel, bor i Stavanger området og har vært samboer i 4år. Sluttet på p-piller for 2.5 år siden da jeg begynte å få rare sykluser. Vi har ikke prøvd å bli gravid før i juli i år, så det satt på PP3 for oss ❤️

Idag er jeg 4+6 med termin 8. juni 2017. Det er 2 andre i familien med bursdag den dagen og bryllupsdatoen til mamma og faren min. Jeg må bare ta det med et smil og krysse fingrene for at det er et tegn fra Gud. :)

Imorgen er det en uke siden jeg tok en test. Jeg stod på badet etter å ha nettop vært i dusjen og tenkte at nå måtte jeg bare gjør det siden puppene mine hadde vært sååå vonde hele helgen. Først tok jeg en strimletest og fikk en ganske fin babystrek ❤️
ImageUploadedByBV Forum1475394950.075108.jpg
Jeg sprang inn til typen som hadde ikke helt stått opp enda og fortalte han at jeg trudde han skulle bli pappa. Jeg hoppet opp i senga og viste han streken, så glad at jeg holdt pusten. "Ja se der ja.. men jeg tror vi skal vente til imorgen for å se om streken blir sterkere". Da husker jeg at jeg himlet med øynene. Mannfolk, tenkte jeg. Hva vett han om babystreker? :p Jeg prøvde å forklare han at det hadde ikke kommet så tydelig strek om jeg ikke var gravid. Med et stort smil sa han igjen at vi skulle ikke juble før vi fikk bekreftet med sterkere strek. Han var glad, jeg så det på han. Uansett hvor mye han prøvde å holde det igjen, jeg så det på han. Nå idag setter jeg pris på det han sa der og da - for tenk hvis noe skulle skje, eller det faktisk ikke kom sterkere strek og neste test var negativ? Da hadde jeg trengt trøsten hans. Det hadde neppe hjulpet meg om vi begge hadde blitt total knust. Men jeg husker at jeg ble litt lei meg for at han ikke hadde gledet seg eller jublet med en gang sammen med meg. Jeg tror nok det er ganske normalt å bli lei seg over reaksjonen til mannen, men som sagt er jeg glad for det nå når jeg tenker tilbake på deg. En av oss måte holde bena på jord. :p :D

Jeg gikk på jobb, og jeg klarte ikke slutte å smile. Jeg skulle rett på apoteket i pausen min å kjøpe en CB digital tenkte jeg. Sendte melding til mine 2 nærmeste venninne mens jeg ventet på å kunne ta testen. Jeg sendte bildet av strimle testen jeg tok tidligere den dagen, og fortalte at jeg skulle ta en CB digital.

Når tiden var inne fant jeg veien til apoteket og kjøpte en 2pk CB digital. Hun i disken begynte å spør meg om jeg viste om folat og andre vitaminer som e viktig for meg å ta i begynnelsen. Jeg nikket med hodet og ville bare bort til toalettet. "Gi meg posen bare!" tenkte jeg. Når jeg endelig slapp under gikk jeg bort til toalettene på senteret og sendte melding til samboeren at nå skulle jeg ta testen. Når jeg sto å ventet på resultatet klarte jeg ikke å se på testen. Jeg la den ned å sto så langt fra den som mulig. Jeg sendte snap til mine nærmeste, og jeg kjente bare en klump i magen. Jeg husker at testen ble veldig raskt positivt, da jeg snudde meg for å se på den kanskje 2 min senere var det soleklart : jeg var gravid!
ImageUploadedByBV Forum1475396267.934021.jpg
Jeg prøvde å ringe samboeren men han hadde ikke dekning. Sendte han et bilde av testen, og så snart jeg hadde sendt det kjente jeg noe som var på vei opp fra magen. Jeg tror det var nervene og sjokket som gjorde at jeg kastet opp rett etter jeg fikk positiv test, men det gjorde det hele litt mer "virkelig" og "ekte".

