Nr. 2! Vente eller ikke....

Luna30

Glad i forumet
FebbisBebbis2021 ❄️
Vi har lyst på en baby til, har en på 3,5år, men vet ikke helt om vi har "råd"...

Han har fast jobb, jeg er vikar (ikke fast lønn), vi har et hus som vi snart er ferdig med å pusse opp, har igjen et soverom:)

Vi har litt gjeld, mitt lån er ferdig betalt om to år, pluss studielån. Lånet vi har felles, har vi flyttet på, med mindre rente, (var egentlig to lån med høy rente) så vi sparer litt der. Har huslån, start-lån men ikke billån.

Han får utbetalt 23-25 000 i mnd (kanskje litt mer, han har nettopp fått lønnspålegg), jeg får 8-15 000 (varierer) i mnd.

Må si det at jeg var(er!) ikke flink til å kjøpe brukte klær og div til 3åringen:shy:

Med tanke på at jeg er vikar og ikke har fast jobb så kan jeg etter permisjonen jobbe de dagene jeg kan mens jeg får kontantstøtte, (tenker jeg da) - etter det blir det vel litt verre...

Hvordan ble det for dere etter nr 2? Noen i samme situasjon?
 
Vel, det er jo dyrere med et var’n til. Barnehageutgiften vil jo øke, dobbelt opp med vintertøy, annet utstyr, bleier, mat osv...

Jeg ville nok ha vurdert å vente til du også har fast jobb, det gjør hvertfall hverdagen enklere og mindre frustrerende.
 
Vel, det er jo dyrere med et var’n til. Barnehageutgiften vil jo øke, dobbelt opp med vintertøy, annet utstyr, bleier, mat osv...

Jeg ville nok ha vurdert å vente til du også har fast jobb, det gjør hvertfall hverdagen enklere og mindre frustrerende.

Ja, vil helst ha fast jobb før vi får en til, men hva om det aldri skjer? Bor i en liten bygd å det er ikke lett å få fast jobb her..
 
Hvis du har tatt vare på mye av utstyret og klærne til nr 1 vil du jo spare en del der iallfall!
 
Samboer har fast jobb, jeg er tilkallingsvikar. Vi fikk nr 2 i desember, så jeg er enda i permisjon. Det beste er jo å vente til man har fast jobb, men hvis jeg skulle gjort det så hadde vi kanskje ikke fått nr 2 på mange år:) vi bor også på et lite sted. Jobber i helsevesenet, så satser på å jobbe så mye jeg kan når samboer har fri. Han jobber lange dager, så gjennomsnittlig jobber han tre dager i uka :)
 
Ja, vil helst ha fast jobb før vi får en til, men hva om det aldri skjer? Bor i en liten bygd å det er ikke lett å få fast jobb her..
Hvor langt er det til nærmeste større sted/by da?

Dere bør sette opp et budsjett for å se hvordan økonomien ser ut med to barn kontra ett.. det er jo viktig å ha litt plass i økonomien slik at man har mulighet til å dekke opp ved eventuelle uforutsette utgifter, fritidsaktiviter, div utstyr osv..

har vært i samme situasjon som deg, kan være veldig så frustrerende :(
 
Her var det nr 2 som førte til at jeg kom inn på arbeidsmarkedet igjen. Var arbeidsledig da han kom, men kunne skrive i søknader etter permisjon at jeg var ferdig i foreldrepermisjon og klar for nye utfordringer i stedet for at jeg var arbeidssøker. Innbiller meg at det ser mer positivt ut for en evt arbeidsgiver da jeg har hørt flere få jobb på samme måte. Ingen garanti så klart, men virkelig leit om økonomi skal hindre dere [emoji20]
 
Samboer har fast jobb, jeg er tilkallingsvikar. Vi fikk nr 2 i desember, så jeg er enda i permisjon. Det beste er jo å vente til man har fast jobb, men hvis jeg skulle gjort det så hadde vi kanskje ikke fått nr 2 på mange år:) vi bor også på et lite sted. Jobber i helsevesenet, så satser på å jobbe så mye jeg kan når samboer har fri. Han jobber lange dager, så gjennomsnittlig jobber han tre dager i uka :)

Hvordan syns du det går med to da? Hadde du mye av utstyr og klær etter den første?
 
Hvordan syns du det går med to da? Hadde du mye av utstyr og klær etter den første?
De er jo enda bare snart 2,5år og 7mnd, og ikke startet i bhg (frøkna begynner nå 1.august), så har ikke merket så veldig økonomisk enda :) det går fint med to. Travelt, men utrolig gøy å se nå når lillegutt er blitt større, at de begynner å ha glede av hverandre :happy: vi hadde jo vogn, bilstol osv. Har kjøpt (brukt) sprinkelseng, brukt søskenvogn (av ei venninne). Ellers har vi arvet mye tøy fra min søster og svigerinne, hadde endel nøytralt fra første, men jentetøyet solgte jeg :happy:
 
