Norsk guttenavn i engelsktalende land

Tinka13

Første møte med forumet
Hei!

Jeg og samboer sliter skikkelig med å finne navn til vår lille gutt. Vi bor i et engelsktalende land, så vi vil ha et navn som uttales akkurat likt på norsk og engelsk. Jeg vil gjerne ha et godt og gammeldags norsk navn, men det blir fort veldig vanskelig! Ole er en av mine favoritter, men det blir jo helt merkelig på engelsk... Her vi bor blir navn ofte forkortet, bare for å gjøre det enda vanskeligere. Så langt har vi disse navnene på listen:

Tomas - forkortet til Tommy, begge liker dette men er ikke helt solgt

Finn - jeg synes dette er kjempefint, men samboer nekter blankt

Aleksander - forkortet til Aleks, samboer liker dette, men ikke jeg

Ellers syns jeg Oliver (forkortet til Ollie som er nogenlunde likt Ole) er kjempefint, men det er etternavnet til bestekameraten til samboer, så han sier det er uaktuelt.

Hjelp! Jeg trenger flere forslag til navn, eventuelt forslag til hvordan jeg kan overtale samboer til å kalle sønnen vår Finn eller Oliver, hehe!
 
Samuel
Benjamin
Leo
Stephen
Markus/Marcus
 
Erik. Vi vurderte det delvis fordi det er ett sterkt tradisjonsnavn. Men det funker på engelsk.
 
Uttalene blir jo ikke helt like på norsk og engelsk, men her kommer flere forslag i tillegg til dine gode og de gode nevnt over her.

Jonathan
Christian
Philip
Albert
Christoffer
David
Jared
Fredrik
Peter
William
Tobias
 
Finn. [emoji177]

Stemmer for å hjernevaske mannen inntil han liker Finn. [emoji28]
 
Tusen takk for fine forslag! Har allerede tenkt på flere av dem, blant annet Filip/Philip (men jeg liker virkelig ikke forkortelsen Phil, hehe). Erik syns jeg og er fint, men det blir for likt min brors navn, Eirik.
 
Henrik
Patrick
Tim
Felix
Orion
Bernard
Didrik
Matteo
Sven
Albert
Liam
Melvin
 
Carl, eller langversjon Charles
William
Henning
 
Odd - hehe, neida! [emoji23]

Mattheo
Theodor
Theo
Marcus
Lucas
Peter
Simen/simon
 
Hei!

Jeg og samboer sliter skikkelig med å finne navn til vår lille gutt. Vi bor i et engelsktalende land, så vi vil ha et navn som uttales akkurat likt på norsk og engelsk. Jeg vil gjerne ha et godt og gammeldags norsk navn, men det blir fort veldig vanskelig! Ole er en av mine favoritter, men det blir jo helt merkelig på engelsk... Her vi bor blir navn ofte forkortet, bare for å gjøre det enda vanskeligere. Så langt har vi disse navnene på listen:

Tomas - forkortet til Tommy, begge liker dette men er ikke helt solgt

Finn - jeg synes dette er kjempefint, men samboer nekter blankt

Aleksander - forkortet til Aleks, samboer liker dette, men ikke jeg

Ellers syns jeg Oliver (forkortet til Ollie som er nogenlunde likt Ole) er kjempefint, men det er etternavnet til bestekameraten til samboer, så han sier det er uaktuelt.

Hjelp! Jeg trenger flere forslag til navn, eventuelt forslag til hvordan jeg kan overtale samboer til å kalle sønnen vår Finn eller Oliver, hehe!

Hvis dere skal velge Tomas eller Aleksander, hadde jeg i det minste stavet det "skikkelig": Thomas og Alexander. ;)
(Med mindre dere vil Tomas skal uttales "Tåmàs" da.)

Også må du forklare samboeren din at hva andre heter er irrelevant.
 
Tusen takk for fine forslag! Har allerede tenkt på flere av dem, blant annet Filip/Philip (men jeg liker virkelig ikke forkortelsen Phil, hehe). Erik syns jeg og er fint, men det blir for likt min brors navn, Eirik.
Dumt at det alt er brukt i nær familie da [emoji6]
 
Steffen
Henrik
William
Isak
Erik
Aleksander
Andre
Lukas
Liam ( ikke helt norsk)
Fredrik
Roger
Trond
Harald
 
Lucas heter min gutt. Det er fint når den skotske delen av familien sier det og den norske.
 
Tim er fint.. ingen forkortelse og uttales likt både på norsk og engelsk.
 
Hans
Tor
Marius
Odin
Tom
Adam
Ola
Kristian
Olai
Olav/Olaf
Kristoffer



Ikke alle er opprinnelige norske (det er jo heller ikke Alexander Thomas osv), men alle uttales (nesten) likt hvertfall :)
 
Finn går fint an i engelskspråklige land, jeg kjenner f.eks en amerikaner som egentlig heter Finlay men som til daglig kalles Finn :) En norsk venninne av meg er gift med en engelskmann og bor i Storbritannia, de har en sønn som heter Axel, så kanskje det hadde vært noe? :)
 
Last edited:
Back
Topp