Så da gikk jeg tilbake på jobb, med et smil som ingen kunne ta fra meg. Endelig hadde mannen dekning og ringte meg opp igjen, og når han sa at han ikke kunne åpne bildet måtte jeg fortelle han nyheten. Det første han sa nå var "Drid kult!!". Da lo jeg godt. Så satt vi der i telefonen, han en god halvtime kjøring fra der jeg satt, ingen sa så mye.. Vi bare hørte på hverandre. Vi lo litt for oss selv innimellom men ellers sa vi ikke så mye. Når jeg måtte legge på for å gå inn på jobb igjen var det vanskelig å si hade til samboeren. Vi har fått tidenes gave og ikke kunne vi se kværandre og juble eller feire denne nyheten før kjempe sent den kvelden.

Den dagen gikk kjempe fort på jobb. Jeg var i min egen boble i hele dag, jeg husker ikke hva jeg gjorde den dagen. Svarte jeg på noen mailer? Fikk jeg sendt avgårde den listen til de i Oslo? Jeg husker ikke. Ikke kunne jeg brydd meg mindre heller, for jeg har en liten spire inni meg, og jeg håper for harde livet at den klor seg fast ❤️
 
Last edited:
26. september : 4+0:
Dagen jeg fant ut gikk hele arbeidsdagen veldig fort. Jeg var i min egen boble hele dagen. Når jeg kom hjem begynte jeg å lese i forskjellige bøker, på forum, lastet ned noen forskjellige baby apps på mobilen, og bare druknet meg i baby info rett og slett. Den dagen hadde jeg bare vonde og ømme pupper.

27. september : 4+1:
Jeg gikk innom jordmoren idag i pausen min siden hun er i samme bygget som jobben min. Jeg skulle bare spør om hun hadde noen brosjyrer om mat, kosthold og vitaminer osv. Jeg gikk derfra med en time til å møte henne førstkommende torsdag, altså om 2 dager. I kommunen min har de et tilbud for alle gravide å få en tidlig time så fort du har funnet ut at du er gravid.
Jeg måtte inn til shoppingsenteret idag. Klarte ikke å la være å gå innom Babyshop og Barnas Hus når jeg først var der. Så på barnevogner og bilseter... så mye fint! Jeg gleder meg!
Jeg fikk kjøpt en pakke med vitaminer for mammaer. De er ferdig pakket i dags porsjoner så jeg tar et brett med 4 tabletter daglig. Folat og omega 3 kapsler og en type blåbær tablett også.
Ømmepupper, mensmurringer på nettene, tisser OFTE.

28. september : 4+2 :
Dagene går så sent. Jeg vil ingenting mer enn å plassere uke 12 med en gang. Jeg kjenner jeg er så redd for lille bollå ❤️ Jeg er så glad i han allerede!
Jeg kaller bollå for "han" idag . Igår sa jeg "hun". :D
Ømmepupper, mensmurringer på nettene, TRØTT !! tisser OFTE.

29. september : 4+3 :
Idag tidlig var jeg hos jordmoren. Jeg fikk mye nyttig info, brosjyrer og helsekortet mitt ❤️ Rart å tenke at nå har jeg et helsekort. Et slags "sertifikat" for de gravide. Bevis på at jeg lager et menneske inni meg :D Er vel bare å vifte det fram i dokøene framover? Haha :p
Klarer ikke å konsentrere meg på jobb.
Jeg var på kino med ei god venninne og så Bridget Jones. Kjekk film men så urealistisk så det holder. Rart å se henne gå gjennom graviditeten når jeg sitter der gravid selv.
Glemmer mye hele tiden. La bilnøkkelen i kjøleskapet, tok meg en god halvtime å finne de når jeg skulle dra på kino i kveld..
Ømmepupper, mensmurringer på nettene, trøtt og sliten, tisser ofte, elsker ost for tiden - og SUPER GLEMSK!

