Novemberdamenes fødehistorier

Sasty

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Januarlykke 2016
Novembergull 2017
MayDay2021
Del gjerne forhistorien din her :)
 
Blir litt kort fortalt her, var inom føden mandag for trodde jeg lak fostervann. Det ble avkreftet og jeg dro hjem. Tirsdag var jeg urolig i kroppen. Onsdag kom hele slimproppen og jeg begynte å blø litt, dro til føden for en sjekk og de fant ikke noe galt. Torsdag i 15.30-tiden begynte det igjen og blø + at det kom fostervann, dro til føden og ble deretter sendt videre med ambulanse til et større sykehus me med prematuravdeling. Fortsatte å blø torsdag og fredag og det kom mye fostervann. Siden jenta var prematur og hadde det bra fikk hun være i magen. Lørdag sluttet både blødninger og fostervann, men på kvelden begynte riene. Etter 3,5 time med aktiv fødsel kom hun skytende ut med panna først :) rakk aldri epiduralen jeg ble lovt :-D ble flyttet til neo med en gang og lå 6 timer med c-pap. Får fortsatt sondemat :)
 
I går var endelig ventetiden over.. [emoji173] vannet gikk litt før klokken 18.00. Selvfølgelig hadde ikke telenor dekning i bygda vår akkurat da såvi måtte ringe nødnummer for å komme gjennom til føden [emoji14] å da rekvirerte amk ambulanse fra helsesenteret. Dit kjørte vi selv etter at samboer hadde kjørt opp til sin mor som skulle være barnevakt for storesøster :) turen gikk fint i ambulansen og riene begynte å ta seg opp. Gikk rett på do å tissa når vi kom hit og så var det registrering og sjekk av åpning. Var da bare 4 cm åpning ca kl. 22.00. Gikk på do igjen og fikk gjort nr 2. Og etter det gikkdet i en rasende fart. [emoji23] etter do besøket gikk det 3 kvarter til jeg spurte etter epidural, studenten hentet jordmor å hun skulle sjekke åpning men da var jeg kommet så langt at en ri bare avløste den andre og pang! så satt pressriene inn. Da hadde jeg full åpning å ikke sjans å holde igjen :) så det gikk litt vel fort i svingene. :) men verdens nydeligste lille gutt ligger nå å sover her. :)
 
Jeg ble igangsatt, 3 uker før termin. Fikk først en modningspille og fikk svake tak av den. Pga tidligere styrtfødsel ønsket de rolig fremgang så de ventet og så om takene tok seg opp. Ble strippet, takene økte i styrke for så å dabbe av. De tok vannet og da skjedde det samme, takene økte for så å dabbe av. Startet med drypp som fikk fart på sakene! Hadde allerede epirudalkateter pga tidligere styrtfødsel. 3 timer tok det fra dryppet startet til hun var født. Jeg opplevde å ha full kontroll helt frem til full åpning (epidural fra 5 cm åpning). Forrige fødsel hadde jeg ingen kontroll, så det var fantastisk å oppleve denne mestringen av riene! Når jeg trykket henne ut gjenvant jeg kontrollen, og 5 trykk senere var hun født. Fantastisk fødeopplevelse som jeg gjerne skulle opplevd igjen[emoji173]️
 
Vi kom inn på føden. Jeg trodde vannet mitt var gått, men det var det ikke, jeg ble sjekket og de så at blodtrykket mitt var kjempe jøyt, så jeg fikk ikke dra hjem. Under alt stresset mitt begynte riene å komme. Jeg lå i 1 døgn med rier, prøvde basseng, strøm, men måtte tilslutt ty til epidural, den første epiduralen funket kun på ei side, så jeg fikk en ny en. De sjekket meg å så gikk vannet. Jeg var nå i aktiv fødsel. Aktive fødselen tok 37 min, så hadde jeg jenta mi på brystet ♡

2november kom hu
 
Back
Topp