De er jo enda bare snart 2,5år og 7mnd, og ikke startet i bhg (frøkna begynner nå 1.august), så har ikke merket så veldig økonomisk enda :) det går fint med to. Travelt, men utrolig gøy å se nå når lillegutt er blitt større, at de begynner å ha glede av hverandre :happy: vi hadde jo vogn, bilstol osv. Har kjøpt (brukt) sprinkelseng, brukt søskenvogn (av ei venninne). Ellers har vi arvet mye tøy fra min søster og svigerinne, hadde endel nøytralt fra første, men jentetøyet solgte jeg :happy:

Min går i bhg nå, og vil være 4 år når evt nr 2 kommer. Min plan da er å ha nr 2 hjemme til h*n blir to år, å da er jo den eldste 6 år og skoleklar, så bhg regningen vil ikke øke.. Jeg har tåteflasker, stellebord, leker og litt klær etter den eldste. Mangler vel klær, vogn, sprinkelseng og bilstol, men har tenkt å kjøpe dette brukt.

Man gjør jo mange bomkjøp med den første(ihverfall gjorde jeg det) så jeg vet hva jeg trenger til nr 2 :wacky:
 
Min går i bhg nå, og vil være 4 år når evt nr 2 kommer. Min plan da er å ha nr 2 hjemme til h*n blir to år, å da er jo den eldste 6 år og skoleklar, så bhg regningen vil ikke øke.. Jeg har tåteflasker, stellebord, leker og litt klær etter den eldste. Mangler vel klær, vogn, sprinkelseng og bilstol, men har tenkt å kjøpe dette brukt.

Man gjør jo mange bomkjøp med den første(ihverfall gjorde jeg det) så jeg vet hva jeg trenger til nr 2 :wacky:
Akkurat bilstol hadde jeg vært litt forsiktig med brukt, evnt av noen du kjenner (vi kjøpte et brukte fra kusinen til samboer), men alt det andre hadde jeg lett kjøpt brukt :) mye fine klespakker gjennom kjøp/salgsgrupper på fb f.eks :)
Ja, man lærer av sine tidligere erfaringer hva man trenger og ikke:hilarious:
Men det høres jo bra ut, ønsker dere nr 2, så kjør på:) man får til det man vil, ting ordner seg :happy:
 
Akkurat bilstol hadde jeg vært litt forsiktig med brukt, evnt av noen du kjenner (vi kjøpte et brukte fra kusinen til samboer), men alt det andre hadde jeg lett kjøpt brukt :) mye fine klespakker gjennom kjøp/salgsgrupper på fb f.eks :)
Ja, man lærer av sine tidligere erfaringer hva man trenger og ikke:hilarious:
Men det høres jo bra ut, ønsker dere nr 2, så kjør på:) man får til det man vil, ting ordner seg :happy:

Ja har ikke tenkt til å kjøpe en gammel stol, skal uansett kjøpe ny stol til h*n når h*n er ferdig med babystolen :)

Har fått høre at jeg mest sannsynlig får en "fast" jobbhelg på jobb (annenhver helg) det er et vikariat da, men det er jo bedre enn ingenting :) får sikkert ikke igjen det etter permisjon men det er lov å prøve :p
 
Ja har ikke tenkt til å kjøpe en gammel stol, skal uansett kjøpe ny stol til h*n når h*n er ferdig med babystolen :)

Har fått høre at jeg mest sannsynlig får en "fast" jobbhelg på jobb (annenhver helg) det er et vikariat da, men det er jo bedre enn ingenting :) får sikkert ikke igjen det etter permisjon men det er lov å prøve :p
Det er absolutt bedre enn ingenting :) jeg har så mye som 16% fast (tredjehver helg) :hilarious: kan jeg spørre hva du jobber med?
 
Min går i bhg nå, og vil være 4 år når evt nr 2 kommer. Min plan da er å ha nr 2 hjemme til h*n blir to år, å da er jo den eldste 6 år og skoleklar, så bhg regningen vil ikke øke.. Jeg har tåteflasker, stellebord, leker og litt klær etter den eldste. Mangler vel klær, vogn, sprinkelseng og bilstol, men har tenkt å kjøpe dette brukt.

Man gjør jo mange bomkjøp med den første(ihverfall gjorde jeg det) så jeg vet hva jeg trenger til nr 2 :wacky:
Husk at SFO også koster litt om dere benytter dere av det.

Det er absolutt bedre enn ingenting :) jeg har så mye som 16% fast (tredjehver helg) :hilarious: kan jeg spørre hva du jobber med?
Haha, jeg har 16,9 hver 3.helg :hilarious:
 
Aha, jeg er i hjemmesykepleien i kommunen jeg bodde i før, men skal begynne å ta vakter på sykehjemmet i kommunen jeg bor i nå, når permisjon er ferdig :)

Det ordner seg vel, det er alltid behov for vikarer, det blir jo bare mer og mer gamle:)

Har du utdanning innen helse?
 
Er helsefagarbeider :) du da?

Nei har ikke utdanning innen helse, har vurdert det men tror ikke det er et yrke jeg vil ha i 10 år til. Har lyst til å prøve noe annet, vet bare ikke hva:hilarious: Trives som vikar egentlig :) Får seg hva som dukker opp :shy:
 
Back
Topp