30. september : 4+4 :
Idag var dagen lang. Jeg ble andpusten bare av å stå rett opp og ned for å sminke meg idag tidlig. Jeg gikk ned til jobb, og da også ble jeg andpusten av å bare gå i nedoverbakker. Morgenkvalm, eller bare sulten? Klarer ikke helt å kjenne forskjellen.. sliter å få i meg mat, en yoghurt tar kanskje 15 min å spise opp. Bananen jeg prøvde å spise idag tok laaaange tid å få ned, måtte kaste halvparten.
Lange dag på jobb. Klarer ikke å konsentrere meg lengre. Går bare å telle dagene.
Samboeren kom å hente meg på jobb. Vi skal nemlig i et barnebursdag til tantebarnet. Håper og krysser fingrene for at ingen ser det på meg.

Det gikk jo til helvette. Svigersøstrene min mistenker noe. Jeg prøvde så godt jeg kunne, men jeg tror de kjenner til de tidlige signalene etter å ha vært gravide selv 2-3 ganger hver. Vi måtte reise før noen spurte, jeg er så lykkelig om noen hadde spurt meg hadde jeg ikke klart å sei nei til dem uten et stort smil klistret på hele ansiktet.
Ømmepupper, mensmurringer på nettene, trøtt og sliten , tisser ofte, elsker ost for tiden - og SUPER GLEMSK!


1. oktober : 4+5 :
Treeeeeegt på jobb. Sliten. Kom hjem og slengte meg på sofaen. Der lå jeg hele kvelden. Vi lagte en god middag, mannen gikk til noen kompiser for å se fotball, og jeg koste meg med lesing om svangerskapet, på forum og klikket hjem babyens første plagg ❤️
Jeg har planlagt hvordan vi skal fortelle foreldrene mine. De skal få vite det allerede i uke 8 tenkte vi. Jeg må bare unngå henne i mellomtiden, for jeg klarer ikke å holde meg om jeg treffer på henne før uke 8. Hun bor en time fra meg, så satser på vi klarer å vente en mnd før hun mistenker noe.
Ømmepupper, mensmurringer på nettene, tisser ofte, elsker ost for tiden, veldig sliten, glemsk, og sover lite om gangen. Våkner og føler meg uthvilt selv om jeg bare sov noen få timer.


2. oktober : 4+6 :
5 uker allerede. Jeg våknet kvalm idag, og super tidlig for å være meg. Jeg er et B menneske, så det å våkne kl 8 på en søndag er uhørt. Men igjen: morgenkvalm eller bare sulten? Jeg sliter med å kjenne forskjellen i og med at jeg sliter med å få ned mat, kan likksom ikke være sulten da?

Bestemte meg for å skrive dagbok her på BV. Det skjer så mye hverdag med kroppen, det er kjekt å skrive det ned for å huske senere.

Jeg merker jeg er så redd for å miste litle nurket ❤️ leser om MA og SA hele dagene, hvorfor skulle det ikke skje meg? Hvorfor skjer det så mange andre, hvorfor skal akkurat jeg slippe å gå gjennom det? Slik tenker jeg. Det er kjempe dumt og jeg burde tenke det motsatte, men det er ikke så lett. Dagene går så sent... 51 dager til det er "trygt".

Jeg lurer på om jeg skal innom fastlegen om noen uker og fortelle at jeg er usikker på hvor langt jeg er på vei for å få en tidlig UL.. det hadde hjulpet meg utrolig mye å fått litt ro i nervene. Hvis ikke bestiller jeg UL selv før jeg forteller mamma og de. Jeg vil være litt mer sikker på at alt står bra før vi forteller mamma ❤️

Vi skal til en kompis av samboeren idag som fikk en liten gutt tidligere i sommer. Jeg gleder meg til å holde han, jeg er så babysyk for tiden :p

Ømmepupper, mensmurringer på nettene, tisser ofte, elsker ost for tiden, veldig sliten, glemsk, og sover lite om gangen. Stakk litt godt i går kveld. Er dette normalt. Hvor vondt må det være før det er noe galt?
 
Last edited:
Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver! Var også livredd for cb digital for at den ikke skulle slå ut! Leser også masse om MA og SA for det virker så "vanlig" men man kan ikke gjøre annet enn å anta at alt går bra!!
 
Jeg kjenner meg igjen i så mye av det du skriver! Var også livredd for cb digital for at den ikke skulle slå ut! Leser også masse om MA og SA for det virker så "vanlig" men man kan ikke gjøre annet enn å anta at alt går bra!!

Ja, må bare kommer over den fasen der det er så nytt og spennende. Når jeg blir mer "vandt" til å være gravide og klarer å tenke på noe annet hele dagen lang så tror jeg at det vil gå mye bedre psykisk :) akkurat nå dagdrømmer jeg hele dagene lang og tankene er ikke vekke fra det litle nurket inni meg lengre enn 5 min :p Imorgen er det 1 uke siden jeg fikk positiv test, håper om uke eller to til vil jeg være mer komfortable med det hele... *krysser fingrene*
 
Ja, må bare kommer over den fasen der det er så nytt og spennende. Når jeg blir mer "vandt" til å være gravide og klarer å tenke på noe annet hele dagen lang så tror jeg at det vil gå mye bedre psykisk :) akkurat nå dagdrømmer jeg hele dagene lang og tankene er ikke vekke fra det litle nurket inni meg lengre enn 5 min :p Imorgen er det 1 uke siden jeg fikk positiv test, håper om uke eller to til vil jeg være mer komfortable med det hele... *krysser fingrene*
Akkurat det samme her! Testet sist mandag! Morsomt :) skal du på tul?
 
3. oktober : 5+0 :

En uke siden fant vi ut at vi ventet et barn sammen ❤️ 5 uker har gått allerede i svangerskapet og appen min forteller meg at hele 12,4% av graviditeten er allerede over? Hvordan skjedde det? Vi fant nettop ut jo! :p For min del må tiden bare fllllyyyyy avgårde frem til slutten av November når jeg har blitt 12 uker ❤️

Idag var jeg alene på jobb. Jeg kjente jeg skulle hatt en stol bak kassen når jeg står hele dagene. Er så innmari sliten for tiden! Idag våknet jeg med ekstremt vonde pupper :( Jeg klare likksom ikke å sove på siden for det gjør så vondt! Jeg raper, fiser, tisser, sover HELE tiden! Mensmurringer har jeg fortsatt om nettene, men jeg har blitt tryggere på de. Det er et tegn på at det skjer likksom noe inni der. Jeg tror faktisk at jeg blir urolige om det ikke stikke litt inni mellom :eek:

Nå skal jeg lage meg litt brokkoli å lese litt i svangerskapsboka jeg kjøpte idag.
ImageUploadedByBV Forum1475517748.729023.jpg
Jeg har også bestillt hjem i posten den gratis Svangerskapsboken 2016: Til Mor
Jeg leser alt jeg kommer over, det skjer så mye interresant med kroppen!

Har de samme symptomene idag også. :)
 
Den boka har æ også kjøpt! Likte den veldig godt :) Sparer litt på å lese kapitlene. Sånn som i går va æ endelig i uke 6, så da kunne æ lese kapitlet om uke 6-10. (Har selvfølgelig smuglest litt framover, men mest bare skumma litt ;) )Spennende med alt som skjer i kroppen før tia ja :)
 
Den boka har æ også kjøpt! Likte den veldig godt :) Sparer litt på å lese kapitlene. Sånn som i går va æ endelig i uke 6, så da kunne æ lese kapitlet om uke 6-10. (Har selvfølgelig smuglest litt framover, men mest bare skumma litt ;) )Spennende med alt som skjer i kroppen før tia ja :)

Så kjekt! Jeg tenkte også å bare ta det litt om litt. Er jo en murstein i eg selv denne boka her :eek: ! Jeg tror ikke jeg hadde klart å lest alt på en gang :p Har ikke lest så langt enda, er enda i begynnelsen før jeg kommer til ukene, men lese den kun rett før jeg skal sove og da blir jeg så fryktelig trøtt :p
 
4. oktober : 5+1 :

Tjaaa.. lange dag på jobb. Måtte stenge butikken kl 20, og da kjente jeg det jammen godt i både kroppen og hodet. Er så fryktelig sliten for tiden, men når jeg endelig kommer meg i seng får jeg ikke sove med en gang. Om jeg sovner, sover jeg ikke lenge heller, neida - kroppen tror at 4 timer er nok søvn og jeg må være lysvåken midt på natta. :(
Ellers er puppene veldig ømme på morningene. De har blitt så tung og vonde, men samtidig er jeg så glad at de er det! Det er likksom en bekreftelse hver morgen at lille bollå har det fint ❤️
Muringene kommer kun om kveldene, kjente ikke så mye på jobb utenom å være sliten, tisser mye og raper. (Skikkelig classy dame jeg er, ikke sant? :p )

5. oktober : 5+2 :
Idag har dagen på jobb gått så fort at jeg husker nesten ikke hva vi gjorde i hele dag. :eek: det liker vi! Håper på flerre slike dager kommer fremover, så kan hodet tenke på andre ting enn om lille snuppa har det godt ❤️
Leste en plass at hjertet skulle begynne å slå i går? Håper virkelig det lite hjertet slår!! Jeg skal til legen neste uke for å prøve å få henvisning til TUL. Er plutselig veldig usikker på hvor langt jeg egentlig er på vei? Den siste mens jeg hadde var så og si ingenting... og bare gammelt blod i noen få timer før det ga seg igjen. Om jeg ikke får henvisning skal jeg uansett betale for en TUL selv. Jeg vil veldig gjerne ha en før vi forteller mamma ❤️
Kjenner at kroppen finner seg mer til ro nå. Håper det fortsetter og jeg slipper å gå rundt paranoide 24/7 frem til 21. november da jeg er 12 uker! :p
Tok på meg sports bh i kveld. Håper det hjelper litt på i natt og i morgen tidlig når de er så vonde.
Er det noen andre som våkner tidligere enn normalt? Jeg ligger i flerne timer å lese på forum, Facebook, Instagram osv før jeg må stå opp å gjøre meg klar for jobb :eek: det må være det rareste symptomet jeg har i dette svangerskapet ihvertfall ! Må opp 1 eller 2 ganger om nettene for å tisse, ellers var det lite symptomer idag.

Natta ❤️
 
Last edited:
4. oktober : 5+1 :

Tjaaa.. lange dag på jobb. Måtte stenge butikken kl 20, og da kjente jeg det jammen godt i både kroppen og hodet. Er så fryktelig sliten for tiden, men når jeg endelig kommer meg i seng får jeg ikke sove med en gang. Om jeg sovner, sover jeg ikke lenge heller, neida - kroppen tror at 4 timer er nok søvn og jeg må være lysvåken midt på natta. :(
Ellers er puppene veldig ømme på morningene. De har blitt så tung og vonde, men samtidig er jeg så glad at de er det! Det er likksom en bekreftelse hver morgen at lille bollå har det fint ❤️
Muringene kommer kun om kveldene, kjente ikke så mye på jobb utenom å være sliten, tisser mye og raper. (Skikkelig classy dame jeg er, ikke sant? :p )

5. oktober : 5+2 :
Idag har dagen på jobb gått så fort at jeg husker nesten ikke hva vi gjorde i hele dag. :eek: det liker vi! Håper på flerre slike dager kommer fremover, så kan hodet tenke på andre ting enn om lille snuppa har det godt ❤️
Leste en plass at hjertet skulle begynne å slå i går? Håper virkelig det lite hjertet slår!! Jeg skal til legen neste uke for å prøve å få henvisning til TUL. Er plutselig veldig usikker på hvor langt jeg egentlig er på vei? Den siste mens jeg hadde var så og si ingenting... og bare gammelt blod i noen få timer før det ga seg igjen. Om jeg ikke får henvisning skal jeg uansett betale for en TUL selv. Jeg vil veldig gjerne ha en før vi forteller mamma ❤️
Kjenner at kroppen finner seg mer til ro nå. Håper det fortsetter og jeg slipper å gå rundt paranoide 24/7 frem til 21. november da jeg er 12 uker! :p
Tok på meg sports bh i kveld. Håper det hjelper litt på i natt og i morgen tidlig når de er så vonde.
Er det noen andre som våkner tidligere enn normalt? Jeg ligger i flerne timer å lese på forum, Facebook, Instagram osv før jeg må stå opp å gjøre meg klar for jobb :eek: det må være det rareste symptomet jeg har i dette svangerskapet ihvertfall ! Må opp 1 eller 2 ganger om nettene for å tisse, ellers var det lite symptomer idag.

Natta ❤️
Kjenner meg veldig igjen fra mitt første svangerskap. Man har så mange tanker om alt mulig :) Raping er forresten én ting, bare vent når det kommer masse andre veien. Og gjerne ufrivillig, haha :p Jeg vil absolutt anbefale tul rundt 8 uker. Det var jeg på sist, og det var veldig betryggende. Pluss at du får høre hjertelyden ❤ Hos meg kunne de ta på utsiden, men hun tok på innsiden også for å få et finere bilde (det er ikke mye man ser enda, da) :D
 
Så flink du er og skriver flott dagbok :) kjenner meg igjen i endel du skriver når jeg var gravid første gangen :) kjempe moro, mye å sette seg inn i og alt er annerledes og nytt.
Masse lykke til :)
 
Noen dager har gått siden sist jeg har skrevet her...

Jeg er i dag 6+0 . På lørdag og søndag følte jeg ikke så veldig gravid egentlig, hadde lite symptomer.

Jeg tok en CB digital igår for å se om den har steget fra 1-2 til 3+ men det gjorde det ikke. 2-3 uker kom opp på skjermen.. kanskje det er fordi det var sent på kvelden, men jeg ble veldig bekymret. Hadde kun ømme pupper litt av og på idag, ble veldig kvalm tidligere i dag også, men det gikk veldig fort over. Norwegia ost luktet helg forferdelig også :(

Jeg skal til legen imorgen :) Er litt usikker på hvor langt jeg er på vei, og håper kanskje vi kan bli henvist til en TUL. Er også litt bekymret over HCG stigningen, så muligens vi kan måle HCG om ikke jeg blir henvist.

Dagene går litt fortere for tiden, og det er alltid kjekt ❤️ Elsker lille gullet allerede, tar meg selv i å snakke til han i ny og ne :p ❤️

Håper symptomene kommer tilbake, liker å kjenne at noe skjer :)
 
6+2 :

Idag sov jeg til kl 9. Var på jobb fra 10-17, og sovnet på sofaen kl 18 etter å ha spist middag. Sov på sofaen til kl 02, så gikk jeg opp å la meg i senga og sov til kl 9 dagen etterpå.

6+4 :
Våknet idag kjempe dårlig i formen. Måtte ringe inn til jobben og forklare at jeg ikke var i stand til å komme inn idag. Sov til 12, gikk ned å la meg på sofaen og sov noen timer til. Var kjempe svimmel og kvalmen når jeg reiste meg opp. Kvalm av og på i hele dag.

6+5:
Kjempe kvalm i store deler av dagen. Klarte ikke å holde meg på beina, følte meg bilsyk rett og slett. Svimmel og trøtt ellers... gikk hele dagen med en klump i halsen.

6+6:
Vi har hatt tantebarna på besøk og gått tur. Følte meg ganske fin i formen men fy søren hvor trøtt jeg er nå etter de har dratt! :eek:
Gleder meg til imorgen da jeg er 7+0 ❤️
 
Back
Topp